Ezek a műtárgyak nem a levegőben lebegnek, valakinek vagy valakiknek a tulajdonában vannak.
Tehát nem úgy működik, hogy ma gondolok egyet, és holnap lemásolom, vagy lemásoltatom őket.
Először, a tárgy tulajdonosától engedélyt kell szerezni, ha ez megvan, akkor a másolatokra (replikákra) vonatkozó szabályok betartása mellet készülhet csak el a tárgy kópiája.
Ezek a szabályok az eredeti tárgy tulajdonosát is kötik. Tehát ha úgy dönt, elkészítteti a tulajdonában lévő tárgy másolatát, az említett előírásokat neki is be kell tartania.
A másolat (replika), tehát egy engedéllyel készült tárgy, ami nyomon követhető, és tudható róla másolat volta.
A hamisítvány meg engedélyek nélkül készül, és megítélése független attól, minőségileg mennyire közelíti meg az eredetit.
Bizonyos szakmákban szigorúbban szabályozzák ezt a kérdést, más szakmákban kevésbé szigorúan. A "replika" elkészítése önmagában még nem bűncselekmény. Azáltal válik azzá, hogy a vevők megtévesztésére alkalmazható.
Egy 1720-ból származó Stradivari hegedű lemásolása, "kópiázása", "replikázása", hű utánzatának elkészítése egy szakmai feladat. Ugyanez érvényes mondjuk Michelangelo "Dávid"-jának lemásolására is, ami olyannyira nem bűn, hogy ki is van állítva. Vagy a "Pieta" a Vatikánban. Mind a négy látható verziója replika.
Akkor válik bűncselekménnyé a replika elkészítése, ha az az eredetit meghamisító szándékkal készül, a vásárló megtévesztésére, aki különben nem venné meg. Ha ez vállaltan egy másolat, és nem alkalmas az eredetivel való összetévesztésre (márpedig az itt jelenlevő szakmai "elit" kiváló képviselőinek többsége szerint a R, B, PP,O, stb. replikák az avatott szem számára egyértelműen megkülönböztethetőek az eredetitől), akkor ÁLTALÁBAN NEM BŰNCSELEKMÉNY.
Azonban a svájci óragyárak egy része (Rolex, Breitling) deklaráltan kiálltak a hamisítványok ellen, mert anyagi, erkölcsi érdekeiket sértik. Bizonyos országokban (elsősorban Svájcban például) az ilyenfajta hamisítványok birtoklása, és árusítása is bűn. Mindenütt, ahol a svájci óraipar önérvényesítő potenciája el tudta ezt érni. Moldáviában nyílván nem, és VateraLandon sem:-)
Ha pl. egy gagyi kínai szaron Rolex felirat díszlik, az már önmagában kimeríthet a hamisítás fogalmát, és ílymódon bűncselekmény.
Ha azonban egy hegedűben "Stradivari" feliratú címkejelzés látható, és azt nem az öreg Antonio mester készítette, senki sem fog rendőrért kiáltani, mert az öregnek így holtában nincs ilyen erős érdekérvényesítő képessége. Viszont, ha ezt a hegedűt eredeti Stradivari-hegedűnek adták el jó pénzért, az már a vásárló megtévesztése, tehát bűn.
Apropos, tudjátok, mi a "trade" szó eredeti jelentése? :-)
Bocsánat, hogy megint előjövök ugyanazzal a gondolattal, de továbbra is úgy érzem, hogy a "replika" kérdésben azért van egymás mellett való elbeszélés, mert egy kifejezést használnak három különböző dologra.
1.) Van a "másolat" . Ez az eredeti pontos mása, vagy arányaiban azonos, de méretében különbözik, és szerepel rajta a "másolat" megnevezés. Például egész jól kaszálnak az egyiptomi kincsek másolatainak vándorkiállításával. A lényeg, hogy nem titkolják, hogy másolat. Ez lehet az eredetinél gyengébb anyagokból (arany helyett dublé), de akár jobb anyagokból is (pl fogaskerekek). Ez készülhet múzeumoknak, gyűjtőknek, stb. Én szívesen viselnék második világháborús katonai óra másolatot, az eredetivel megegyező, újonan gyártott szerkezettel. A hátába bele lenne írva, hogy az eredetivel megegyező. A másolat ára lehet nagyon olcsó de lehet magas is, azonban mindenképpen reális. A LÉNYEG, HOGY MINDENKI TUDJA, HOGY MÁSOLATOT LÁT. Tudja az eladó, a vevő és tudja a külső szemlélő.
2.) Van "utánzat" ez felel meg az un. "replikáknak". Ezt azzal a céllal csinálják, hogy villogjanak vele, de lehet az az erdeti pótlására is használni. Ebben az esetben kevésbé vicces. Ilyen például az üvegből készült gyöngysor. Az eredeti a széfben, mindenki tudja hogy ott van, és csak néha veszik fel. Sosem tudni, mikor látjuk az igazit. A replika ára az eredetihez képest nagyon olcsó. A LÉNYEG, HOGY AKI VISELI TUDJA MIT VISEL, DE MEG AKARJA TÉVESZTENI A KÖRNYEZETÉT. Tehát tudja az eladó, a vevő, a külső szemlélő meg vagy elhiszi, vagy röhög.
3.) A "hamistívány" a vevőt becsapására szolgál. Az ára közelít az eredetihez, minőségétől függetlenül. A LÉNYEG, HOGY AZ ELADÓ TUDJA MIT AD EL, DE A VEVŐ NEM TUDJA, HOGY NEM EREDETIT VÁSÁROL. A kívülállók meg vagy elhiszik, vagy sajnálkoznak, de a történt nem róluk szól.
Amíg a másolat törvényes, az utánzat határeset (inkább nevetséges mint bűnös, de a gyárak nyilván utálják), a hamisítvány természetesen büntetendő.
Én azt írtam, hogy régen voltak saját szerkezetek, amik nagyon jók voltak. Mára már ők is tokozók lettek. Sztem a mai Certinak és Tissotok jobbak, mint azokban az időkben a Doxak. Nagyobb piacra is termeltek, mint a Doxa és most is jobban ismerek őket a világban. A Doxa csak hazánkban volt ismert. Itt van két szép Certina szerkezet. Sajnos manapság már nem ilyenek, pedig ezek nagyon szépek és jók még ma is.
Olvastam néhány véleményt a nemrég átköltözött Donatella's Kitchen-ről. Van aki azt írja, amit ott lehet enni, az nem étel, hanem "takony". Gondolom, ő inkább elmegy a Jupátba halálra tömni magát olcsón, ami nem elítélendő, csak valszeg soha nem fogja megérteni azokat, akik a Donatellához, vagy a Giannihoz mennek.
Ez kicsit OFF, de szvsz jól mutatja a különbséget a topikon jelen levő két pólus között. Akkor van baj, ha az egyik csoport elkezdi írtani a másikat:D
Nem kell az iparágat félteni. Van piac, és amennyire kell, annyira működik is. Ha az ETA teljesen elzárja a csapokat - hát lesz helyette más. Nem csak Ronda - sőt...
Annyira nem, hogy tömegesen jelennek meg az olcsóbb órákban már ma a Claro-Semag szerkezetek, amelyekről azt kell tudni, hogy kínai werkek, de Svájcban rakják őket össze, részben talán ott is gyártják az alkatrészeket (az automatizált CNC gyártósorok korában gyakorlatilag úgyis mindegy, hol van a gyártósor, a gyártási költségek csaknem függetlenek ettől, annyira kevés az élőmunka-igény) - így még a Swiss Made igényeinek is megfelelnek.
Valószínűleg éppen ezért is tart már másfél évtizede ez a "nem fogjuk kiszolgálni a külső tokozókat, de aztán valahogy mégis..." állapota az ETA-nál: maguk sem tudják, mit tegyenek, mi lenne a jó. Ha tényleg meglépik ezt, akkor nagyon rövid idő alatt erős és valóban rájuk nézve is veszélyes vetélytársakat fognak elszabadítani. A tokozók nem fognak felhagyni a gyártással, csupán beszállítót váltanak.
És Mechanikus legutóbbi méréseit elnézve az Asia ill. eredeti Unitassal - még az sem egyértelmű, hogy ezzel rosszul járunk-e, vagy sem.. A luxuskategória persze mindig megmarad, de az eladások gerincét jelentő középkategóriát vásárlók zömének mindegy, mi van az órájában, csak működjön az elvárt módon, és adja meg az elvárt "életérzést"...
jó reggelt,csak röviden..mert éjszakás voltam..a munkatársnömön láttam,hogy uj óra van a kezén,elötte négyzet alakú casiot,hordott ez meg most kör alaku volt..elkértem megnéztem egy finom kis zafir üveges TISSOT,volt4kérdeztem honnan mondta,hogy a lánya 5éve dolgozik egy helyen qoutinentálnál,veszprémbe..és arra kapta..finom kis óra.ezt csak azért irtam,mert régebben volt szó ilyenröl is..szép napot,mindenkinek:)!béke:)!