Egy teljesen egészséges akkumulátor feszültsége kb 10 és 13 V között bárhol lehet (pillanatnyi terhelés és pillanatnyi töltöttség függvényében) .
És a szar állapotú akkumulátorok többségének is van olyan állapota (magas töltöttség és ÉS csekély/nulla aktuális terhelés), amikor szintén ugyanebbe a feszültség tartományba esnek. Tehát csak azzal, hogy odasétálsz és mérsz gy feszültséget, azzal valószínűleg nem fogsz megtudni semmit az aksiról.
Ha megnézed, hogy mekkora az aksi kapacitása és végzel az üresjárati után egy terheléses mérést is (személyautónál kb 20-50 wattal), abból lehet valami halvány elképzelésed az aksi állapotáról.
De ha le sem veszed a sarut, akkor soha nem lehetsz biztos abban, hogy VALÓBAN üresjárási vagy éppen terheléses mérést végzel-e. Mert az autó gazdája meg fog esküdni neked, hogy éppen nem működik semmi fogyasztó, miközben valójában folyamatosan 1 ampert zabál (kikapcsolt állapotban!) az új kínai akciós autórádiója/erősítője/riasztója/akármije .
Jó lenne tudni az okot, hogy mi miatt kell méregetni.
"Ha felkapcsolom a világítást, az mondjuk 120-170W terhelés, lehet-e bármilyen következtetést levonni abból, hogy ilyenkor mennyit esik a feszültség ettől?"
Ezt a grafikont nézegesd egy kicsit (villanyszerelő iskolában kötelezően oktatnám).
- vékony kék vonal: akkumulátor feszültségek terhelés nélkül (kb egy perc pihenés után)
- vastag kék vonal: akkumulátor feszültségek valószínűleg normál áramú terhelés mellett (kapacitás egy tizede, tehát ha ez pl egy 40 amperórás aksi, akkor 4 amper, tehát 48 wattos terhelés mellett, 120-170 wattnál a vastag kék vonal lejjebb lenne)
Még valami: az akkumulátor feszültslgét közvetlenül az aksi kivezetéseim mérd, az autó távolabbi pontjain egész más (becsapós) feszültségek fordulhatnak elő, de peches esetben terhelés alatt akár még olyan is előfordulhat, hogy az akkumulátor sarun is más feszültség van, mint magán az akkumulátor kivezetésein (butaság lenne azért venni új aksit, mert a saru nem jól érintkezik :)
"azt mondták nekem, hogy ha önindítózáskor 13 volt alá megy akkor cserés."
Ezt valószínűleg egy akkumulátor-kereskedő mondta neked :)
Normál terhelés (amperóra tizede, 0,1 C) mellett akár 10.5 V-ig lemehet és még akkor is lehet, hogy tökéletes az aksi állapota.
Ráadásul az önindítózás ráadásul nem norrál, hanem "pillanatnyi" terhelés, ahol más szabályok érvényesülnek, el tudok képzelni olyan rendszert is (pl dízel autó fagyos időben), ahol az aksi kapocsfeszültsége az indítózás első pillanatában 6 voltrra zuhan és ez ott teljesen normális, az az aksi ettől még tökéletes állapotban van.
Sokan nem tudják, hogy az önindító motor valójában nem egy 12 voltos villanymotor, hanem egy olyan motor, ami 6-7 voltra van tekercselve és amikor éppen indítózunk, akkor "túlfeszültséget kap", az üzemi feszültség 150-200%-ról dolgozik (éppen készül leégni., de szerencsére nincs ideje annyira felmelegedni a tekercseknek :)
Persze a start-stop rendszerű és egyes hibrid autók önindítója egészen más, ott már nem lehet arra számítani, hogy a motor tekercselésnek maximum csak öt másodpercet kell túlélnie :)
Rá kéne mérnem egy akkura, de csak egy multiméterem van, se műterhelés, se célszerszám, se semmi.
Meg tudom mérni álló motornál, járó motornál, az addig ok.
Ha felkapcsolom a világítást, az mondjuk 120-170W terhelés, lehet-e bármilyen következtetést levonni abból, hogy ilyenkor mennyit esik a feszültség ettől?
Nem kell pontos állapotfelmérés, csak kb. mi az a feszültség ami bizotsan rossz, mi az ami biztosan jó, a kettő közt meg bevitetem ezzel foglakozó szaküzletbe hogy mérjék meg.
Új építésű házba szeretném megvenni a szerelvényeket. Helyi villamos boltban megnéztük a feleségemmel, az olcsóbbak közül Legrand Niloé és Schneider Sedna az ami tetszett.
Most beárazva a szükséges daranszámmal (az egyik webáruházban épp akciós is) a Niloé kb. feleannyira jött ki, mint a Sedna.
Minőségben hogy állnak egymáshoz képest? Van olyan komolyabb ok, amiért érdemes kifizetni 2x annyit a Sednáért?
80-as évek végén, az akkor 6-8 éves húgom dugott valami fém rudat (tán valami játékautó tengelyét) a konnektorba, amit csak úgy ért fel, hogy ráállt a radiátor alsó csövére, a felsőbe meg kapaszkodott.
Sikeresen összehozta a lehető legrosszabb helyzetet ami csak előfordulhat.
A fi relé lement, ő meg bőgött hogy valami mecsípte.
Nálunk akkoriban nem volt nagy divat a fi relé, faterom áldotta a villanyszerelőt amiért rádumálta.
Ezzel együtt én nem szoktam ellenőrzésképp megfogni hogy megráz-e.
Mitől? Megfázás? Érelmeszesedés? Táppénz miatti anyagi összeomlás? Nem kívánt gyermekáldás?
Én ugyan a megrázásra és következményeire gondoltam volna, de mivel nem írtad, sőt, aztán vissza is utasítottad, hogy az lenne, hát más is lehet a kérdés mögött.