A hosszelngőkarba mindíg belefog érni a nagy kerék, vannak az ökölfejeken ilyen határólócsavarok, azokat kell ilyenkore kitekerni.
Ha a kerékdobba ér bele, akkor viszont erősen ajánlott magasabb felütőgumi az alvázra.
Ha km órád mechanikus, akkor lecserélhető a spirált tekergető kis fogaskerék a váltóban, gyárilag többféle fogszámú létezik. A véggáttétel is módosítható, más áttételű kúp-tányérkerék(4.11) beépítésével, vagy egyszerübben cserével egy más áttételű terepváltóra.
A fékre sejnos nincs ötletem. Egy nehezebbbakancs segít. :)
Ja, és a padlógázas gyorsítás. Meg kéne nézni, hogyan van beállítva az automatádon a kickdown-bowden, mert azért az se mindegy, hogy trepnigáznál engedi-e a váltó elfrogni a motort 4000-ig, vagy annyira laza a bowden, hogy 50-nél már negyedikben van, és 1800rpm-ről próbálsz gyorsítani 100-ig.
A hasmagasság növekedésen kívül (ami persze nagy dolog), mindent megkapsz kisebb méretű MT gumitól is, ami terepen kell. Én éppen az általad leírt hátrányok miatt nem akarok nagygumit. Amikor az ember nekiindul hosszabb utaknak, akkor az nem mindig előny, sőt.
Meg aztán így mész be abba az autcába, hogy utána elkezded reszelni a motort, mert kell hozzá a 150 LE, a V8-nak valószínűleg kevésbé jelent ez problémát. Aztán persze sokkal jobban terheled a féltengelyeket, stb... meg kell vagdosni az autót, hogy beférjen a gumi.
A 110 körüli rázkódáshoz: azok a kerekek kb 6 évvel ezelőtt voltak centrírozva először. És utoljára. :)
Azóta nyilván koptak is valamennyit, ami MT-nél a drabális minta miatt NAGYON durván centrírozatlanná tud válni, meg valszeg a súlyok java is elveszett róluk, szóval egy centrírozás a mechanikai rezonanciák 90%-át valszeg eltüntetné.
A lomhasághoz meg: ezzel kiderült, hogy terheletlenül még ok a nyomatékkonvertered és az automatád (és jó is lesz még vagy 100-150ezer km-ig), de komolyabb terheléshez már azért kopottas, valójában ráférne egy felújítás. ;)
A V8 is megérzi amúgy a nagy kereket, de azért jóval kevésbé. Úgy értem, lomha lesz vele az is, csak az nem fullad ki 120-nál.
Ma teszteltem a Tie féle maxigumikat. A gumik súlya, alufelnivel együtt, egyenként 33kg (235/85R16). A gyári pótkerekem (235/70R16) acélfelnivel együtt is csak 30kg.
Pozitívumai terepen, negatívumai aszfalton érzékelhető. Itt kell megjegyeznem, hogy az autóm meg van emelve, mégis beleérnek az első gumik a hosszlengőkarokba, ha teljesen eltekerem a kormányt.
A hátsókerekek pedig, terepen, teljes berugózódáskor érintik a sárvédőív hátsó részét.
Tehát ekkora gumik állandó használata mellett változtatásokat kell végezni az autón, a gumik befogadása végett.
Pozitívumok:
Amikor felraktam a gumikat és hátrébb lépve ránéztem az autóra, elsőre az jött le, hogy egy ekkora terepjáróhoz teljesen méretarányos egy ekkora kerék. Jól néz ki!!
Terepen minden várakozásomat felülmúlta. Bár soha nem használta MT-s gumikat. A teszteket, kedvenc játszóteremen, a fóti crosspályán végeztem. Bár a motorosok nem kedvelik a terepjárósok látogatását, mert azok a nagy kerekeikkel elakadva mély árkokat ásnak. (nem értem. A rosszmotorosok szeretnek buckákon motorozni, vagy nem?) Szóval ez a terület, mindenféle dombok és buckák sokasága, amit egy út köt össze. Számomra a legmeggyőzőbb teszt az, ha a legmeredekebb emelkedő tövéből elindulva, lendület nélkül, felezőben, szinte alapjáraton felkúszik az autó, de közben a felénél megállok, nagy nehezen kiszállok, egy két fotó, aztán visszaülve, minden nehézség nélkül, ott a meredek szakaszon újra elindul az autó és feljut a domb tetejére.
Nos mondanom sem kell, hogy a gumi úgy harapta a talajt a hatalmas bütykeivel, hogy terepezés közben csámcsogást hallottam. Minden akadályt leküzdött, kivéve egyet, de ott én sem tudtam gyalog felmenni!
Az autó hasmagassága 3-4cmel nőtt. A terepszögek szintén optimálisabbak lettek, bár ebben közrejátszott, hogy levettem a vonóhorgot. Az autó jól irányítható maradt.
Negatívumok:
A gumiméretből adódóan, a kilométeróra másképp mutatott, mint a gyári méretekkel. Itt jegyezném meg, hogy a gyári gumikkal, ha a kilométeróra szerint 110 km/h-val mentem, akkor a GPS mindössze 100km/h- t mutatott. A Tie féle gumikkal, szinte pontos volt a sebességmérő.
Lehet, hogy a V8 ereje könnyebben forgat meg ekkora kerekeket, de a 300td olyan lomhán mozog, mint egy terhes lajhár. Olyan, mintha állandóan vontatnák valamit.
A gyorsulást, nem stopperrel kell mérni, hanem naptárral.
0-ról 40km/h-ig: 10másodperc. 60km/h-ig 20sec. 70-ig 30, 80-ig 40sec., és több mint egy perc kell ahhoz, hogy 100-ra gyorsuljon, padlógázzal!
A fékezés sem kutya, bár inkább csak lassulásnak mondanám. Ha kitámasztva taposom a fékpedált, akkor nem megyek neki az előttem haladónak.
Aszfalton, 60km/h után kezd a gumi hangja felül emelkedni a motorzajon. 90km/h-ig a gumi hangosan morog. Utána már a szélzaj, és egyéb hangok elvonják a figyelmet a gumi zúgásáról.
100-110km/h- között egészen elviselhető a ricsaj. Rosszabbnak képzeltem, de talán megszokható hangzavart nyom el, az üvöltő rádiósmagnó. Viszont a leglassabb gurulásnál is érezhető, ahogy a gumi bütykei nekicsapódnak az aszfalt kemény burkolatának. 70km/h-nál egészen ellazítja a bal lábamat, a padlólemez állandó vibrálása.
120km/h-nál már az egész kaszni elkezd rázkódni.
Mivel állandóan padlógázt kell nyomni, hogy érezhető legyen a gyorsulás, valószínűleg a vákumtól behorpad az üzemanyagtankom. Mindenesetre a mutató érezhetően engedelmeskedik a gravitációnak, és észvesztő sebességgel közeledik az üresfelé. Szóval a fogyasztás emelkedik.
Mindent össze vetve
Ha valaki sokat terepezik, akkor annak csak ajánlani tudom ezt a méretet. De ha valaki mindennapi használatban, főleg aszfalton koptatja a gumikat, akkor annak hátrányt jelent a megnövekedett gördülési ellenállás.
Írd az alvázszámot, és megmondom, miféle vót eredetileg.
Elméletileg létezhet ilyen, hogy 92-es háromajtós, csak iszonyatosan ritka. Az ötajtós kasztni megjelenése után nagyon-nagyon kevés háromajtóst adtak el. Franciaországban pl. katalógusban szerepelt a háromajtós még a 90-es évek elején (de pl. a Brit katalógusokban már nem, de rendelhető volt), csak mivel senki se rendelt, ezért aztán ritkák is, mint a fehér holló.
Szóval elméletileg lehet akár eredeti 92-es VM dízel háromajtós is az autód, csak az meglepetés volna. :)
(Amúgy én is keresgettem ilyen képű felnit külföldi oldalakon, egy helyütt meg is találtam, új árral együtt, de ott is nagyvonalúan jártak el: nem jelölték, melyik típushoz valósi.)
A felfüggesztés annyira egyszerű, mint a szög, nem nagyon van benne mit igénybe vegyen a nagykerék.
A híd önmagában sem könnyű, most azon, hogy 230 helyett 250kg lesz a futómű, nagy sokminden nem történik.
Ha emelve van az autó - márpedig emelve van, akkor eleve erősebb rugók vannak, valszeg erősebb gátlók is, úgyhogy ez nem téma. A szilenteket meg nem a futómű súlya nyírja ki, hanem az emelés miatt megváltozott geometria.
Március idusán millió terepjárós rendezvény lesz, nem lesz kimondottan landis összejövetel? Lassan összeáll a vas és jó lenne ott elakadni ahol sokan röhögnek....