A C56-osok közül... ...mi a rendszáma annak a kocsinak, amit 2000-ben 37-edikként gyártottak le? ...mi a rendszáma annak, amit 2001-ben 53-adikként gyártottak le? ...TSBC56T2MY2HU0128. Ez a HLD-863-at vagy a 868-at takarja?
1970-re terveztek készíteni 1+3 darabot a 242-esből. A három tesztkocsit SU, DDR és PL tesztre szánták...
Korábban már kitárgyaltuk, hogy még mi mindent tervez(get)tek abban az időben. Aról is volt szó, hogy ezek a tervek (208,210,220,230,240) nem valósultak meg maradéktalanul, tehát ezeket az archív adatokat (Ikarus üzemi lap) érdemes fenntartással kezelni.
Jelen tárgykörben biztos, hogy készült egy világos színű, és egy bordó 242-es. Az, hogy melyiket minek hívták nem tudom, sőt azt sem, hogy volt-e elkészültükben időbeli különbség. Kutakodásaim során valamiért, a lengyel tesztkocsihoz P2-t írtam. (Az orosz lett volna a P1, az NDK-s pedig a P3.) Ugyanezen forrás szerint az 1970-es ipari vásáron a 242.P1-est tervezték kiállítani. Az biztos, hogy a polákoknál a bordó volt kint, ergo (talán) az volt a 242.P2. A világosról ismert egy kiállításon készült kép - ablakában Autóker táblával. Amennyiben hiteles a "fenntartással kezelendő" forrás, akkor az lehetett a 242.P1. Ebben az esetben nem volt K1, de volt P1 és P2. Ennek némileg ellent mond egy másik forrás (Autó-Motor), miszerint 1970-ben a BNV-n kiállított járművek között nem szerepel 242-es. Ha ezt fogadom el, akkor csak 1969-ben készülhetett a fotó, viszont az 1970 előtt kiállítottakról nincs részletes infóm, vagyis vagy korábban készültek el, mint 1970, vagy eltérő időben. Esetleg rossz a forrás. Amíg azonban nincs másik bizonyíték, a rendelkezésre állókból célszerű kiindulni.
Lényeg a lényeg. Helyközi/távolsági 242-es nem készült, csak városi - véleményem szerint összesen az alábbi kettő.
1.) A világos színű P. 03-99 rendszámmal próbán, majd GB 40-71 rendszámon forgalomban;
2.) A bordó, ami volt "kockalámpás" is, meg kerek lámpás is fehér homlok- és hátfal ajtóval, amin a lovas reklám rajta maradt még az átalakítása után is.
Ezt ugyanis 1975-ben átépítették speciális kialakítású - távolsági szerű - busszá, amikor többek között befalazták a hátsó ajtaját, a másodikhoz pedig mozgássérült rámpát kapott, majd 1975.04.29-én átadták a Halassi Olivér Sc-nek, ami egy "akadálymentesített" sportklub volt.
A próbák során P. 06-89 rendszámot (is) viselő busz, ami kikerült a polákokhoz (is?) majd a próbák végeztével GB 18-78 rendszámmal használták hasonlóan a többi proto társához, végül 1975-ös átépítése után kap(hat)ta meg a GB 86-59 -es rendszámot.
242.K1 v. P1 - vajszínű, narancs elsőajtós, ikerfényszórós - GB 40-71 242.P2 - kétajtós, 37 üléses, helyközi kivitel - GB 86-59 242.P3 - a bordó, kocka- később kereklámpás. NDK-ban is tesztelték, Lipcsében kiállították. Egy cikk 242/63.69.01 típusként említi, ahol a 63 szerintem a P3-at jelölné, a többi evidens. Később ő átfényezve a GB 18-78.
A negyedik létező kocsi létezése továbbra is kérdés. :-)
Ez a lengyel kocsi a 242.P3, ezen kívül még K1, P1, P2 is létezett. Az egyik kétajtós (GB-86-59), a többi városi. Még két rendszámot ismerek: GB-18-78 és GB-40-71. A vajszínű, narancs ajtóval a 242.P2 (NDK demo) - szerintem..
Egy lengyel "kolléga" szerint annakidején felmerült egy olyan ötlet, hogy a típus licenszét eladták volna nekik, és ott gyártották volna ezeket a buszokat, de a dologból végül nem lett semmi. Tudja valaki, hogy mi lehetett ennek az oka? Egyébként hány darab készült ebből a típusból és mi lett a sorsuk? (A buszok.fw.hu-s írást elolvastam.)
Arra szeretnék megkérni valakit, hogy egy bizonyos Ikarus 256.50-es típusú BOP-351 rendszámú zöld hajlított csíkokal ellátott autóbuszt lefényképezne-e nekem? Az autóbusz tartózkodási helye: Székesfehérvár és környéke lehet, de az ország bármely területén felbukkanhat ! Sajnos a távolság miatt nem tudnám lefényképezni a buszt, de aki a közelben lakik és körbefényképezné nekem, annak nagyon örülnék! Illetve: ha valaki lefényképezne nekem egy liaz felnit pont szemből, hogy az egész keréktárcsa látható legyen mind az öt db hűtőlyukkal.
Előre is köszönöm szépen a segítségeteket. Üdv Ikarus 256.50 !
Na, ez királyság, ezt én sem tudtam, de jó hogy leírtad -állításod szerint sokadjára-, én április 22-e óta fórumozok, előtte is sokat nézegettem, de ilyen leírással most találkozok először.
Elég unalmas, hogy lassan hetente el kell mondani...
Az Ikarus repülőgyár egy része annó Zimonyba költözött, később a másik egyesült az államosított Uhri kocsigyárral és létre jött az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár. Aztán a 60-as,70-es években a jugók gondoltak egyet és a zimonyi repülőgépgyárban elkezdtek buszokat gyártani Ikarus, majd Ikarus-Zemun néven. Ezt követően a két gyár megállapodott abban, hogy a magyar Ikarus használja tovább a nevet, a szerb gyár pedig Ikarbus néven tevékenykedik tovább. Később egy lengyel széria viszont Ikarus néven készült déli szomszédainknál, ebből kerekedett egy kisebb ügy, majd a zimonyi gyár ismét Ikarbus néven termelt és termel a mai napig. Szintén érdekesség, hogy megvették az Ikarus 405-ös licenszét és továbbfejlesztették azt. A típus most is szerepel a kínálatukban.
Vagy legalábbis valami hasonló...
VAGY
Tündérkirályfi gondolt egyet és alapított egy konzervgyárat a messzi Déli-sarkon, majd elnevezte Csudijónak, de mivel ez a név nem tetszett a fiának, ezért átkeresztelte Ikarusra, majd egy hirtelen ötlettől vezérelve a gyárat áttelepítette Jugoszláviába és áttért a buszgyártásra.
Hogy melyik történet a valós, annak mindenki utána járhat egy kis visszaolvasással...