A luppai bányatavakon ennél nem nagyon szoktak nagyobb hullámok lenni :))) Amúgy a Kape hajókat pofátlanul túlárazza a gyártó jó magyar szokás szerint.
"Akkor vannak ezek a 20.000 körüli lapátok ..." Ezt tartom a legelkeserítőbbnek, mert ebbe tartozik bele ez a Swing szétszedhető... :// Ilyen minőségért még ezt is sokallom...
Sajnos egy minőségi lapátért bele kell nyúlni a pénztárcába és nem itthon venni. Vagy pedig Kajner... De itthon az sem az olcsó kategória már. Viszont hosszú távon meghálálja a belefeccölt pénz és nincs vele bosszankodás. Ezek az olcsó dolgok egészen addig jónak tűnnek, amíg nem kell bizonyítaniuk egy elés, necces szituációban... Ott fognak törni, hajlani stb...
A Swing szétszedhető nem egy óriási lapát. Egyik téli medencézésnél kölcsön adtam valakinek és mivel nem sikerült sokadikra sem az eszkimója, a medence aljára támaszkodva tolva vissza magát. Nem bírta a nyele a toldásnál, eldeformálódott, szétszedtem, de soha többet nem tudtam összerakni :) Szóval csak másodlagos lapátnak jó nyugodt vagy enyhén szeles vízre. Viharos szélben és rátámaszkodok beszálláskor opciók felejtősek.
A kajak.hu-t néztem, meg is kerestem őket mailben, készleten nincs, amit keresek, de megnézik mikorra és mennyiért lehet beszerezni. Ezért is írtam ide, hátha van alternatív javaslat.
Én most vágok bele az evezésbe, eddig csak rövideket eveztünk a Balatonon, Adrián, tatai Öreg Tavon (kvázi strandi móka). Tudom, hogy más kategória, de a mobilitás/tárolás miatt egy Advanced Elements - Advancedframe a hajó, amihez keresem a lapátot. Az alapok elsajátítása után folyóvizekre is tervezek kimerészkedni. Alacsony szögű evezőt keresek. Aztán ha "barátok leszünk" a vízzel, akkor el fogok gondolkozni egy komolyabb hajón is.
A kezdő lapát szerintem nem különbözik a haladótól (max annyiban, hogy ált kevesebbet szán rá). Ha csak a "túra" lapátokat nézzük az is több féle van. Ugyanannyi, mint a nem túrázós csak ált kissebb felülettel. Vagyis wing, grönlandi és euró (ebből is van alacsony vagy magas szögű evezéshez). Hol túrázol? Mert ahol esetleg kavics kotrás is van oda jól jöhet a massívabb tollas lapát. Hogy milyen hosszú legyen a nyél (nem a teljes lapát, mert nem mindegy abból mennyi a toll, aminek a helye a víz alatt van), az főleg az evezési stilustól (alacsony esetén hosszabb, magas esetén rövidebb), és egy kicsit a hajó szélességétől, meg az ülés magasságától függ. Vannak magyar gyártók is:
Egy kis segítséget szeretnék kérni Tőletek evező vásárlás témában!
Gugliztam nem keveset a magyar webet beszerzési források és után, de igazából nem találtam meg, amit keresek. Olvastam ezt a topikot is, szóba is kerültek pl. a Robson lapátjai, de nem találtam olyan boltot, aki forgalmazza. Néztem a TNP és a Gumotex lapátjait is, de ott is korlátozott a választék. Én egy 230 cm-es, a kajakozással ismerkedő ember számára is használható túralapátot keresek karbon vagy üvegszálas nyéllel. Két részes lapátot keresek, mert egyselőre a "jelszó" a mobilitás. Hol érdemes körülnéznem?
Tudja fene, majd kiderül mit csinált, lehet ő azt a helyet gondolja jobbnak, kevesebb cső kell vagy ki tudja. Mindenesetre kizártnak tartom hogy szennyvizet eresztett le, Tahiban lakik, mindenki ismeri őt is az autóját, és nem bolond. Na meg a szigeten van csatorna, abba ereszteni sokkal könnyebb is volna ha már ilyet akarna tenni.
Biztos ellenőrzés alá fogják vonni, nagyon helyesen, de előbb kérdezni kell nem anyázni.
Nem lehet túl gazdaságos a vizet Tahitótfaluról hordani Tahiba annak tükrében, hogy akár a hajóállomás melletti utcán is el lehet érni a Dunát, míg a szigeten lévő (már nem legális) strandhoz nagy kerülővel lehet eljutni.
---
Tegnap majdnem elütöttem egy kiscsajt. Szentendrén, a Postás strandnál rohant elém a vízbe. Ott, ahol a límány már elég jó sebességtöbbletet ad. Éppen ki tudtam kerülni. A szülők semmit nem vettek észre...
Nem védendő a szippantóst, mert biztosan csak ő tudhatja hogy mit csinált, de Tahiban most építik a csatornát több helyen, aminek a nyomáspróbáihoz ez a vállalkozó hordja a vizet. Gyanítom ez alkalommal is éppen vizet szívatott. Jellemző módon azonban senki nem ment oda megkérdezni vagy megnézni mit is csinál, hanem egyből megy a feljelentésesdi. Ez az ami igazán gusztustalan, nem a látvány.
Üdv Uraim, az alábbi linken látahó egy video a Kape Arctic 585 hajóról, a gyártójának Kabai Gyurinak köszönhetően. Ha valaki hosszú hajót szeretne magának érdemes elgondolkozni ezen a modellen is.
Vagy van még a nagyüzemi terhelés. Nem tudom, mennyire hatékony a szentendrei derítő, de éppen alatta olyan szagú és állapotú a víz, hogy inkább át szoktam evezni a túloldalra.
Ezzel nem egészen értek egyet. Meg lehet tanulni, hogy kell csinálni, mert jól jöhet. A szigetet megkerülni, meg kitötőt találni, azért függ a sziget méretétől, a széltől meg a kikötőktöl is (-:. Idén pl Skóciában nem volt opció a vízen maradni sem, mert akárhogy akartad, nem ment (-: (a part pedig sziklás volt). De akár a sikeres megkerülésre is rá lehet faragni. Pl az East Mouse sziget csak 250m-re van a parttól, elég csábító erős offshore szélben is, de sokan ráfaragtak, mert aztán nem lehet visszajönni (erős evezősnek sem). Így kerüléskor azért le lehet maradni a szigetről (-:. A jelzett kikötők sem mindig életbiztosítások (pl Porthleven), és van ahol kapuzárás van vihar esetén.
Ilyen helyre PE kajakkal se merészkedek. Minden azon múlik hogy szervezed meg a kikötést, az Adrián nem kötök ki ilyen kitett helyen még PE kajakkal sem, ha meg baj van akkor is megpróbálok szélárnyékba kerülni a sziget mögött és ott kikötőt találni, ilyen helyen sérülésveszélyes kiszállni, semmi se indokolja hogy itt kelljen kikötnöm:)
Bár én kardoskodtam a legjobban, hogy Adriára csak PE kajak, de már 6 éve járom a Hunterrel az Adriát, és nem okozott gondot. Amióta üvegszálra váltottam pár PE hajó azonban megrepedt elsüllyedt, de a Hunterem még úszik:))A PE kajakot se ütöttem vágtam,viharban még Pe hajóval se illdomos sziklák közelébe vetődni.
Jaj Baresz, Te folyamatosan félreérted, amit mondani szeretnék. Én nem a szabályozás mellett vagyok. Nem szeretnék még "durvább" szabályozást...
Szerintem a legjobb az lenne, ha lenne egy AJÁNLOTT felszerelés csomag, amivel mentést, önmentést tud a kajakos véghezvinni. Este látni és látszani, ... stb
Csak: mivel már van egy szabályozás, és mivel azt dacból vagy hanyagságból, vagy más okból sokan nem tartják be, amiatt szigorúbb az ellenőrzés. Ha mindenki vinné magával, ami elő van írva, és az ellenőrzések alkalmával előbb-utóbb rájön az ellenőrző hatóság, hogy bárkit is állítanak meg, mindenkinél ott a felszerelés, akkor talán elhiszik, hogy tudjuk mit csinálunk, tudunk magunkra és egymásra vigyázni...
szerintem nem a felszerelés hiánya a gond, hanem az egyéni képességek felmérésének a hiánya... ha valaki nem tud úszni, nem menjen el kajakozni mélyvízbe... szerintem.... nem azért kell "durvább" szabályozást létrehozni, mert vannak "egyszerűbb" emberek, akik úszás tudás nélkül kvázi fejest ugranak mély vízbe.... ez ugyanolyan, hogy aki nem tud repülni, ne ugorjon le magas épületről.... és azért, mert valaki megteszi, még nem kell mindenkire ejtőernyőt aggatni... :)