"erősen felhasználás és igények függvénye, hogy egy ház klimatizálása milyen eszközöket igényel"
Anno egy lakótelepi lakó érdeklődött az iránt, hogy egy klímára van pénze. A fórumosoktól azt kérdezte, hogy a folyósóján hová tegye, hogy mindenhová sacperkábé jó legyen. A klímások azt mondták: egy nem elég. Jöttek olyan képek amit lakótelepi lakók osztottak meg, hogyan oldották meg a folyosójukról a szobák hűtését. A klímások kiröhögték cikizték őket. El is tűntek a fórumról ...
A klímások ajánlották, hogy először a szülők szobájába kerüljön klíma (legyen a felnőttekben lelkiismeretfurdalás a melegben szenvedő gyerekek miatt), később a gyerekszobákba is kerüljön fel klíma(vállalják magukat túl akkor is, ha eredetileg csak egy klímára volt pénz. Klímánként szereléssel együtt átlagban 200e-et kell számolni). A kreativitás hiánya, a tökéletesség sugallata mindenek felett és a leendő üzlet reménye , számomra nem mindig szimpatikus ...
Nem akartam kicsinyelni. :) Nekem inkább azokkal a házakkal van bajom, amiket a 2 gyerek miatt 150-200 m2-esre építenek, hogy elférjen majd a családdal is, de persze a gyerekek húznak el, ahogy tudnak, az idős szülők meg ottmaradnak a böszme nagy, baromi drágán fenntartható házban. Igazán még a mi 115 m2-ünket is határesetnek érzem, de mi ennyibe tudtuk belerakni a nappalit meg a 3 hálót.
A folyosónélküliséget arra értettem, hogy nincs külön folyosó. Nálunk nappali, abból nyílik egy folyosó, a végén 2 szoba, nappaliból másik folyosó, végén 1 szoba. A 2 szoba ráadásul nyugati, nyáron déltől telibeveri a nap, ami hideg egy mondjuk 21 fokosra hűtött levegőjű nappaliból (hisz mégsem csinálhatok ott 17 fokot a többi szoba miatt) eljutna azokba, azt bőven-bőven übereli a nap hatása. Most így hirtelen 5 házat ismerek a mienkkel együtt az utcában, abból 3 "folyosós", 2 nappaliból közvetlenül nyíló szobás. Utóbbiaknál akár még jó is lehet az 1 klíma a nappaliban, de előbbi 2-nél halott ötlet.
Mondjuk én nem több klímában gondolkodnék, hanem össze kellene hozni egy hőcserélős szellőztetést és akkor már a rendelkezésre álló csövekbe fújná 1 nagyobb klíma a hideget nyáron. Csak nem kevés pénz, főleg, ha csináltatom. Nekem meg nincs affinitásom a fúrás-faragáshoz.
Jól, bizony! Volt szerencsém ilyen olajleszívó masinával dolgozni, tehát pontosan tudom, hogy mennyit képes benne hagyni a régi olajból, méghozzá pont abból ami egy hagyományos olajcsere alkalmával először folyik ki az olajteknőből...
Egyszerű persze, de azért folyosó az van. Van egy nappali-étkező-konyha-folyosó egylégteres helyiség, a folyosóról nyílik egy vizesblokk, egy háló és két kis szoba... 74 m2 nem egy nagy, de kényelmes, jól gépesített és otthonos.
Ez egy szűk 28 cm-es falszerkezet egy 4 cm-es hőszigetelő rendszerrel és egy 10 cm-es hőszigetelő töltettel a falakban meg ugye technológiai légrések. A padlózat alatt egy 8 cm-es szigetelés és a födémben egy 2,5 cm-es légrés és 15 cm-es szigetelés.
Sokat jelent, hogy a falaknak a kiváló szigetelőképessége mellett gyakorlatilag nincs hőkapacitása, tehát nem kell sem lehűteni, sem felmelegíteni és persze a hőérzet is sokkal jobb, egy 20-21°C bőven kellemes. A klimatizált házat árnyékolással meglepően sokáig lehet hűvösen tartani hűtés nélkül is!
Persze értettem én a lényeget, de az erősen felhasználás és igények függvénye, hogy egy ház klimatizálása milyen eszközöket igényel.
(nálam az udvaron van egy ásott kút amiben a legvadabb nyáron is 10°C körül van a víz hőmérséklete, ki s építettem egy 110-es alépítményt amiben a megfelelő csövekben oda tudom vezetni a vagy a vizet, vagy egy hőcserélőből a lehűtött folyadékot a beltérihez. Persze ez nem lesz olyan a teljesítménye mint a hagyományos klímának, de nagyságrendekkel kevesebbet fog fogyasztani, már persze ha megcsinálom...)
Rögtön írtál is 2 dolgot, amire céloztam a speciális felállással:
(A méretből gondolom) "egyszerű" ház - nincsenek folyosók a nappali és a szobák között. (Feltételezem, a nappaliban van a klíma.)
És ami talán fontosabb, a jó hőszigetelés. (A mi házunk 44-es Ytong, 10 éve még jónak számított, de most a 115 m2-en december elejétől február elejéig bekajált 500 m3 gázt. Pedig a padlóban is az akkor szintén sokallt 7 cm *cell van. Cserébe azért csináltak hőhidat rendesen, meg a fűtési rendszeren is igazítani kellene, de látszik, sehol nincs a hőszigetelésünk a Te házadhoz képest. Ja, a főzőlap is villany, tehát a fűtés és a 4 ember hmv igénye vitt el ennyit.)
A reakcióm csupán annak szólt, hogy úgy tűnt a kolléga beírásából, eléggé leegyszerűsíti a dolgot: nálam elég 1 klíma, úgyhogy a klímások csak mind át akarják baszni a népet, ha többet mondanak. Pedig ez ugye nem igaz. Ha félreértettem, akkor nem szóltam.
Bocsika, de nálam is egy klíma van egy 2,5KW-os és egy nettó 74 m2-es könnyűszerkezetes házat simán behűt még a legvadabb hőségriadó esetén is!
Mondjuk a hőszigetelés sokat számít, most december közepétől január közepéig 108 m3 gáz fogyott a fűtésre, a használati meleg vízre és a főzésre. (a sütő elektromos...) Hozzáteszem, egy ilyen házban ha 20-21°C van, akkor az már simán elég 22-24°C már melegnek hat, mert a falak egyáltalán nem hidegek!
A házunknál létezik egyszerűbb és bonyolultabb belső elrendezésű lakótér is. Nyilván nem lesznek egyformák a tapasztalatok sem, de a dogmák sok esetben üzleti indíttatásúak. Meglepődnél, hogy sokkal több helyen működik a dolog, mint amennyi a fórumra felkerül, ui. vannak olyan klíma tulajok, akik inkább nem vitáznak nyilvánosan (privátban viszont megosztják meg a tapasztalatukat), hanem legyintenek egyet ...
Az 1.6-os benzines Skodám fogyasztása mínuszokban az első 500 méteren nagyjából 15 liter, 1-2 km után már gyorsan megy lefelé. Van a családban egy benzines Astra, szerencsétlen többnyire 2-4 kilométert meg egy indításra, 13 körüli a fogyasztása (országúton normális, nincs baja).
" ... Ne azt nézd, hogy egy új kocsinál mekkora szervíköltséget számol fel egy márkaszervíz. Azt nézd, hogy x év alatt mit szednek ki a zsebedből a szemét autóikkal. ... "
Mi 3-4 évig használjuk az autókat, az erre az időszakra eső szerviz költségeket tudom (minden autó esetében) összehasonlítani és kilométerre vetíteni. Ebben az értelemben a Skodák fenntartása bizony távolról sem olcsó.
én magam mindig érdeklődéssel olvasom a romániai autópiacról adott empirikus beszámolóidat. Viszont azt nem árt tudni, hogy az egy másik piac, teljesen más sajátosságokkal, mint a magyar. Amik nálatok igazak és érvényesek, azok nálunk egyszerűen irrelevánsak. (A kétszer akkora országban kb kétszer annyi kereskedő ad el és szervizel ugyanannyi autót, mint Magyarországon. Tavaly a 20 milliós Romániában 81 ezer új autót adtak el, Magyarországon 78 ezret.)
Az egyik egy 2oo7-es platós tranzit volt, amit egy márkaképviselettől vettem, 2o15-ben annyit költöttem rá, mind a többi 5 furgonra. Egyszer elvették a forgalmiját is olyan rozsdás. Asszem az ócskavasba viszem.
Ne azt nézd, hogy egy új kocsinál mekkora szervíköltséget számol fel egy márkaszervíz. Azt nézd, hogy x év alatt mit szednek ki a zsebedből a szemét autóikkal.
A VW-nek köszönik szépen jól vannak. Olajcsere, gumik és egyébb apróságok.
Én a kolozsvári márkaképviselettől kértem az ajánlatot. Küldtek is szép kis táblázatot, hogy mi mennyibe kerül. Sepsiszentgyörgy végülis keletebbre van, úgyhogy még lehet helyes a megfigyelésed :)
Kitől..? A tavaly cseréltem ezt a két tételt, eredeti alkatrészekkel, Scoutnal ami dragabb. Megnézése a szamlat holnap. De bruttó 4000 lejnel ne volt több. Egy skoda bxe vezérlés a sepsiszentgyorgyi szervizbe 1300 lej, gyári, munkával egyūt. Miért fested az ördögöt a falra?
" ... Olcsó a skoda szerviz. Ahogy nyugatról kelet felé haladunk egyre olcsóbb. Pl. a Ford 3x ennyit is elkér ugyanazért. ... "
Akkor lehet hogy többféle kelet van? Nálunk (Budapesten) a céges kocsik közül szervizköltségben a Ford és a Honda a legolcsóbb, a Skoda közel VW árszinten van.
Így van! 100 Km alatt azért be szokott esni egy-egy hosszabb táv is mint 2x500 méter.
Amikor az autós műsorokat nézem(pl. Garázs) ott elszörnyülködtető számokat szoktak mondani átlagfogyasztásnak. Ha ingyen a seggem alá tolnának éveken keresztül, különböző (teljesítményű/méretű/tulajdonságú) autókat és azokat nem kellene saját zsebből rezsiznem, akkor valszeg nálam is kb. annyit fogyasztanának a kocsik, csakhogy ... én (és a feleségem) igyexem fogyasztás tudatosan közlekedni és nem élmény autózni(nagyon nehéz türtőztetni magam, ui. az oktinak nem esik nehezére elérni a 190-et. Ahogy járódik be, egyre fürgébb és dinamikusabb ...) . Lehetne élménykedni, de akkor az oktival sem volna az átlag fogyasztásom 4.8l körül, ami remélem idővel csak lejjebb fog menni(ez persze lehet valamekkora tévedés is, de számomra igen jól mutat a kijelzőn/a drágább 95-öst szoktam tankolni a Shellnél amivel tapasztalatom és az ismerősök tapasztalata szerint is kevesebbet fogyasztanak belőle a kocsik/).
Ezt tipusú a hitetlenkedést évekkel ezelőtt a klímás topikban is megéltem, hogy egy klímával nem lehet hűteni egy házat. Hiába tettem fel 1.5 méteres magasságon lévő hőmérős képeket a 1.5 fokos eltérésekről a klímások nem hitték el. Nem, mert a bizniszüknek ártalmas tény az, hogy a fránya hideg levegő képes rá és bemászik a nyitott ajtajú szobákba ...
Olcsó román márkaszervíz... Kértem árajánlatot, hogy mennyiért cserélnének kuplungot+vezérlést: 9500 RON (650000 huf) jött ki nekük. Az azért kicsit sok
47 euró 4.2 liter hordós mobil 1 és az eredeti olajszűrő + 10 eurò munkadíj. Ebbe csak ez van, felülről szívja ki. 4,7 lejjebb számolva 55 liter ūa 57 euró. Olcsó a skoda szerviz. Ahogy nyugatról kelet felé haladunk egyre olcsóbb. Pl. a Ford 3x ennyit is elkér ugyanazért. Az Opel is. Azért van annyi skoda a román utakon.
Most nézem, hogy a te autódba a MOBIL olaj nem jó! A tiedben már lennie kell részecskeszűrőnek, szóval neked mindenképpen VW 507.00 szabványú olaj kell!
Ha az olaj megbízható helyről származik és rendelkezik a megfelelő minősítésekkel, akkor gyakorlatilag hit kérdése a dolog. Én Shell olajat használtam, de ennek szinte kizárólag az az oka, hogy a szervizben ahova garanciális időben hordtam ilyen olajat használtak. (na meg a Shell címke a zárhídon, meg a, hogy amikor megvettem Castrol volt benne és mintha túl hamar kért volna utántöltést, de ennyi. Azután megmaradtam a Shell mellett, az A2-ben meg Doni Mobil olajat használt és ott meg megmaradtam annál.)
Most a Passattal a tervek szerint nem akarok semmit sem vinni a szervizbe meg akarom nézni, hogy mibe fájnak ott a dolgok. Azután ki tudja...
nem irta hogy 100kmen eszik 5.5 öt..mondjuk 500 méterre sokallnám de 100 ra elég urban legend...az enyém feleségemé 3km etapokkal 9.7 littyó fed comp szerint. 1.4 vvti.
Hagyományos jobb menet van rajta, tehát az óramutatóval ellentétes irányban nyílik. (A meghúzáshoz erősen ajánlott egy NYOMATÉKKULCS!!!! Valamint egy új olajleeresztő csavar és tömítőkarika beszerzése is!)