Igazad van, a beton a legolcsóbb ezekből, akkor nem 30 cm lesz a koszorú. Bár a jelenlegi 50 cm-es falvastagság vakolattal együtt annyi, szóval simán lehet, hogy az 5 cm ytong/heraklith és az 5 cm XPS között nem lesz több 35 cm-nél, az meg majdnem 30 :-)
Pont minap néztem, hogy a létra tényleg átformálta kissé az eredeti képét :)
Én elsősorban a vízfelvétel miatt gondoltam rossznak, a mechanikai védelmet kis odafigyeléssel talán meg lehet oldani. Bár az meg hiánycikk...
Viszont még valami eszembe jutott a koszorú betonozását illetően: ahogyan észervettem két tábor létezik. Van aki tesz az utolsó téglasorra egy vékony GV lemezt, hogy a beton ne töltse ki az üregeket, van aki meg nem, "legalább jobban kapaszkodik" érveléssel.
Ha a belső ytong/heraklith és a külső 5 cm-es XPS között szélesebb hely marad a koszorúnak, mint a tervezett 30 cm, akkor a belső ytong/heraklith fal legyen vastagabb, vagy az XPS külső/belső oldalára kerüljön még ytong? Azaz az XPS a koszurúval érinkezzen, vagy a külső falsíkra kerüljön?
Lehet a szemed csalt meg, van már fehér szinű XPS is.
Bár én is láttam már pár helyen sajnos EPS-t berakni. Vizfelvételi szempontból sem jó, valamint az épitkezés közbeni mechanikai igénybevételeket sem birja (ácsok baszakodása, létra nekitámasztás, stb)
Az Ytong már okés, de elég belőle belülre az 5 cm-es. Igazából meg kell nézni melyik olcsóbb: Ytong vagy heraklith.
Kivülre viszont nem jó az Ytong, oda mindenképpen XPS-t rakjatok, mivel csak a "későbbiekben" lesz külső hőszigetelés.
Előregyártott kerámia áthidalónál a kerámiára már megtapad a vakolat, azt jobban össze lehet hozni, mint a betonra rakható cementvakolatot a mészvakolattal.
Több helyen is láttam, hogy a koszorú külső részére 5 centis sima fehér (gondolom 100-as) EPS-t raknak bentmaradó zsalunak + szigetelésnek XPS helyett. A tégla síkjában még kap fából megtámasztást, így nem nyomódik szét. Ez így mennyire korrekt? Gondolok pl a vízfelvételre a betonból, stb...
Szigetelési értékben 30-as falnál 25 centi koszorú szélességgel 5 centi XPS/EPS és + 12 centi külső EPS szigeteléssel számolva a zsalunál lévő XPS/ EPS (U= 0,21/0,22) szigetelési értéke közt egészen kevés a különbség.
Az előregyártott áthidalónál nincs szükség ilyen heraklith lemezre? Vagy ekkor elég, ha üvegszövet hálót teszünk a vályog/tégla/áthidaló határvonalakra a vakolat alá?
A koszorú elvileg úgy van tervezve, hogy az 50 cm széles vályogfalra készül kívül-belül egy 5-10 cm-es ytong fal, ami zsaluként is szolgál, és így a koszorú csak 30x30-as lesz. Ekkor is kell az XPS? Egyébként a későbbiekben 10 cm kőzetgyapot hőszigetelés fog a külső falra kerülni.
Az a baj a heraklith-al, hogy viszonylag könnyen törik, tehát önmagában nem alkalmas zsaluzatnak, csak ritkitott deszkázással megtámasztva.
A monolit áthidalót úgy érdemes kialakitani (koszorút is), hogy legyen nagyon minimálisan 5 cm XPS hőszigetelés kivül, de ha nem lesz utólagos hőszigetelés a falon, és kellően vastag a falazat, akkor 8-10 cm lenne a jobb.
Ha az ablak középre kerül a falsikon, akkor az XPS az ablaktok feléig forduljon be vizszinetesen is (áthidaló alsó része).
A beton áthidaló alá is kell mindenképpen aláfalazás.
Gondolom ez a Heraklith lemez szolgálhat bennmaraddó zsaluzatként is. Vagy a külső oldalon nem érdemes ezt használni? Illetve említetted, hogy az előregyártott áthidaló alá a feltámasztásoknál 2-3 sor kisméretű téglát kell rakni. Igaz ez a helyben öntött áthidalónál is?
Azt azért számold hozzá, hogy ILLENE a monolit áthidaló belső felére és aljára Heraklith C25 fagyapot lemezt rakni, hogy rendesen össze lehessen vakolni a vályoggal.
Mert a beton sosem fog tudni rendesen együttdolgozni a vályogra rakott vakolattal, és szemezni fogsz a repedésekkel.
Valami ilyesmire számítottam. Kicsit árnyalja a képet, hogy most csak a jelenlegi ablakok helyének vályoggal történő befalazásához kell a falazóhabarcs, mert máshová kerülnek a nyílászárók. A közfalak felhúzása jövőre húzódik, ráadásul azok ytongból lesznek, amihez nem is biztos, hogy falazóhabarcsot érdemes használni (de ez már egy másik kérdés). Tehát most viszonylag kevés kell, a már említett 1 raklap (35 zsák) elegendő lesz. Így nem tudom, hogy érdemes-e a helyben keveréssel foglalkozni.
A nagy nyílásokra van statikai terv, csak az ablakok fölé való 100-as, 125-ös, 150-es áthidalók kiváltása érdekelne, hogy ha helyben öntjük és bevasaljuk rendesen, akkor jobban jövök-e ki anyagilag, mint az előregyártott áthidalóval, figyelembe véve a nagy falvastagságot. Nyilván a kőműves jobban örül az előregyártottnak, mert azzal kevesebb gondja van.
Azért ha nagy nyilásáthidalásod lesz, érdemes egyeztetni a vasalásról statikussal, mert nem mindegy, hogy mi támaszt még erre rá (pl tető szarufái, vagy födémgerenda).
Jelen esetben, ahogy a linken is látszik, az újházas 890 a baumit meg 1115/zsák, ami egy raklapnál (35 zsák) már 7875 Ft az újház javára. Azt még nem számoltam ki, hogy a helyben kevert mennyiből jönne ki.
Anyagilag gondolom jobban jövök ki, ha helyben öntöm, mivel ha jól tudom, akkor az 50 cm-es vályogfalra kellene nyílásonként 4-4 db az előregyártott áthidalóból, ami darabonként 1600-2500 Ft, mérettől függően.
Másik kérdés: Van-e különbség az újHÁZ márkanéven forgalmazott falazóhabarcs és a Baumit 30 falazóhabarcs között? Elvileg az elsőt is a Baumit gyártja. Gondolom érdemesebb ilyet venni, mint helyben keverni a habarcsot cementből, mészből és homokból.
Öntheted egybe, de ha nagyon mélyre nyúlik a koszorúhoz képest, akkor az alsó vasaknak is lent kell lenniük, tehát értelemszerűen 3 sorban lesznek benne a vizszintes vasak (kettő a koszorúé, egy pedig az áthidalóé), és ezeket 1-1 jó hosszú kengyel fogja össze.
Értem, köszönöm szépen. És egyébként kell egyáltalán előregyártott áthidaló, vagy ha már úgyis zsaluzni kell a koszorút, akkor nem önthetem helyben az áthidalót is, ahogy a koszorút?
Azonban gondold át újra. Az OSB kültéren nem túl tartós (max fedett helyre való). S a szeletelt téglát impregnálni is kell (hozzá való olaj vagy más hasonló)
1. Eleve beépitett a tetőtér, ilyenkor a terhelés nem változik, tehát nem nyúlnak hozzá.
2. A fa födém csak bentmaradó zsaluzatként szolgál, kap felülre egy komolyabb vasbeton lemezt.
3. Olyan kicsik a fesztávok, hogy a régi fagerendák elegek.
4. Papiron létezik a megerősités, csak szarnak bele, és a femü beleirja, hogy elkészült.
Sajnos a 4. a legjellemzőbb...
Manapság ugyanis vagy faanyagvédelmi tervet (~200e Ft) kell(ene) csináltatni meglévő fafödémnél a faszerkezet állapotáról, és megerősitéséről, vagy cserélni kellene az egészet új faszerkezetre.
Én annyi kompromisszumot szoktam kötni (statikussal karöltve), hogy a feltárás után megnézzük a faanyagot, és bentmaradhat, besüritjük azt. Papiron meg teljes csere szerepel.
Ha már fafödém...ahol lakom, a majd' 100 éves házakon simán csinálnak tetőtérbeépítést, és nem hiszem, hogy megsűrítik hozzá a gerendákat, akkor vajon hogy csinálják?
Mindkét feltételezésed hülyeség, legalábbis részben...
Fafödémen is lehet kialakitani tetőtérbeépitést, és pont most lett készen egy ilyen házam. Annyi a különbség, hogy a fagerendákat nem 80-as osztással kell rakni, hanem 45 cm-ként, tehát majdnem a duplája.
A tető hajlásszöge pedig attól (is) függ, hogy milyen széles lesz az épület, illetve milyen a tetőidom kialakitása.
45 fokos tetőnél 1 m2 födémterületre 1,41 m2 tetőfelület esik, 30 fokosnál 1,15 m2. A tetőszerkezet 10e Ft/tetőfelületm2 áron hozható ki, hőszigetelés nélkül.
Szigetelés illetve védelem szempontjából nincs jelentősége túlzottan, csak esztétikai megjelenésben. Azonban a dörzsöltet könnyebb felhordani (kevesebb gyakorlattal is szép lesz).
A festék jó eséllyel nagyon elfedi a struktúrát, tehát kevés marad belőle. S a szín+festék valószínűleg többe is kerül. Azonban a festék nem nagyon fogja elfedni a szín hibáit, inkább kiemeli.
Ilyen esetben inkább valami hengerelhető szín (pl. Roll-Putz) javasolt, vagy szépen megcsiszolni és simán festeni.
Vékonyvakolatnál kapart helyett lehet előnye a dörzsöltnek? Én a kaparttal szimpatizálok.
És a 2mm vastagnak van előnye a 1,5mm-hez? A 2mm-esben gondolkodtam először. De ha nincs semmi előnye, akkor lehet, hogy a 1,5mm-essel is megelégszem, ebből olcsóbbra jön ki 1 m2.
Meg azon is filóztam, mivel erősebb szín van betervezve, ami egyre drágább a szín mélyülésével, hogy a szín szerint a legolcsóbbat - ami fehér - választanám. Aztán lefesteném a kívánt színre.
Ennek amiatt is látom előnyét, hogy így 2 réteg lesz, a vékonyvakolat és a festék, így elméletileg jobb a védelem. Másfelöl a színt könnyebb korrigálni (ha a vödrös vékonyvakolat színe mégsem tetszene). Valamint a vékonyvakolat felhordásakor nem kell annyira ügyelni, mert a festék kijavítja a kisebb hibákat.
Hátránya az lenne, hogy 2-szer kell vele dolgozni. Ez nem baj végülis. Ami már érdekesebb: hogy a festés mennyire tünteti el a fal kapart struktúráját?
Meg arról sincs még infóm, hogy a festék mennyibe kerül.
Arra esetleg tudna-e nekem választ adni, hogy milyen többletköltséggel járna a sima fafödémes, 30 fokos tetőszerkezethez képest a tetőtérbeépítéshez szükséges kezdeti kivitelezés.
Mert ugye ehhez szükség lenne a vasbeton födémre és a 45 fokos dőlészszögre.
Annyit tanácsolnék neked a tetőtérrel kapcsolatban , hogy úgy alakítsd ki , hogy a későbbiekben megoldható legyen a külön bejárás a lenti lakórésztől . Ha valamelyik gyerek otthon maradna miután felcseperedik , esetleg családostul , akkor ez még jól jöhet.
A lépcsőt pedig speciel én nem tekintem teljes egészében kieső területnek, alatta mindenképpen beépített szekrényt, vagy könyvespolcot szeretnék, amivel máris visszanyertem valamennyit.
A ház elrendezését pedig ahogy írtad is, nem szeretném túlbonyolítani. Inkább egy fedett terasszal szeretném megbontani az "egyszerű" formát, magában az épületben nem kívánok túl nagy variálást.
A lényeg, hogy a tetőrben férjen el legalább 2 szoba (félszoba) és egy fürdőszoba. A földszintre egy háló, nappali, konyha+étkező, fürdő, wc, háztartási helység. Esetleg még egy kis félszoba, ha elfér.
A lépcsőzés egyáltalán nem jelent problémát. Tetőteres házban nőttünk fel, teljesen megszokottá vált a lépcsőzés, speciel én jobban is szeretem, hogy jobban elszeparálódik a lakótér.
Első körben a tetőtérrel egyáltalán nem is foglalkoznék. Csak a tetőt, illetve a födémet építeném úgy, hogy később ne legyen probléma beépíteni.