De hát az általa ajánlott megoldás teljes értékű, ha más, hálózatról táplált villamos berendezéssel nincs kapcsolata, akkor leválasztónak elég a saját energiaellátásába berakni egy kétpólusút...
"ez egy mezei furdoszobai ventillator, nem egy szelcsatorna turbinaja"
Tökmindegy, hogy micsoda, aminek nincs kihúzható elektromos csatlakozója, minden ilyen készülék mellé helyi leválasztó kapcsoló kellene.
A lényeg jogilag:
- minden szerelést, karbantartást végző személynek joga van a biztonságos munkakörülményekhez
- ha a szerelt berendezés váratlan elindulása mechanikusan vagy elektromosan balesetet okozhat, akkor ezt a szerelés előtt meg kell akadályozni
- ennek módja az, hogy a berendezést ne lehessen jóhiszeműen elindítani (vagy helyi elektromos csatlakozó kihúzása, vagy helyi szerviz/leválasztó kapcsoló lekapcsolása),
a lényeg másképpen megfogalmazva: a berendezést szerelés közben bárki ráindítja a szerelőre, annak SEMMI esélye se legyen jóhiszeműséggel, tudatlansággal védekezni, EZ a szerviz/leválasztó kapcsoló lényege, ezt kell(ene) figyelembe venni a kapcsoló elhelyezésekor (vagy amikor úgy döntünk, hogy saját felelősségünkre felülbíráljuk a szabványnak ezt a pontját).
Vannak olyan kérdések, amelyekre senki sem akar válaszolni :) mert bárki bármit próbál segíteni neked, egész biztosan jön valami okostojás és megpróbál belekötni.
"A kijelző az L1, L2, L3 fázis áramra olyanokat jelez ki folyamatosan, hogy 70, 20 és 15 A"
Ez a műszer többféle üzemmódra konfigurálható. Elképzelhetőnek tartom, hogy a tied nem jól lett beállítva, pl maradt a gyári (maximális) beállítás és nem lett átállítva felszerelés előtt. Vagy a felszereléskor jól lett beállítva, de később ezt "elfelejtette" és visszaállt gyári állapotra.
Fontos lenne ellenőrizni, hogy amikor hihető értékeket ír ki, akkor azok az áram/watt értékek reálisak-e, mert lehet, hogy a jelenlegi üzemmódban pl mindent pl tízzel megszoroz (a villanyszámládat is). Ha ezt az ellenőrzést nem tudod megcsinálni, akkor hívj szakembert.
Az is lehet, hogy fogsz kani egy havi egy millió forintos villanyszámlát, de ne aggódj, vannak értelmes emberek, ekik utólag ki tudják számolni a hibás adatokból a tényleges fogyasztásodat. Feltéve, hogy tudják, hogy a hibásan mérő időszak mikor kezdődött.
"Igaz hogy 5-100 A között tudna mérni de valsz' csak áramváltóval."
Ez a villanyóra külön áramváltó nélkül is akár 100 amperig mérhet (a réz csokis 125 amperig).
Ahol ezt a műszert tervezték, ott valószínűleg azokra az országokra is gondoltak (pl Anglia), ahol a lakásokba nem három röhejesen gyenge fázist vezetnek be mint divat Magyarországon, hanem egy jó erős fázist, oda is alkalmas legyen.
"Netet túrva nem igazán találtam itthon megfelelő kapcsolót."
Szerintem bármilyen kapcsoló alkalmas, ami tudja a szükséges áramot és pólusszámot és érintésvédelmileg is megfelel ahhoz helyiséghez + vezetékhez.
Annál a ventilátornál sajnos három pólust kellene megszakítani, ezért vagy háromfázisú kapcsolót alkalmazol,
vagy úgy döntesz (saját felelősségedre), hogy a nullát nem szakítod meg és egyszerű kétsarkú kapcsolót alkalmazol,
vagy úgy döntesz (saját felelősségedre), hogy egy családi háznál kicsi az esélye annak, hogy egy "arra járó illetéktelen" véletlenül bekapcsolja a ventilátort a szerelés ideje alatt.
"két mmfal kábelt lehet a palfonon egymáson elhelyezve vezetve vagy csak egymás mellett?"
Ha az erek maximális terhelő áramát az "A" vezeték-hűlési csoport szerint határozod meg, akkor akár tíz MM kábelt is vezethetsz egymás hegyén-hátán, vagy akár szorosan csokorba kötve.
Szerintem nem fog senki megkövezni, mert beszélgetve pár légtechnikai bolttal vagy a forgalmazóval, ők is vagy ismerik a problémat vagy ugyanazt javasolták mint te.:-)
Teljesen más kerdés: két mmfal kábelt lehet a palfonon egymáson elhelyezve vezetve vagy csak egymás mellett?
Ez így akkor világos, de a kérdés most már csak az, hogy a gyakorló villanyszerelők milyen leválasztó kapcsolót használnak hazánkban? Netet túrva nem igazán találtam itthon megfelelő kapcsolót. (Meglepő módon német oldalokon sem, még Angliában pl. teli van a padlás ilyennel.)
aekis: Valamiről itt most lemaradtam.:) Segítség jöhet.:)
Ha állandóan "rossz" lenne, nem zavarna, de általában mindhárom fázison 16 Amper alatt van, ahogy kell lennie és egyik este kezdte el ezt. Aztán másnap nappal megint jó volt, majd este újra. Érdekes :)
Nem akarok én már a nagyok dolgába beleszólni, több, mint 10 éve nyugdíjas vagyok. Néhány igénytelenség, szakmaiatlanság bántja a szemem. Amikor szakember ír le olyat, amit ő nem írhatna le.
Épp ezt akartam írni. Az elszívó, befúvó motorokhoz un. szerviz kapcsoló beépítését írják elő a motor közelében. Feladata, hogy illetéktelen bekapcsolás esetén se kerüljön áram alá a motor.
Közben a külföldi fórumokat túrva még annyit találtam, hogy karbantartás miatt kérnek motorokhoz leválasztó kapcsolót, s ezt kiterjesztették nemrég fix bekötésű ventilátorokra is. Viszont ha innen nézem, akkor tulajdonképpen a fi relé teljesíti a leválasztó kapcsoló iránti igényt, bár tény, hogy nem a legelegánsabb.:)
A ventilátor egy Helios M1 100 F. Csináltam egy képet a leírásáról is a kérdéses mondattal és a bekötési rajzzal. A bekötés kapcsán ne tévesszen meg, hogy alapkivitelt ír, és nem "F"-es (páraérzékelős) verziót. Sajnos a magyar leírásban fel vannak cserélve a képek az eredeti német/angol/francia füzethez képest, így ez a bekötés tartozik azok alapján a páraérzékelős ventihez.
A villanyóra volt. Hibabejelentésre az volt a válasz, hogy nem tudják, mi lehet és egyébként is mindegy, de ha kijönnek és nem hiba, akkor fizethetek :) Azt nehéz megmondani, hogy az elfogyasztott kWh megfelel-e a realitásoknak, de annyira biztosan nem durva, mint a kijelzett aktuális áramfelvétel a három fázison. Egy óra alatt 3-4 kW-ot pörög a villanyóra, nem ennyi lenne, ha komolyan gondolná a 70 meg 25 Ampert, de akkor is idegesítő, hogy mi ez. Erőteljesen bíztam benne, hogy valaki látott már ilyet.