Mi manapsag a legjobb ar/teljesitmenyu valasztas otthonra, amator szintre,
gyakorolgatni, stb. egy valamilyen elektromos billentyus hangszerben gondolkodva ?
Nem szítasz vitát, hanem bonyolultabb a kérdés. Az tény, hogy ha nagyobb terhelhetőségű a táp, akkor a névleges terhelés környékén lesz meg a névleges feszültség. Üresjárásban jóval nagyobb is lehet, a 9 voltos akár 12 is, a 12-es meg 14-15. De ez inkább a régi tápokra érvényes. Ha van lehetöséged, akkor stabil tápot használj, vagy elektronikusat. Azt arról ismered meg, hogy sokkal könnyebb, nincs benne trafó.
Köszönöm a segítséget, de nem szeretnék vitát szítani senki között :-)
A táp, egyszerű hagyományos DC jelölésű, és természetese PC-n keresztül egy úgynevezett GARAGEBAND programon keresztül hajtom meg, ami eddig tökéletesen kezelte a MIDI-t.
Ezt a készüléket ROLAND A30-at frissen szereztem és kb ennyit tudok is róla (táp és minden nélkül).
Én ugyan még nem hallottam szólni, de ahonnan van, ott a nagy esküt letették, hogy hibátlan a hangszer (hihető, mert nem kétes eredetű cucc).
Most programon belül próbálok állitgatni, hátha az a baj.....
A diódákat áramgenerátoros üzemben kell hajtani, az áramkorlátozó ellenállás csak félmegoldás vagy hozzá nem értő tervezés eredménye. Tehát egy táp is lehet állandó feszültségre tervezett vagy állandó áramerősségre tervezett, de utóbbit annyira nem hajintgálják az ember után.
De több kérdés felvetődhet a kollégánál:
- milyen tápot használ? (trafós hagyományos vagy kapcsolóüzemű, intelligens táp?)
- egyenáramú vagy váltóáramú táp? (DC vagy AC jelölés?)
Mert utóbbitól diszkózhat a cucc, bár azt nem értem miért mondja írja, hogy nem szól? Az eleve ez egy midi billentyűzet nem tud szólni! :)
A legtöbb esetben igazad van, de nem véletlenül raknak pl. ellenállásokat bizonyos diódák (pl. LED) elé -- ezeknek a méretezésénél már nem feltétlen mindegy az áramerősség. Szóval a felhasznált alkatrészek vagy kapcsolási rajz ismerete nélkül én óvatosabb lennék ekkora nagyságrendi különbséggel.
Ha vmi nagyobb mA értékű, az nem olyan mint mikor azt mondják hogy 6V-os akkumlátor helyett nem tehetsz be 12-est!
Attól hogy vmi nagyobb áramot tud szolgáltatni, de feszültségre egyezik az oda tervezettel, az akkor is csak akkora áramot fog leadni, amit a terhelés (meghajtott készülék, izzó, stb...) igényel.
Vizes példával szemléltetve: ha van egy csapod (ami elvezeti a vizet) és tökre kinyitod, annak totál mindegy hogy 6 collos csövön megy oda a wasser vagy csak 2 colloson, az akkor is csak annyi vizet enged át időegység alatt, amekkora a csap keresztmetszete. Merthogy itt is az áramlás tárgya a víz, mint az áramkörnél az elektronok...
Ha a feszültséggel akarjuk ezt párhuzamba állítani, akkor azt a nyomás jelképezné. Tehát nagyobb nyomás a kis csőnél és a nagy csőnél is nagyobb áramlást idéz elő, de a meghatározó ott is csak az, hogy a csapnak mekkora a keresztmetszete (vagy meddig nyitottuk ki).
Nagy a csend erre. Mindeki tud mindent, meg is osztotta stb. 😊
Hosszú "kínlódás" után kialakulóban van a várva várt hangkép. Vásároltam Behringert, Rolandot, kipróbáltam legalább 5 másik kombót/aktív hangfalat, végül 2db belépő szintű stúdió monitor hozta meg az eredményt Mackie MR824 személyében. Ezígymá nagyon tetszik.
A zongoratanár ismerősöm is lefotózta most ennek kedvéjért a Korg B2 zongoráját. Itt is van minimális eltérés, de eddig ebből semmit nem vett észre játékban és ebben egy jóval olcsóbb billentyűzet van mint az LP380-ban! Tehát annyira nem egyedi az eset innentől...
Igen, ez jelenthet jó kiindulópontot, hogy oktávonként ua. billentyűk rendellenesek. Ezeket tényleg jelzésekkel látják el, nem mehet akármelyik billentyű akárhova. Tehát elképzelhető, hogy azoknál a hangoknál kicsit másképp jött le egy széria az öntőgépről, de őszintén megmondva én nem gondoltam volna sosem, hogy a Korgnál ilyesmi előfordulhat, ahogy neked a szerviz is megfogalmazta, hogy sosem látott még ilyet és az azért mérvadóbb, mint amit én mondok!
Mindenesetre nagyon sajnálom, hogy rögtön egy ilyennel kellett szembesülnöd az első hangszer vásárláskor. Elhiszem hogy zavar, még ha csak esztétikai gond is.
Arra azért még nem kaptunk választ, hogy megmozgattad-e jól sorban a billentyűket és tapasztalsz-e súrlódó, akadozó, szoruló, zörgő, csörgő, kattogó hangokat?
(Ezzel a szerviz felé is tudsz még hasznos infókkal szolgálni majd...)
Ez egy másik észrevétel, egy haverom Korg SP250 régebbi zongorájáról. Hasonlóan RH3 mechanika van benne. Itt pl. a billentyűhézagok egyenetlenebbek és elég nagyok is az alább látható Yamahához képest. Esztétikai dolog ez is, mindazonáltal a Yamaha precízebb billentyű kivitelezése egy lomhább, kezet fárasztó mechanikát eredményez (na nem azért mert esetleg szorulnának a billentyűk a szorosabb hézagok miatt), a Korg viszont teljesen jól játszható mechanikájú azzal szemben!
A szervíz miatt is kicsit alaposabban megnéztem így tudok pár felvetésre válaszolni.
Mindegyik CDE hármas billentyű fentebb van. A legutolsó különálló C már síkban van.
Tolómérővel megmérve 1mm magasságbeli különbség van, ami nem csak síkba betekintéskor látszik, hanem 45 fokos szögben ránézve is észrevehető nagyobb billentyű közöket eredményez optikailag ezeken a lent-fent váltásokon.
A boltot értesítettem, azt mondták a 14 nap így nem jár le, mivel időben szóltam. Intézik a cserét vagy meglátjuk.
A szervizzel is beszéltem. Nem látott még ilyet sem ennél a hangszernél sem az RH3 billentyűzettel. Körbenézett épp ott lévő 20 éves példányokba is és nagyon kritikusan nézve alig talált 1-2 eltérő magasságú billentyűt, ami elmondása szerint max 0.2mm eltérésre van.
Ő fröccsöntési hibára gondol, mert minden billentyű más súlyozással bír és meglepő, hogy minden CDE fentebb van.
Megkérdezte a gyártót, hogy mi lehet ez, mert lehet, hogy feleslegesen akarok cserélni, ez gyártási hiba/sajátosság.
Ha ennyi, kb. átlagosan 0,5 mm-nyi az eltérés, az a zongora játék szempontjából semmit nem jelent.
(Ha esztétikailag zavarja a szemed, az egy szubjektív dolog.)
Ha a billentyűk így maradnak, akkor semmi gond, viszont ha pár tucat óra játék után nagyobbak lesznek a "gödrök", akkor garanciális javítást lehet kérni.
Csak elképzelés szintjén, itt meg épp műtenek egy ilyen RH3 mechanikát. Acél konzolos tehát a felépítménye, nem müa. Talán a sorjás dolgok is evégett kizárhatónak vehetők.
Ha nagyon zavar esztétikailag és esetleg szorulnak is a billentyűk, ha átmozgatod őket sorban akkor kérhetsz nyugodtan cseredarabot a webshopos vásárlás okán 14 napon belül lévén. Akkor ezt lépd meg, ne várj semmire, ill. a fotókat tartsd meg róla.
Kérdeztem egy szervizes ismerőst, azt mondta sose látott hangszernél ilyet, de nem is figyelte nagyon, mert főleg elektronikát javít. Kalapács, billentyűtörés az már más... Viszont szerinte lehetnek a billentyűk vagy a keret öntési, sorjás hibái is belül vagy nincsenek helyükre pattanva rendesen a billentyűk (bár ez a korábban linkelt Korg gyártási videókban látszik, hogy meón megy át a hangszer, mielőtt bedobozolnák), azaz lehet esetleg szállítási, rakodási problémából adódó kellemetlenség. Nyilván ehhez otthon nem is szabad nyúlni, megbontani a garanciás hangszert, tehát leellenőrizhetetlen. Mindenesetre belsőleg csak egy alapos vizsgálat, dönthetné el, vagy ha mondjuk megmozgatod, nem-e csörög, lötyög vmi, nem-e tört le benne akármi, vagy szorul, kattog, súrol a mechanika, mert ha elrepedt egy eséskor és vannak ilyen zörgő dolgai is, akkor jogos a gyanúd!
Más fórumokat be tudnál linkelni, ahol ilyen hibára panaszkodtak?
Filcet lehet kizárnám, mert hármassával van ilyen hiba és megnéztem: ha lenyom a magasabb és a mellett lévő alacsonyabbat, lenyomva is látszik a különbség. Olyan, mintha hármassával lennének modulok, amik nincsenek a helyükön vagy gyártási hiba..nem tudom.
Írtam a boltnak, írtam a szervíznek is, hogy mi ez...
Neten rendeltem, jövő kedden jár le a 14 napos elállási jog. Fontolgatom, mert böki a csőröm. A zongora egy szép esztétikai tárgy is, ne legyen már 0km-esen hepe-hupás a billentyűzet.
Azért a hasraesés valószínűleg nem ilyen tüneteket mutatna :) Kicsit erőteljes dobálást a többi doboz tetejére vagy közel vízszintes leejtést kb 0,5 - 1 méter magasból nem zárnék ki.
Előkerestem, láttam már fórumokon megjegyzést a Korg zongorák csomagolása és szállítási sérülések kapcsán. Jól emlékeztem, hogy volt ilyen :)
(Évekkel ezelőtt a Kawai is küzdött ilyesmivel...)
az utolsó komment a filcek kapcsán és az összehasonlítás másik példánnyal teljesen korrekt.
Hacsak nem a tipikus 3 nap cseregarancia miatt gyorsan akar lépni a tulaj -- ott ha még benne van az időben, érdemes lehet legalább dokumentáltan jelezni hogy felmerült a gyanú, és küldeni a fotót, hogy ne legyen vita később.