Kell-e cserélni a dugattyúkat és a főtengelyt turbósra?
Igen, javasoljuk.
De ennyire nem egyszerű a kérdés. Ugyanis annak nem feltétlenül kell egybe esnie a turbózással. Sok esetben kiváló állapotú motort turbóznak (turbózunk). Ilyen esetekben a tapasztalataink szerint nincs értelme a költségeket ész nélkül növelni. Majd ha kikopik a motor és generálozni kell, akkor már érdemes lesz a turbós alkatrészekkel felújítani.
Csak példaként írom a három-négy évvel ezelőtt átalakított egyik 82-es esetét. Alakításkor 3300 üzemóra volt a gépben, és motorja tökéletes állapotú volt. A tulajdonos mindenképpen cserélni akarta a teljes belsejét. Lebeszéltük, hogy ne pazarolja a pénzét. Legutóbbi találkozásunkkor 6800 üzemóra volt a gépben, és esze ágában sem volt generálozni. Mondta, hogy igazunk volt, fölösleges. Persze többször hangsúlyoztuk Neki, hogy ha majd felújítja a motort, akkor turbós alkatrészeket tegye bele. Egyet ért velünk, de még fölöslegesnek találja. Idézem: A gép jól indul, jól megy, erős, nem eszi az olajat, minimálisan füstöl, miért szerelgessem? Igaza van
A motor főtengelyének és dugattyúinak ész nélküli cseréje helyett sokkal inkább javasoljuk a gép megfontolt használatát. Pl. Az olajcsere intervallumok figyelmesebb betartása, szűrők rendszeresebb tisztítása. Érdemes figyelni a nagy terhelés utáni leállításra is. Kicsit mindig hagyni kell alapjáraton visszahűlni. Le kell szokni a Trabantnál (kétüteműeknél) megszokott gázfröccsös leállításról is. A gázfröccs ugyanis felpörgeti a turbót, a leállítás után pedig már megszűnik az olajnyomás, aztán kenés nélkül pörög, amíg le nem áll. Gondoljunk csak arra, hogy mennyi ideig hallatszik a centrifugál szűrő pörgése a leállítás után
Fontos még hangsúlyozni a 6 lapátos ventilátor lapát szükségességét. A dugattyú szétégések leggyakoribb oka az, ha a 4 lapátost nem cserélik ki. Sok esetben ugyanis nem cserélik ki, mondván, hogy úgysem forralja a vizet. Csakhogy az olaj hőfokáról megfeledkeznek. Pl. a turbót az olaj nem csak keni, hanem hűti is. Mindenképpen szükséges a kicserélni, mert az olaj hőfoka nagyban befolyásolja a turbó hőfokát, de még a motor belső hőfokát is.
Többen írnak erről a témáról megdönthetetlennek tűnő igazságokat. Nem tisztem bírálni senkit, de mi sok esetben mást tapasztaltunk. Nem kellő háttérrel leírt tapasztalatok tévútra vihetnek embereket.
Szeretném hangsúlyozni, hogy mi nem írunk le egy-két gép alapján bizonyító erejű tapasztalatot, általában csak 40-50 gép átalakításánál tapasztaltakat osztjuk meg.