ez tény, nekem is a nappalin 3 db nagy ablak, blusz a konyhán 3 db franciaaijtó vagy mi, kicsit délnyigati tájolással, rengeteget számít télen, ma nem is kapcsolt be a fűtés nap közben olyan meleget csinált, csak 5 kor gyújtottam be a kandallóba, de akkor is még 21.8 volt.
nyáron viszont vakondban nyomjuk redőny leeresztve szigorúan.
Sajnos azt kell mondjam, a legideálisabb (szigorúan energetikai szempontok szerint) ha nincs ablak. Egyszerűen olcsóbb egy korszerű fényforrással (LED) foyamatosan világítani, mint az amit fűtésre fordítasz.
Egyébként a legpraktikusabb egy lombhullató fa az ablak előtt. Így menekült meg nálunk egy korai cseresznye... Egyszerűen nagyon jó helyre lett ültetve valamikor.
Köszönöm szépen a válaszokat. A dilemmám megmaradt, de ez így jó...mindkét megoldást rendesen körül fogom járni, és már legalább azt is tudom, hogy hogyan induljak neki a dolognak. Mindenkinek kellemes ünnepi készülődést kívánok. :-)
25-30cm hőszigetelésel (ahogy KömKel javasolta), tartani lehet a 25-27 fokot.
Ez elsőre kánikulának hangzik, de ez a legmelegebb napokra értendő.
S a hőszigetelésen kívül az éjszakai szellőztetés a lényeges, tehát nappal szinte tilos ablakot nyitni. Illetve sokat segít az ablak hiánya vagy sötétítése és keleti tájolása is.
Ilyen feltételekkel 2-3 hét alatt melegszik fel a szerkezeted.
A túlmelegedés ellen TÖMEG kell. Jó vastag (táblás, sűrűbb) hőszigeteléssel, 25-30 cm vastagon tudod késleltetni, de sok napos kánikulában azért átmelegszik előbb-utóbb.
Köszönöm. Hát nem egyszerű...mondjuk gondoltam, hogy nem fekete-fehér a dolog, mind két megoldásnak mérlegelni és súlyozni kell az előnyeit-hátrányait. A tetőtéri megoldásnál például az egyik legnagyobb aggályom a nyári átmelegedés...Egy könnyűszerkezetű fallal beépített tetőtér (ha nincs spórolva a szigetelésen és az átszellőzés is megoldott) nyáron vajon mennyire marad élhető klíma nélkül (a héjjalás betoncserép).
A bővités kijön kb 120-150e Ft/bruttó m2 áron, ha csak sima lakóhelyiségről van szó, és nem vizesblokk, valamint nemkell komolyan hozzányúlni a meglévő gépészethez (fűtési rendszer)
A tetőtérbeépités, pláne ha csak egy szoba kerül fentre, nagyon maximum 70e Ft/m2, ha nem kell a tetőhöz nyúlni.
Egy gipszbeton lépcső is kijön 3-400e Ft körül, egy acél szerkezet+fa fokok pedig kicsivel olcsóbban is. (egyiknek sem kell alapozás)
Mivel a tetőtérbeépités elég korlátozottnak tűnik a leirásod alapján, szerintem is jobb a bővités. De az meg engedélyköteles és egyebek, szóval nem egyszerű a dolog...
Nem megy sajnos. :-( Közel van a telekhatár, így ott csak kb egy 2,5 x 4 méteres helyiséget lehetne kialakítani. Egyébként laikusként kérdezem: fajlagosan tényleg olcsóbban jönne ki egy négyzetméter ugymond a nulláról (mert a meglévő terasz elég kicsi, úgyhogy aköré új alapra kerülhetne a fal), mint egy tetőtér beépítés? Tudom a lépcső sokat elvisz (minimum 500.000-et), de egyébként azt gondolnám, hogy árban nem lenne nagy eltérés... Vagy hol számolhatom nagyon el magam?
Igen, az asszony is ezzel érvel. :-) De még nem győzött meg teljesen (idegenkedem az utólagos hozzáépítéstől, és a kilátás is nagyon szép (lenne) tőlünk).
Nagyon köszönöm a sok hasznos infót. Így például a csigalépcsőt mint lehetőséget rögtön ki is zártam. És mivel a lépcsőt is csak egyetlen helyre lehetne rakni, így az is meghatározza a továbbiakat, hogy ott fel lehet-e esetleg jutni a gerendák között. Ha túl sok adottság dolgozik az elképzelésem ellen, akkor marad az asszony ötlete, és a meglévő üveg terasz helyére, szintben fogunk bővíteni...na de ez már egy másik történet, szintén egy csomó kérdéssel. :-)
Nem mondom biztosra, hogy nem bir el egy tetőtérbeépitést, mert 4 méter alatti fesztávnál általában nem szokott vele gond lenni, ha nme raktok fel zongorát :)
De ehhez nem ártana egy pár dolgot tisztázni a helyszinen:
- fesztávok
- milyen gerenda van? (ehhez fel kell tárni a betont)
Akkor jól értem, hogy a meglévő betonréteget és a salakot is el kellene távolítani? Ebben az állapotában még egy könnyűszerkezetes fal sem építhető rá, az általad javasolt osb-s padlóval? Csak egy hálószoba lenne egyébként fent. Köszönöm az eddig segítségedet, nagyon sok dolog tisztába került a fejemben.
Uyganis a betongerenda 19-23 cm magas, viszont a horcsik csak 12-15 cm. Szoktak rárakni úgy salakot, hogy még a gerenda fölött is legyen 5 cm, és esetleg úgy betonozzák le. Ez az általános.
Ha tudod mérd le a födém vastagságát (padlásfeljárónál pl), és abból ki lehet következtetni.
2. Nem jól. Ezek a betongerendák feszitettek, ami azt jelenti, hogy sem vésni, sem darabolni nem lehet őket, mert elpattannak. Ha útban van, akkor ki kell venned faltól-falig az egész gerendát.
3. A barkácsáruházakban lehet kapni olyan csigalépcsőt, ami 70+10+70 átmérőjű, de rettenetesen kényelmetlen, mindennapi használatra alkalmatlan. Ráadásul ehhez tuti ki kell bontani két gerendaközt+1 gerendát.
Én inkább javasolnám a sima egyenes lépcsőt (alul esetleg beforditva).
Köszönöm szépen a választ. A födémen felülről csak egy egységes betonréteg látszik. Ez alatt még lehet salak? (1) Mert szerintem fölötte nem volt soha. Azt jól gondolom, hogyha a lépcső tervezett helye felett betongerenda van, akkor azt csak úgy lehet esetleg részben eltávolítani, ha a megmaradó rész kap egy alátámasztást? (2) Csigalépcsőből szerinted mi az a minimális átmérő, ami biztonságosan járható? (3) Nagyon köszönöm előre is.
(legközelebb légyszi számozd be a kérdéseket, hogy egyszerűbb legyen válaszolni)
Elöljáróban: ha bármilyen kutyaólas magasitást vagy hasonlót csinálsz a tetődön, akkor igen nagy a kockázata, hogy lebuksz, és utólagosan engedélyeztetned kell+birság.
Szóval ha csak tetősikablakot kell beraknod pluszba, az még mehet, más nem javasolt (engedély nélkül).
A másik dolog a födém teherbirása. A horcsik födém PADLÁSfödémnek, nem pedig teherbiró födémnek készült. Akkor lehet beépiteni probléma nélkül, ha pl van rajta most salakréteg és azt letermeled, tehát kb 70-100 kg/m2-el tehermentesited az egészet, és ehhez képest már nem olyan nagy többletsúly a tetőtérbeépités hasznos terhe.
Viszont TILOS betonozni, még aljzatbetont se rakhatsz.
A kialakitandó rétegrend alulról felfelé:
- meglévő födém
- 5x5 stafniváz 50 cm-ként
- 2x15 mm vagy 1x22 mm OSB
- lépéshanggátló EPS vagy gyapot 2 cm
- Rigidur vagy Knauf szárazpadló 2x10 mm
- burkolat
(kurva drága összeségében, de legalább házilag elkészithető és nem ázik le az alsó szint)
Falban szintén csak könnyűszerkezetes megoldás jöhet szóba.
A gerendáid 90-100 cm-es TENGELYTÁVBAN vannak, azaz a tiszta távolság ettől 10-14 cm-el kisebb, attól függően milyen tipusúak a gerendák.
Csak fent tudod megnézni hol vannak a gerendák, ha nincs elszineződve a mennyezet, vagy esetleg megrepedve hosszában.
Sziasztok. Egy kb. 80 négyzetméteres sátortetős kockaház padlásterén szeretnénk kialakítani egy szobát. Tudom, hogy a kérdéseim igazából szemlét, feltárást, statikust stb. igényelnének, de mivel még az álmodozás szakaszában van a dolog, egy-két kiunduló dolog tisztázása is sokat segítene. A ház úgynevezett Horcsik födémmel épült (legalábbis ezt mondta akitől vettük), a tetőtérben kb. 12 négyzetméter esik 190 cm fölé, ami egy kb. négyszet alakú terület a fedélszék által határolva. Födém nyílás nincs. A lépcsőt a gerendákkal párhuzamosan tudnám felvezetni, és ha jól tudom ennél a födém tipusnál a gerendaköz akár 1,0 méter is lehet, így ha szerencsém van elég lenne a közötte lévő téglabetétes részt kibontani. A héjjazat betoncserép, ami alatt van ellenlécezés és páraáteresztő fólia. A lépcső felett lehet, hogy egy pici kutyaól szerű magasítást igényelne a tető, hogy meg legyen a szükséges magasság a fej fölött. Szép vagy nem szép...nem igazán szeretném engedélyeztetni. A kérdéseim a következők lennének: Hogyan lehet megállapítani egy Horcsik födém esetén, hogy hol futnak a betongerendák? Jól gondolom, hogy a közöttük lévő téglabetét különösebb statikai kockázat nélkül kibontható a lépcső feljáró érdekében? Ha a tervezett lépcső fölé esik akár egy betongerenda, akár a tető szarufája, akkor felejtsem el az egészet? Csak könnyűszerkezetes fal képzelhető el felülre egy ilyen födémre? Nagyon köszönöm előre is ha tud valaki segíteni.
Szerintetek elfogadható, hogy egy gázos, átfolyós vízmelegítő (ősrégi Hévíz) egy hónap alatt 18 m3-t fogyaszt, csak és kizárólag az őrláng miatt?
Mellette üzemel egy -szintén a történelem előtti időkből származó- cirko, ami majd 20 m3-t zabál, ugyancsak őrlángból. Egy hónapig voltunk távol, ezalatt majd 40 m3-rel nőtt az óraállás, a fűtés le volt kapcsolva (elektromos főkapcsolón keresztül), csak a két őrláng égett végig. Ez nekem elfogadhatatlanul soknak tűnik. Ma a gázcsapok elzárásával, stopperrel pontosan kimértem, melyik mennyit zabál, és a fenti számok jöttek ki.
Ezek már csak azért is hajmeresztőek, mert az őrláng akkor is megy, amikor használjuk a fűtést és a melegvizet, tehát ez a bő havi 4000 Ft akkor is elmegy, két darab gyertyalángra.