A felet az erdekesebbekre gondoltam. A szokasos "mindenhova megyunk, csak hivjanak" gepek ott lesznek nyilvan. Konkretan ez a 4 altalam kiemelt mar visszajelzettkent szerepel. Ebbol ha 1 elmegy mar jo. Foleg ha Strizi lenne, akkor biztos lenne a reszvetelem. De nem hiszek a Cseheknek.
Igen, az utolsó években volt egy pár darab, az orosz pilóták repülték őket, az ami légifölényről meg annyit, hogy a vadászokat kímélendő a földi csapatok támogatására ezeket használták:
Megjegyzem, a gyermeket vittem, nem kiállítási darab. :-))))))))))))))
Ezeken a gépeken kívül leginkább ők is helikoptereztek, vagy DC-3-asoztak. A vieteknek már volt MIG 19-ük és 21-esük, nem sokkal az amerikai jetek megjelenése után, illetve nagyon jól megtanulták a 15-ösöket használni, hihetetlen győzelmeket értek el velük.
Ennek a vadászgép-fejlődésnek többek között ez volt az eredménye:
Volt olyan, hogy nem jött el egy pár gép, de azért hogy a fele... Az inkább a mi régebbi repnapjainkra volt igaz, hogy a programba beleszőtték az álmokat is, de ott is inkább arról volt szó, hogy az utolsó info, amit a repülőnapról kaptunk, az egy hónappal koábban a Top Gun-ban jelent meg, és a szervezés két hónappal korábbi állapotát jelentette, de gondolom, máshol is így volt ez... Egyébként a "visszaigazoltak" listája jelentősen eltér a meghívottakétól, pl. az amcsi B-1, B-52, F-117, F-14, meg az összes többi F.
Es szerinted ebbol mennyi az igaz? A fele? Negyede? Awacs ... F116 ... Strizy ... Team 2000 ... Ha e 4 VISSZAIGAZOLT(nak) hirdetettbol 1 is lesz ... Megint nagyzolnak, es a helyszinen lenne a pofara eses.
Szia! Ha megszeretted a kötelékeket, akkor az olasz rep.nap az európai kötelékek Mekkája lesz szeptemberben( talán csak a ruszkije vityázi hiányzik, de ha ők ott lennének, akkor én is).
Egyelőre kiemelném (persze a legjobbak még nem igazolták vissza) a belga Fouga Magistert, Alpha Jet-et és Augusta A-109 Hirundot, a portugál Alpha Jetet (remélem, a géppár), görög F-16-ot, és az orosz MiG-29-est (Sztrizsi).
Ha már szóba kerültek régebbi repnapok, előástam néhány fotómat a 91-es taszáriról, gondoltam megosztom a nagyérdeművel.
Tekintettel arra, hogy nincs nálam szkenner, elnézést a minőségért. Az eredeti is a szovjet ipar csúcsgépével készült, úgyhogy inkább az emlékezés a lényeg, mint a vizuális élmény :))))))
Írta valaki, hogy a Brno és a Pozsonyi repnapok jobbak a Kecskeméten rendezettnél. Persze ez izlés dolga, de szerintem Kecsó nagyobb szabású, több repülés-szélesebb statik kínálat. A lényeg az, hogy van!! A rendezési problémákat meg lehet orvosolni. Nem tudom, hogy ki végezte a szervezést és mennyiért, de nem biztos, hogy ezt a rendezvényt üzleti alapokra kellene helyezni. Ha tényleg ez a helyzet....
Riat- Duxford: a szervezést és a repülőtéren végzendő munkák nagy részét önkéntes repülőbolondok végzik. Abból talán van nálunk is néhány... Riat: a statikusa kiállított gépek mind fotózhatóak, akár a B-1-es, vagy C-5-ös. Egyszerűen olyan emberek helyezik el őket, természetesen egyeztetve a katonákkal, akik a látogató szemszögéből nézik a dolgokat, hiszen közéjük tartoznak. Megtalálhatóak a fizetős állványok és elkerített részek, aki rááldozza a pénzét ez zavartalanul tud fotózni. Én ebben nem találok semmi kivetnivalót. Aki csak egy kellemes csaladi szórakazást akar az szépen levackol a fűben és évezi a gépeket. De aki ennél többet szeretne, lehetőséget kap arra, hogy kiélje a ferde hajlamait. Mindenki boldog, nomeg a befolyó pénz sem mindegy. A kordon mögé menegetés megint csak szervezés dolga, vagy rábízom a gépek személyzetére, vagy senki nem mehet be. Aki mégis, az kimegy, mármint a repnapról. Persze a rendező teljes joggal mondhatja, hogy könnyen beszélsz, gyere és csináld meg. Ez nem kioktatás akar lenni, de érdemes lenne a külhoni, sikeres repnap néhány elemét beépíteni rendezvénybe. Semmit sem kell kitalálni, csak átültetni.
Szerintem ha a résztvevő gépek listájában (főleg a dinamikus programban) több lenne a keleti technika, a nyugat repülő őrültjei nálunk tolonganának. A németek azt hihetnék, hogy a hollandok revansot akarnak venni. Nemsokára ezek a gépek már csak múzeumokban lesznek láthatóak. Bár ez a nyugati típusok nagy részéről is elmondható, sajnos..:-(
Mármint részt is vett a harcokban? Vagy csak kiértékelésre vitték oda? Ha ténylegesen szerepet vállalt az egy érdekes adat. Bár ez semmit nem jelent én még sehol nem olvastam arról, hogy a Vietnámi háború folyamán Mi-24-es (esek) részt vettek volna tevékenyen. A típust főleg az Afganisztáni konfliktussal kapcsolatosan említgetik (vajon miért :-)) Nekem egy kicsit kamikaze bevetésnek tünne a Mi-24-es bevetése a USAAF légifölénye mellett. Persze ettől még lehet, hogy volt ilyen, ha van erről valami megbízható adatot, megköszönném ha elküldöd.
Na igen, részben csak ismételni tudom magam, mikor azt mondom, egy részletes térkép a parkolókról (mi, hol, mennyiért) és magáról a reptérről nem ártott volna (legalább a neten).
Tavalyelőtt mi is - tahó módon, kérdezés nélkül, ezt beismerem - bemászkáltunk a kordonon belülre, mikor láttuk, hogy más is megteszi. A britek, németek még akkor se szóltak rá az emberekre, mikor a Tornadonak, Phantomnak támaszkodva fotóztatták magukat. Sőt, a pilóta kérésre oda is állt pózolni mindenki mellé, aki kérte, pedig sokan voltak. Csinosabb hölgyeket a személyzet egy-egy fotó erejéig még a szárnyra is fölvonszolt... :-)
Idén valahogy hivatalosabbnak, kevésbbé családiasnak éreztem a légkört, de könnyen lehet, hogy csak bemesélem magamnak.
Viszont ami most jutott eszembe, hogy a kordon mellől elég nehéz volt fotózni, mert gyakorlatilag a gépek pitot-csöve előtt 10 centire kezdődött. Máskor kicsit "beljebb" álltak, ha jól rémlik.
Hát, nem szó szerint, de verbálisan eléggé intenzíven. Kissé visszás volt, mert tavalyelőtt azért nem volt ez ennyire durva. Egyébként nem 18.30-kor kezdték, hanem már 18.00-kor. Mindenki ész nélkül csomagolni kezdett, a gépek leponyvázva, valahogy az volt az érzésem, hogy az a...ba kíván a rendezőség. Vasárnap este nem volt ilyen katasztrofális, akkor viszont már fél ötkor összepakolt több kiállító is. Ami nem tetszett, az az volt, hogy az ingyenes parkolót kivágták a reptér nyugati végétől kb 1 km-re lévő búzamezőre, ahonnan majd két km volt az első "Beléptető pont". A reptér keleti végénél, a főbejárat felőli parkoló fizetős lett, de ez csak a legutolsó táblán volt feltüntetve. Innen könnyedén megközelíthető volt a statikus sor és a középső rész, de a LI-2-est pl meg sem lehetett közelíteni. A kiállítók (a külföldiek) nagyon készségesek voltak, a 29-esben készült fénykép (saját géppel) a szlovákoknál ingyen volt, a hazai fotó (szutyok polaroid) 800Ft. A lengyelek megengedték, hogy a fiamnak megmutogassam a SZU 22-t, a hazaiak kizavartak a kordon mögé, mikor mondtam, hogy a személyzet engedélyével jöttem be, közölték, hogy azok nem engedhetnek be. Szóltam az egyik lengyelnek, amire ő odajött és rögtön nem volt baj az ottlétünk (hallván a lengyel beszélgetést), a hazai őrhölgy otthagyott minket. Az sem hatotta meg, hogy van kiképzésem a gépek körüli mozgásra, mivel ezt csináltam két évig, meg egy jónéhány tartalékos hónapon át. Hozzá nem nyúltam semmihez, csak mutogattam és végig fogtam a gyerek kezét, nehogy rossz helyre menjen. Szóval ettől eltekintve, élveztem a lehetőséget, hogy ismét gépközelbe kerülhettem és a fiam is láthatta, hogy "mitől repül a repülő". Egyébként a bejárattól fogva érződött a szervező cégről, hogy nekik a pénzről szól az egész (3 éves korig nem kellett jegy, afölött 2000Ft-ért adták a belépőt a gyereknek, máshol, még Vietnamban is ilyen helyeken a gyerekeket nem is számolják, ők jöhetnek ingyen). Az, hogy egy darab sült kolbász és egy marék sült krumpli kevés uborkával 1600Ft legyen, kissé lehangoló volt. (Ha nem a fiammal vagyok, akkor inkább kibekkeltem volna a hazamenetelig kaja nélkül. Egyébként az 5 és fél éves fiam nem sokat hagyott az 1600 Ft-ból, pedig a képeken látszik, hogy nem egy dagadt, nagyevő fajta.)
Összegezve a dolgokat, a külfödi kiállítók nagyon kedvesek voltak (mindenhol jelvényeket, matricákat kaptak a gyerekek, minden megközelíthető gépbe bemászhattak, még a német F4-esbe is megpróbálta a szerelő felvinni, gurulós létra nélkül nem ment sajnos, de megpróbálta legalább), ahol volt közös nyelv, rögtön mesélni kezdték a gépek tulajdonságait, műszereit (sok helyen volt, mert két szláv és két egyéb nyelvet beszélek). A "Rendező" kitűzős emberkék informáltsága alulmúlta a várakozást, az őrszemélyzet amolyan "katonás" volt, a rendező cégen pedig a pénz szaga érződött. Még a török F5-öshöz is odavitt az egyik pilóta, csak sajnos addigra kimerült a fényképezőgépem akksija.
Azért a következőre is elmegyek és viszem a gyerekeimet is.
Ez nagyon szép volt Tőletek, de ha lehet, legközelebb az aranyhalat ne menesszétek ilyen könnyen:)) Legalább egy hamarabbi repnapot -javasolhatom a 2005. 08. 03-14-es időpontot- csikarjatok ki belőle. :)
Ami hiányzott: igazi nagy vas (B52, C5, An124? brrr)
Az amik voltak már itt eleget, nekem nagyon nem hiányoztak (talán egy F22). De az oroszok jöhetnének már! (Szu 27, Tu22 M3, Mig 31...) Legalább lenne egy kis izgalom is.
A szervezés jó volt. Kivéve a beléptetést. Amikor a parkolóknál is árulták a jegyeket nem volt ilyen gáz.
A jegy ára elfogadható volt. A 18.30-as záróra nem.
Ha emlékeim nem csalnak (anno katonaidőmben AN-26-os szerelő voltam), akkor ennek a kütyünek a (bece)neve "Hörbölő" és eredetileg MIG-15-ös hajtóműből és az azt toló teherautóból állt. A mostaniak nem tudom milyen turbinák, de már nem a 15-ösé van felszerelve (az kövérkésebb). Szolnokon még nekünk a régi volt, olyan négyzetméteres táblákban szaggatta a jeget a pályáról (10 - 30 cm vastag jégről van szó). Nem csak jégtelenítette a pályát, de fel is szárította. A működése pofonegyszerű, a hajtómű menetiránnyal szemben működött, a teherautó meg tolta előre.
A képeimmel kapcsolatban köszi a dícséretet, ennél sokkal többet csináltam, de a párszáz km/h-val haladó gépek sokszor gyorsabbak voltak. :-)) Sok szép tájképet csináltam! :-))))