Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Pitbull Creative Commons License 2008.08.02 0 0 3551
KMnO4 szigorú nyilvántartású gyógyszer lett, nem tudom a hogy a terrorista vagy kábszermachinátorok miatt, de hasonló nyilvántartást kell róla vezetni mint a kábítószerekről.
Előzmény: odourizing (3549)
BarG Creative Commons License 2008.08.02 0 0 3550

No nem mintha kötekedni akarnék :-) de az a reakció, amit leírtam, szép nagy kristályok határfelületén kezdődik, az első molekuláknál megy az a reakció, amit leírtál (mivel nem porított permanganátot keverünk a glicerinhez), a többinél már a hevített permanganátból eliminálódott direkt oxigén adja a reakciót, ami nem sokban különbözik a levegő oxigénjétől. De nem is ez a lényeg, hanem az oxigén felesleg szükségessége, ami ha megfelelő mennyiségben megvan, akkor az akrolein, de bármely az égés során keletkező aldehid csak egy átmeneti termék a CO2 felé vezető úton. Mert szerintem a metil-észternél is keletkezik aldehid, ha rossz az égetés hatásfoka, de mivel könnyebben porlasztható, ezért ugyanazon lambdánál jobb az égési hatásfok.

 

Továbbra is úgy gondolom, hogy megfelelő légmennyiséggel és megfelelő porlasztással egy  egyszerű oxidációs katalizátorral teljesen szagmentes motor nyerhető még tiszta glicerin-észterrel is.

 

Pár évvel ezelőtt csináltam kísérletet, napraforgó-olaj és dízelolaj keveréssel olyan viszkozitású üzemanyagot kevertem, ami télen -20 környékén a sima gázolajjal is előáll - ez kb 30% napraforgó tartalmat jelentett. Aztán ez az elegy ment bele egy CRII-es motorba, amin  van katalizátor. Se hidegen, se melegen nem lehetett a kipufogóról megmondani, hogy itt most bizony törvényszegés zajlik. Sőt, még a motor járása se változott meg! Persze ez az elegy csak 10 C felett adta azt a viszkozitást, ami szükséges, télen, sőt hűvösebb tavaszi, őszi reggeleken se kísérelném meg igényesebb motorokba berakni. (a viszkozitásmérést kifoyásméréssel oldottam meg)

üdv

Előzmény: naox (3546)
odourizing Creative Commons License 2008.08.02 0 0 3549
>vegyetek egy evőkanálnyi kálium-permanganátot (hypermangánt), majd...<
Azt akarod mondani, hogy esetleg kálium permanganáttal lehetne csökkenteni vagy esetleg gázolaj közreműködésével teljesen megszüntetni az étolaj égéstermékének szagát? Remélem, a KMnO4-et nem csak gyógyszertárban lehet kapni, mert a gyógyszertár nem éppen az olcsóságáról híres. Pl. 5 évvel ezelőtt a gyógyszertári 96,4 %-os alkohol 500 Ft körüli áron ment, most bele sem merek gondolni, hogy mi pénzt kérnek érte. A háztartási vegyiáru boltban meg a 98% alkohol literje kerül kb. 700 Ft-ba jelenleg. Szóval lehet valahol nagyobb mennyiségben, olcsóbban is szerezni? És a nagy kérdés még az, hogy szagtalanítja-e a lötty égéstermékét. Tul.képpen az lenne a lényege, hogy tökéletesebb oxidáció megy végbe és így csökken a palacsinta szag?
Előzmény: Uldin (3545)
.psp Creative Commons License 2008.08.02 0 0 3548
Arról esetleg van infó hogy a jó időjárás miatt nem megy -e lejjebb a napraforgó, vagy a repce olaj ára az ősszel??


Mert igy csak elmélet...
.psp Creative Commons License 2008.08.02 0 0 3547
kartársak. ethanollal +Naoh val kezelt bio(használt) aljára gyönyörüen leüllepedett kétujjnyi vastagon valami barna felhő. A fölötte lévő anyag nagyonfolyékony világos sárgás teljesen átlátszó.

A bio elöször szürt fagyasztott, majd igy ment hozzá az 1/3 mennyiségü ethanol, Persze utána a napon érlelődött 30fokra majd igy ment bele az alkohol.
Aztán kintfelejtődött 4-5 napra a tüző napon.

kisérleti mennyiség 2 liter:(((


Elvi kérdés , ha ez tankba kerülne nagy mennyiségben ( ami sajna nincs mert mindenki zsirt használ..)

Nem oldaná szarrá a szerkezetet, Gondolok a tömitések fémrészek stb?

Csak hogy érdemes e gondolkodni ebben? Vagy igy is csak kb 2/3 kezelt bio -1/3 gázolaj keverve müködne a lug semlegesitése miatt?

Ja határozottan konyakosmeggy szaga van ...nem vicc:((
naox Creative Commons License 2008.08.02 0 0 3546
a glicerint teljesen mas mechanizmussal oxidalja a permanganat, mint a levego. A levegoben gyokos mechanizmusu a reaxcio, tehat oxigen-gyokok reagalnak a glicerinnel, a reakcio soran oxidalt glicerin, meg vmi gyok (pl. hidrogen) keletkezik, ez a gyok reagal egy oxigenmolekulaval, es lesz belole pl. viz es egy oxidgyok, es igy tovabb. A kaki az, hogy atmenetileg keletkezik glicerin-gyok, ami nemcsak ugy tud stablizalodni, hogy kikop egy H-gyokot, de ugy is, hogy pl. akroleinne alakul, ami viszont nem nagyon tamadhato gyokokkel, tehat megy a kipufogoba.

A permenganat pedig egy gyurus vegyuletet hoz letre a glicerinnel (kilep egy viz):
CH2-CH-CH2OH
|.......|
O.....O
..\ .. /
MnO2-
na, es ez a cucc fog tovabb oxidalodni. Csakhogy itt nincs lehetoseg olyan eliminaciora, aminek a vege akrolein.
Tehat a permanganatos egetes nem jo modellje a motorban torteno dolgoknak.
Előzmény: Uldin (3545)
Uldin Creative Commons License 2008.08.02 0 0 3545

>vegyetek egy evőkanálnyi kálium-permanganátot (hypermangánt), majd

>csepegtessetek rá tiszta pl gyógyszertári glicerint úgy, hogy ne ázzon el a

>manganát teljesen. Minden külső ráhatás nélkül néhány sec múlva a glicerin

>meg fog gyulladni!

 

Úgy sincs szaga, ha a gyógyszertári glicerinhez hozzákeversz 10-20%-nyi használt olajat vagy zsírt? Lécci így is csináld meg a kísérletet, kiváncsi vagyok milyen így a bukéja? Gondolom az oxigénfelesleg így is meglesz.

Előzmény: BarG (3542)
Uldin Creative Commons License 2008.08.02 0 0 3544

A trigliceridek viszkozitásának a csökkentésére ott az új módszer, amit magyarok találtak ki. Az olajat etil-acetáttal észterezik át. Nincs glicerines alsófázis. Ki kellene próbálni milyen a bukéja a végterméknek.

 

A viszkozitás ebben az esetben mefelelő, az égésterméket kellene megnézni.

 

Ha valaki venné a fáradtságot, hogy megcsinálja az anyagot, annyit tudnék ez ügyben segíteni, hogy a kipufogó gázt meg lehetne nézetni, ha tudjuk milyen aldehideket keresünk. Gondolom GC vagy GCMS mérés alkalmas erre (nem vagyok vegyész) (tartoznak nekem pár méréssel) ha megoldható, és alkalmas a rendszer erre, megnézzük mi van benne.

 

A mentor című műsorban, megnézhető a riport a feltalálókkal, itt:

 

http://www.dunatv.hu/felsomenu/nettv?video=1_429583

Előzmény: BarG (3542)
Uldin Creative Commons License 2008.08.02 0 0 3543

Igen a fagyasztással, ülepítéssel a nagyja zsírsav kikiristályosodik. Érdemes ezt első lépésben megcsinálni. Egyszerű fizikai  módszer.

 

A szabad zsírsavas trutyit meg észterezni lehetne butanollal, de csak akkor szabad ezzel foglalkozni, ha egy befektetőt érdekel a történet. (Zsíros szmötyi energetikai hasznosítása.) Nem nyaggatnak az ügyben sajnos. Pedig találkoztam az ürgével aki illetékes az ügyben, de elterelődött a szó a témáról.

 

Előzmény: naox (3541)
BarG Creative Commons License 2008.08.01 0 0 3542

Szvsz ez a szagmentesítés csak  nálunk okoz ilyen parázási gondokat, mert akárki akármit mond, a gázolaj sokkal büdösebben ég, annak a szagát meg senki nem akarja eltüntetni, mondhatjuk természetesnek van véve.

 

A bio-származékok égésekor keletkező szag meg jórészt abból származik, hogy jelentősen viszkózusabbak a szabvány gázolajnál és ezért rosszabb a beporlasztásuk és így rosszabbul égnek el. Ajánlok egy érdekes kísérletet: vegyetek egy evőkanálnyi kálium-permanganátot (hypermangánt), majd csepegtessetek rá tiszta pl gyógyszertári glicerint úgy, hogy ne ázzon el a manganát teljesen. Minden külső ráhatás nélkül néhány sec múlva a glicerin meg fog gyulladni! És relatíve szagmentesen el is fog égni, köszönhetően a nagy oxigénfeleslegnek, ami a permanganátból szabadul fel. Ha sikerülne a porlasztást jobbá tenni, akkor ezzel a szaghatást is lehetne csökkenteni.

Előzmény: naox (3539)
naox Creative Commons License 2008.08.01 0 0 3541
"Az olajat a lúgos glicerines alsófázissal kezeljük, majd ülepítjük, fagyasztjuk."
az en olvasatomban ez mar nem szamit "hasznalt olaj"-nak. ;o)

a fagyasztas az extrakcio elott is erdemes lene, nem? a zsirsavak jelentos reszetol igy sav, es nem szappan formaban szabadulunk meg.
Előzmény: Uldin (3540)
Uldin Creative Commons License 2008.08.01 0 0 3540

(ami ugyse megy a sok szabad zsirsav miatt)

 

Vagy, ha vizes a metanolod az is nagy gondot jelent.

 

96%-os konverziót el lehet érni minden erőlködés nélkül, 2 lépcsős átészterezéssel, megfelelően előkészített használt olajjal. Az (úgyse megy) és a 96% között van egy kis eltérés.

 

A metil-észter gyártást nevezhetném probléma mentesnek, ha a használt olajat megfelelően előkészítjük, savtalanítjuk. Korábban leírtam több módszert is, házi körülmények között a tömény lúgos savtalanítás működik szépen. Az olajat a lúgos glicerines alsófázissal kezeljük, majd ülepítjük, fagyasztjuk. A savtartalmat le lehet szorítani tized% alá. Így az átészterezés probléma mentes.

 

Az etilalkohollal lehetnek problémák, ha elsavasodott olajat próbálunk átészterezni. A következő problémával kerülünk szembe. Az etanol az olajat rosszul oldja, a szabad zsírsavak, viszont jól oldódnak az etilalkoholban. E-miatt történhet meg a gond, hogy előbb szappanosodik a trutyi, mint hogy átésztereződne. Az átéssztereződéshez szükséges, hogy emulzióvá keverjük az olajat az alkoholáttal, ha menet közben bejön egy rakás szappan a rendszerbe a kotyvalék soha nem válik szét, még ha az átésztereződés beindult akkor sem.

Előzmény: naox (3539)
naox Creative Commons License 2008.08.01 0 0 3539
"Az átészterezést egyáltalán nem a szagmentesítésre találták ki..."
de igen, arra is. a tiszta novenyolaj is budos (es ezert is kornyezetszennyezo) egestermeket ad, amiert a franya glicerin a felelos. Onmagaban olyan enyhe "palacsintaszag" (valojaban az egett olaj szaga, foleg akrolein). Ez a szag ateszterezes utan erosen csokken (valamennyi szaga marad, de nem tobb, mint a sima (jol beallitott) dizelnek).
Mas kerdes, hogy a hasznalt olajba egy csomo cucc bekerul a kajabol, plusz az olaj is bomlik/oxidalodik sutes kozben. Igy a hasznalt olaj mar nem palacsinta, hanem lacikonyha-szagu. Ezen csak reszben tud valtoztatni az ateszterezes (ami ugyse megy a sok szabad zsirsav miatt). De hatekony a kifagyasztas, aktivszenezes is.

Viszont teljesen szagtalan sose lesz.
Előzmény: BarG (3537)
BarG Creative Commons License 2008.07.31 0 0 3537

Az átészterezést egyáltalán nem a szagmentesítésre találták ki, hanem a növényolajok viszkozitásának megváltoztatására, hogy hasonlítson a szabvány gázolajokéhoz, főleg a hidegfolyási tulajdonságok javítására. A szagtalanítás csak kis-magyar szempontokból fontos, ahol az utolsó fillért is be akarja szedni az állam az üzemanyagokon és lebukhatsz, ha a szag alapján kiderül, hogy jövedéki adó megfizetés nélküli üzemanyaggal közlekedsz. A lacipecsenye szag meg valószínüleg nem a glicerin tartalom miatt van, (amit átészterezéssel el lehet távolítani) , hanem az olajba a használat során az élelmiszerből kioldódott illatanyagokból, aiket viszont a metil-észterré alakítás nem tud eltávolítani.

üdv

Előzmény: Törölt nick (3536)
Törölt nick Creative Commons License 2008.07.30 0 0 3535
Egyéb tapasztalatok ipa használatakor? régebbi konstrukciójú, előkamrás Diesel motornál szeretném használni. A kopogás, melegedés, ill. hidegindítás szempontjából érdekelne  a dolog.
Előzmény: .psp (3531)
Törölt nick Creative Commons License 2008.07.30 0 0 3534
Teljes értékű üzemanyag. Kifejezett lacikonyha szag. Inkább fogyaszt kevesebbet, mint többet, kevésbé füstöl a gázolajnál, folyékonysága kb. azonos, legalább úgy megy vele az autó, Nincs indítási gond plusz 5-6 fokig.
Előzmény: Törölt nick (3532)
chgergo Creative Commons License 2008.07.30 0 0 3533
"Húúú, üzemanyag szenzor .... Mik vannak !?!? :"
Lagalább 20 éves konstrukció. Maga az "ős" TDi.
Se változó geometria, se részecskeszűrő, se közös nomócső, csak némi eletronyika a jól bevált közvetlen befecskendezéses traktormotorra.:)

"E15 Diesel típusú üzemanyaggal működő motor teljesítménye megközelítőleg 10 %-kal alacsonyabb"
Akkor az E25 nél a 90->64 LE érzés teljes párhuzamot mutat.
Ezek mellett viszont csak az hozhat némi fogyasztáscsökkenést, ha az "úgysem megy, minek nyomjam" életérzés kerekedik felül az "alig megy hát jobban nyomom" felett.
Előzmény: Kutyka (3527)
.psp Creative Commons License 2008.07.29 0 0 3531
Igen . 100 literhez 1 deci.
Előzmény: killmark (3530)
killmark Creative Commons License 2008.07.29 0 0 3530

próbáltam körülnézni greenplus ügyben.(én még sosem használtam)

az adagolása 1000 liter gázolaj-étolaj keverékhez 1 liter ipa?

Előzmény: Uldin (3528)
BarG Creative Commons License 2008.07.29 0 0 3529

Vannak persze tisztességes égésjavítók, cetánszám növelők meg tisztességesebb cégek is. Pl etil-hexil-nitrátos, izopropil-nitrátos meg egyéb változatos összetételű adalékok, de ez csak akkor derül ki, ha már a kezedbe fogod a produktot. ( vagy van hol utána nézned)

 

Az a néhány tized% víz nem zavarja az elegyedést, azt nem próbáltam, hogy meddig lehet felmenni a víztartalommal, hogy gondot okozzon. Amit ipari minőségben árulnak, azok tuti nem vízmentesek, de egyikkel se volt gond a keveredéssel.

 

kb 4 éve tendereztettünk meg egy nehéz ipari olaj égetésjavítást, amit egy japán cég nyert meg. Mindegyik ajánlatadó olyan égésjavító vegyszert ajánlott, aminek van hamutartalma, tehát modern katalizátoros, koromszűrős dízelmotorokban nem alkalmazhatóak.

Előzmény: Uldin (3528)
Uldin Creative Commons License 2008.07.29 0 0 3528

Ha növényi olajba is szeretnéd beoldani, vízmenteset érdemes használni, egyébként meg valami brutális mennyiségű vízzel azeotrópot képez, ha levizesedik a cucc gyorsan szétdobódik külön fázisokra.

 

>Hát igen, tiszta ipari IPA, néhány tized% víztartalommal. El is borult némileg az agyam,

 

Ilyen a szabadkapitalizmus, az extraprofit elfogadott, ha találnak rá balekot.

 

Asszem kb. 2 éve volt erről publikáció, a neten láttam valahol, megmérték, zsírt is égetve dízelmociban, és publikálták. Én is téptem a számat illetve koptattam az újjhegyemet, párszor le  lett írva, hogy jó kis égésjavító adalék, nos ezek után kipróbáltad díszcsomagolásban, istenem van ez így.

Előzmény: BarG (3524)
Kutyka Creative Commons License 2008.07.29 0 0 3527
Húúú, üzemanyag szenzor .... Mik vannak !?!? :)


Lehet, nem ahhoz a kocsihoz találták fel a házilag pancsolt naftát...

Ma volt időm egész nap ezzel foglalkozni, találtam dokumentumokat a témával kapcsolatban, még magar nyelven is! A Kolozsvári Műszaki egetemen végeztek méréseket. Külön fejezet foglalkozik a Gázolaj-Motoralkohol keverék témakörrel.
A szokásos táblázatok, diagrammok stb, minden benne van.
A környezetvédelmi és gazdasági jellemzők vizsgálatának konklúzióit másolom ide:

"A füstölés mértékének alakulását az abszolút és fajlagos fényáteresztés mértékével a 4-es számú ábra mutatja be. A füstölés közel 45 %-os csökkenése elsősorban az etanol magasabb oxigéntartalmának a következménye, ami lehetővé teszi a motorhajtó anyag teljesebb égését."

"Az E15 Diesel típusú üzemanyaggal működő motor teljesítménye megközelítőleg 10 %-kal alacsonyabb a fogyasztás hasonló mértékű csökkenése mellett. Csökken a kipufogógáz mennyisége és ennek nitrogén-oxid tartalma is."

Hát tudományosan ennyi.

A gyakrolatban meg ezekszerint mindenkinek másként működik :)








Előzmény: chgergo (3526)
chgergo Creative Commons License 2008.07.29 0 0 3526
Azt is kicseréltem, már esedékes is volt, de semmi változás.
Remélem csak az adagoló üzemanyagszenzora téved, és nem ennyivel rosszabbul ég el az oldat.
Előzmény: Kutyka (3520)
naox Creative Commons License 2008.07.29 0 0 3525
ismered a viccet az oreg rabbival es a kolaautomataval?
bedob 200ft-ot, gombot nyom, semmi.
duhos, bedob meg 200Ft-ot, gombot nyom, semmi, aszongya: ugyes, nagyon ugyes....
---*---
viszont ez telleg pofatlansag. eladjak max 90ft-os ipat 10kHUF-ert, es nem fizetik meg ceges szinten a jov-i adot (max 100HUF/liter). MOngyuk ismerve a jov-i tv-t, meg a VPOP szakszeruseget lehet, hogy nemcsak a ceg volt a ludas.
Előzmény: BarG (3524)
BarG Creative Commons License 2008.07.29 0 0 3524
Hát igen, tiszta ipari IPA, néhány tized% víztartalommal. El is borult némileg az agyam, amikor olyan 10-11e körül kifizettem érte, aztán meg rájöttem, mi is az. Persze azért nem kellett túlzottan megerőltetni magamat, mert jó apró betűvel ott volt a flakonon, csak még a vásárlás előtt kellett volna megtalálni.
Előzmény: naox (3522)
chgergo Creative Commons License 2008.07.29 0 0 3523
Azt is kicseréltem kínomban, mert amúgy is esedékes volt, de semmit nem javított.
Ha nem megy fel ugyanilyen drasztikusan a fogyasztásom is, akkor talán csak az adagolóban levő üzemanyag mennyiség mérő szenzort téveszti meg a szokatlan keverék, és ezért esett le a teljesítmény.
Előzmény: Kutyka (3520)
naox Creative Commons License 2008.07.29 0 0 3522
a greenplus az tisztan ipa? mennyibe kerult anno?
Előzmény: BarG (3517)
Kutyka Creative Commons License 2008.07.29 0 0 3521
* fojtás

Bocsánat, ez durva hiba volt! :(
Előzmény: Kutyka (3520)
Kutyka Creative Commons License 2008.07.29 0 0 3520
Értem. Nekem 25%-nál még a dúsító kar sem kell hidegindításnál. 30%-nál már kell a hideg motorhoz 2-3 km-en át. A Tiédhez hasonló teljesítményvesztést meg biztosan megéreznék, mert 57 lóerőből elveszíteni közel 20-at az drasztikus élmény lenne :)

Jó lenne hagyományos TD-s fórumtag, aki tudna nyilatkozni az eredményről.

Próbáld csökkenteni az arányt. 15%-nál nem lehet semmi káros mellékhatás, hiszen az E15-D szabványosított üzemanyag és biztosan tesztelték labor körülmények között is. Igaz úgy meg kicsi a spórolás.

Nem lehet, hogy az üzemanyagszűrőt kezdte oldani az alkohol és ott keletkezik valamilyen folytás?
Előzmény: chgergo (3519)
chgergo Creative Commons License 2008.07.29 0 0 3519
Toledo 1.9 TDi 90 LE. Most kb úgy megy, mint a korábbi 1.9D 64LE-vel. Az érdi emelkedőn ill. felhajtón egész pontosan "mérhető" ez a gyengülés.
Füstölésről nem tudok nyilatkozni, az eddig sem volt.
Előzmény: Kutyka (3515)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!