Nézd, én sem vagyok szaki. A Fi-relé a hibaáram védelemre való, vagyis ha a fázison "elmenő áram" nem a nullán "tér vissza", akkor a különbség miatt lekapcsol. Hogy ennek mi köze lehetne a túlfeszültséghez azt nem tudom. Lehet, hogy van, de szerintem nincs.
Köszi, ha a semminél többet ér már az is valami, most hirtelen nyilván nem építettetek ki egy teljeskörű túlfeszültség védelmet a teljes házban, ....ezek szerint a fi relé dolognál meg nem hogy csak arrogáns volt a korábban válaszoló "szaki", hanem ezek szerint annyira nem is szaki :)
A Fi-relének semmi köze a túlfeszültség védelemhez. Ha nincs akkor nincs. Az elosztó nem teljes körű túlfeszültségvédelem, de akármilyet is veszel, még mindig jobb, mint a semmi. Egy nagyon közeli villám hatásaitól nem valószínű, hogy megvédi az eszközödet, de jó szolgálatot tehet egy távolabbinál, vagy a hálózaton valamilyen más okból kialakuló feszültséglökésnél.
- helyben teszik rá ugyanezt. Fel kell pucolni a szálat majd egy 8 fokos száltörővel "egyenesre" törni a végét es felcsavarozni a csatlakozó t a végére.
Az érintésvédelem az egy dolog a és a villámvédelem meg túlfeszvédelem egy másik.
Egy valamire való tulfeszvédelem ugy néz ki hogy a házadon van villámhárító, a merőhelyeb egy villámvédelmi dolog, a vezetéken a falban egy másik és a csatlakozóban egy harmadik. Ha a maguk módján is de igazuk van hogy csak a végpontra rakni valamit az sokat nem ér.
Optikánál még a behúzás is kétesélyes. Nemrég jártam úgy, hogy a DIGI által "adott" kábelt végén a csatlakozóval behúztam a lefektetett csőbe (DIGI nem húzza be, de adott megfelelő mennyiségű kábelt), behúzás előtt gyönyörűen működött a hálózat, behúzás után kuka, padig nagyon vigyáztam. Újra kellett rakni a csatlakozót.
Köszönöm az infót, biztos értesz hozzá (én meg ehhez nem és ezért kérdeztem), de a lekezelő stílusod ( ...."lószart se ér az a hülye kínai hosszabbítód") nem szimpi. Van olyan terület amihez én értek, de abban a témában járatlan kérdezőnek normálisan válaszolok.
Ezt úgy értsd, hogy amíg nincs tisztességes védővezető-hálózatod, földelőszondával, amibe beletartozik 2019-ben a hibátlanul működő FI relé megléte is, addig lószart se ér az a hülye kínai hosszabbítód.
Lakáson belül egy darabig megmarad még a koax és az UTP kábel. Csak a bejövő kábel lehet optika. Aztán ez a közeljövőben változhat, de még az is szerencsésnek mondhatja magát, aki optikán kapja a jelet. Lakáson belül azért egy UTP vagy egy koax lényegesebben könnyebben szerelhető, akár egy laikus is meg tudja csinálni. Megveszi a megfelelő press csatlakozókat, hozzá való szerszámokat, és mehet a szerelés (azért egy kis szaktudás nem árt). Előre gyártott optikai kábelt a csatlakozókkal, elég nehéz elfűzni, a hegesztésről nem is beszélve, ezt egy laikus nem tudja megcsinálni.
Az optikai szál, zavar és csillapítás szempontból is jobb lenne, csak a végződtetés meg az átalakítás egy kicsit macerásabb. Talán ezért nem terjedt el eddig szélesebb körben.
Ezt értsem úgy, hogy amíg a fi relé nincs beépítve addig nincs értelme a túlfeszültség elleni elosztónak? A 10 A -es elosztó amúgy alkalmas max. 1500 watt folyamatos teljesítményhez?
A veszteség miatt inkább az üvegszálas (optikai kábeles) átvitel lenne ajánlatosabb hosszabb távolságon a koax kábellel szemben. De ha ilyen munkát vállal valaki, akkor biztos van UTP vagy koax kábele, vagy szerelt már ilyet. Akkor akár lengőbe is be tudja mutatni, hogy milyen lesz a minőség, illetve ez megfelel-e a megrendelőnek.
No akkor egy 30mA-es érzékenységű FI relé beépítése és tökéletes működése (szimuláció a konnektoroknál) után lehet visszatérni arra amit eredetileg beírtál. Csak szólok, lehet, nem hipsz-hopsz berakás lesz a dolog, hanem becsúszik egy kis falszétverés, vezetékcsere, bojlerjavítás, akármi.
Na ja 😁, azért kevés családi házon látok villámvédelmet, .... Fi relé persze kellene most ahogy utána olvastam, valahogy ezt még senki sem mondta eddig, nem is értem annak idején (1985-ben épült a házam) miért nem tett a villanyszerelő. Szerintem beszereltetem a fi relét. Azért gondolom valamit csak fog érni a linkelt elosztó is.
Szerintem teljesen felesleges többször átalakítani a videojelet. 4 tűs csati- aszimmetrikus kábel-utp-aszimmetrikus kábel-4 tűs csati. Ebből az UTP nyugodtan kihagyható, és máris egyszerűbb a képlet, ráadásul végig mondjuk akár RG-6 kábellel megoldható, ami semmivel sem kerül többe mint az UTP. Régen a nagyfrekis jelet (antennáról) szalagkábellel hozták le, és ezt alakították át balun-nal aszimmetrikus koax kábeles átvitelre. Manapság meg már mindenhol elterjedt a háromszoros árnyékolású koax kábel és szalagkábelt elvétve sem használnak. Én mindenképpen a koax-os megoldást választanám, és ezt még valamilyen kulturált megoldással össze kéne hozni a 4 tűs csatival. Mondjuk ha a hang is jó minőségű kell, hogy legyen akkor 2 koax-ot kell kiépíteni.
Nem lenne gond ha a házon is lenne villámvédelem, majd az sem lenne baj a fogyasztásmerő környékén is a következő majd a csatlakozó környékén ... És akkor sem biztos ...
Minden konnektor földelt, de fi relé szerintem nincs (már amennyire értek a dologhoz, ....kigugliztam hogy néz ki, és nem láttam olyant a villanyóra szekrényben).
Közben még az alábbi "elosztós" APC is képbe került, ennél 48kA szerepel, akkor gondolom ez is jó lesz...., bár ennél csak 10A a bemeneti max. áram, ......összesen kb. 900-1000 watt a jellemző teljesítmény, de ez esetleg felmehet max. 1500 wattra, ez még belefér ugye? (ha jól számolom az 1500 watt az 6,5A-t eredményez), ez az érték gondolom még jó a 10A-hez képest, ...... az esetleg probléma-e, hogy ez a terhelés gyakorlatilag folyamatos (0-24-ben) heteken (vagy akár több hónapon) keresztül, minimális megszakításokkal?
Attól tartok, hogy az a szerelő, aki 30 méteres hosszon egy videojelet több helyen is megtoldott kábelen visz, annak a balun szó teljesen ismeretlen.
Ha ismerné, akkor mehetne balunnal a video és az audió is és talán elég lene a legolcsóbb Cat5s UTP kábel is. Sőt, talán még a több toldás sem okozna gondot, ha jól vannak megcsinálva.