Hogyan készítsünk jó pálinkát? Cefrézési, főzési ismertetők, főzőberendezések, tanácsok,videók, tesztek, gyakran ismételt kérdések a következő linkeken:
A söröshordó oldalai és az alja teteje, kicsit vastagabb 1,5mm-nél...1,7-1,8mm...sokat bír az palást irányban, de a domború fenekek is elég sokat bírnak...a hordó egyébként 3-bár üzemi nyomásra van tervezve, de persze nem a két fenék közé...
Én az egyik ilyen gőzösre próbaképpen, 2.5-báros szelepet tettem és jól "alápirítottam"...de végül nem vártam meg míg lefúj, mert "érdekes" hangok jöttek:):)...közel volt a lefújáshoz, de mivel csak középen volt egy helyen összekötve, inkább elzártam az égőt...
Mikor kihűlt és megnéztem az alját a hegesztéseknél, én is elhűltem egy kicsit..:):):)...az összekötő csavar körül a 2-es lemez, szépen "kipárnásodott" a nyomástól...azért mondtam az előbb, hogy jobb legalább 3-helyen összekötni...
Éppen tegnap beszéltem egy ismerőssel, akinek vagy 4-éve csináltam egy ilyet, de az üstöt ő hegesztette (három helyen) és nagyon jól működik neki...de szigorúan csak 9-deci vízzel és 1,5-báros szeleppel...
Páréve egy kazánt gyártottunk a fiammal 4 mm-es lemezből. Az oldal és hátfalat összekötöttük de a tálcákat nem. És bizony domborúak lettek. Pedig ott csak a vízoszlop nyomása van. " A medve nagyon veszélyes" Az összekötő csapoknál 6 mm varratot kérek, mondtam a fiamnak. Á megtartja az mondta ő. Azután 1,5 bárnál akkorát szólt mint egy ágyú. Úgy hogy kérem vigyázni azzal a hegesztéssel!
Egy mérőhely beforrasztása nem nagy dolog, szerencsére ezüsttel elég jól lehet a söröshordót forrasztani...a 4mm átmérőjű digitális szondához csináltam egy fogadó csövet rézből, 1-es falú 7mm-est...annak 5-ös a belseje, csak egy kis dugót kell a végébe drehálni és ezüsttel, finoman beforrasztani...(elkalapálni nem jó, mert akkor nem tudod beledugni a 7-es furatba)...
...egy kis fóliával "hőszigeteltem" a műanyag vezetéket, az alulról jövő forróság miatt és jól is működött......le is teszteltem 25 liter vízzel, de a 13-ik percnél, amikor már 110°C-nál járt az olajhőfok, kiderült, hogy csak ennyit tud az a kis műszer, úgyhogy itt lett vége...kell egy másik műszer...
Azt nem értem,hogy miért kellene 1- 1,5 Bar nyomáson főzni,ha egy vizes főzővel gőzzel főzünk,akkor amint írtam is a főzés ideje alatt gyakorlatilag nincs nyomás a gőztérbe,(csak a végén mikor ár az alkoholkoncentráció nagyon alacsony akkor is csak 0,1-2 bar)ha viszont a nyomásmérő ezt jelzi,akkor levegő van a rendszerben,amitől erősen romlik a hatásfok.
A motor már megvan hozzá, nincs áttétel, gyakorlatilag néma, beépítésig nem jutottam el, egy palacsinta dc szervó, 160körül hajtom a 200mm-es, 3 lapátos propellert, ha egyszer elkészül újra csend lesz és béke. :)
Az az egyik legfontosabb a gőzös üstnél, hogy a két fenék sík lapja, össze legyen erősítve (lehetőleg több helyen), csavarokkal, tüskékkel, mert így lesz nyomásálló...de ez nem újkeletű dolog, mert régebben a gőzkazánok sík felületei is, a hajóknál, vagy a mozdonyoknál belül így voltak, támcsavarokkal összeerősítve...2012. elején én is csináltam pár gőzöst és jól is működtek, de nem volt "bolond-biztos", mert ahhoz nagyon jó hegesztő kell...az olajost jobbnak találtam...
...ez is gőzös, billentővel......itt csak egy összekötés van, de biztosabb a három...
...ezt az olasz műszert használtam, de a hőfokot nemigen mutatta......viszont egy dologra kellett nagyon ügyelni, hogy 8-9-deci víznél többet, nem volt szabad beletölteni, mert nem működött...
Amennyiben 1,5 baros a bizt. szelep, akkor min. 2 bar próbanyómás kell 24 órán keresztül. Ezt viszont a 1,5 mm lemez nem biztos, hogy birni fogja, főleg a hegesztése. Kérdés, hogy gyökvédelmet alkalmaztak, vagy nem?
Nekem sikerült összehozni,egy viszonylag halk keverőt,percenként 24-es fordulattal,ívesen meghajlított lapát átmérője 550X100 mm a kupolán keresztül vezetett tengelyen központosan forog, a szükség rávitt,hogy a sisak fedél alátettem még egy ugyan ilyen átérőjű,de csak 50 mm magas lapátot habtörőnek,ami igen jól bevált....Egyébként igazad van a hangja így is zavaró!
Ha jók a hegesztések, akkor jó lehet...a palástnál nem gond, mindig a fenék a problémás, de úgysem kell oda nagy nyomás...mindenképpen kettő alatt...lehet kapni 1,5-ös biztonsági szelepet, annál több nem is kell...
Na. Végre valami okosság. 🙂Én is 0,5 bárt veszek el. Annyi hogy cefre cserénél nemzárom el a gázt. Csak takarékra veszem. Így a hideg cefre nem hűti vissza a duplafalat , annyira hogy a nyomás megszűnjön . Így nem kell elvennem megint 0,5 öt.
100l-es edénnyel elboldogult simán, erre találták ki eredetileg, nagy tehetetlenségű rendszerek túllövés nélküli szabályozására, nagy tankhajókhoz, amik az utolsó gázadásnál vagy lebontották a mólót vagy megálltak tőle 10m-re.
Fel kéne tölteni valamivel az üstöt félig-háromnegyedig, felfűteni a 6kW-al a célérték alá, átkapcsolni 1-re és benyomni az atuningot, kb 20percig tesztelte nekem a tartályt, mire beállt, sok függ attól, hogy a szonda milyen messze van a hőforrástól. A ciklus időnek (dutycicle) meg kell adni valami nagyobb intervallumot, 5-20sec, az fogja eldönteni a kapcsolgatás periódusidejét.
Azért nem használok vákum szelepet,mert így sokkal jobb hatásfokkal és gyorsabban tudom felmelegíteni a cefrét. Az első főzésnél,a felfűtés elején ,mikor a nyomás eléri a 0,5 bar-t akkor kiengedem a gőztérből az összes levegőt,addig tartom nyitva a golyós csapot,amíg tiszta gőz nem távozik,ilyenkor ha az ember belenéz az üstbe látható,hogy egy intenzív hőmozgás indul be,ettől kezdve a vákum mérő a főzés teljes ideje alatt nullán áll ,Úgy szintén a nyomásmérő is. A főzés vége felé a nyomás néha eléri a 0,1- 0,2 bar-t. Nálam folyamatosan megy a keverő,mindenkinek csak ajánlani tudom,az elválasztások sokkal precízebbek,szerintem a pálinka minősége is jobb lesz.
Pontosan ,víztérben egy pt100 106c fokra beállítva minden más fölösleges ,lejön 1-2% minden. Először felfűtéskor 6kw, elválasztásnál 1kw közben tetszőleges.