Beszéltem pár éve egy érintésvédelmi méréssel foglalkozó emberrel.
Azt mondta, minden 5-ik Schneider Fi-relé rossz. Igaz-e, nem tudom.
Nézd, én tudnék Neked példát hozni (Schneider-mágneskapcsoló), amit el sem hinnél, de nem írom le egy szakmai topikban, amit mindenki olvas és a neki legkedvezőbb, legolcsóbb megoldást választja ki.
A beszámolód nem fog meglepetést okozni.
Legalább itt illene szabványos megoldást javasolni, nem kitámasztani a kismegszakítót.
A kismegszakítók belsejében az áram figyelését egy, az átfolyó áram hőjétől elgörbülő alkatrész végzi. Ennek időbe telik, mire annyira elgörbül, hogy a kismegszakító lecsapódjon. Ha az átfolyó áram csak egy picivel magasabb a "hivatalos" 10 ampernél, akkor ez az elgörbülés akár több óra is lehet, tehát a 10 amperes kismegszakítód 11 amper esetén lehet, hogy csak mondjuk hat óra múlva csapódna le, neked viszont már két óra múlva leáll a bojler, mert elkészült a meleg vized :)
PLUSZ: mivel a lecsapódást az alkatrész melegedése (elgörbülése) okozza, ezért minél hűvösebb környezetben van egy kismegszakító, annál tovább bírja a csekély mértékű túlterhelést (pl még jobban bírja, ha jár körülötte a levegő és nem süt rá a nap olyankor, amikor túlterheled).
A papíron 10 amperes FI relé is simán kibír egy kicsivel többet, persze ha mégis tönkremegy, akkor rám ne hivatkozz :)
3x10 amper akár 7000 wattnyi háromfázisú tűzhelyet is elbír, de sok korszerű tűzhely csak egy- vagy kétfázisúra készül, az az egy-kettő fázis viszont 16 amperes szokik lenni, tehát (hacsak nem kapsz véletlenül három fázisú főzőlapot, akkor) át kell majd variálni a kismegszakítókat és az áramköröket is a lakásban, pl úgy, hogy a jelenlegi 3x16 amperedből 2x16 amper megy majd a tűzhelyhez és a harmadikon van minden egyéb a lakásban.
Az új főzőlap pontos típusa nélkül ennél pontosabbat nem lehet mondani.
Ha a tűzhelyhez jelenleg 4x2,5 mm réz vezeték megy (3F+N), az elbír akár 2x16 ampert is, persze az egyik vezeték színjelölése nem lesz szabványos.
Előre elnézést kérek, mert nagyon laikus vagyok a témában, ne nevessetek ki. A régi villanytűzhely lecserélésre szorul. A kégli kb. 35-éves 1,5 szobás panel. A jelenlegi 3 lapos + sütő kombót cserélném le egy 2-vagy 3 lapos indukciós főzőlapra, sütő nem kell. Jelenleg a villanysütőnek teljesen különálló áramkör van kiépítve, ahogy néztem 3x10A-es kismegszakító védi. 2,5-ös alu vezeték, falon kívül elvezetve. Eddig a lakásban ha max-ra járattam mindent, sütő + 2 főzőlap + mosógép + porszívó, sosem vágta le egyetlen kismegszakítót sem. A villanyóráról mellékelek képet, ti sokkal jobban átlátjátok a helyzetet. Merjek nekivágni a dolognak? Természetesen mindent csakis szakemberrel végeztetnék, csak nem szeretném ha átvágnának.
Előkészítettem a villanybojlert a vezérelt áramról való táplálásra, kapott egy külön ÁVK-t, csak a bojler lesz rajta.
A héten mindenképpen meg akartam csinálni az átszererelést, viszont csak C10A/30mA-es kombinált ÁVK-t kaptam, azt raktam be, de a bojler névleges teljesítménye 2400W. Egyelőre működik így is, a kérdésem az, hogy ennyire a határon meg lehet tartani, vagy mindenképpen cseréljem ki 16A-esre?
Van egy teljesítménymérőm, aszerint a bojler nagyon minimálisan 10A felett vesz fel áramot.
Ha a képen a "30 mA FI relének" készüléket látjuk, akkor nem jogos a 7-10 mA. Márpedig azzal kapcsolatosan indult el a megfelelő matematikai alapozás tárgyalása.
A "szokásos" 30-asnál háromszor érzékenyebb, ezért magasabb biztonságot nyújt, viszont idegesebb is, ezért nagyobb a valószínűsége az indokolatlan / első látásra érthetetlen :) lecsapódásoknak.
Nem különösebben akarok szerepelni, de látom, hogy senki válaszolt a kérdésedre. Megpróbálok röviden reagálni.
Az x > 15 annyit jelent, hogy nem kisebb, nem egyenlő 15-tel, tehát nagyobb 15-nél. Ez a "nagyobb" akármilyen kicsi érték is lehet pl. 15+10-26-on is, de akár ennél jóval kisebb érték is. Az a lényeg, nem lehet egyenlő 15-el. Ez a 15 lehet hónap, perc, vagy akármilyen skalármennyiség is, pl. 15mA .
A kioldási áram nem lehet kisebb 15 mA-nál. Hogy ne csapjon e mindenféle szivárgó áramra vagy kisebb átmeneti zavarra.
A FI relén megadott 30 milliamper az a gyártási tűréshtár felső széle, az felett MINDENKÉPPEN le kell csapódnia. A tűréshatár alsó széle a 15 milliamper, az alatt semmiképpen sem szabad lecsapódnia.
Hát ez pontosan így van. Az előírás azt mondja, hogy van a névleges különbözeti kioldóáram és a névleges különbözeti nemkioldó áram, és minden kioldásnak e kettő közé kell esnie.
"miért írják, és mondják azt a szaküzletben hogy egyszerűen a régi kapcsoló helyére beszerelhető"
Mert valóban egyszerű, hiszen ugyanannyi vezetékre van szükség, mint egy hagyományos váltókapcsoláshoz. Mindössze annyi a változás, hogy ami a váltó kapcsolásnál a két "játszószál" volt, abból az egyik szál mostantól a fázist viszi át a másik kapcsolóhoz is, a másik szál pedig a két kapcsoló közötti tápfeszültség+kommunikáció összeköttetés (a rajzon sárga).