Egy olyan led, aminek 20 milliamper áram mellett 30.000 óra az élettartama, az a led 0,3 milliamper esetén (nulla belső melegedés) kb 100000000000 év múlva megy tönkre. Vagy amikor a Nap vörös óriássá dagadva magába olvasztja a Földet, amelyik előbb bekövetkezik a kettő közül :)
Ez most komoly, hogy én vagyok a hülye, mert egy közönséges kapcsoló vásárlásakor nem kérem ki 10 szaki tanácsát(hisz akkor meg azért küldenek el a fenébe)? :D NA ne már. Azért a macska kontra mikró egy kicsit más tészta, mint az, hogy manapság már egyre többen energiatakarékos izzót, ledet vesznek, és ők a hülyék, mert a kapcsolónál még annyira sem képes a bolt vagy a gyár, hogy egy két szóból álló matricával jelezze: "KIVÉVE LEDHEZ". Egy kő drága kapcsolóba tényleg nagy ügy lett volna beépíteni egy kütyüt, ami ezt a zavart megszünteti?
De mondom nem a fogyasztás miatt, és nem is a kicsi esti fénye miatt, felőlem maradhat amennyiben ez nem okoz kárt a lámpában vagy a házban...:(
Na, értem, szóval a ledlámpád vagy hunyorog, vagy néha felvillan. Hát cseréld ki sima izzószálas halogénlámpára, vagy dugj el valahova egy hűtőizzót a ledlámpával párhuzamosan.
"Ezzel csak egy probléma van, h. a gyártó nem jelölte a dobozon. h. ledhez nem való, mert halványan égni fog.."
Azt sem írják rá a kapcsolók dobozára, hogy az energiatakarékos izzó is halványan világíthat vele kikapcsolt állapotban.
És azt sem írják rá a dobozára, hogy némelyik energiatakarékos izzó villoghat vele kikapcsolt állapotban.
És azt sem írják rá a dobozára, hogy ha leejted betonra 10 méter magasból, akkor utána nem fog működni.
És azt sem írják rá a kapcsoló dobozára, hogy ha lefested pirosra, akkor utána piros lesz a színe.
Én pl vettem egy mikrohullámú sütőt és nem volt ráírva a dobozára, hogy nem lehet vele macskát szárítani és most a bolt nem hajlandó venni nekem egy új macskát, mert a régit elrontotta a sütőjük.
"kibontás után már nem vették vissza, nem cserélhetem ki, egy full drága kapcsoló, akkor ki a hülye?"
Erre inkább nem válaszolnék.
Hívj egy jó szakembert, ő percek alatt megoldja, hogy jól működjön a kapcsoló lámpácskája és kikapcsolt állapotban a ledek ne világítsanak halványan. Ezen hozzászólásod után az javaslom, hogy te NE NYÚLJ ELEKTROMOSSÁGHOZ!!!
Ezzel csak egy probléma van, h. a gyártó nem jelölte a dobozon. h. ledhez nem való, mert halványan égni fog... És kibontás után már nem vették vissza, nem cserélhetem ki, egy full drága kapcsoló, akkor ki a hülye? Én, vagy a gyártók, akik vagy nem írják rá, hogy ledhez nem való, vagy nem építik ki úgy, hogy ledhez is jó legyen... Kb. szerinted 100 emberből hányan néznek utána, h. jó lesz e ledhez, mielőtt beszopják? Az már csak hab a tortán. hogy a boltban kétpólusúnak volt kiírva..
"Ezt ki lehet valahogyan iktatni, úgy, hogy a jelzőfény megmaradjon, vagy csak a jelzőfény kikötésével lehet megszüntetni a kikapcsolt állapotban való világítását a lednek?"
Ez a halvány fény a villanyszámlát havonta kb 1 (azaz:egy) forinttal növeli meg. Szóval ha ez az icipici fény nem zavar pl az alvásban, akkor ne törődj vele.
"Szerintetek ez okozhat tűzesetet vagy valami problémát?"
Ennyire kicsi (1 watt alatti) teljesítmény nem tud tüzet okozni.
"meg tudom úgy oldani, hogy jelzőfényes egypólusú kapcsoló , kapcsoló előtti fázis részéhez visszakötöm a szomszédos konnektor fázisát, a nullához pedig a nulláját?"
Hogy meg tudod-e azt nem tudom :) de amit leírtál, úgy meg lehet csinálni.
"Nem lesz zavar belőle, hogy mellette a nulla még elmegy a ledlámpa felé?"
Tudom, bonyolultan fogalmaztam, de még annyit, hogy a led lámpát akarom kapcsolni a jelzőfényes egypólusú kapcsolóval, és emellett a páraelszívót ebbe úgy bekötni, hogy azt a kapcsoló ne befolyásolja(kapcsoló előtt kötve a fázist), viszont "ne vesszenek össze", ha egyszerre megy, vagy csak egyik csak másik megy.
"Ha valaki elé árnyékol az átlátszó doboznak, biztosan kevésbé fog melegedni, mint amikor telibe süti a nap és üvegház hatás alakul ki benne, nem?"
A doboz belsejében lévő ketyerék is termelnek valamennyi hőt (főleg a kismegszakítók nagyobb áramok esetén). Tehát ha ezt a zárt műanyag dobozt valaki körbeveszi egy teljesen zárt fa dobozzal (ami egyáltalán nem szellőzik), akkor lehet, hogy más ok miatt lesz túl meleg odabent (mint pl egy rossz szellőzésű padláson, amikor rásüt a nap a tetőre).
A háztól külön álló elektromos szerkrénynél az a legjobb, ha a nap se süti ÉS a levegő is jár körülötte (a házba befalazott szekrényt folyamatosan hűti a ház hővezetése).
Lekapcsolt állapotban, amikor az egypólusú jelzőfényes kapcsoló világít, a rákötött LED Izzó nagyon gyengén, de világít. Mondták, hogy ez előfordul, mert lednek kevés áram is elég, hogy világítson.
Ezt ki lehet valahogyan iktatni, úgy, hogy a jelzőfény megmaradjon, vagy csak a jelzőfény kikötésével lehet megszüntetni a kikapcsolt állapotban való világítását a lednek? Szerintetek ez okozhat tűzesetet vagy valami problémát? Mégiscsak non-stop megy benne az áram, még ha kikapcsolt állapotban kicsi is, de megy benne.
A másik dolog pedig az lenne, hogy a fal túloldalán van egy másik konnektor, aminél most vettem észre, hogy simán bele volt kötve ebbe a konnektorba, ebből táplálkozott, amit lecseréltem a jelzőfényes kapcsolóra. Viszont ezt az ágat kiiktattam, mert nem tudtam mi, így a konyhában nem működik a páraelszívó, ami mint kiderült ebbe az ex konnektor-ágba volt bekötve. Na mármost, meg tudom úgy oldani, hogy jelzőfényes egypólusú kapcsoló , kapcsoló előtti fázis részéhez visszakötöm a szomszédos konnektor fázisát, a nullához pedig a nulláját? Nem lesz zavar belőle, hogy mellette a nulla még elmegy a ledlámpa felé? Mondjuk ha bekapcsolom a páraelszívót, nem lesz valami gond? Tehát nem gond, hogy egy kapcsolóra lesz kötve egy led spot, és egy falon túloldali konnektor két ága is, amiről megy a páraelszívó?
Köszönöm a segítséget, remélem érthetően írtam le.
Valószínűleg csak bebeszéled magadnak a rettenetes fakulást :)
Az enyémet kb 15 éve süti a nap (Hensel gyártmány). Annyira lassan fakul, hogy talán még 50 év múlva is lehetséges lesz a villanyóra leolvasása, ha nem, akkor majd veszek rá egy új fedőt.
Azért nem olyan vészes valóban, van ebben kis túlaggódás is a részemről. De kicsit mattult. Persze lehet, hogy a folyamat megáll ennyiben és akkor nincs gond persze.
De a másik nagyobb faktor az inkább a szépsége. Jobb, ha nem ott "díszeleg" így a homlokzaton...
Valószínűleg csak bebeszéled magadnak a rettenetes fakulást :)
Az enyémet kb 15 éve süti a nap (Hensel gyártmány). Annyira lassan fakul, hogy talán még 50 év múlva is lehetséges lesz a villanyóra leolvasása, ha nem, akkor majd veszek rá egy új fedőt.
Nem tilos csinos (nyitható elejű) fadobozt barkácsolni köréje, vagy ha házfalban van, akkor eltakarhatja egy ajtó vagy a hőszigetelés is (persze az is nyitható/levehető legyen)
Viszont ne engedd a dobozt túlmelegedni, tehát pl a köré gyártott kis faház jól szellőzzön alul+felül.
Én letakartam egy nem átlátszó fóliával ideiglenesen a sajátomat, amíg nem kreálok hozzá egy borítást. Ha a plombákra vigyáz az ember és szerelhető marad a szekrény, szerintem senki nem fog szólni érte, hogy bedobozolom.
Nem olcsó mulatság a fedélcsere, plomba bontással jár, jobb megelőzni.
Mennyire szabad "bedobozolni" házfalra szerelt szabványos, modern villanyóra szekrényt? Vagy ilyenre nincs szabály, ezért úgy dobozoljuk, ahogy akarjuk?
Kicsit csúnya, de főképp, nem úgy tűnik, hogy hosszabb távon is tolerálni fogja az UV-t. Már fakul kicsit, pedig alig csak jópár hónapot volt még a falon, miután is egy szerencsétlenség után újra kellett kötni a villanyt a szüleimhez.
Az ilyen helyekre kell egy olcsó-primitív szikraköz (és a megfelelő földelés persze) a kellő feszültség szintre beállítva, aztán .... hagy percegjen a viharos időben.
"Tehát érkezik a feszültség emelkedés... eléri a T3 szinjét >> elkezd vezetni és innen 3 eset van"
Tisztán feszültség szempontjából nagyjából úgy történik ahogy leírtad.
De ne feledjük, hogy kapcsolástechnikai eltérések is vannak, ráadásul nemcsak az egyes (T1/2/3) kategóriák között, de még a gyártók is eltérő megoldásokat alkalmaznak ugyanarra a feladatra. Vannak egészen egyszerű (gagyi) megoldások (pl állítólagos T3 védelem egyetlen pici varisztorral) és vannak egész komoly kapcsolások is. A számos lehetséges variáció közül itt van kétféle T3-as kapcsolás: https://www.ee.co.za/wp-content/uploads/2017/04/SAFEhouse-Surge-Fig-4.jpg
A legkomolyabb túlfesz védő cuccokon át is kell haladnia az áramnak, mert sorba kötött (olvadó) alkatrész is van bennük, tehát ha már nem bírja visszatartani (elnyelni) az energiát, akkor inkább öngyilkos lesz (tönkremegy). T1-T2-esben nem ritka ez, de mintha T3-asban is lázam volna ilyet.
"önmagában a T3 is sok esetben elég a védelmre"
Statisztikailag a túlfeszültség lökések 99 százaléka ellen valószínűleg elég egyetlen T3-as. Csakhogy sok olyan ház van, ahol évente százasával jönnek a túlfesz lökések (legrosszabb helyzetben talán a magaslatok, tanyák, világvégi nyaralók vannak) és nem lehet tudni, hogy mikor jön egy nagyobbacska.