Igazából én nem tudom, hogy miért cserélték, de a műbőr ülésborítás tűzbiztonsági szempontból az egyik legrondább anyag: könnyen gyullad, ég mint a zsír és mérgező a füstje.
Több cég is foglalkozik lángmentesített ülésszövettel, pl. Lantal, Industrial Neo-Tex, vagy a legnevesebb a J. Holdsworth. (az újabb hazai nagyvasúti járműveken áltb. Holdsworth szöveteket használunk). Hogy a BKV honnan szerezte, azt sem tudom. A lángmentesítő kezelést nem nagyon lehet a felületen észrevenni. Öngyújtóval meg nem állnék neki lángpróbákat csinálni a HÉV-en. :-)
Próbáljuk keresni a problémák forrását. (nem azért, hogy mindenáron ráhúzzuk valakire a vizeslepedőt, hanem hogy kiderüljön, mi a baj, nehogy mégegyszer előforduljon. Bahhh.)
Legyél szíves prezentálni, mit tett a tűzbiztonság érdekében a BKV a 903-as kocsin pl. Majd akkor legyél okos.
Azt kötve hiszem, hogy a tűzbiztonság miatt cseréltek volna ülést. Erre bizonyíték, hogy eddig senki sem jött ezzel se itt, se az Akácfában, se a HÉVnél. Inkább a PR akar az indítóok lenni. De ha valóban kevésbé ég a szőrös, mint a műbőr, akkor az jó.
Meg tudnád nézni, hogy a BKV által beépített üléshuzatok honnan vannak és tényleg lángmentesítettek?
Na, Lala, ha így igaz, amit scsabi írt, akkor ezt bebuktátok. Nem igaz, hogy a BKV nem tett semmit a tűzvédelem érdekében, tessék, cserélte az üléshuzatokat! (Büdös koszos szőrösre, de hát a tisztaság az más kérdés).
"Ezt mondd el az áldozat családjának is. Örülni fognak neked" Ez csúnya demagógia. Mintha azt mondanám, hogy a szegény májbeteg kislányra költött pénzt tűzvédelemre fordították volna, most előbbre lennénk. Nem lehet kiszámolni egy élet árát, de valahogy mégis kell kockázatelemzést végezni. Arra, hogy egy egyenlőre megmagyarázhatatlan okból megégett embert megmentsenek mennyit érdemes költeni? Mert ha ötévenként kiég egy kocsi, amiből mindenki sikeresen kiszáll, az még nem negy ügy.
Viszont a szőrösülést már érdemesebb megnézni. Mivel az újonnan beépített anyag, annak már meg kellene felelnie szigorúbb követelményeknek. Ha nem felel meg, akkor lehet szidni a BKV-t, ha megfelel, akkor viszont ők nyertek, mert ez már egy (az első) biztonságnövelő lépésnek is jó volt.
Tök lényegtelen a mondandom de leírom :) 1123-as volt Cl-en a 933-as mellett. Nagyon sokáig olyan púpos festékkel ment és utána Imre téren még csattant is. Nem volt egy szerencsés korszaka :(
A nagy vitához... - a járművezető amikor észlelte a tüzet, mindent megtett amit kellett - a tűzoltók gyorsan kiértek - a tűz az utastérben keletkezett - a szerelvény teljesen kiégett
A csepelit és ezt a szerelvényt volt alkalmam látni utána. A csepeli kb.10 perc alatt égett le teljesen. Az aluminium ajtók teljesen, az ablakereteknek a nagyrésze elolvadt. Az ablakkeretek aljának csak kis része maradt meg. Olyan nagy volt a hő, hogy a mellette álló szerelvény visszapillantó tükrének műanyag részei is meolvadtak, a festés egy részen felpattogzott. Gyújtogatás történt. A gödöllöi is nagyon gyorsan kiégett. Az ajtókból és az ablakkeretekből több maradt, mint a csepelin. A vezetőfülke mögöttiből is. Az ablakkeretek tetejéből és aljából is maradt meg valamennyi. A motorkocsi elejének nagyrészén a festék fel sem pattogzott a hőtől. És valóban ahogy már írta valaki, a menetfék is viszonylag jó állapotban maradt meg(én csak azt láttam, a kontaktorokat nem). A menetfék nagyon fontos és sokat használt alkatrész. Nagy feszültségű elektromos tűz esetén nagyon valószínű, hogy köze lenne hozzá(szvsz). Csak ennyit tényszerűleg.
A rendőrségi kórboncnokok hihetetlen, milyen mintákból képesek szinte mindent kimutatni.
A képeket inkább nem javaslom megnézésre.
"de hogy pusztán tűzbiztonsági okokból eddig többmilliót kellett volna mindenképpen rákölteni, ebben nincs igazatok."
Ezt mondd el az áldozat családjának is. Örülni fognak neked.
Én úgy gondolom, hogy a tűzbiztonság előrébb való a szőrösülésnél. Például.
Rengeteg pénzt dobnak ki az ablakon. Úgy gondolják, sosem lesz tragédia, mert eddig nem volt. Nem tudom minősíteni sem az ilyen hozzáállást.
Mondok egy újabb információt. Kérem, aki tudja a frankót, erősítse meg vagy cáfolja.
Állítólag már a hetvenes években is volt egy ilyen tűz. Annyira ciki volt, hogy a németek új kocsit adtak helyette és abban megváltoztatták az utastéri fűtőtestek bekötését. Nyilván azért, mert a tűz oka a direkt 1000V-os fűtőtestek egyikének hibája volt. És onnantól kezdve az összes kocsiban ez a megváltoztatott rendszer lett beépítve, 943/944-től kezdve. Ez 1977. Meg is van a módosított bekötési rajz.
Az összes olyan kocsi, amiben a régi, direkt fűtésrendszer van, Cinkotán található. A 903-as pedig a legelső szállítmányban érkezett, nagy valószínűséggel az eredeti fűtésrendszerrel rendelkezett.
Jó, ha így volt, akkor élt. De ettől még lehet, hogy nem volt cselekvőképes. Vagy azért, mert részeg volt, vagy azért mert összeverték, megkötözték vagy valami.
Ha a tüdejében van korom.... persze. De volt még tüdeje? Itt állítolag elszenesedett holttestet találtak. Egy teljesen lángoló kocsiban nem is csoda. És ha mondjuk a cipőfűzőjéve v. nadrágszíjával összekötözték a lábát? Szóval miért nem menekült?
Ha lassabban terjedt volna a tűz, esetleg odaérnek a tűzoltók, mielőtt az ember megég, tehát ennyiben igaz az, hogy jobb lenne egy korszerűbb anyagokból álló jármű. De sehol nem szokás technikai eszközöket kidobni az elhasználódásuk előtt pusztán azért mert változnak a biztonsági előírások, főleg ha másra kell a pénz. Mindenhol van egy értelmes türelmi idő. (Jó, alapvető műszaki problémáknál nyilván azonnal állj, de itt nem erről vanszó). Most, 2006-ban, amikor 30 évesek ezek a kocsik, már itt az ideje a cserének más okokból is, de hogy pusztán tűzbiztonsági okokból eddig többmilliót kellett volna mindenképpen rákölteni, ebben nincs igazatok.
Örülök, hogy sok ilyet láttál.(Mondjuk engem valószínűleg a szállítmány jobban érdekelt volna akkor is :o) Egyszer azért utaznék is egyel. És a vágyaim már ki is vannak elégítve.
Kérdezted mit lehet megállíapítani: információim ha nem csalnak a holttest úgy égett, hogy megállapítható volt, hogy a tűz alatt élt. Ugyanis nem fütmáérgezésbne halt meg, eszméleténél volt a tűz idején. Ezt onnan tudni, hogy a tüdeje és gégecsöve belülről megégett. Ez pedig azt jelenti tüzet nyelt, az az lélegzett, és nem eszméletlenül feküdt, mert ekkor az nem sérül.
Anno, amíg még az Ikarus gyár működött, duplatigrissel vontatták a buszalvázakat hurcoló pőrekocsikat végig Kőbánya teher pu-tól Mátyásföldig és ott be a kis utcába az iparvágányon. Rengeteg ilyet láttam.
A filmből jól látszott, mire a tűzoltók odaértek, az összes ablakon már kicsaptak a lángok, az ablaküvegek tehát már mind kirobbantak előtte. Ehhez belül igen nagy hőmérséklet kell, és a teljes kocsiban.
Na várjál csak, megkerestem ezt a cikket. Telefonon nyilatkoztam és nem küldték el a levonatot, így nem tudtam ellenőrizni. Egyébként meg képtelenség minden újságot elolvasni.
Igen erősen támaszkodik az index cikkére, sőt átveszi annak hibáit (pedig külön szóltam, hogy nem MX).
Nem tudom melyik mondatot kifogásolod.
Talán ezt:
"Hozzátette: gyakorlatilag elég, ha egy utas eldob egy cigarettát és leég az egész kocsi."
Na ezt így ebben a formában nem mondtam. De egy égő cigivel a szőrösülést meg lehet gyújtani, az ott szépen parázslik. Utána meg ég az egész tovább. Az újságíró egyszerűsített meg színezett.
Nagyon érdekes dolgokat mondanak kollégák.
Aszondják direkt 1000V-os fűtés van az ülések alatt. Van ott fa keret, szövet stb. És sok kocsiban úgy fűtenek, mint atom. Egy hibás fűtőtestből simán lehet tűz. Nemrég egy egész hajó égett le a Dunán (az Oltenita nevű) mert egy rezsó rossz volt. Az is ugyanígy égett ki, villámgyorsan. Ha jól emlékszem az is a hetvenes években készült, nyilván hasonló dekorit, PVC stb. anyagok felhasználásával, hiszen akkor nem volt más.
Nézzük meg, mit mond a tűzoltó:
"Molnár Péter a tűzoltóság szóvivője kijelentette, egyelőre - mivel a vizsgálat folyamatban van - korántsem zárható ki, hogy a tüzet műszaki hiba okozta. Mint mondta, a tűzoltóság a vegymintákat levette és továbbította, a többi közt annak, illetve az elektromos szakértő vizsgálatának eredménye alapján foglalnak állást az ügyben. Megjegyezte: a tűzoltóság akkor érkezett a helyszínre, amikor már a HÉV-szerelvény teljes szélességben és magasságban tűzben állt, az oltáshoz azonnal erősítést hívott. Az, hogy a tűz mitől terjedt olyan gyorsan, több körülmény is befolyásolhatta, így például az is, hogy a szerelvény ablakai nyitva voltak-e - jegyezte meg. "
Nem vagyok orvosszakértő, de azt tudom, hogyan állapítják meg, élt-e a tűz idején.
Ha a tüdőben van korom stb. akkor biztosan lélegzett. Ha jó sok van, akkor sok kormot nyelt. Ezt a boncolásnál elég gyorsan és egyértelműen meg tudják állapítani.
A rendőrség nem véletlenül nyilatkozta, hogy az idegenkezűséget kizárja.