Sárgát és pirosat keverni kell, tisztán nem fognak fedni. Valamikor lehetett kapni Kerékpár zománcot, ami tökéletesen fedett, akár egy rétegben is. Persze beszüntették a gyártását.
A pirost ill. sárgát én művészolajjal szoktam keverni (hasonló árnyalattal), és elég tűrhetően fed. Persze nem kell túlzásba vinni az olajat.
A fehérhez szintén keverek egy lehelletnyi sötétkék olajat. Jobban fed, és kevésbé sárgul.
Ja, és Humbrolt vagy Revell-t használok, esetleg bolti zománcfestéket. Az utóbbiból majd minden márka megfelelő, de Cellkolort ne használjatok, a kötőanyaga nem kompatibilis a többivel.
Annak idején egy Corvettet festettem sárgára, ott megszívtam, hogy csak a szürke alapozó volt. Nem tudom hány réteget fújtam rá, de még mindíg volt valami zöldes beütése, főleg az éleknél. Legutóbb pedig egy Camel Hondát csináltam ( http://www.hlj.com/product/TAM14095 ), volt jópár hely, ahol a tömítőanyagot, illetve a belső fekete festést kellett takargatni.
"elején lévő piros csík a negyedik rétegre lett csak elfogadhatóan egyenletes." A piros és a sárga az egy szemét szín. Nekem csak úgy sikerült festeni, hogy első réteg Light ghost grey, alapozónak, ez tökéletesen fed vékony rétegben is. Erre már mehet a matt fehér, majd rá a matt piros vagy sárga, bár ez utóbbi lépést néha ki lehet hagyni. Ha fényes kell, akkor a matt piros vagy sárga fölé fényessel is. Más kombinációkban eddig a piros vagy sárga szín nem fed semmit.
Tetszik ez a festek-csiszolok-karcolok dolog, de ha valaki beleőszülés nélkül szeretne homogén és vékony (értsd: nem 4-5 rétegű) felületet előállítani, ráadásul szórópisztoly nélkül, akkor mit tegyen? Én három színnel szívok folyamatosan, a fehérrel, a sárgával és a vörössel, ezekből már szinte minden gyártó festékét kipróbáltam fényesben, mattban, akrilban és zománcban is, de még nem volt olyan, ami egy, max. két rétegben egyenletesen fedett volna. (Na jó, talán nem mindet, de Tamiya, Humbrol és ModelMaster volt).
Most láttam a Makettinfon a Bolyai versenyen készült képeket és a sárga irígység zabál. Pont egy ilyen 1/72 Academy P-47-essel küzdök, csak a Razorback változattal és a motorburkolat elején lévő piros csík a negyedik rétegre lett csak elfogadhatóan egyenletes. Persze a maszkoló leszedése után akkora perem maradt utána, mint egy fél centis páncéllemez :-((.
Az ameriakai haditengerészeti gépekkel ezért is hagytam fel anno, pedig imádtam őket, mert a fehér alsó felületek teljesen "begyógyultak", mire tényleg fehérek lettek. Érdekes - nekem legalább is -, hogy pl. világos szürkével soha nem volt ilyen gondom. Van valami spéci ezeknek a színeknek a pigmentjeivel, amiért nem lehet egyenletes eloszlást produkálni velük? Ja, természetesen világos szürkével (Tamiya Sky Grey) alá van alapozva minden esetben.
Hálás lennék valami használható ötletért, mert nagyon bosszant a dolog.
Jah ezt így nehéz elképzelnetek. Az A 340-hez adnak egy elnagyolt (1:144 ben nem lényeg) pilótafülkét. Jó ez, mert másképp fehér len ne a gép belseje!
Szóval ennek van padlója, és hátfala. Teljesen körülhatárolt területről van szó, ahová csak pici kis réseken(ragasztási hibákon át tudott bejutni a kevéske víz.
Nehéz dolog lett volna beáztatva lötykölni így a gépet, ráadásul úgy ítéltem meg a koszos víz folymatos cseréjét nem tudtam volna megoldani.
Amúgy 20 perces meló volt a kis furatot megcsinálni, betömni, és ablakot pucolni!
Jól sikerült!:-) Kár, hogy nem fotóztam le....
Laci
Héé polgári reppelős barátom mikor jössz fel végre MSN-re??
Szerintem sem ostoba kérdés, mindössze nem sokan teszik fel.
Az ezüst színű fémfestékeket valóban feketével lehet sötétíteni, ill. a sötétített festéket krómmal vagy ezüsttel világosítani (saját magánál világosabb úgysem lesz).
A színes metállfestékeket megfelelő színű ill. árnyalatú festékekkel lehet sötétíteni vagy világosítani, sőt keverni is lehet.
Az egyetlen gond, hogy a kevert festékek mindig tompábbak, ha nem metállfesték is van benne. Két metáll keverésekor ez nem annyira feltünő.
Az Alclad festék alá fényes feketével kell alapozni, de gondolom más fémfestéknél is hasonlóan működik.
És az örök tanács: minden új, nem ismert technikát ki kell próbálni egy darab műanyagon, és nem csak a festést. A kísérletezgetés egyébként a makettezés egyik fontos eleme.
Ha festekkel tomitesz ugyis, probald ki a Gunze Surfacer sorozatot. Az 500-as egy egesz suru festekre hasonlito tomito, az 1000, 1200 pedig alapozonak nagyon jo. "Rendes" tomites tetejere is jo, hogy simabb legyen.
Valóban szuper ötlet! Az ablakproblémám ezzel részben meg is oldódhat, persze állítom ezt majd az után, miután láom, hogy így is fixen odaragadt, és nem vált el a törzstől.
Mint már sokszor hallahattátok, elég nagy baromságokra vagyok képes a gépeimmel. Tuti fele energiával is el lehetene jutni a célig, de én ilyen vagyok...:-)
Tehát!: Írtam, hofgy az A340 nem sikerült túl jól. Mármint ami az alapozó festést illet (matt fehér). Beszívta a festéket a glett, voltak eddig észre nem vett rések, egyéb...
Na nemtom ti szoktatok e ilyet, de most nekiláttam "glettelni" a matt fehér festékkel. Lecsiszol, fest lecsiszol, fest, lecsiszol... Majd törzsvonalakat újra karcol!
Az eredmény fenomenális! Síma mint a baba popsi!!!:-)
A második alapozó réteg előtt ismét megfüröztöttem a gépet mosogatószeres vízben. Adtam az arcának!!!!
Minden bizonnyal a törzs ablakain behullott csiszolópor maradványa a mosogató lével együtt befolyt a pilótafülkémbe. Majd jó szándékkal felkenődött a szélvédőre belülről. Eltudjátok képzelni? Szép fehér foltok, és pöttyök! ÁÁÁÁÁ!
Megoldás: Kis fúróval finoman elkezdtem kifurni a pilcifülke tetejét. Fejjel lefelé tartottam a gépet, és csak kézzel forgattam a fúrót. Így tuti nem hullott befelé a por, és nem fúrtam nagyon durván sem.
Ezutángémkapocs görbít, aminek végére kis zsepidarab, mely egyhén nedves. Megtöröl, majd szárazzal is ugyanezt. Mikroszkópikus mutatvány ez 1:144-es méretaránynál, de legalább ismét tiszta az ablak!:-) Most épp szárad az ideiglenes szellőzőnyílásba tömött glettanyag, és a rajta lévő filler fehér festék!:-)))
Tegnap a berepülőpilótámmal repültem egyet az eddig sajn egyetlen készen lévő gépemmel! A repülés végén landolás közben a farok antenna hozzá ért a talajhoz, és leesett.:-/ Visszaragasztásáig a gépet visszatoltuk a szerelőhangárba!:-)
Szerintem nem ostoba :) Attól függ; még nem próbáltam, de egy ürge szerint egyszerűen feketét teszel bele sötétítéshez, és világosabb fémszínt (krom) világosításhoz... Alcladra és a MM Metalizerre mondta, de más enamel festékkel is működnie kell.