Kevés a konkrét info, a műszaki átalakítás módszereire és az üzemelési tapasztalatokra vonatkólag, az egyes dieselmotor típusok különböző érzékenységéről nem is beszélve
ok, de eppen emiatt nem legalis magyaro-n. ha ez nem lenne, nem tudna micsinalni a vamos.... Azt, hogy fizikailag lehet tankolni spec. eddig is tudtuk, nem?
Nem tudom, mi van Graz-ban meg itt-ott, de az biztos, hogy ezek nem biodízel kutak, hanem repceolaj kutak. Check this out: http://www.biodizel.info/repceolaj_toltoallomas_nemetorszagban_rapsol_tankstellen.htm :-) De nálunk ez csak álom marad örökre. :-(
Megfelelő technológiával használt olajból készült üzemanyaggal itthon is lehetne buszokat járatni. A használt olajért az éttermeknek kellene fizetni, hogy csökkenjenek a költségeik. Mondjuk 50Ft-ot literenként kapnának érte, boldogan gyűjtögetnék az olajat és nem menne fusi utakra az anyag.
Az átészterezés költsége nem lehet több sokkal 20 Ft/liternél. ha erre még rájön a 125Ft/literes jövedéki adó (mivel nem szabványos üzemanyagról van szó) még így is csak 195Ft-nál tart a történet, ami nem rossz.
Ezzel szemben az történik, hogy az olaj begyűjtő cég nem fizet semmit az étteremnek, örüljön hogy elviszik a hulladékát, a profit az olajbegyűjtő cég zsebében marad az olajat meg elviszik a németek/osztrákok/szlovákok kb. egy 100-asért literenként.
Az észterezés nem egy bonyolult dolog kis észterező üzemek lehetnének falvanként. Pár embernek munkát adna a környéken, valamint a környék használt olaját és a vágóhídi hulladékot, valamint a gazdák repcéjét fel lehetne dolgozni a kisüzemekben. A nagyüzemek általában 30%-os kihasználtsággal mennek, ez európai tapasztalat, a kisüzemeket viszont csúcsteljesítményre lehet járatni.
Én nekem erről az a véleményem, hogy keresek magamnak olyan lehetőséget, munkát, hogy meg tudjam fizetni a hivatalos üzemanyagot, ha meg nem tudom megfizetni, megyek lóháton, bringával, vagy gyalog.
A leírásomból csak az látszik, hogy milyen erős nálunk az olaj lobby.
A németneknél a paraszt nincs rákényszerítve a köolajra. Ha akarja megtermeli magának az üzemanyagot.
Számoljunk:
Nálunk most mi a helyzet:
1 ha-on termelt repce kb. 3tonna/ha 80Ft-100Ft/kg eladási áron. Az max. 300000Ft. ebből lesz kb. 1000 liter olaj.
1000liter üzi ára a gazdának 1000*350/1,2 = 291666Ft mert az áfát azt visszaigényelhetik. Kb. ugyan az. Nincs különbség.
Ha megtermelhetné a gazda az üzemanyagot, kicsit kevesebb forintjába kerülne. De nincs rá lehetősége sem.
1 ha-on termelt repcével 4-5ha-t megművelhetne, az ország köolajbehozatala csökkenhetne, így az energiafüggőségünk is. Ennyi, de nem ez a cél....
ja, de a leirasod szerint a nemeteknel is csak legalisan atalakitott autoban legalis, igy magyaro-n sem hivatkozhacc arra, hogy nemeto-ban tankoltad egy nem atalakitott autoba. (atalakitas nelkuli, es nem ivarmegvaltoztato muteten atasett,bocsi, meleg van....)
tehat egy legalisan atalakitott, forgalmiba bejegyzett nemet autoba tankolhatsz legalisan nemetorszagban novenyolajat (hasznaltat nyilvan nem), es ezzel magyarorszagon is legalisan autozhatsz, persze ha nem elsz eletvitelszeruen nemetorszagban, akkor az autot magyaro-n forgalomba kell helyeztetni, amihez vissza kell alakitani....
Nézzük mi volt a németeknél 2004-ben. Nem tudom változtak-e a dologok azóta.
Az tény, hogy a kőolajkitermelési csúcsot már elértük, és e-miatt drágulnak a kőolaj alapú üzemanyagok.
Németországban legálisan lehet növényi olajat tankolni , ennek az a feltétele, hogy a motort át kell alakaítani növényolaj üzemre. A közúti forgalomban való részvétel engedélyezésének szabályai a németeknél: (StVZO) úgy rendelkezik:
Egy dízelmotoros jármű forgalmi engedélye nem veszíti érvényét, ha a járművet gázolaj helyett növényolajjal, vagy biodízellel üzemeltetik, feltéve, hogy a jármű egyetlen olyan része sem kerül megváltoztatásra, melynek előírt tulajdonságokkal kell rendelkeznie (StVZO 19§).
A kéttartályos rendszer esetén a németeknél az átalakítást elegendő bejegyeztetni egy hivatalos felügyeleti szervnél Pl: TÜV, Dekra, stb... és ez semmi nehézséggel nem jár. A beszerelt második üzemanyagtartályra a gyártónak un. részegység jóváhagyással kell rendelkeznie, ami igazolja a részegység használhatóságát. A felügyeleti szerv ellenőrzi és jóváhagyja az beépítés előírásnak megfelelő elvégzését. A jármű maximális terhelhetősége a beépített póttartály tömegével csökken. És ezt a jármű papírjaiba is bevezetik. stb....
Forrás:
Franz Eder: A növényolaj mint hajtóanyag. 2005.
Németországban a növényolaj és a biodízel 2002-óta jövedéki adó mentes, 2009. év végéig az is marad.
Több német motorgyártó cég gyárt növényi oljjal működő dízelmotort. A vasutaknál, hajómotorok esetében, valamint mezőgazdasági gépeknél előszeretettel alkalmazzák a megoldást. Környezetvédelmi szempontból a hajóknál előnyösebb a biodízelnél a növényi olaj. A nyersolajjal is szépen járó hajómotorok probléma mentesen elégetik a növényi olajat. Baleset esetén a természetes vizekbe került növényi olaj jóval kisebb környezeti károkat okoz a dízelolajnál, biodízelnél, vagy a pakuránál. Gyakorlatilag, vízbe kerülve pár hét leforgása alatt lebomlik a növ. olaj.
"Az osztrák városban tavaly óta 25 vonalon mind a 134 busz biodízellel jár. A vendéglők és a lakosság által leadott évi több száz ezer liter étolajat erre szakosodott üzemekben dolgozzák fel." nem etolaj, hanem biodizel. mas kerdes, hogy hasznalt olajbol gyartjak, de a tankban nem olaj, hanem biodizel van.
ez ok, de a tv kiter arra is, hogy hataratlepeskor az auto gyari tankjaban levo uzemanyag behozatala nem minosul jovedeki termek importnak, ugyanigy a tankban a kulonbozo uzemanyagok keverese sem minosul jov-i termek eloallitasanak. Ezert ha biodizelt talalnak a tankodban, akkor nem buntethetnek meg, hisz azt tankolhattad ausztriaban is. Biodizelt, de nem etolajat, es nem hazilag ateszterezett (ezert nyilvan nem szabvanyos) olajat.
Az oldószerek és a biodízel a szigorúan megfigyelt termékek közé tartoznak. A metilészterre külön szabály vonatkozik, nevezetesen: A szabványos biodízel jövedéki adó köteles felhasználástól függetlenül. Ha a metilészter nem felel meg a biodízel szabványnak, akkor oldószernek minősül, megfigyelt termék kategóriában.
Ha, a nem szabványos biodízelt valaki üzemanygnak használja, akkor köteles megfizetni utána a nem szabványos üzemanagokra vonatkozó jövedéki adót. Azt hiszem 125Ft/liter.
Röviden ennyi a lényeg, nem tudom változott-e ez a törvény.
Egy korábbi hozzászólásomban bemásoltam ide a jöt. ide vontkozó paragrafusait. elő kéne kotorni.
"Az legyen az osztrák csendőrök gondja........" Ha ausztriaban (vagy barhol az eu-ban) legalisan tankolhatsz etolajat, akkor (tekintve hogy nincs szabaly a tankban levo uzemanyag importjara (ill. az, hogy nem import)) legalis Magyaro-n is, felteve hogy azt hazudod, hogy kint tankoltad/toltotted be. Ha nincs ilyen eus orszag (es en ugy tudom, hogy nincs), akkor ez az erv ugrik.
"Viszont több biodiesel klub is van az osztrákoknál, meg a németeknél is." a biodizel nem ugyanaz, mint az etolaj. Ket kulonbozo anyagrol van szo. Biodizel legalisan lehet itthon is a tankodban. Szabvanyos biodizel.
biodizel lehet a tankodban, azzal nincs gond. csakhogy hazilag sose fox tudni olyat csinalni, ami olyan, mint amit a kutnal kapsz (plane nem hasznalt olajbol). igy nem is erdemes arra hivatkozni, hogy az biodizel, mert meg a laborszamlat is radverik.
Mondjuk ne felejtsük el , hogy magyarország területén tilos.
tehát ha szlovákiában, vagy ausztriába öntötted bele, mert a nyaraláson elfogyott a pénz, akkor ungáriában senkinek semmi köze. Magyarországon nem felhasználni hanem beleönteni tilos.
Az osztrákok se engedik le a kocsidból a gázolajat hogy azon nincs osztrák jövedéki adó...
igen, de ha kiszallnak, es megtalaljak a garazsodban a kutyut, akkor ott mindjart nem 40kHUF-tol ketyeg az ora, konnyen felfuggesztett lehet a vege. (jov-i termek tiltott felhasznalasa vs eloallitasa)