Minek kínlódni a nullával és porral, ha nem muszáj?!!!
2.
A meanwell is pont akkora eséllyel gyullad ki, ami gyakorlatilag kb. nulla (nincs tele a net kigyulladt LED tápokkal!!!) és abból még könnyeben ki jut a tűz, mivel nem zárt.
Még az is lehet, hogy PONT ugyanaz van belül ezekben is, mint a meanwel nevű kínaiban.
---
Egy kapcsoló üzemű táp azért nem atomhasítás... Nem csak az általad favorizált meanwell címkével árulják azt sem, ami meanwell címkével IS kapható. Hanem vagy 50 másik néven is :-)
Avagy nem sok értelme van a "csak a meanwel a jó" dumának, sőt leginkább butaság.
"kevesebb, mint egy évet bírt ki egy nyavalyás video kaputelefon rendszerben."
Láttam már igazán jó minőségű tápegységeket is rövid időn belül meghalni (a Meanwell termékeket pl én is jónak tartom), közös jellemzőjük, hogy olyan helyen voltak elhelyezve, ahol rohadtul fel tudtak melegedni. Tehát vagy egy kis lyukban voltak, ahol nem járt a levegő, vagy forró környezetben voltak (padlás / fém garázs / stb), vagy olyan helyen voltak, ahol sugárzó hő érhette őket (pl közvetlen napsütés).
A baj ott van, hogy a 16 amperes kismegszakítók akár 18-20 (sőt egy ideig még akár 25) ampernél sem csapódnak le, ami viszont más túl sok lehet melegedésileg.
Azért teremtette az Úr a 13 amperes kismegszakítót, hogy 1,5-es vezeték esetén is (viszonylag) nyugodtan aludhass :)
Por ellen lehet mashogy is vedekezni, a zoldsargat rakotni a femhazra pedig nem egy nagy tudomany. Mellesleg a Meanwell-nek is vannak ilyen "tegla" tapjai, nem csak a femhazasok.
Ezekkel a kinai csodakkal az a problemam, hogy p>0 valoszinuseggel gyulladnak ki es en nem szeretnek ilyet a hazamba. De lehet hogy csak en vagyok ilyen maradi.
De miert nem huzol 2,5-es vezeteket a konnektorokig, egy fazison, szepen sorolva. Helyisegenkent eleg 3x2,5 drot, 16A-re biztositva. Ez a szabvanyos, es jo megoldas.
Ha nagyon szofisztikalni akarod, akkor nagy helyisegekbe (nappali pl) vigyel ket gerincet es csinalj ket konnektor csoportot, de mindegyik kornek sajat nullaja legyen.
Nem nagyon tudom követni, amit írsz, de megpróbálok jól érthető lenni.
3 különböző időben haladnak az egyes fázisok terhelései ugyanazon az 1 nullvezetéken, tehát elvileg nem adódnak össze).
Összeadódnak, és ha szimmetrikus a terhelés, akkor ezek vektoriális összege nulla.
Olyan sok rossz információt öntöttél ide, ráadásul nagyon úgy néz ki, hogy felesleges kijavítani, mert nem nagyon vannak villamosipari ismereteid.
A lakásodról van szó ugye, nem ipari fogyasztókról?
Ne foglalkozz induktivitással ill. kapacitással, mert annyira jelentéktelen pár fogyaszt eetén, hogy sehol sem veszik figyelembe egy háztartásnál. Nem is mérik külön a lakásoknál a meddfogyasztást. Az órád is csak a watos fogyasztást méri.
cosfi(röhögnöm kell)=0,5-tel transzformátor rövidzárjánál szoktak számolni (de csak akkor, ha nem számítják ki pontosan rövidzár esetére. Velem kiszámoltatták)
Tehát mondjuk két 10A hasznos teljesítményű fogyasztó (1 kapacitív és 1 induktív) 2 különböző fázison, közös nullán, a lehető legrosszabb cos fi esetén mekkora összáramot produkál.
A kapacitív és induktuv fogyasztók a hasznos teljesítményen kívűl meddő teljesítménnyel is terhelik a hálózatot. A legrosszabb eset az lenne, ha 90o-al sietne (kap), vagy késne (ind) az áram a feszültséghez képest, de ilyen eset a valóságban nincs. De, ha egyidőben a két meddőfogyasztás megegyezik, akkor eredőjük nulla, nem terheli a hálózatot Tulajdonképpen ezt az esetet kérdezted.
A többit majd más elmondja, Nincs kedvem, más gondom van.
A lakótér falaiban, éppen a villanyszerelők, természetesen nem magyarok, a konnektorok, kapcsolók, mennyezeti lámpahelyek huzalozásán dolgoztak. Nem leszek itt vevő...
Köszi a választ. Igen, a 2(3) fázis + 1 nulla ötlete innen jött (mivel ugye attól 3 fázis, hogy 3 különböző időben haladnak az egyes fázisok terhelései ugyanazon az 1 nullvezetéken, tehát elvileg nem adódnak össze). De én csak idáig tudtam, az az infó később került a látókörömbe, hogy bizonyos terhelésfajták kivételt képeznek: míg az ohmos terhelések valóban nem adódnak össze, addig az induktívok és kapacitívak (sietés, ill. késés miatt) valamennyire igen. Annyit tudok még, hogy ez a cos fi értékétől függ és asszem 0,5 környékén a legrosszabb. De azt én nem tudom kiszámolni, hogy ez Amperek szempontjából mit jelent. Tehát mondjuk két 10A hasznos teljesítményű fogyasztó (1 kapacitív és 1 induktív) 2 különböző fázison, közös nullán, a lehető legrosszabb cos fi esetén mekkora összáramot produkál. Háztartásokban ugyan nem tudok olyan példát, ami ilyen nagy lenne a kapacitív vagy induktív fogyasztók közül, de tervezés szempontjából legbiztonságosabb ehhez választani a kismegszakító értékét. Kezd az a sejtésem lenni, hogy a törvényalkotók nem voltak hülyék, sőt pont ezért voltak ilyen óvatosak és ezt a "1,5 vezeték max 10A" dolgot a fenti esetre (3f, közös nullán, rossz cos fi) találták ki, mert ugye simán egy 3x1,5 (F+N+PE) kábelen, 1 fázison jóval több is mehetne. Az hogy mennyi, abban én szaktudás nélkül semmiképp nem foglalnék állást, inkább csak kérdezek: kinek mi a tapasztalata a villanyászok közül (legtöbben eddig azt mondták, a 16A ami még nyugodtan mehet 1,5-en)?
A nagyobb induló keresztmetszet ötlete meg 2 okból jött: egyrészt a biztosítószekrénytől a konnektorokig a távolság legnagyobb részét ezen teszi meg (a legtávolabbi szobáig van 19m vezeték is az első leszállóig, míg 1-1 leszálló csak 2,5-3m). De kiszámolni ezt sem tudom pontosan, ez megint csak hallott infó, hogy számít az is, milyen hosszú vezetéket biztosítok, ezért is kérdezem. Másrészt meg nem is valószínű, hogy az adott gerincen, 4-5 (x3) konnektor közül csak egyet használok, azt full terhelésen, a többit meg semennyire, így esetleg (persze csak óvatosan) lehetne ezzel is kalkulálni. Tehát a gyakorlatban mondjuk egy 3x2,5 gerincet lehetne 13A-re biztosítani, mert az még a végeknél, a rövid 1,5-es szakaszokon is "elfogadható"?
Pontosan hol láttál aluvezetéket? A villanyóránál, főelosztónál valami vastagabbat vagy a kapcsolók áll, dugaljaknál vékonyat?
Gondolom az előbbit láttad, az bevett szokás, nagyobb keresztmetszeteknél használják az óra és a főelosztó között pl.
Van egy S-Light nevű bolt a Fehérvári úton, ott ki vannak állítva a különböző színhőmérsékletű LED-szalagok, meg lehet nézni élőben, hogy melyik az, ami a legjobban tetszik.
Azon kívül ez egy olyan bolt, ahol ténylegesen is értenek ahhoz, amit árulnak, ez nem minden hasonló boltról mondható el...
Én a LED-szalag csatlakozókat hanyagolnám, prímán meg lehet őket forrasztani, a gyárban is így csinálják.
Továbbá kontakthibát tudok csinálni ingyen is, nem fogok külön fizetni érte:)
Én, ha a végén forrasztom, akkor ragasztok az alu sín és a szalag közé szigszalagot, persze zsugorcsövezni is lehet.
Még sose gyulladt ki a ház:)
De simán lehet forrasztani eggyel beljebb is.
Ők is Meanwell tápokat árulnak és érdemes rákérdezni, mijük van, mert volt rá példa, hogy lényegesen olcsóbban kaptuk meg ugyanazt a tápot, amit a tápegységáruház ad, biztos volt valami elfekvő készletük.
Egy dimmer valóban hasznos lehet, én mindenképpen tennék ilyet.
Azt is árulnak, de az nekem nem tetszett, ezért csináltam saját egygombos dimmert nagyjából fele költséggel, lényegesen masszívabb alkatrészekkel.
Ez persze lehet kétgombos is, Arduino-s, csak programozás kérdése.
Amúgy mutatnék egy 24V-os kínai tápot, ha ez a fos rendszer engedné feltölteni a képet.
" Valódi áramszünet van ilyenkor, mert a fél városban az volt. Az egész hálózat 3 eve volt felújítva a lakasban, azóta 2 áramszünet volt és midig akkor ment le a fi relé is. "
Ezek az áramszünetek, nem zivataros időben fordultak elő ?
Nálunk is előfordult ilyen viharos, zivataros időben.
Volt eset, hogy a mérő feszültség tekercse is tönkre ment, és olyan is pár éve, hogy a szobatermosztátunk triacos áramköre hibásodott meg.
Mindegyik esetnél a FI relé is leoldott. ( visszakapcsoláskor pl. a szobatermosztát KR reléje úgy prellezett, mint egy berregő.)
Lehet, hogy túlfeszültség védelemre lesz szükségem előbb, utóbb.