A motorizáció mértéke, és az egyéni közlekedés mértéke (a közösségihez képest) arányaiban nem változott az elmúlt években. Persze az egyes régiók más és más értéket mutatnak, a motorizáció terén - páréves visszaesés után - most nemrég értük el újra a válság előtti értéket, a közösségi közlekedés aránya pedig több helyen még nőtt is.
A forgalomszervezés, a parkolási rendszer sajnos országosan is általában inkább pocsék, mint jó. Erre rengeteg példát tudnék hozni, de nem hozok - fölösleges szájtépés volna.
Ami vonzó, az vonzza a népet...
A duna-parti 6-os út 2x2 sávos kiépülése, és az M0 déli szakaszának bővítése mellékhatásként elhozta azt, hogy a Csepel sziget nagyrésze rajtunk jár keresztül, valamint Érd vonzáskörzete átszokott a korábbi M7-es fősodorról és a régi 7-es melléksodorról a 6-os útra.
A Városház tér környéki parkolók telítettsége hasonló történet, talán az ország egyik legjobban működő P+R parkolója született oda kisebb részben szándékosan (vasút mellett), nagyobb részben nem szándékosan. (piac mellett) A hárosi bezzeg pang - azt lehetne vonzóbbá tenni.
Szintén pocsék döntések egyik eredménye az egész nagy-Budapest koncepció. Budafok ugyanolyan agglomeráció és alvóváros, mint a környező X település, függetlenül attól, hogy ráerőltették-e a Budapest táblát 1950-ben vagy sem.
Én valahogy így gondolom:
- az M0 gyűrűt mielőbb be kell zárni nyugaton.
- az M0 nagyon erős agglomerációs és regionális forgalmat bonyolít, meg kell kímélni a Nyugat-Európa - Balkán tranzittól, ami pont ugyanolyan jól ellenne Budapesttől többszáz kilométerre. Reálisan a Hegyeshalom - Győr - Székesfehérvár - Dunaújváros - Kecskemét tengely volna erre jó, dehát az M8-at véletlenül sem ezen a nyomvonalon tervezik. Milyen érdekes, hogy az M1-et és az M5-öt is pont ezen pontok között akarják háromsávosítani. Na, azt a pénzt nem volna szabad arra elkölteni.
- a Galvani hídra égetően, azonnal szükség van, függetlenül attól, hogy merre vezetjük tovább a pesti oldalon. Ha csak a Soroksági útig visszük, az már megvan a lényege: Csepelről ki lehet jutni nyugati irányban, és az Egér útról érkező forgalom fölösleges északi kitérőjét (Szerémi út - Lágymányosi híd - Soroksári út dél felé) is átvágja. A Lágymányosi híd, és útkapcsolatai tehermentesítésre szorulnak, az nem jó érv, hogy a Galvani híd túl közel lenne hozzá. Akkor a Lágymányosi hídra sincs szükség, mert még közelebb van a Petőfi hídhoz...?!
Most épül egy akkora városnegyed a hőerőműtől Északra, és mellette még több helyen a térségben, hogy ihaj! Ha azok egyszer beköltöznek, akkor ott óriási gondok lesznek.
- az Albertfalvai híd létjogosultsága valószínűleg örökre megszűnt. Rózsavölgy alá már remélhetőleg soha senki nem fog alagutat építeni, az még rosszabbul elköltött sokszázmilliárd Ft volna, mint a 4-es metró a mai formájában, pláne úgy, hogy ott van tőle pár percre az Egér úti nyugati kijárat. Az a híd nyugatra gyakorlatilag falba ütközne, onnan csak Északra és Délre lehetne menni a 6-os úton, leginkább a Pesterzsébetről, Csepelről Budafokra jövőknek lenne jó, de arra a forgalomra még egy kompot sem volna gazdaságos fenntartani.
- az egész P+R koncepciót újra kell gondolni, a célra - megfelelő helyen lévő - ingatlanokat vásárolni, az elherdáltakat visszavásárolni. Az egy röhej, hogy a "puszta közepén" is fizető parkolást csinálnak, ha egyszer van egy metrómegálló a közelében - mert a mocskos rohadék nép le akar parkolni, hogy átszállhasson a metróra, ahelyett, hogy pöfögne a belvárosban.
- az teljesen kontraproduktívnak látszik, hogy a P+R parkolók a belvárosból, közösségi közlekedéssel nézve a "világ végén" legyenek. Úgy az autós nem fogja lerakni az autót, hogy bejött az agglomerációból az út 80 százalékán 15 perc alatt, majd a fennmaradó 20 százalékot másfél órán át, adott esetben több átszállással abszolválja. Nagyjából a Hungária-gyűrű környékét kellene erősen megszórni P+R lehetőséggel. Irdatlan mennyiségű üres rozsdaövezet van arrafelé még. Rémisztő sebességben építik be őket.
- a behajtási díj (dugódíj) a nagykörúton kívül bevezetve csak egy értelmetlen plusz adó a hivatásforgalomnak, pont azoknak, akik miatt működik a város és az ország, akik termelik a GDP-t.
...