Szeretnék elindítani egy honlapot, amely a volt KGST autókkal foglalkozik. Minden felkerülhet, de a f? csapás azok a típusok amelyekr?l kevés szó esik a magyar weben. Els?sorban a Volga, Polski, Polonez, Tatra, Dacia, stb...
A honlap tesztverzióját megnézhetitek itt. Vigyázat, 0 design! :)
Természetesen nélkületek nem lesz életképes a lap, úgyhogy ha gondoljátok szivesen vennék mindenféle dokumentumot, cikket, képet a típusról.
A Berlina-nak ugyan az a váltója, mint a 1310 TLX-nek.
Az érdekel főképpen, milyen - viszonylag egyszerű - megoldással lehet elérni, hogy a végsebesség nőljön valamelyest.
Olyasmire gondolok, hogy mondjuk 5-ben 2000ford/perc-nél a 70km/h helyett 80km/h-val menjen az autó.
Hát el vagyok szomorodva, hogy ilyen link autófényezők vannak, szörnyű! Olvastam az Autósélet októberi vagy novemberi számában, hogy Pécelen van egy restaurátor, ő állítólag lelkesen bevállal minden márkát. Sajnos a nevét és a telefonszámát nem tudom. Esetleg ismered?
Most beszéltem egy Szatmári autókereskedővel. Nála a Dacia Berlina 1310 Ti 4800-ért már hozzáférhető. (kb.: 1.200eFt)
Minnél nagyobb ez az áttételszám annál jobban fog gyorsulni az autó, de a végsebessége csöökenni fog.
Ha megirod a difid áttétlét, a sebességi fokozatok áttételét és a kerék méretét akkor megtudom pontosan mondani a változásokat.
Könnyüfémfelnit nem tudom hol lehet csináltatni, de lehet készen venni Romániában vagy Törökországban esetleg még Argentinában is.
Megbizható festő nem nagyon van. Olyat találni aki pedig elvállalja a festést az meg mégnehezebb. Itt a Keleti - régióban viszont találtam 1 ilyen embert. Megbizhatóan dolgozik.
Van egy barátom akiben megbízok, de sajnos neki nincs mühelye ahol tudna dolgozni /a Standox-nál festéstechnikai tanácsadó/. :)))
Amit irtal URL neken nem müködik.
A Fuego válton kivül lehet más váltót is tenni a Dacia-ra Pl. R18. Csak a váltó harangot kell lecserélni. Szériában nem tudok 6 fokozatú váltórol.
A végáttételt ha módosítod attól nem lesznek hosszabbak a fokozatok csak akkor ha a difit módosítod. A széria difi áttétele 3.77 /9*34/. Létezik 4.125 /8*33/ is de az beszerezhetettlen. Az ötödik helyére elméletileg olyan fogaskerékpárt lehet tenni amilyet akarsz, csak birja amotor és tudjad legyártattni is.
A felni vadászathoz, meg sok szerencsét kívánok. Ezen én már túl vagyok. Ha valami érdekel akkor írj.
Ilyen, 1.4-es. Most olvastam, hogy csak és kizárólag injektoros katalizátoros változatban lehet kapni. 3 év garanciát vállalnak rá - ami nem kevés, tekintve, hogy egy év volt eddig. Vajon min változtathattak?
Egy Nova tuning oldalon - nem emlékszem melyiken -, hogy megtuningolják, ha akarod. Így az 1.6-os, 75Le-s motorból egy 160Le-s turbósat varázsolnak.
Amit elfelejtettem: érdekelne, hogy a Fuego váltóján kívül lehet-e valamilyen más váltót berakni, mondjuk egy 6 fokozatút, de nem olyat, melyen a 6-dik fokozatban 2000-res fordulatnál 70-et megy. (Mint a gyári 5 fokozatúnál.)
Jut eszembe: a végáttételt lehet módosítani, ugye? Mert akkor hosszabbak lesznek a fokozatok, nagyobb a végsebesség.
A felniről annyit, hogy csináltatnék is, mert a www.gumibolt.hu oldalon nem találtam 3 csavarosat egy dekát se. :(
És érdekes, de 175/70R13-as sincs V sebességgel (240km/h), csak T (190km/h), vagy H-s (210km/h).
A gázt nem Budapesten rakták bele. A karburátor tetején van 1 keverő. Ezen keresztül kerül a gáz a karburátorba. Ha komolyabban érdekel akkor lefényképezem neked. Én a Keleti régióban lakom.
Az elektromos AC-t a mechanikus helyére kell berakni. Mármint a cső bekötés ügyileg. 3db cső megy az AC-re. 1 a üzemanyagtartályból jön, 1 megy a karburátorra 1 pedig a visszafolyó. Milyen AC-ra gondoltál, mert 3 fajta van.
1. kis nyomású /karburátoros Subarun vagy Mitsubishin van ilyen/
2. közepes nyomásu
3. Nagy nyomásu /injektor szivattyu/
Neked a kisnyomásu kell és a visszafolyó ágat le kell vakolni.Ha leveszed a mechanikus AC-t akkor oda teszel 1 bakelit tömitést és arra meg 1 aluminium lapot ami ugy néz ki mint a tömités csak zárt.
A Bosch gyertyákat nem szereti az autóm. A lagjobb lenne a SuperPal, de már olyat nem lehet kapni.
Az adalékokat meg nem nagyon szeretem. Mert csak "ideig-óráig" használnak. Ha már valamibe adalék kell akkor az már olyan is. Akkor már érdemes felujjítani.
Milyen felnire lenne szükséged. A képeken látható fehér felniket eladom ha komoly az érdeklődés. Homokfuvott és Hammerite-tal vannak lefestve. Télen nem voltak használva. Van még régi 1300-as Dacia felnim is /a kupos és van hozzá dísztárcsa is/. Ez olyan amilyen a verseny Dacia alatt van elöl. Van még 2db 13*5,5'-os felnim is csak az sajnos ernyőtartónak jó csak /gyári, nem hegesztett és forgatott/.Tudok még könnyüfém felnit is, de annak drabja vagy 18 ezer pénz.
Te tudsz a verdádról képet prezentálni??? Ha kell akkor fel is tudom tenni a honlapomra.
Ha még tudok valamiben segíteni akkor írj.
Láttam a fényképeken, hogy a gázt nem a karburátor torka alá vezetted be, hanem a szívócsonkra csatlakozó fekete műanyag csőbe - melyhez a T cső is csatlakozik. Ezt így rakták fel a Tatai úton, vagy te csináltad meg ilyenre?
Az elekromos AC-t hogyan és hová kell beépíteni? Ha külön, akkor az eredeti helyét mivel dugaszolod be?
A Bosch W78G gyertyát már próbáltad? Milyen?
És mit tudsz a Prolong adalékról? Érdemes használni?
Hol lehet rendes, nem ütő felnit venni hozzá? Vagy csináltatni? (Könnyűfém felnit esetleg?)
Köszi Pavel. Hát abban igazad van, hogy verseny alkatrész 0.
Ha valakit érdekel eladom az 1.4-es 90LE-s Renault motorom. Van még néhány 4-es váltó és még van 1db ollyan váltó amiben a 4. helyén olyan áttétel van ami a 2. 3. közötti. Ha valakit még érdekel más alkatrész akkor irjon, megpróbálok segíteni.
Sziasztok Daciasok!
Némileg vendég vagyok erre, de talán Titeket is érdekelhet!
OFF
Ha Te sem értesz egyet a Budapesten jelenleg uralkodó parkolási szisztémával, akkor írd alá ezt a kis petíciót, továbbá még arra is kérlek, hogy ha épp ráérsz, emilezd el a címet és a dolog kétmondatos lényegét ismerőseidnek!
Nem részletezem, mindent megtalálsz az alábbi oldalon!
A petíciót itt olvashatod és írhatod alá:
A szelepek normal szelepek. A hajtókarok is széria hajtókarok. Az 1557-es motor turbo nelkül is tudja a 160LE-t. Anno Ferjáncz-nak is volt ilyen motorja a Renault 12 Gordini-ben. 1970 körül. Az 1.4-es motorból szériában ami turbos az 117-120LE-s. Ha a turbo nyomást emelik akkor kb. olyan 150-160LE-s. Ezek viszont gyári motorok. Amit a 234-es hozzászólásban leírtam az a motor a saját autómban van benne. Csak 1.3-as, de alázza az 1.4-es golfokat és astrakat. A motor épitéshez sok pénz, idő és kitartás kell. Akkor sem biztos, hogy müködni fog. A legjobb megoldás a gyári motor. A Dacia-ba elég sok fajta motort lehet beépíteni. Renault-ok előnyben /1.4 90LE/
Ajánlom figyelmedbe a következő URL-eket:
http://gorde.free.fr/gphoto.php3 /jobb felső képcsoport/
www.tar.hu/plenter
És a szelepülés, szelepek?
Mintha Mishu - a GolfIV-es Dacia-s - írta volna, egy haverja feltuningolta a Nováját. Kellett hozzá páncélozott szelepülés, titán hajtókar és titán szelepek, hiszen az 1557 cm3-es motor kicsi egy 75LE-ről 130LE-re való tunninghoz.
Viszont az is érdekelne, hogy a fekete Dacia Sport Turbo-ban dolgozó 1557-es motort hogyan bütykölték 160LE-re fel, hová és hogyan kötötték be a turbofeltöltőt. Ilyesmik. Tudsz erről valamit?
A DACIA tuningról csakannyit szereték elmondani, hogy mindenki úgy szeretné, hogy menjen az autó mint a ´meszes´ és kevesett fogyasszon. Szerintem ilyen esetben kompromisszumokat kell kötni. Először azt szeretném elmondani amit a faterom szokott mondani ilyen esetekben, hogy büntetlenül nem lehet semmit sem csinálni.
Itt csak a motor tuningról irok
1. sport vezérmütengely
2. nagyszelepes hengerfej
ezután már kellően melegszik a hütöviz
3. nagy kapacitású hütö
4. nagyobb fúvókás karburátor
Ezek voltak a kissebb változtatások. Most következnek a látványos dolgok.
5. 4-es leömlő
6. nagyobb keresztmetszetü kipufogó rendszer.
7. más fajta szivótorok minimum 1db duplatorku karburátorral, de a teljesitmény fokozására lehet 2db is.
8. a két karburátorhoz már elektromos benzinszivattyú kell.
9. a hajtókarokat dugattyukat ki kell grammolni.
Hi!
Igaz,hogy én egy 353 Wartival szaladgálok, (szintén apám jóvoltábol),és én is csak hasonlóakat tudok mondani az elöttem szolohoz!!! A miénk egy 86-os verda,de összesen !!!!! 36000 km !!!!!!!!!! van benne, (ebböl én kb. 10000-raktam bele az elmult 1,5 évben,miota van jógsim.) Gyári ujonnan vettük még anno! De látszik is rajta,hogy az apám már huszon-egynéhány éve a szerlöszakmában van! Mind külsöleg,mind belsöleg igen jó álapotban van! Néha még meg tudok lepni 1-2 nyugati autos-t a lámpáknál! :-))) (de azért el kell ismerni,a Dacia egy picit jobb gyorsulásban,de a Warti csamagter és a belsö tér nagysága kárpotol ez miatt! Szóval csak annyit,hogy igenis foglalkozni az "öreg" verdákkal,és karbantartani öket,mert tényleg megérdemlik!!!!!!!!!
Hi!
Elkezdtem lefordítani, viszont itt-ott pontatlan, de ha valaki kiigazítaná a hibákat, örök hála érte!
Egyelőre ennyi van kész:
Az R12 tuningolása „kissé” nehézkes. Ha találsz hozzá alkatrészeket, valamivel könnyebb.
A főbb pontok: a motor, a fékek és a felfüggesztés.
Kezdjük a motorral! Az R12 modellt felszerelték egy 1289cm3-es motorral. Egy egyszerű tuninggal a motor erejét, a gyorsulást és a forgatónyomatékot növelhetjük, vagy kicseréljük a dugattyúkat, a hengereket(?), a forgattyús tengelyt, stb., vagy az 1397cm3 motorblokkjára kicseréljük – hozzáigazítva a 76 mm-es furathoz. (Az 1.6-os Gordini motor egyébként passzol.)
A vezérműtengelyt az R15 TL-ből – 62/22 a szelepnyitás/zárás beszabályozása ellentétban a 20/60-val, vagy az R5-ösével, de óvatosan beszabályozva.
A motor sűrítését lehet növelni 10:1-hez, de nem ajánlott. Ha meg tudod csinálni 9,5:1-hez, az is jó. (Speciális munkapadon meg lehet csinálni ezt, de sose nyúlj hozzá speckó szerszámok nélkül.)
Az új gyújtógyergya készlet szükséges, próbálj többelektródás típust beszerezni az Autolite-ot, vagy a fantasztikus Bosh W78G-t. De ne „hideg” gyertyát! A 170-200-as gyertya megfelelő.
A gyújtás rendszert muszáj megfelelően ellenőrizni, beállítani a motor fordulatszámához – itt szerintem azt akarja közölni, hogy a gyújtást be kell állítani, amit én fülre szoktam és mindig eltalálom. A ruptor(?) hézagot 0,35-0,4mm-re …???… Számold hozzá az előgyújtási szöget, és ellenőrizd 2000-res főtengely fordulatnál a vákuumos előgyújtás szabályozó bekötése nélkül – vagyis húzd le azt a kis csövet.
Növeld, vagy csökkentsd az elosztóban a rugó feszítését, amíg megfelelő erejű nem lesz. A vákuumos előgyújtás szabályozóval legfeljebb 5 fokos előgyújtásra, 850 fordulat/percnél – vagyis az alapjárati előgyújtási szöget 5 fokra állítsd. Használj elektronikus gyújtásrendszert – ez a tranzisztoros gyújtás – ez közvetlen nagyon hasznos, erősen ajánlott és egyszerű dolog.(?)
A gyújtóáramot növeld 25-30KV közé, ez a hidegindítást nagyon megkönnyíti. Az elektromos rendszerben a feszültség átalakító – ezt nem értem pontosan, asszem’ itt azt akarja mondani, hogy a generátort legalább egy 60Amperesre ki kell cserélni és az akkumlátort legalább egy 55Ah-ra a megváltozott gyújtási jellemzők miatt, megelőzve az elektromos rendszer túlterhelését.
Minimálisan 98-as oktánszámú üzemanyagot kell használni. Először 0 fokra állítsd az előgyújtást – nyilván alapjáraton -, majd fokozatosan növeld azt. A motor fordulatszáma emelkedni fog. A fokozatos emelés hatására erősebb lesz a munka ütemben a robbanás hangja, addig növeld ez, amíg fémesen csilingelő hangot nem hallasz – itt meg akkora már az előgyújtás, hogy a robbanás pofán veri a dugattyút. Teendő: kicsit vissza az előgyújtásból.
Sziasztok!
5. hónapja van jogsim (17 vagyok), és édesapám Daciáját hajtom (1310 TLX, piros, 1989-es). Mit mondjak, szerintem príma autó. Jó a formája, jó a gyorsulása és nagyon kényelmes. Öröm vezetni. Az 1300-as totalcaros tesztjében a szerző kifogásolta a váltót. Az igaz, hogy pontatlan, de ha egyszer beleszokik az ember, el sem lehet véteni. És még érzed is, hogy váltottál: a mai váltók szerintem egy kicsit túl simán járnak. A Daciák gyorsulására sem lehet panasz: egy cuci autó sincs, amelyik 13 sec alatt gyorsul százra, és szerintem még 13 év elteltével is király, a vele egykorú (és hasonlóan motorizált) autók közül jópárat otthagy (keletit-nyugatit egyaránt). Ilyen jó ülésben pedig egy autóban sem ültem. Mindennek van persze árnyoldala, a gyári minőség (finoman szólva) erősen kifogásolható. Jó atyám 25 évig dolgozott a Bicskei utcai Dacia-Renault szervizben, (ami sokáig az egyetlen volt Magyarországon hivatalos Dacia-szervizként), és nem sajnálta az autóra azt az 1-2 hetet, amíg végigvizsgálta. És megérte: a 13 év (és 111 000 km) alatt semmi rendkívüli baja nem volt a kopó-fogyó alkatrészeken kívül (pl. francia féltengelyek vannak benne, már apám 3. Daciáját szolgálják 1978 óta!). A rozsdavédelem sem a típus erőssége, ki kellett cserélni egynéhány karosszériaelemet és az egész autót újrafényeztetni - gyönyörű lett!
Utálom az olyanokat, akik úgy ítélkeznek valamiről, hogy az égvilágon semmit nem tudnak róla. Ezeket a gépeket nem lehet összehasonlítani a mai autókkal, mert az nem lenne fair play. A Daciák (meg Ladák, Wartburgok, Skodák, stb.) más időszak technikai színvonalát képviselik, persze, hogy nem olyan trükkösek, mint a modern masinák. Műszakiságukat ezért csak ezen a körön belül lehet összevetni, hiszen egyrészt régebben, másrészt a Vasfüggönyön innen készültek, nem lenne korrekt egy 2002-es Volkswagennel összevetni.
Örülök ennek a topicnak, és annak is, hogy a kezdeti néhány poénkodásból értelmes eszmecsere lett. Ez az autó egy letűnt kort idéz (politikailag jobb is, hogy már elmúlt), egy másik világot. Szerintem ezekben a kocsikban van valami romantikus és emberi, ami a mai autókból hiányzik. És Daciából már csak 33 ezer van kis hazánkban, úgyhogy becsüljük meg őket (a románok sem hülyék, tudják, mi a jó). Jó, hogy még ennyi Dacia-barát van Magyarországon. Üdv mindenkinek! Karesz
Itthon a Békéscsabai Agorker árulta 1995-96-ban a Dacia Berlina-t, valamint ennek kombi és furgon változatát.
A "hatalmas" kereslet miatt megszűnt az árusítása itthon, ha érdekel a http://www.adras.ro weblapon lehet megnézni, de ha érdekel adok 1 telefonszámot, ez Szatmárban cseng ki és beszélnek magyarul.
899eFt-os áron lehetett 1995-ben megvásárolni újonnan Bp-en a Nagykőrösi úton, az autópiac mellett.
Ha be akarsz hozni egy újat, a Cselepi Vámhivatalnál kell érdeklődni a mikéntje felől - Vám, Sarc, stb.
Sürgősen szükségem lenne egy DACIA vezetőülésre! A nagybátyó lassan már a földön ül! Ha valakinek van, megvenném! katonabalint@freemail.hu
Előre is köszi!