A csepeli motorászok bérével kapcsolatban az alábbi tájékoztatást kaptam.
Csepelen mivel megszűnt a Boráros téren alvó vonat a nem téli időszakban, megszűnt az ehhez kapcsolódó éjszakai szolgálati szám. Csökkent a vonatüzemóra, de azért, hogy ne csökkenjen a bértömeg (hiszen utasforgalomban az elmaradt esti/hajnali vonatpár kivételével ugyanazt a szolgáltatást biztosítjuk) az üzemóra-bérszorzó növekedett. Vonali szinten tehát mindössze annyi történt, hogy a meg nem történő éjszakai munkavégzésért nem fizetnek ki éjszakai pótlékot. (A téli időszakban, amikor fagymentesítés, töretés stb. szükséges egyébként ugyanúgy van éjszakai szám és akkor a pótlék kifizetésre is kerül.)A 2006. évi bérfejlesztésnél az érdekképviseleti szándékkal egyezően a lehető legnagyobb mértékben került sor a bérfejlesztési összeg alapbéresítésére. Tehát a kevesebb pótlékigény miatt a bértömegre vonatkozó bérfejlesztésből több jutott az alapbérre.
Úgy van, ahogy gondoltam - nincs benne semmi "gonoszság" - SŐT :-)
Hát ennyi!
Majd jövök...
Tegnap rátaláltam az 5metró terveire ami igazából a Ráckevei és a Szentendrei HÉV föld alatti összekötettése.Amit olvastam abból azd erült ki ,hogy szépvölgyi utnál menne be a föld alá a Szentendrei ,de akkor mi lesz a Battyhány téri végállomással?Szerintem nem érné meg megszüntetni mert nagyon jó átszálási lehetőségek vannak ott.Szóval ,hogy nézne ki a Szépvölgyi uttól a Batthyány térig ?
Nemrégiben egy híradás kapcsán Németoszágból is mutattak képeket és határozottan egy MXA oldalát lehetett feismerni. Sajnos csak egy pillanatig láttam. Régebben pedig volt egy német-filmsorozat valami korházi-nővér főszereplésével és annak egyik részében is egy MXA utasterében játszódott a kezdőjelenet.
Elfogadom a felvetéseid jószándékát és megpróbálok konkrét választ kérni a közvetlen illetékestől, aki egyébként nem a Korrektor22.
Én a rendszert írtam le, ami a Munka Törvénykönyvéből, a BKV Zrt. Kollektív Szerződéséből, a Gazdálkodási Rendből, a Bérmegállapodásokból és a Prémiumrendszerből következik.
Az előző írásaimban benne foglaltatik, hogy azon a vonalon bérfelzárkoztatást hoztak létre, mely a járművezetők kérése szerint-ami tényleg dicséretes.
Ugyan is az Űzemvezető is pozitívan állt hozzá a kereteken belűl.
Na most jelen esetben a központ elvont üzemórákat (átadva a busznak, mert a kiesett fordulót a busz pótolja) : (CL23.30 - BT04.30) Így szétesett az éjszaka szerkezete és át kellettszerkeszteni - plusszként az éjszakai pihenőre esett potlék 500FT. stb.
Nem előítéletekkel írok, mert ténylegesen kimutatható a csökkenő fizetés mértéke. Természetesen nem vitatom a tapsztalataidat és hozzártésedet.
Ezt máshogyan nem tudom megfogalmazni: 102.000,.96.000,-92.000: /az adatok igazak/
Ez csak körübelüli összeg, mert most ne nézzük a teljes pontosságot. Egyébként is beletartozik,: hogy volt-e szabadság az említett hó-ban,-vagy energia megtakarítás
vagy-hogy hány éjszakát csináltál az adott hónapban, stb.
Na most minden gyűlölet nélkűl: kivettek két éjszakát a fordából, ehelyett nappalos
számot csinálunk. Előzöleg egy hónapra 4 éjszakai szám jött ki -az éjszaki pótlék és a további vonzatai: így több volt a fizetés is.
Az átszerkesztett fordát állandós fordákkal erősítették meg.
Akkor megkérdzem: miért lett kevessebb a fizetés? (Ne számítsuk bele a bérfejlesztést.)
Lehet én is félre értem az egészet de talán mikor nincs felhasználva sokáig a pénz a végén könnyebb elvenni mintha kiosztanák mint a Busznál és ha elszálnak mert esetleg rosszul számolgattak nem a HÉVesek pénzét kellene nekik átmozgatni,hogy ne legyen akkora a hiány és lássuk be volt már ilyenre példa és igencsak megérezte mindenki mikor számitott a zsetonra és azt a választ kapta hát a BUSZOSOK elvitték mert ők a saját keretüket túl lépték és a hiányt valahonnét pótolni kellett.
Bocsi ha kötekedönek tüntem nem annak szántam de mi lenne ha őket is elszámoltatnák minden fillérrel és ha olyat is használtak ami nem jogos azt az ottani fönökök pénzéből pótolják ki akkor is ilyen bökezüek lennének a dolgozokkal ez csak egy felvetés volt .Bocsi de ha a pótlékokat röviditik akkor igenis kevesebbet visz haza a motorász akárhogyis számolgatják a felső régióba mint ahogy nem sok motorász keres 210000Ft nettoba mint azt a legtöbb ujság lehozta. Sorry ez csak kikivánkozott belőlem.
"Tehát egy fajta bércsökkentést eredményezett a változtatás - mert a központ ugyanis erre ment ki."
Azt gondolom olyanról beszélsz amit nem értesz és egyébként nincs is úgy.
Ha egy üzem olyan fordát tud csinálni, amiben kevesebb munkaórával lehet megcsinálni a menetrendet, az azt jelenti, hogy ÉVES SZINTEN UGYANAZÉRT A BÉRÉRT KEVESEBBET KELL DOLGOZNI, de ezt az előzőben leírtam, hogy ez hogyan is működik.
Sajnálom, hogy olyan előítéleteket viszel bele a gondolataidba, amivel komoly zavarokat okozol azoknak a kollégáknak a fejébe, akik nem ismerik a részleteket, de egy ilyen hozzászólásra mindenki felkapja a fejét - mit csináltak már megint a főnökök - butaság!!!!!!!!!
Egyébként gondolkozzunk egy kicsit, mi is történik egy megtakarított bérelem bértömegével - éves szinten felhalmozódik és külön munka nélkül kiosztható lesz a motorászok között. Mi is ezzel a baj?
Egyébként, ha ezt minden menetrendben meg lehet csinálni, adott esetben beépíthető az alapbérbe is. Talán erről kellene/lehetne beszélni...
Ha amit írtál azt komolyan gondolod, akkor nagyon sajnállak, mert olyanokat feltételezel, ami nincs, mert ilyen intézkedésre senkit sem kényszerítenek, ösztönöznek...
Egyébként amikor én motorász voltam (80-as évek), akkor az üzemegységvezetők prémiumában benne volt a minél nagyobb bérmegtakarítás!!!!!!!!!!
Most az van benne, hogy a bértömeget a lehető legnagyobb mértékig fel kell használni.
Azért is nagy baj, hogy ilyeneket írsz, mert a maximális bérfelhasználásért nagyon sokan, nagyon sokat dolgoznak, akik persze ebből a pénzből NEM IS KAPHATNAK...
V46 V21 írása alapján Óbuda bejárati jelző és Aquincum elágazás bejárati jelző közötti terület a (nyílt vonal a) BKV tulajdona, az ő utasításuk érvényes, vonatszámtól függetlenül.
Itt nem a bértúllépésről van szó tisztelt Méregzőld. Az az üzemvezető dolga.
A kérdésben megfogalmazott konkrét esetet a következők támasztja alá:
Ami mögöttesen mozgolódik az-az, hogy a központ a sajátosan átfogalmazott
kollektív szerződést kellt életre:
Engedi, hogy kevesebb pótlékot kifizetve szerkesszék meg úgy a fordát, hogy az a törvény keretei között maradjon (pihenés). Kb.: 27%-al megtermelőbblegyen a munka menete az ésszerűség határon felűl. Ami természetesen kihat a szabadnapokra is a kipihentség téren.
Konkrét esetet(EKET) tudok arra, hogy két éjszaka kivétele (átrendezése) kb.:4000-6000 ft kiesést eredményezett azon a HÉV vonalon. Nettóban értve.
Ebben az esetben a munkáltató betartotta a törvényességeket, mert amiért a járművezető dolgozik-azért kivan fizetve. Viszont a dolgozó mégis kevessebbet kap készhez, az említett összeggel. Tehát egy fajta bércsökkentést eredményezett a változtatás - mert a központ ugyanis erre ment ki. Egyszóval nagyon okos ötlet volt ez.
Ugyan Korrektor22-től vársz választ, gondolom majd meg is kapod, de ha megengeditek néhány gondolat a bérgazdálkodásról...
A járművezetői bértömeget a mindenkori vonatüzemóra és a bérmegállapodásban meghatározott vonatüzemóraszorzó szorzata adja. 2006-ban a vonatüzemórában olyan órák is el lettek ismerve, amelyek nem vonathoz, hanem bizonyos előkészítő munkafázishoz kötődnek (pl.: szerelvény átvétel, kocsiszíni ki- és beállás, stb.) Ez további béremelést jelentenek a motorászoknál, mert a bértárgyaláson "kialkudott" emelés (19000 Ft/fő/óra) csak ezútán rakodik a bázis bértömegre. Ezt csak a motorászok között lehet felhasználni. A vonzatok mértékét az alapbérből következő bérelemek mértéke határozza meg. (pl.: du. pótlék, éjsz. pótlék, túlóra, elvont pihenő, fiz. ünnep, stb.) Ha a béremelésnél kalkulált vonzatnál év közben kevesebb lesz a tény, akkor a mozgóbér mértéke növekszik, amit szintén a motorászok között lehet csak felhasználni. A bérmegállapodásban benne volt, hogy a mozgóbér arány nem növelhető, sőt... Amikor ezt kalkulálja az ember, akkor egyre kell kínosan figyelnie, hogy a vonzatra félretett keret elég legyen, mert ha nem ad fedezetet, akkor év elején kódolva van a bértúllépés, ami nem megengedett...
A kérdésben megfogalmazott konkrét esetet nem ismerem, de két lehetőség fordulhat csak elő:
1. A vonzatok meghatározásánál a lecsökkenő éjszakai pótlékot figyelembe vették, tehát beépült az alapbérbe - ha ez volt akkor, az gondolom, hogy a dolog OK...
2. A vonzatok meghatározásánál a lecsökkenő éjszakai pótlékot nem vették figyelembe vették, akkor a mozgóbérkeret ezzel növekedett, tehát az éves jövedelembe, mint prémium vagy jutalom kerül bele - ez szerintem nem fordulhatott elő, mert a bérmegálapodás ezt nem tette lehetővé. Egyébként ebben az esetben sem veszik el a bér, mert mozgóbérben kifizetésre kerül az év során
Más eset nem fordulhat elő.
Még egy fontos információ - minden év végén az üg.-ések és vezetők kiemelt feladata, hogy a ténylegesen felhasznált bér a bértömeg lehető legnagyobb mértéke közel100 %-a legyen. Ezt a folyamatot egyébként az SAP/HR is támogatja (decemberi hóközi zárás).
Hát ennyi...
Elnézést a sok szövegért, de azt gondolom a kérdés jogos és a téma érdeklődésre számot adó...
Ha egyéb kérdés van, és ha tudok szívesen válaszok...