Igen, pont ez a gond vele, hogy mérhető, saccolható csak mi emberek vagyunk mások :-)
Másképp alakul más és más fényforrásban. Nem mindegy, hogy ez csillár, asztali lámpa, álmennyezeti süllyesztett lámpatestek, egy csomó mindentől függ és főleg a szemedtől.
Valóban nem próbáltunk sokat, de én 7-8 fajta után feladtam. És az a legszomorúbb, hogy az OBI-s ezer forintos válik be legjobban vagy a másik végéről a palettának az OSRAM meleg fényűek, pl. a 120 fokos izzójuk, az egyszerű noname kínaiból szinte egyik sem.
Tudom, hogy nem leszek sikeres ember, de akkor is a szememnek meg az agyamnak hiszek ilyen téren...
Nem próbálgattam túl sokat, de ami nekem bejött az egy meleg és egy hidegebb fényű egymás mellett. Gondolom megfelelő színhőmérséklet választással ugyanezt el lehet érni.
Jaj, mint a hangászok. :-)
Eddig meg csak ugy megvettuk a 100-as izzot, mint az állatok. :-))))
No offense, csak mindig imadok rajongokat olvasni es radobbenni dolgokra.
Ez egyrészt ízlés kérdése - de aki hosszú ideig használ D65-ös fényeket lakásvilágításra, előbb-utóbb elkezdi ösztönösen érezni azt, hogy bizonyos esetekben természetellenes. Mi, "világítástechnika-fanatikusnak" mondottak évtizedeken át használtunk 6500K világítást természetesen mindig az adott korban elérhető legjobbat, természetesen valóban össze sem lehet hasonlítani a 2700K-nel. Azonban az utóbbi időben több száz publikáció támasztja alá nagyon szignifikánsan azt, amit sejtettek már régebben a kutatók, hogy borítani tudja a biológiai órát (messzemenő következményekkel). Sajnos ez a meleg fehér fényre is igaz, csak pont fordított irányba. Lefekvés előtt néhány órával már nem szabad magas kék komponensű fénynek kitenni magunkat.
Bármennyire is sárga az izzó, van létjogosultsága, persze nem kell 2700K-ig lemenni, a hologénizzók 2900-3000K-es fénye sokkal kellemesebb, vagy megfelelő minőségű 3500K-es fénycsövek. Ezeknek CRI=95 a színvisszaadása, a 91-93-asak nem megfelelőek, azok más technológián alapulnak! A meleg fényű LED-ek szintén nem alkalmasak ilyen szempontból, azoknak is egészségtelen a színösszetétele. Még a 3- és 4-sávos LED-eknél sincsen kezelve ez a probléma, más tekintetben ezek valóban alkalmasak volnának lakásvilágításra. A dömpingtermék, amit keresés nélkül meg tud venni bárki, azonban még most is 2-sávos LED. Az adatlapon szereplő CC Oslon egy háromsávos LED-chip.
raadasul a led belul UV-ben vilagit mindenkepp, egy fenypor konvertalja le a fenyt. a konvertalas darab/darab tortenik a fotonokra nezve. a piros fotonnak meg kisebb az energiaja mint a keknek. ezert az UV fotonbol keket csinalni kisebb veszteseg mint pirosat. igy egy magas szinhomersekletu lednek alapbol magasabb a hatasfoka mint egy melegebb szinunek.
regebben kerdeztem mar itt, nagon hasznos tanacsokat kaptam. Most egy picit mas temakban kernek tanacsot, remelem, tudtok segiteni.
Kerdes 1: Adva van egy eloszoba, ami L alaku. A hosszabb szar 5m (kb 11nm) es a vegerol termeszetes fenyt kap az ablakbol, a rovidebb szar 4m (kb 4nm), ez sotet, ajto van a vegen. (a belmagassag 2.7m)
Szeretnem almennyezetbe sullyesztett LED izzos spotokkal megvilagitani szinten csak egy L-alaku gipszkartonbol epitett izebol. Abszolut hulye vagyok a temahoz, szerintetek hany darab hany wattos kell ide es milyen? Tudnatok tippeket adni?
Kerdes 2: a felujitasom soran mozaik csempe ragasztas is lesz a furdoben viszont nagyon nem ugy nez ki, hogy extra figyelmet szentelnenek ennek a szakik. Kicsit utanaolvastam es sok helyen javasolnak vmi mas anyagot is keverni a csemperagaszto melle (Isolastic?) mozaik felragasztaskor. Szerintetek?
Ha igy all a dolog, max az rruk ele teszem es addig nem mozdulok, mig fel nem ragasztottak ezzel. ("kicsit" draga mulatsag ahhoz, h megvarjam, h egy ev mulva lepotyogjon)
Elore is koszonom a (basic magyarsaggal megfogalmazott, nem tul szaki nyelvu mert nobol vagyok :)) segitseget. :)
Én csináltam már fentről is , lentről is. Fentről nehezebb, igaz, de pontosabban be lehet lőni a csempe magasságát. Ha mindegy pár centin belül, hova jön ki a teteje, akkor a második sortól, akár léccel alátámasztva is egyszerűen lehet csempézni. A mai korrekt ragasztók, pl. Mapei Adeslix P9 olyan, hogy nem csúszik le a csempe ha felraktad.
Az Ytong csempézéséhez egy trükk! Kenj rá alapozót/tapadóhidat, ami lecsökkenti a nedvszívását és több időt ad arra, hogy igazítsd a csempét miután felraktad.
Ami a baj az ötleteddel az az, hogy a vízszigetelés folytonosságát hogyan biztosítod? A hajlaterősítő szalagot hogyan rakod fel, ha az aljzat már járólapozva van?
Nem járható út az, hogy a kabinnál lévő részt először járólapoztatnám (folyékony fóliázás után) és akkor az Ytong válaszfalnál kezdhetném direkt az alsó sorral.
Felülről lefelé csempézni is lehet de nem éppen egyszerű.
Ha nekem kellene csinálni akkor a 2. sor alá tennék egy lécet alátámasztással, és akkor a 2. sortól felefele indulnék.
"mondván a téglaválaszfalak ma már sokkal szellősebbek, kikönnyítettebbek, mint régen"
Semmi különös ok nincs éppen ezeket a téglákat használni. Tényleg gyengék, ha nagyon akarja, egy nagydarab ember a kész falat puszta testtel kidönti. De még mindig inkább lehet rá mosdót, konyhabútort szerelni, mint bármilyen komoly kartonfalra. De az ellen sem szól semmi, hogy kisméretű téglából vagy hanggátló téglából húzd fel a válaszfalat.