"Érdekes, hogy mennyire tisztán látta a 7. századi ethnikumok helyzetét és a szláv—magyar kérdést 1953 júniusában N. P. Tretyakov, amikor az aquincumi múzeumban beszélgetést folytatott László Gyulával, Györffy Györggyel és másokkal: "Azon a nézeten vagyok, hogy lényeges szláv lakosság nem lehetett. Főleg nem tiszta szláv lakosság. Valószínűleg] avarok voltak, gepidák, de tiszta szlávok nem. Ez lehetett az oka annak, hogy egy nyelv: a magyar nyelv került uralomra."
In: Makkay János "A magyarság keltezése" 2. kiadás, 80. o.
Azaz goszpogyin Tretyakov itt szépen bemutatja a relatív magyar nyelvi többséget. Azaz a magyar nyelv gyors uralomra jutását magyarázza el.
A Makkaytól hivatkozott "téves kutatástörténeti hipotézisek" leginkább őrá vonatkoznak: hiszen a már elparentált több száz éves sztyeppei bolyongást veszi alapul, mely szerint (kb) "Árpád népének el kellett volna törökösödnie, hiszen a sztyeppén minden ennek kedvezett". Hibás premissza --> hibás következtetés. A maestro egy tudománytörténeti lábjegyzetté vált -- nem utolsósorban a te itteni munkálkodásod miatt ...
Makkay, Türkmagyarok, 26, 27. old, Az írásszintén megtalálható Életünk, 1994, Vékony Gábor, VÉKONY GÁBOR 1910-ben született BESZÉLGETÉS LÁSZLÓ GYULÁVAL* 68. oldaltól.
Kb. ilyesmi is lehet a hatterben.... Apostoli kiralysag, sot, mar a hunok is ... Attila megkimelte Romat, hun eredetu Szent Korona ...csak egy ugrasnyira e sugallatok.
“Késő antik alapokon nyugvó, Karoling- és szláv gyökerű Árpád-kori kultúra bemutatása helyett én a Szent István-i, sajátosan magyar keresztény kultúrát szeretném előtérbe helyezni
– mondta lapunknak Makoldi Miklós”
Ennek a mondatnak a megfejtésére egy külön kutatóintézetet kellene létrehozni. Szóval az Árpád-kori kultúra Karoling és szláv gyökerű, de ő inkább e helyett a Szent Istváni, sajátosan magyar keresztény kultúrát mutatná be. Én eddig abban a tudatban voltam, hogy ez a két sztori, az Árpád-kor és Szent István keresztény állama ugyanazon történet, de ezek szerint nem. Az egyik helyett be lehet mutatni a másikat. Ez korszakalkotó ötlet! Vajon mennyivel másabb a Szent Istváni magyar kultúra, mint az Árpád kori? A tatárjárás bemutatásával meg az s baj, hogy túl gazdagnak mutatja Magyarországot, ezért a falvak helyett a városokat szeretnék bemutatni, mert Abasár volt akkora menő és városias, mimt mondjuk Worms, Aachen vagy Salzburg, nem olyan, mint amilyen szegénynek a kiállítás szervezői próbálják láttatni…
Szerintem arról lehet szó, hogy ő is azt a alter nézetet képviseli, hogy a honfoglalók eleve egyistenhivők ( Tengri hit ) voltak, így számukra nem volt gond a kereszténység felvétele és ehhez semmi köze nem volt az előtte itt élt népeknek. A muzulmánok meg zsidók nem illenek bele a keresztény magyar állam ideális képébe.
Egyszerűen képtelen megfogalmazni a gondolatait ( vagy tényleg ennyire hülye) Nem a kereszténység kialakulásáról van szó , hanem a magyarság kereszténnyé tételéről ... mert ugye ez a két dolog rohadtul mást jelent .
A Stádium 28 Kör nyilatkozatot adott ki az után, hogy az év történelmi kiállításának kurátorait Kásler Miklós minden indoklás nélkül felmentette, majd az utolsó pillanatban a kiállítás szakmai irányítását a Magyarságkutató Intézetnek adta.
„A Magyar Tudományos Akadémia köztestületének tagjaiból létrejött Stádium 28 Kör súlyos aggodalmát fejezi ki a Székesfehérvárott 2022 márciusában megnyitni tervezett Királyok és szentek – az Árpádok kora című kiállítás szakmai irányítását érintő, 2021 decemberének második felében hozott minisztériumi döntésekkel kapcsolatban” – szól az MTA tagjaiból létrejött szerveződés nyilatkozata.
Mint megírtuk, néhány nappal ezelőtt derült fény arra, hogy Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere decemberben minden indoklás nélkül, azonnali hatállyal mentette fel az Aranybulla kiadásának 800. évfordulójára időzített, a tervek szerint márciusban nyíló nemzetközi kiállítás kurátorait, és a teljes szakmai irányítást a Magyarságkutató Intézetnek adta. Az 506 millió forintból megvalósuló kiállítás új kurátora a Magyarságkutató Intézet Régészeti Kutatóközpontjának igazgatója, Makoldi Miklós lett, aki korábban A pozsonyi csata című animációs botrányfilm szakértője volt.
A váratlan lépés miatt karácsony és újév között az Árpád-kor 300 évét felölelő kiállítás tizenkét történésze, régésze és levéltárosa állt fel.
A kutatók december 23-án kaptak egy e-mailt az átszervezésről, melyben az is szerepelt, hogy a tárlathoz kapcsolódó, tanulmányokat tartalmazó katalógus szerkesztése „az új fenntartói iránymutatások figyelembevételével” folytatódik majd. Az érintettek szerint világossá vált, hogy az új gárda szerkezeti és tartalmi változásokat is tervez a katalógusban, és lesznek olyan témák is, amelyeket teljesen kihagynának. A kutatók ezért visszavonták a saját tanulmányaikat,
de a hvg.hu úgy tudja, hogy van a szerzők között olyan is, akinek a beleegyezése nélkül, már azelőtt eltávolítodták a tanulmányát, hogy azt visszavonhatta volna.
Stádium 28 Kör azt írja, hogy „nem lehet elképzelni olyan koncepcióváltást, amellyel indokolható lenne egy nemzetközi kölcsönzésekkel, ötéves szakmai munkával megtervezett, nagyszabású (...), a történelmi eseményeket sok szempontból körüljáró és bemutató kiállítás jelentős tartalmi átalakítása a tervezett megnyitó előtt három-négy hónappal. Számos, több évtizedes munkája hitelével felvértezett – a kiállítás előkészítésébe éppen ennek alapján bevont – szakember, a korszak legjobb ismerői, az ilyen méretű kiállításokhoz elengedhetetlen tudományos katalógushoz írt tanulmányát visszavonta. Ezzel mutatták ki, hogy nem értenek egyet a program lényegét kedvezőtlenül érintő, váratlan tartalmi és személyi változtatásokkal, egyértelmű kiállásukkal jelezték a minisztériumi »fenntartói« döntések szakmai szempontból tarthatatlan voltát. Páratlan ugyanakkor az a gesztus, amellyel a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója saját munkatársai kiállításrendezői és tanulmányírói munkáját kérdőjelezi meg, teszi semmivé – bármilyen ideológiai nyomás vagy a minisztérium különböző intézményeinek presztízsharcát jelző nyomulás is áll döntéseinek hátterében."
Hozzáteszik, hogy a Stádium 28 Kör támogatásáról biztosítja a vállalhatatlannak tartott változtatások miatt a projektből való kilépésükkel tiltakozó szakembereket."
Nekem csak annyi jött az interjúból, hogy aki a doni tragédia emléknapját is képes felhozni a maga védelmében, az minden szemétségre képes lehet. Ezek után már nem tudom komolyan venni egyetlen szavukat sem. Ezt a típusú érvelést csak a leghitványabb figurák alkalmazzák.
Annyit pontosítanék, hogy a kutatók világában nincsen hivatalos álláspont.
Hivatalos álláspont a politikusok világában van. Kásler meghatározta, hogy mi a hivatalos álláspont, és azokat a kutatókat félreállítják, akik nem azt képviselik.
Mint említettem, a következő lépés az lesz, hogy kirúgják őket. Az idióták eddig megelégedtek azzal, hogy mondják a saját a hülyeségüket. Most már azt sem tűrik, hogy valaki mást mondjon. A következő lépés, hogy a normálisokat eltávolítják a kutatói helyekről.
A probléma alapja az hogy a hivatalos történelmi álláspont képviselői jó nemzetközi kapcsolatokkal rendelkeznek, ezért tudnak külföldről kiállítási tárgyakat szerezni, a hun-magyar rokonság képviselőit nem ismerik el külföldön és nem tudnának ilyen nagyszabású kiállítást létrehozni. Ezért úgy döntöttek hogy megvárják amíg összeáll a kiállítás anyaga, átveszik a vezetést és utána kiszelektálják ami nem tetszik, csak az a gond, hogy ezek után nem biztos hogy megkapják külföldről ezeket a kiállítási tárgyakat.
“- Uram, miért nem csináltak egy másik kiállítást, külön, ami megfelel az önök koncepciójának, miért kell egy majdnem kész projektet megszállni, szétbarmolni, a legjobb szakembereket elüldözni?
- Senkit nem váltottunk le, aki ilyet állít az keresztényellenes, de mi megvédjük a keresztény értékeket. - De ön csak beült az eddigi kurátorok helyére?
- Nem helyénvaló, sőt magyarellenes dolog ilyet kérdezni éppen a doni hősök emléknapján!
- És a nomádokkal mi volt a baj? Miért kellett őket is cenzúrázni a muszlimokkal együtt? - Makoldi úr családjában sok a tudós és ő is ott volt Tázláron.
- Esetleg kíván még valamit mondani a kiállítással kapcsolatban? - Nem.
"Megértem, hogy be akarták mutatni a Kárpát-medencei kereszténység előzményeit, de túlzónak éreztem a mértékét. Javaslatomat elfogadták és jónak találták a társintézmények, hogy ennek az egész térnek igazából a honfoglalás koráról kellene szólnia."
"Mivel a kereszténység kialakulásáról szól a kiállítás, ezért éreztem úgy, hogy túl sok figyelmet kap a nem keresztény népek története, amelyek elhanyagolható hányadát tették ki az Árpád-kori népességnek."
Hogy lehet ezt a két bekezdést közvetlenül egymás után írni? Honfoglalás-kori Kárpát-medencei kereszténység bemutatása honfoglalók és a honfoglalás-kori keresztények nélkül? Ezt a tárlatot én is be tudom mutatni a hűtőmmel, az is üres.
Vagy csak én zavarodtam össze, és ez egy posztmodern kiállítás lesz?
Mondjuk ha a kiállítás marad az Aranybullánál, akkor sem lehetett volna kihagyni a muzulmánokat és zsidókat, hiszen a mozgalom egyik célja pont az volt, hogy ne ők kezeljék a királyi jövedelmeket.
Hogy hogy a picsába lehet az Aranybulláról úgy beszélni, hogy elhallgatjuk a magyarországi muszlimokat, azt nem tudom.
"Makoldi Miklós...eltávolította a kiállításról a „muszlim, zsidó és nomád” elemek jelenlétét..."
Hacsak így nem. Hogy a zsidókat is törlik, azt még megértem. De hogy a nomádokat is???
Egyéb gyöngyszemek:
"A Magyarságkutató Intézet vezetője nem tartja szerencsésnek a sajtó egy részének politikai támadásait egy nemzeti és keresztény kiállítás kapcsán."
Nem gondolnám, hogy Révész László és a többiek politikai támadásnak tartják a véleményüket.
"...a korábbi elképzelés, a késő antik alapokon nyugvó, karoling és szláv gyökerű Árpád-kori kultúra bemutatása helyett ők egy Szent István-i, sajátosan magyar keresztény kultúrát szeretnének bemutatni a kiállításon..."
Gondolom akkor a kerecsen-karácsony is szerepet kap majd.
"...egy kézbe kerültek a kurátori feladatok. Annak a Makoldi Miklósnak a kezébe, aki Horvátországban – a horvát kollégái jelenlétében – kiemelhette Hunyadi Mátyás fiának és unokájának földi maradványait..."
Ha valaki elvégzi egy ásatási segédmunkás feladatát, akkor biztosan alkalmas lesz egy több ország részvételével megvalósítandó gigakiállítás megszervezésére. Három hónappal a nyitás előtt.
"...ezek a kutatások Kásler Miklós ötletei voltak. Ebben semmi meglepő nincs, mert tárcavezetőként feladata is irányítania a minisztériumhoz tartozó háttérintézményeket."
Beszarás, hogy egy onkológus irányít humán kutatóintézeteket.
"Makoldi Miklósban és családjában generációk óta olyan tudás és látásmód halmozódott fel, amire most szükségünk van."
Ez olyan lehet, mint a
"Véglegesíteni a kiállítási forgatókönyvet..."
Beszarás lenne, ha nem volna már régen kész az a forgatókönyv, aminek alapján a műtárgy-kölcsönzéseket intézik. Azért tudja Makoldi, hogy melyik terembe mit akartak bemutatni, mert megkapta a már kész forgatókönyvet, amit most majd jól felforgat.
"Makoldi Miklós szerint ehhez képest az első, legnagyobb hatású terem, amibe a vendég megérkezett volna, nagyrészt a 9. századi Karoling Pannóniáról szólt volna, és nem illeszkedett szervesen a kiállítás koncepciójához.
– Megértem, hogy be akarták mutatni a Kárpát-medencei kereszténység előzményeit, de túlzónak éreztem a mértékét. Javaslatomat elfogadták és jónak találták a társintézmények, hogy ennek az egész térnek igazából a honfoglalás koráról kellene szólnia."
Eddig azt nyomták, hogy az avarok magyarok. Akkor ez most változni fog?
"Szomorú, hogy a doni katasztrófa napján, amikor a Magyar Királyi Honvédségben szolgálatot teljesítő katonák emléke előtt hajtunk fejet, azok előtt, akik életüket adták hazájukért, megsebesültek, hadifogolytáborokba kerültek vagy nyomtalanul eltűntek, ilyen valótlan tartalmú cikkekkel kellett foglalkozni."
Prof. Dr. Vass Csaba, Prof. Dr. Rockenbauer Antal, Prof. Dr. Tanka Endre, Prof. Dr. Bardócz Zsuzsanna, Dr. Grandpierre Atilla, Dr. Benda József, Dr. Végvári József, Dr. Farkasinszky Tibor, Dr. Török Tibor, Dr. M. Lezsák Gabriella, Dr. Borvendég Zsuzsanna
Magyarországon elvileg az a professzor, aki valaha valahol tanszéket vezetett.
Vass Csaba és Tanka Endre a Károlin voltak tanszékvezetők. Rockenbauer Antalnál a prof az Akadémiához van beírva minden forrásban, de ő elég elismert tudományos figura. Bardócz Zsuzsannánál sem találtam meg hogy milyen tanszéket vezetett, de ő mostanában oltásellenes kamuvideókkal kampányol.