Ha csak a bojler az egyetlen fogyasztó a "B" tarifán. Akkor mintha nem lenne kötelező a leválasztó kapcsoló. Hanem elég csak a szolgáltatói kismegszakító is.
Ahol most lakom, ott úgy 10 éve volt felújítva a villamos hálózat, és 10-ről 25 A-ra bővítés + lakáselosztó beszerelve. Itt a régi fadobozos villanyóraszekrény maradt, ebben már benne volt a bojler 16-os kismegszakítója, és itt van a kapcsolója is. Ebben a szekrényben van összesen 4 db kismegszakító, mindkét óra előtt, és után is 1-1 db. A házban bent van a lakáselosztó (benne az áramvédő kapcsoló), de az csak a mindennapszakit érinti, a bojler nem megy rajta keresztül. Most ezt megint nem biztos, hogy pontosan tudom, de valami olyasmi rémlik, hogy a különböző órák mért vezetékeit sem lehet közös lakáselosztóban szerelni, illetve indokolt esetben igen, de kellően elszeparálva. Ezt vettem alapul.
Ahová pedig költözök, ott csak egy óra van (szintén fa dobozban), ezért mindenképp szabványos mérőhely(ek)et kell kialakítani. Emellett persze az egész házat újravezetékezem, lakáselosztóval felszerelem. Sajnos ezzel a részével nem vagyok teljesen képben, mi hová is kerül. Eleve meglepett, hogy a bojler lekapcsolója nem kint szokott lenni, hiszen azt nem sűrűn kapcsolja le az ember, én legalábbis egy kezemen meg tudom számolni, hogy az elmúlt talán 20 évben hányszor. De ha ez a szokás, akkor én is így csinálom. Viszont itt sem terveztem keresztülvinni a lakáselosztón (tudomásom szerint nem is keverhetem). Persze tehetnék fel mellé egy kisebbet a B tarifának.
Kezdjük tehát az elején: Valahol az udvaron (házfalon) van 2 db fogyasztásmérő hely, bennük az órák (A+B), 1-1 kismegszakító a méretlen vezetékeken, és 1-1 a mérten (?). Az áramvédő a lakáselosztó(k)on, illetve a bojler közelében valahol a leválasztó kapcsoló (ebből létezik sínre szerelhető esetleg?).
Ha esetleg le akarod kapcsolni a bojlert a hálózatról, kiszaladgálsz a villanyórához?
Gondolon a lakáson belül van elosztódoboz, oda megy be a 6-os vezeték a vezérelt órától. Oda teszek egy Fi-relét, aminek az elmenő kapcsairól már vihetem 2,5-sel, amit a bojler melletti leválasztó kapcsolóba is kényelmesen be lehet kötni.
1./ Nem én írtam a két másik fórumra a témával kapcsolatban, nem tudom milyen fórumra gondolsz egyáltalán.
2./ Normálisan kérdeztem (úgy gondolom), erre máris kioktató választ adtál. Írtam azt is, hogy nem dolgozok a szakmában, lehet, hogy rosszul tudok/értelmezek dolgokat, elég lett volna annyit írnod, hogy a fogyasztásmérő hely és a lakáselosztó közé sem kell a 6-os vezeték. Elfogadtam volna. Nem kötözködtem, csupán leírtam miért gondolom én úgy ahogy. Ha annyit írsz, hogy rosszul gondolod/értelmezed elfogadtam volna.
3./ "Bár akkor sem hiszem, hogy úgy képzelted, hogy a mérőtől azt a hajlékony, köpenyes vezetéket viszed, ami majd kijön a falból és bemegy a forróvíztárolóba..."
Erre is rákérdeztem, hogy mi ezzel a baj? Választ persze nem kaptam. A kötözködés, kioktatás az megy, normális segítséget meg itt (tőled legalábbis) nem kapok. Sebaj, majd kérdezek máshol, elég nagy az internet :)
De legalább egy (az meg tökéletesen elég) érkezett, az enyém, miszerint úgyis kell neki túláramvédelem, ott meg olyanra vált, amilyenre óhajt váltani a bekötéshez.
Csak amikor képtelen volt felismerni az analógiát a nappali és a vezérelt között:
az óra után is van (lesz) kismegszakító, mégis úgy gondolom, hogy innen kellene elmennem minimum 6-os vezetékkel, mint ahogy a normál (mindennapszaki) órától (értve ezalatt a fogyasztásmérő szekrényt) sem jöhetek el a lakáselosztóig teszem azt 2,5-es vezetékkel
...akkor meguntam. Most kezdjem el magyarázni, hogy a vezérelt mérő és a kismegszakító közötti vezeték kezelendő ugyanúgy (van vagy nincs előírás a keresztmetszetére, stb), mint a nappali mérő és az elosztótábla közti vezeték... Ha egyszer ő másképp gondolja.
Ez így van, még a duplája nyomvonalhosszon is elég a másfeles (fogadjunk, hogy ő írta két másik szakfórumos is azt, amiben 1800 W-ot tárgyal 10 m nyomvonalhosszon :D - kijött neki fél mm2 igény a 3% feszültségesés mellett), arról nem is beszélve, hogy bojlernél meg aztán ez az egész annyira nem is fontos.
Tisztelettel, nekem, és szerintem másnak is egyértelmű volt, hogy egy átlagos méretű családi házban 1800 watt nem igényel 2,5-ösnél nagyobb keresztmetszetű ereket.
A kérdező felkészültebb, mint az itt lehetséges válaszadók.
Ó legalább tudja, hogy számolni kell a feszültségeséssel, nem mint az itt legaktívabb válaszadó kecske. Nem a feszültségesésen akar teljesítményt csökkenteni.
Sok építő jellegű válasz nem érkezett, így kérdezek: mekkora a táv?
A feszültségesésre lenne jó számolni valamit, ha messze van lehet kevés lesz a 2.5mm2.
Hogy szabványos-e nem tudom, de működőképesnek tűnik az elképzelésed a többi dologgal kapcsolatban.
Pont manapság akár fordítva is lehetne, de amíg nem volt a FI-relé annyira elterjedt és relatíve olcsó, hogy mindenhová elő lehetett írni, addig a TT rendszernél a túláramvédelmet és a földelési ellenállást kellett összehangolni, ami igen kétséges lehet, a mocsarakat kivéve. Gyakorlatilag az automata mosógép szocializmust (16 A) a TN rendszer elterjesztése tette lehetővé, miután a hurokellenállás nagyságrendileg kisebb tud lenni, mint a földelési ellenállás.
Szóval az áramszolgáltatók mondjuk 1960 óta azon a vágányon robognak, hogy minden körzet legyen TN.