Ján Kavan cseh exkülügyminiszter szerint évekkel ezelőtt nyílt titok volt a cseh politikai elit között, hogy számos befolyásos prágai honatyát megvesztegettek a BAE Systems/Saab megbizottjai. A brit-svéd konzorcium így akarta bebiztosítani, hogy a cseh légvédelmi erők korszerűsítésére kiírt nemzetközi tender során az általuk gyártott, Jas-39 Gripen katonai repülők megvásárlását szorgalmazzák az amerikai Lockheed Martin és a Boeing, továbbá az Eurofighter konzorcium, valamint a francia Dassault Aviation ajánlataival szemben – vallotta be a volt cseh külügyér.
Jan Kavant az elmúlt napokban a svéd közszolgálati televízió munkatársai ugratták be, akik a BAE Systems biztonsági ügynökeiként mutatkoztak be és a korrupció részleteiről érdeklődtek. Erre ő állítólag számos fontos részletet kifecsegett. Szavait a svéd tévések rejtett kamerákkal rögzítették és kedden sugározzák. A Mladá fronta Dnes legnagyobb példányszámú cseh napilap keddi száma részleteket közöl az esti órákban műsorra kerülő oknyomozó riportból.
Jan Kavan tulajdonképpen beismerte azt, amit a Financial Times néhány napja megszellőztetett. Ő is úgy tudja, hogy a konzorcium lobbistái révén 540 millió svéd koronával (15 milliárd forint) vesztegetett meg cseh politikusokat. A társaság állítólag más országokban is hasonló módszereket alkalmazott. A csúszópénzeket brit BAE társaság egyik szaktanácsadója, Alfons Mensdorff- Pouilly osztrák nemes és még három lobbista vette fel, majd az összeget a saját járandóságok levonása után az adóparadicsomokban bejegyzett off-shore cégeknél helyezték el, ahonnan a cseh politikusok külföldi bankszámláira utalták.
2, viszont epedsz érte hogy találj valakit a másik oldalról akivel lehetne értelmes vitát folytatni, mert az oldalatokon a seggfejjek kisssé túltengenek és kurva hangosak...)
kedves jó régi topiktársam Akkor még egyszer: (ha most sem érted vess magadra)
Ad 1, Navra mondot egy emeletes baromságot.... Tetszik tudni eddig követni?
Ad 2, Ovi a saját bizottságának javaslatát -minden indok nélkül- vetette el és döntött egyszemélyben a grippen ügyben... tetszik tudni mégmindig követni?
Ad 3, Te pedig voltál szives hülyeséget kérdezni ezek után.....
"Megállapodtunk a svédekkel, hogy gripeneket veszünk. Slussz. Köbö ennyi a topikod értelme is."
Akkó leforditom NEKED,
Azé állapodtunk meg az oroszokkal a déli áramlat ügyben, mert:
1, jobb ha NEM csak az ukránokon keresztül jön az a kurva gáz amire kurvára ráépült a magyar ipar, lakossság, stb.....
2, Azé a kurva orosz gázt vesszük, mert speciel földrajzilag máshonnan NEM igazán tudjuk, ugyanis ha az osztrák határon jön be gáz,(ootanvan még gáz áttadó,ahol tényleg szokott a mol néha keveset venni) származására nézve az is orosz gáz, tetszik érteni?
3, Az Északi tenger meg kurva messze van azt onnan kurvára drága lenne megfizetni a szállitást magátis nem csak agázt...esetleg el lehetne tolni az északitengerpartjáraaz országot a jobboldalon vannak állitólag mindenféle sámánok lehet imádkoztatni őket.....
4, az afrikai/arab országokkal meg egyelöre hasonló a helyzet messze is vannak cső se nincsen...
5,a hazai olcsón kitermelhető gáz meg kurva kevés, és egyre kevesebb...igen állitólag van kurva mélyen, kurva sok, kurva drágán kitermelhető....ÁLLITÓLAG......
Na ezt értsed meg a szerzödésböl és már sokat okosodtál...
Grippen ügyben pedig:
"a lényeg:-)) "Jó üzlet volt, mert a svédek sok ellentételezést ajánlottak fel Orbánéknak. " Tehát orbánnak jó üzlet volt...miért is? Soroljad vaze.......
Tudod, olyan tészta ez, hogy ha az egyik igaz, akkor nem igaz a másik, jelesül olyasmit kérsz számon Ovitól, amivel a nyilvánosságra hozott szerződés nem rendelkezik, illetve a gripen szerződés tartalmazott egy-két konkrétumot is, nem utolsó sorban azt, hogy mennyibe fog kerülni. Szóval lehet vitázni arról, mit jelent a Záramlat papíron olvasható lózunggyűjteménye, de összevetni ezt egy konkrét, megvalósítást, költségvetést tartalmazó irománnyal enyhén debil gondolkodásra vall. Eccerűbbek kedvéért nagyjából a Záramlat szerződés lefordítva gripenekre így hangzik:
Megállapodtunk a svédekkel, hogy gripeneket veszünk. Slussz. Köbö ennyi a topikod értelme is.
( Csak zárójelben jegyzem meg, hogy manapság kicsivel türelmesebb vagyok, mint az általad emlegetett "pár évvel ezelőtt", ezért nem küldtelek el nagyjából a második lehülyézésem alkalmából a náthásba, de ha nagyon forszírozod, még megtörténhet)
- Megnéztük Moszkva esti fényeit, most pedig megyünk haza - nagyjából ezekkel a szavakkal készült felállni az asztaltól a csütörtöki moszkvai tárgyalások egy pontján Gyurcsány Ferenc. A kijelentés hirtelen a megbeszélések kudarcának és a Déli áramlat előre bejelentett aláírása elmaradásának erőteljes árnyékát vetítette a Kreml díszes falaira.
Így értékelhette ezt Putyin elnök is, aki kizárólag legközvetlenebb munkatársait - mindenekelőtt Medvegyev leendő államfőt - bevonva ekkor már második órája győzködte magyar vendégeit az oroszok által kívánt szövegmódosítások ügyében. Putyin azonban maradásra ösztönözte a magyar kormányfőt, és a szakértők ismét elvonultak, hogy még egy utolsó utáni kísérletet tegyenek az ellentétek elsimítására.
A nézetkülönbségek két kardinális pontot érintettek. Moszkva a legvégső pillanatig szerette volna elérni, hogy hazánk - Bulgáriához hasonlóan - egyezzen bele: a Déli áramlat magyarországi szakaszát építő és üzemeltető majdani közös vállalat 51-49 százalékos arányban orosz többségi tulajdonba kerül. A másik neuralgikus pont az volt, hogy Moszkva állami garanciavállalást igényelt e közös vállalkozás kockázatait illetően.
A csúcsszintű találkozó napjára egyébként már a sokadik egyeztetési fordulón voltak túl a felek. Legutóbb múlt hét pénteken és szombaton vívott küzdelmet Moszkvában a Veres János pénzügyminiszter és H. Fekszi Márta külügyi államtitkár vezette delegáció Medvegyevvel, valamint Miller Gazprom-vezérigazgatóval. A felek kudarcélménnyel álltak fel a tárgyalóasztaltól, és minden arra utalt: egyelőre nem lesz semmi az egyezményből. De még mielőtt a küldöttség hazaért volna, üzenetet kapott Moszkvából: Medvegyev már hétfőn Budapestre jönne, tető alá hozni a dokumentumot. E hét elején aztán úgy látszott: megtört végre az orosz ellenállás mindkét vitatott ügyben, és ki is tűzték az aláírás időpontját. Annál nagyobb volt magyar részről a meglepetés, amikor Putyin környezete közvetlenül az aláírási ceremónia előtt újra csak azzal hozakodott elő: mégiscsak ragaszkodnának az állami garanciához. A szakértők még a Putyin által kért tárgyalási szünet után is azzal tértek vissza a terembe, hogy nem jutottak dűlőre. Ekkor Putyin személyesen vette kézbe a dolgot. Talán úgy érzékelhette: mégiscsak elnöki hattyúdala a Déli áramlat teljes nemzetközi szerződésrendszerének a létrehozása, amelyben Magyarország az utolsó fontos láncszem.
Végül is ő mondta ki az orosz "da" szót, és az "előszobában" régóta türelmesen várakozó politikusok és vállalatvezetők - köztük Lavrov külügyminiszter és Miller - jelenlétében sort lehetett keríteni a megállapodás és mellékletei aláírására.
Csak találgatni lehet, miért kezelte szinte személyes ügyeként a sikert a búcsúzó orosz államfő, akinek hozzájárulását Gyurcsány a nyílt színen emelte ki és köszönte meg. Nyilván nem pillanatnyi gyengeségből. Ebben feltétlenül közrejátszott a Nabucco vezetékkel szembeni kifejezett orosz ellenszenv, amelynek Putyin ironikus megjegyzések sorával adott hangott az aláírási ceremónia után tett nyilatkozatában. Moszkva láthatóan nem hisz abban, hogy a Nabuccóból lesz valaha is valami. Főleg azért, mert birtokon belül érzi magát Kazahsztánban, Türkmenisztánban, Üzbegisztánban és Azerbajdzsánban. Ezek az országok nemcsak különleges viszonyt ápolnak Moszkvával, hanem gázkészleteik természetes útvonala Európába Oroszországon keresztül vezethet majd évek múlva. (Hacsak nem lép be a játszmába Kína.) Moszkva maga is kifejezetten érdekelt a szóban forgó mezők feletti ellenőrzés megszerzésében, ha másért nem, azért, mert földgázkitermelése évek óta stagnál. Továbbá a Kreml arra is rádöbbenhetett, hogy e pillanatban maga is egyetlen - Ukrajnán keresztül vezető - szálon kapcsolódik a hatalmas állami bevételt jelentő orosz gáz teljes felvevőpiacát jelentő Európához. Ukrajnával viszont Moszkva kapcsolatai a korábbinál jóval problematikusabbá váltak. Ebből a megfontolásból Oroszország az Északi és a Déli áramlatot egyaránt Ukrajna kikerülésével akarja építeni. Az ukrán fejfájásból valami még így is megmarad persze, mivel a Déli áramlat fekete-tengeri csővezetékszakaszának egyik darabkája feltehetően az ukrán kontinentális talapzat alatt vezetne.
Az általunk megkérdezett magyar szakértők szerint a kormány végül is jó megállapodásra jutott csütörtökön Moszkvával - a dokumentum egyenértékű a hasonló osztrák és olasz megállapodással, és előnyösebb a Szófia által elértnél, nem beszélve a szerb-orosz egyezményről.
Nyilvános a szerződés, de nincsenek benne meglepetések
Tegnap tovább nyitotta a kormány a Déli áramlattal kapcsolatos információk szelepeit. Nyilvánosságra hozták az orosz kormánnyal csütörtökön kötött kétoldalú szerződést, ami nagyjából megfelel az eddig elmondottaknak. E szerint a 2013-ig megépítendő gázvezeték magyar szakasza 50-50 százalékban az orosz kormány által kijelölt Gazprom, illetve a magyar fél által delegált Magyar Fejlesztési Bank (MFB) tulajdonában lesz. Ilyen arányban vállalják a költségeket és osztoznak a szállítási (tranzit-) díjakból is. A vezetéken áramló gázzal egyedül a Gazprom sáfárkodhat. A magyar kormány a fejlesztésnek "a lehető legkedvezőbb" feltételeket biztosítja, így az építkezéshez szükséges anyagok áfamentesek lesznek. Veres János pénzügyminiszter szerdai parlamenti meghallgatásán leszögezte, hogy a szerződésnek nincs titkos záradéka. Költségekről, megtérülési időről nincs benne szó. A kormány szerint a magyar szakasz mintegy 700 millió eurós, azaz 180 milliárd forintos költségéből a magyar felet csupán mintegy 20 milliárd forintos "önrész" terheli. A többit az egész vezetéket pénzelő nemzetközi bankhitel fedezné. (Az önrész biztosítása, illetve a törlesztés bizonyára az MFB-re hárulna.) Magyar részről évente néhány tízmilliárd forintos tranzitdíjbevételre számítanak. Ha pedig a magyar résztvevő egy 100 százalékban állami tulajdonú cég, akkor a teljes tranzitdíj az államé lehet. Azt, hogy erre a szerepre miért nem az állami vagyon "fő" kezelőjének tekintett Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-t jelölték ki, a pénzügyminiszter tegnap lapunknak (némileg kitérő választ adva) a 100 százalékos arány biztos fenntartásával indokolta. Hozzáfűzte azonban, annak megvitatására nyitott, hogy pontosan mely cég képviselje a magyar felet.
A legutóbbi időkig mindenesetre a magántulajdonú Mol volt az orosz állam többségi tulajdonában álló Gazprom magyarországi tárgyalópartnere, így mindenki a Molt tartotta a magyar szerződői poszt várományosának. Bár a hétfői budapesti megállapodás, illetve a csütörtöki moszkvai aláírás közötti napokban szinte szó sem esett a Molról, a szerződésben mégis kitérnek rá. E szerint a Mol és a Gazprom által a terv kidolgozására alapított közös cég folytatja munkáját, az elkészült anyagot pedig a közös vállalat majd megvásárolja tőle. Veres János kérdésünkre ehhez hozzáfűzte: a Mol kimerült mezői is "figyelembe vehetők" a szerződésben megjelölt, legalább egymilliárd köbméteres tározó színhelyéül. (Szakértők szerint Magyarországon csak a Molnak vannak ilyen területei. A cég eredetileg 10 milliárd köbméternyi tározót ajánlott fel. Az éves magyar gázfogyasztás 14 milliárd köbméter, a vezetékszakasz pedig évi 10 milliárd köbmétert szállít majd, főképp nem itteni felhasználásra.) A kormány láthatólag nem kívánja fellebbenteni a fátylat a Mollal folytatott háttértárgyalásokról, melyek komoly vitákat sejtetnek. (M. I.)
olyanoknak akik azt hiszik az internet csakapolidiliböl áll.....(istenkém, ha a kubatovi fidesz fikanickecske hülyegyerek képzöbe CSAK ezt tanítják...)
Magyar-orosz megállapodást írtak alá, Orbán puccsról beszél Jöhet a gáz a Déli Áramlaton Hétszáz millió euróba kerül Magyarországnak a Déli Áramlat gázvezeték megépítése, amire tegnap szerződött a moszkvai Kremlben az orosz és a magyar kormány. 2013. után az éves gázfogyasztás kétharmadával egyező mennyiség haladhat át a vezetéken. Miközben az Európai Parlament szocialistái támogatják a tervet, a Fidesz elnöke, Orbán Viktor a parlament és az ország elleni puccsnak nevezte a szerződés megkötését. Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Vlagyimir Putyin orosz államfő jelenlétében írták alá a Déli Áramlat gázvezeték magyarországi szakaszának megépítéséről szóló magyar-orosz megállapodást Moszkvában. A dokumentumot Viktor Hrisztyenko ipari és energiaügyi-, valamint Veres János pénzügyminiszter látta el kézjegyével.
Megnöveli Magyarország jelentőségét az európai energiaellátásban, hogy megvalósul a Déli Áramlat gázvezeték magyarországi szakasza - jelentette ki az aláírási ceremónián Vlagyimir Putyin. Az orosz elnök úgy vélte, ezzel fokozódik a Magyarországra irányuló szállítások megbízhatósága is. Gyurcsány Ferenc erre azzal reagált, hogy "önök gyorsabbak voltak mint a Nabucco" (a tervezett közös európai gázvezeték).
Az előirányzott negyven perc helyett Gyurcsány Ferenc és Vlagyimir Putyin több mint másfél órán keresztül tárgyalt a megállapodásról, mert az orosz elnök azt szerette volna, ha állami garanciát kapnak a projekt megtérülésére, de ezt a magyar kormányfő elutasította - közölte az aláírás után Daróczi Dávid. A kormányszóvivő szerint Gyurcsány Ferenc azzal érvelt, hogy csak a projektben részt vevő két vállalat állapodhat meg egymással bármilyen garanciáról, amit az orosz elnök végül elfogadott.
Az egyezmény aláírása előtti órákban a Fidesz elnöke azzal vádolta meg a kormányt, hogy a parlamentarizmus elleni puccsot hajt végre a szerződés aláírásával. A szlovákiai Losoncon Orbán Viktor úgy fogalmazott: "Anélkül, hogy külpolitikai kalandokba bocsátkoznék, szeretném önöket tájékoztatni arról, hogy Magyarországon éppen puccs van. A magyar kormány puccsot hajt végre a magyar parlament és a saját népe ellen". A politzikus ezzel arrautalt, hogy a kormány egyelőre titkosított, hosszú távra szóló szerződést köt Oroszországgal "a XXI. századot és a teljes Kárpát-medencei magyar nép életét meghatározó" energiakérdésben.
Miközben Orbán Losoncon beszélt, a budapesti Pénzügyminisztériumban a Fidesz parlamenti frakcióvezetője, Navracsics Tibor éppen a titkos szerződés szövegét olvasta a többi négy parlamenti párt frakcióvezetőjével együtt. A kormány betartotta ígéretét, hogy a pártok vezetői az aláírás előtt, míg a nyilvánosság utána megismerhetik a szerződés tartalmát. Navracsics, aki "értékelte" a kormány gesztusát, azt mondta, elérték a találkozón, hogy az Országgyűlés ötpárti nyilatkozatot fog elfogadni, amellyel hitet tesz az Európai Unió közös energiapolitikája és a Nabucco gázvezeték mellett.
A Fidesz frakcióigazgatójának viszont a Házbizottság tegnapi ülésén nem sikerült felvetetnie a napirendre a Déli Áramlat megépítéséről szóló szerződést. Az ülés után Répássy Róbert megismételte Orbán losonci állítását arról, hogy a magyar parlamentarizmus elleni puccs az aláírás.
Az MSZP országgyűlési képviselőcsoportja határozottan támogatja a magyar és az orosz állam közötti megállapodás aláírását a majdani Déli Áramlat nevű földgázvezetékről, mivel az nagyban hozzájárul a biztonságos energiaellátáshoz, és a használati díjból jelentős bevételekre tehet szert az ország. Így reagált Kovács Tibor, a nagyobbik koalíciós párt országgyűlési képviselője az ellenzéki bírálatokra. Mint mondta, sehol a világon, így Európában sem szokás ilyen tárgyalásokról az aláírás előtt információkat kiadni, mivel az idő előtti kiszivárgás rontotta volna a magyar kormány tárgyalási pozícióját.
Míg a Fidesz az európai uniós vezeték ügyének elárulását látja az aláírásban, az Európai Unió parlamentjében működő szocialista frakció szerint a Déli Áramlat gázvezeték tervei teljesen megalapozottak. A képviselőcsoport elnöke, a német Martin Schulz arról beszélt, hogy a Déli Áramlat és a tervezett Nabucco gázvezeték egyáltalán nincs ellentétben egymással, az egyik nem zárja ki a másikat. Egyetértett Simon Gáborral, az MSZP választmányának Brüsszelben tartózkodó elnökével, hogy a kormányzat kötelessége az energiaellátás biztonságának megteremtése. Schulz felhívta a figyelmet arra, hogy jelenleg csak ez az egy lehetőség kínálkozik az energiabeszerzési útvonalak diverzifikálására, hiszen a Nabucco vezeték megvalósítására még nem készültek fel. Népszava Online
A cikk linkje:
http://www.nepszava.hu/default.asp?cCenter=OnlineCikk.asp&ArticleID=1018486 Ezt másolni kell az URL helyre az a fehér sáv felül ahol a polidili URL cimei is megjelennek)
Csőbe húzva Népszabadság • Tóth Levente • 2008. március 1. Ravasz róka ez az orosz medve, annyi szent. Mintha Moszkvában jobban ráéreztek volna az "európai politikai lelkületre", mint az unióban az oroszra. Mert mit akar az unió? Mindenki és egyfolytában diverzifikálni. Ami nagyjából annyit tesz: több beszerzési forrást és gázvezetéket szeretne. Mindeközben a nagy európai energiacégek egymás sarkát taposva igyekeznek elérni a Gazpromnál, hogy engedje be őket az orosz olaj- és gázmezők kitermelésébe.
Több cső kell nektek? Ezen ne múljon, majd fektetünk mi! - mondják az oroszok, s az érintett országok kormányai, energiacégei lelkesen helyeselnek. Láss csodát, a Gazprom minden további nélkül fő tulajdonosa lesz egy olyan, az unión át tekergő csőhálózatnak, amelyhez hasonlótól eddig mindenáron távol tartották.
A Déli áramlat növeli ugyan energiabiztonságunkat, és hosszú távon még talán üzlet is az országnak, de jottányit sem csökkenti függőségünket az orosz kézben lévő gázcsaptól. Hiszen pusztán annyi történik majd, hogy a Gazprom nem egy csövön nyomja a gázt, hanem kettőn. Ez a Gazpromot függetleníti Ukrajnától. És ezt most részben a Déli áramlatba beszálló európai cégek és államok finanszírozzák. (Kétségtelen: egy ukránokat érő esetleges energiaretorzió esetén minket is véd a máshonnan érkező vezeték.)
A gázpartinak ezt a fordulóját az oroszok nyerték, de úgy, hogy valójában nem volt ellenfelük, hiszen a "másik oldalon" ülő uniós országoknak nem volt ellenére a fennálló gáz status quo megerősítése. Ettől még megépülhet a nehézkesen szerveződő Nabucco is, de a beleinvesztált uniós pénz megtérülése kockázatosabb lesz, mint ha nem lenne Déli áramlat.
A Nabucco és a Déli áramlat kapcsán kibontakozott gazdasági és diplomáciai vérszipolyt látva azonban - megközelítéstől függően - siralmas vagy éppen nevetséges az, hogy mennyire eltávolodtunk az eredeti kérdés megválaszolásától. Magyarországnak ugyanis alapvetően a gázfüggőségét kellene csökkentenie. Márpedig ezen az sem segítene, ha az egész országot behálózzuk tranzitvezetékekkel.
Az elmúlt évtizedekben sikerült magunkkal úgy kitolni, hogy a fűtéshez egy nagyon távoli, szibériai vagy éppen iráni lyukból kell egy légnemű anyagot tengernyi hosszú csőkígyón idáig elhozni. Miért nem találunk házunk melegéhez országnyi kertünkben elég tüzelőt, vagy legalábbis a mostaninál többet? Miért propagáltuk ennyire a kétségtelenül legkényelmesebb konvektort, cirkót? Ez az igazi kérdés - csak a politikusok ezt nem hallják meg. Diverzifikálni pedig lehet kicsiben is: például úgy, hogy ha tehetjük, begyújtjuk a kandallókályhát.
Szemrebbenés nélkül hajlandók vagyunk százmillió dollárokat invesztálni egy új gázvezetékbe, óriás gáztározókba, miközben energiazabáló házaink, fűtési rendszereink korszerűsítéséhez hosszú évek alatt sem nyújt ennyi támogatást az állam. A nagyobb gázbiztonságot adó csőkígyóknak, tározóknak pedig ára van, amit mindannyiunknak meg kell fizetnünk.
Igazi biztonságot nem az ad, ha biztosan van gáz, hanem az, ha nem okoz gondot a hiánya. Csőbe húzva
látod drága jó topiktársam, csak igazam van azzal hogy csak a lényeget nem érted...
akkor csak itten, csak NEKED, csak azé mer valamikor NEM voltál hülye vekkerfan
Ad 1, el tetszettél olvasni a "http://www.kulugyminiszterium.hu/NR/rdonlyres/76158007-7FE7-4669-BBF5-E0E505A3C9A9/0/Magyaroroszgázvezetékmegállapodás0228.pdf" anyagot?
Ad2 ha igen akkor láthatnád, hogyaz NEM egy kilométerekre és egyebekre kész és részletes egyéb költségeket tartalmazó megvalósitási tervdokumentáció, hanem egy kormányközi megállapodás....
Ad3 ha tudod mi a kormányközi megállapodás, akkor esetleg képes leszel azt is megérteni, hogy bizony annak NEM része a konkrét költségvetés, tehát hülyeséget kérdezel..... ad4, látod mennyirekis hülye vagy : "2, na mit gondolsz ki fizeti? ha nem ismered a magyar köztársaság költségvetését javalom tanulmányozásra a közlönykiadó"magyar Közlöny" nevü kiadványát izgalmas olvasmány két gugolás közti szünetbe ez is belefér....." ugye javasoltam olvasgatásra a magyar közlönyt ahol a magyar köztársaság költségvetési törvénye megjelenik. Na majd ottan megfogod találni az illetékes résznél akkor ha aktuális lesz ami oda tartozik, de Te a nagy pofikáddal eszt is basztál elolvasni csak jártatttad a szád....
ennél jobban NEM tudod elmagyarázni, haezekután SEm érted esetleg kérdezzed meg állampolgári ismereteket oktató tanárodat......
jah hogy ez igy egy cseppet bonyolultabb mint ahogy vekker mihály neketek a fejetekbe betöltötte, -lásd fúj gyucsány mondjon le- hát a világ már csak ilyen bonyolult...
A magyar tanárodat feltétlenül javaslom keresd fel, mert ilen nagyságú értelemezési zavar meggátolhat abban is hogy képes legyél akár egy sört is kérni akármelyik kocsmában:-)
"vekker mihály milyen indoklással NEM hozta nyilvánossságra a gripen vásárlás indikait...."
Mi a fenéről beszélsz? Ott szerinted a miniszterelnök sutyiba szerződött?
Az pályázattal bonyolított beruházás volt. Minden illetékes parlamenti bizottság végigtárgyalta. Az országgyűlés előtt is volt a project. Az egy katonai, a nemzetvédelemmel összefüggő beruházás volt, mégis rengeteg információ nyilvános volt végig az ügy folyamán.
Egyébként a Gripen-szerződés nem olyan szövevényes geopolitikai ügy. Magyarország vett/lízingel néhány vadászgépet. Még EU-tagok sem voltunk akkor. Jó üzlet volt, mert a svédek sok ellentételezést ajánlottak fel Orbánéknak. "
a lényeg:-)) "Jó üzlet volt, mert a svédek sok ellentételezést ajánlottak fel Orbánéknak. "
na akkor hol vannak azok az ellentételek vekker mihály?