Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

PTZ Creative Commons License 2000.03.20 0 0 9
Először azt a félreértést szeretném eloszlatni, hogy a 0W-s olaj az elfolyik a kopottabb motorból.
Mint azt Asszem pontosan leírta a motorolaj a hőmérséklet növekedésével egyre kisebb viszkozitású lesz. Legjobban ezt talán a mézzel lehetne illusztrálni, aki látott már hideg ill meleg mézet az tudja mi a különbség. Hidegen sűrű melegen hígfolyós. Vegyünk két olajat, egy 5W-50-es, és egy 15W-40-est. Most hasraütött számok jönnek: ha azt szeretnénk, hogy pontosan egy bizonyos "massza" sűrűségű olajat kapjunk le kell hűtenünk mindkét olajat, az 5W-set mondjuk minusz 25-re, a 15W-set minusz 2-re, ekkor ugyanaz a viszkozitásuk. Innen elkezdjük melegíteni az olajakat, először -2-re az 5W-set, aztán együtt mind a kettőt. Ekkor még az 5W-s hígabb, de elég sűrű mindkettő. Ahogy melegítjük egyre hígabbak lesznek, de a 15W-s gyorsabban hígul. Lesz egy hőmérséklet, mondjuk 20 fok ahol egyforma sűrű mindkettő, efölött a 15W-s hígabb, mert az csak (ebben az esetben) 40-es melegoldali viszkozitással rendelkezik, míg az 5W-s 50-essel. Bizonyos hőfok felett olyan hígak az olajak, mint a víz, de ez a hőfok a 15W-40-esnél alacsonyabb. Itt elérkezünk ahhoz a ponthoz, ahol elfolyhat az olaj. Tehát belátható, hogy az olcsóbb olaj hamarabb elfolyik, mint a drágább.
Amiért nem ajánlják a 0W-s, 5W-s drága olajat a kopott motorba: ha egyszer eszi az olajat, akkor eszi a drágát és az olcsót is: akkor inkább az olcsót egye, mint a drágát. Ebben igazuk van.

A melegoldali viszkozitás azt mutatja többek közt meg, hogy mennyir bírja a pörgetést a motor: ha 280 fokon is elég viszkózus az olaj, akkor nem szakad meg a fémek között az olajfilm, és van kenés. Versenyautóknál a melegoldali viszkozitás ezért lényeges, a versenyolajok mindig 50-es, 60-as olajok (lásd Castrol RS 10W-60). Azt, hogy a rally autó 0W-40-essel megy, azt a lámer autósoknak mondják, de persze nem igaz, főleg mert egy turbótöltö akár tízszer akkor afordulatszámon is pröröghet, mint a motor. Az pedig versenyolaj (50-es, 60-as) nélkül nemigen megy.

Aki gyakran indítja hidegen a motorját, de nagyapó stílusban jár, annak jó a 0W-40-es, aki emellett pörgeti is annak ott az 5W-50-es, aki meg csak nyírja a motort vég nélkül annak a 10W-60-as a jó.

Teljesítményszint: pl: SJ-CF ezeket próbamotorok kopásán mérik le (jó drága mérés egyébként), itt számít az olaj szinte összes tulajdonsága. Az előbbi az API kódja, de van európára érvényes, itteni motorokon mért kód is. Ha van még pénze az olaj gyártónak, akkor befizetheti az olaját mérésre a nagyobb autógyárakhoz is. Ilyen esetben a mérés után vagy megkapja az adott márka ajánlását, vagy megbukik.

Az olajat, hogy megfelelően nagy hasznos viszkozitási tartománnyal rendelkezzen (melegedésre kevésbé higuljon) adalékolni kell. Az ásványi olajat egy idő után már nem érdemes, mert a végeredmény drágább (és még így is rosszabb) lesz mintha szintetikus alapolajat használnának. Na ekkor kezdenek szintetikust kutyulni. Ezek mellett tele van korróziógátló, gyantásodásgátló, meg mindenféle adalékokkal, amelyek mennyisége egymástól is függ.
Annak az esélye, hogy két különböző olajnak ugyanolyan az alapolaja és az összes adalékai, a valószínűsége 0.
Ezért nem szabad különböző olajakat keverni, még a szintetikust-szintetikussal sem. A szintetikust-ásványival, meg egyenesen katasztrófa.

Olajat keverni, tehát csak önmagával szabad!

Ha valami nem érthető, akkor kérdezzetek.

Előzmény: Asszem (7)
Adm Creative Commons License 2000.03.20 0 0 8
Régi kopott motorba nem jó szintetikus hig olajat tenni, ui ettől tényleg gyorsan el fog halálozni.... Ui ahogy jkopik a motor, a csapágyaknál a résekbe belemegy mindenféle szmötyi, és kitölti a réseket, ez ott remelkül elvan. Amint azonban szintetikus, hig olajat raksz bele, az kimossa ezeket a lerakodásokat, a motor elöszőr csapágyas lesz, aztán késöbb jönnek az egyéb nyalánkságok....
Előzmény: Asszem (7)
Asszem Creative Commons License 2000.03.20 0 0 7
Jpmaster már majdnem mindent elmondott, csak a közérthetőség kedvéért egészítem ki. Az olaj (mint minden folyadék), a hőmérséklet csökkenésével sűrűsödik (fagy), növelésével hígul (forr). Az első szám minnél kisebb, annál jobb az olaj hidegen. A második szám minnél nagyobb, annál jobb az olaj melegen. A magyarországi éghajlaton nagy álltalánosságban egész évben használhatók a 10W-40-es olajok. Az 5W-s 0W-s olajok jelentősen drágábbak, azoknak ajánlható, akik megengedhetik maguknak, viszont ezek jelentősen csökkentik a téli hidegindításkor bekövetekező kopásokat, ami gyakori téli városi autókázásoknál feltétlenül mérlegelendő, hiszen a motor kopásának jelentős része ekkor keletkezik.
A második szám növelése (50, 60) főleg a lóerőszám növekedésével indokolt hiszen ott nagyobb hőterhelésnek van kitéve az olaj, amit egyébként olajhűtővel is szoktak kompenzálni. Az olaj a kenésen kívül a korrozió védelmének, a lerakódások megszüntetésének, a szennyeződések lebegésben tartásának a feladatát is ellátja. Ezen nem szabad spórolni. Az pedig, hogy egy öreg motorba a jó olaj nem való, illetve az, hogy tönkretette nem igaz. Persze a nagy hézagokon jobban fogy a hígabb olaj, de ez nem az olaj hibája, hanem a motor vége felé közelettét jelzi. Ha egy öreg motor a 0W-40-es olajtól kikönyökölt, azt nem az olaj csinálta, csupán csak az lehetett szegény motornak az utolsó kenet.

Én jelenleg Aral 5W-50-el járok minden meggyőződés nélkül. Szerintem fontosabb a viszkozitás ill. a teljesítményszint, mint a gyártó. Tehát a Mol 5W-40-ese biztos jobb olaj, mint egy neves gyártó 15W-40-es olaja. Szakberkekben sokan esküsznek a Castrolra.
Olajcsere és minőség pedig gyári előírás szerint. Az Iveco kreált egy dieselmotort amibe 100 ezrenként kell kicserélni az olajat.( biztos nem mindegy, hogy milyet)
Az, hogy a gyártók megadják, hogy az olajuk keverhető, és milyennel, Én ezt nem bírálom felül, de jóérzéssel nem csinálnék olyat, ha nem muszály. De erről várom PTZ véleményét.

Üdv Asszem.

Damon Creative Commons License 2000.03.20 0 0 6
Turbós autóba Motul Le Mans vagy Castol RS 10W-60.

Turbós autóba ne tegyetek 0W... olajakat!

jpmaster Creative Commons License 2000.03.20 0 0 5
Szasztok!

Az olajak jelölése (a viszkozitás szerint) xW-y.
Ez azt jelenti, hogy az x az alacsonyabb, az y a magasabb hőmérsékleti tartományban a megfelelő szabvány szerinti értéket tűri.
Tehát semmi köze a szintetikussághoz, mert lehet pl.: 15W-40-es szintetikus ill. kőolajbázisú is, vagy kevert olaj.
Természetesen a szint. az a jobb, tisztább, pontosabb értékre készithető, mivel mesterségesen állitják elő.
Az (motor)olajvásárlásnál (is) ami fontos, hogy milyen szabványú a minősités (API, MIL-L, SAE)
A jelőlés a dobozon: (SA-tól) SJ vagy SH legyen.
Minnél "nagyobb" a 2. betü, annál újabb a szabvány.(SI nincs, SK-t még nem láttam.)

Mot.olaj vásárlásnál a gyártó előirása szerini olajat "illik" venni, vagy jobbat, (a gyártó meg szinte tök mindegy) de mindig figyelembe kell venni az adott motor sajátoságait, pl.: tök fölösleges egy 25 éves VW Bogárba 0W-60 Castrol Racing olaj, de a gyártói előirás szerini 10W-30 SAE SC-t meg sehol se találsz.

FONTOS!
mindig azonos olajat vegyél! Akár csere, akár utántöltés! Össze-vissza kevergetni nem ildomos!

Ha gondoljátok irok majd a hajtómű, ill. egyéb olajokrol.

JP

BGC Creative Commons License 2000.03.20 0 0 4
Szerintem az hogy W-s egy olaj az azt jelenti, hogy télen is lehet használni, mivel a dermedéspontja alacsony.(W WINTER)
Az a jó olaj amelynél kicsi a W előtti és nagy a W utáni szám, mert ennek jó a viszkozitása.
PL: 0W-40 Akkor ez az olaj -40 fokig biztonságosan használható, mert az első számból kivonva a másodikat, -40-et kapunk.
Én személy szerint CASTROL RS 10W-60-as olajat használok, ami nagyon bejött, és nem eszi a kocsi sem.
PTZ Creative Commons License 2000.03.20 0 0 3
FINA Racing Formula 5W-50

Ez a dolog kicsit bonyolultabb annál, mint a 0W-s az szintetikus. Mivel tanultam némi tribológiát (kenéstan vagy mi) megosztom a tapasztalataimat, de csak este, mert ilyenkor drága a net.

Ja és a 0W-s olajat sem biztos, hogy lenyeli a kopottabb motor...

Előzmény: Bau (2)
Bau Creative Commons License 2000.03.20 0 0 2
Szerintem az egész rém egyszerű,
nagyon öreg széjjelkopott motorú autóba sürű olajat kell tenni hogy "ne egye meg". (pl. MOL Botond)
Közepesen haszált motorba félszintetikus olajat érdemes tenni (pl. piros vagy sárga Shell Helix),
új vagy majdnem új motorú autókba pedig mehet a full szintetikus olaj. (mindaddig amig el nem kezdi "enni")
Ha egy öreg autó motorját gépműhelyben felújitattjuk, az nem számit új motornak, ilyenbe csak félszintetikus olajat szabad rakni.
Az olajszintet pedig érdemes gyakran ellenőrizni. (hetente, kéthetente)
A W szám a motorolaj finomságát határozza meg, minnél finomabb annál jobb a kenés - főleg hideg motornál - de egy kopott motor nagyon hamar benyeli a finom olajat....

Én piros Shell Helix -et használok a Ladámba aminek a motorjában 17e km van (generál óta). Olajcserét 10-15ezer km-ente érdemes végezni. (ha sokat használod városban a gépet akkor inkább 10e)

Bau

Dobcsi Creative Commons License 2000.03.20 0 0 1
Szia!
Csak erre téved majd valaki, aki elmagyarázza a számokat.
De én azt hiszem minnél kevesebb V-s annál jobb. A 0V-s a full szintetikus...
Vagy hasolnó.. :)
Pls Help
Dobcsi
Előzmény: CYRUS (0)
CYRUS Creative Commons License 2000.03.20 0 0 0
0-át értek hozzá de Castrol asszem GTx et szokott a szerelőm belerakni és 10 000-15 000 kmnként cseréli..Amugy érdekese egyszer belerakott valami Agipot és 5000 km alatt megette pedig a többit nem eszi abszolut
Előzmény: Dobcsi (-)
Dobcsi Creative Commons License 2000.03.20 0 0 topiknyitó
Üdv!

Ismét egy új topic. Kutakodtam egy keveset, és azt hiszem ilyen még nincsen.

Szóval:
Ki milyen motorolajat használ?
Gondolok itt márkára, tipusra, stb.
Hol veszi? Hány km-enként cserélteti?
Szintetikus avagy ásványi olajat használ?
És ami enegem most legfőképpen érdekelne:
Pontosan mit jelentenek a számok az olajon?
Pl.: 0V-40W (?) jelölés mit takar? Ez lenne a szintetikus...? Szóval várom a tippeket, ötleteket.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!