Kevés a konkrét info, a műszaki átalakítás módszereire és az üzemelési tapasztalatokra vonatkólag, az egyes dieselmotor típusok különböző érzékenységéről nem is beszélve
A legjobb és legolcsóbb dermedésgátló sokak szerint benzin, lehetőleg minél kisebb oktánszámmal. Tehát a mosóbenzin a legjobb. De szerintem a bioetanol is nagyon jó szolgálatot tehet a téli hideg időkben. Az alkohol olvadáspntja igen alacsony (−114,3 °C )-, tehát ez alatt kezd fagyni és ha az már kint megfagy, akkok nem igen lesz szükségünk autóra :-), ráadásul még benzin is van benne ugyebár, ami szintén nemigen fagyogat :-) . De mivel többnyire alkoholból áll az E85, így kevésbé veszélyes a magas oktánszám és a nagy kompressziótűrés miatt. Üdv!
Halló! Kimondottan kéttankos üzemanyag - váltószelep. Nem hiszem, hogy sok van nálunk belőle. 2 ráfolyó ága van, 2 visszafolyó és ezeket váltja egy gombnyomásra a szelep. De már eladtam. Nem tudom, hogy az itt jelenlévők közül ki merre lakik, egyszer össze kellene hozni egy VIP - Bio olajos találkát. Kiváncsi lennék a többiek "átépítésére" is. Üdv!
Kipróbáltam a meleg sósvizes mosást, és ez a mosóvíz pillanatokon belül elválasztódótt a BD-től teljesen és tiszta is maradt, tehát nem hinném, hogy kimosta az anyagot. Igaz nem kevertem vagy ráztam intenzíven, csak ide-oda döntögettem a palackot 1-2 percig, hogy átjárja a víz a BD-t. De így nem akart kimosódni. Azért nem merem nagyon intanzíven rázni a palackot, mert egyszer azt olvastam, hogy nem szabad nagyon intenzíven shakelni a cuccot. Ez a Dr. Peppernek elkeresztelt módszer. Szóval a kérdés az, hogy rázzam fel erőteljesen, hogy működjön? Gondolom a só azt a célt szolgálja, hogy a mosóvíz előbb leváljon és ne kelljen napokat várni. Üdv!
Tökéletesen bevált a tőled kapott recept és kicsiben (0.5 liter olajjal) megy is rendesen a reakció, van glicerin is rendes mennyiségben. :-) (Úgyhogy köszönet érte neked is meg mindenkinek, aki segített a kidolgozásában.) Nagyban még nem próbáltam, 10-11 literrel. A minap megpróbáltam kevesebb lúggal és kevesebb alkoholáttal is, természetesen mindkettő kudarcba fulladt, de mint írtam, lehet, hogy mással volt a baj, mert ugyan rengeteg tényezőt kell figyelembe venni egy ilyen reakciónál. Gondolok itt a hőmérsékletre, meg egyebekre. Lehet, hogy az említett kísérleteknél magasabb volt a hőmérséklet, mint kellett volna. De ha minden tényező stimmel, akkor megy szépen a reakció.
"Egyébként pedig már úgyis közeleg a "szezonvég", nyugodtan tarts egy kis szünetet. Addig letisztulnak benned a BD körüli gondolatok."
Szezonvég? A BD 50%-ban keverve GO-val + 1 csipetnyi benzinnnel biztosan nem dermed be a tankba, ugyanis még az étolaj is teljesen jól bírja a hideget megfelelően hígítva. Ráadásul a télnek még az is az előnye, hogy kevesebben járnak lehúzott ablakkal, a szél is gyakrabban fúj, így kevésbé érezhető az égett sültkrumpli szag. :-) Egyébként 2x izzítás + dúsító és indul a szekér étolajos mixxel is simán. :-)
"Azt hiszem GPeter adta azt a receptet, melyben azt írja, hogy 10-11 liter olajhoz kell 3 liter alkoholát,"...
és azt is írtam, hogy abban a 3 Literben 50gramm a NaOH! Arra is figyeltél? ...és alsó fázis valahogy nem nagyon lesz,(ezt viszont nem írtam) de ne ess kétségbe. Valószínű, hogy nem is megy végbe az átésztereződés, vagy "hatalmas" találmányként szintén glicerinmentes BD-t kapsz. Csak az így benne maradó lúg miatt nem biztos, hogy jót tenne az üzemanyagellátó rendszeremben lévő tömítéseknek. Viszont a lúg kivarázslásához sincs semmi kedvem. Viszont, ha kiszámolod, 1.8-1.9gramm/Liter lesz az üzemanyagodnak a NaOH tartalma, ha felesbe kevered gázolajjal, abban az esetben, ha semmi víztartalma nincs az általad használt étolajnak. (ideális eset) A következő elméleti kérdés a szakavatott kollégák felé, hogy ez az 1.8-1.9 gramm/L NaOH tartalom mennyire tesz lúgossá egy folyadékot? Mondjuk pH értékben kifejezve. Bár ez hülye kérdés, hiszen vízbe beoldva ezt a mennyiséget, akár már mérhetem is.
Egyébként pedig már úgyis közeleg a "szezonvég", nyugodtan tarts egy kis szünetet. Addig letisztulnak benned a BD körüli gondolatok.
"Mondjuk azt nem bánnám, ha elég lenne 1 dl E85 alkoholát 1 liter olajhoz, mert az csökentené a költségeket hosszú távon. Kipróbálom 1 dl-el, hátha megy."
Ezt elírtam, az lenne jó ha elég lenne 1 dl E85 fél liter olajhoz, de kipróbáltam és sajnos így nem ment végbe a reakció, de lehet, hogy nem az alkoholát volt kevés, hanem valami másik tényező tette lehetetlenné a dolgot, habár nem tudom, mi lehetett, mert ugyanúgy csináltam mindent, ahogyan eddig is, persze lehet, hogy mégsem.
"Nem olcsó a kacsazsír."
Ezt tudom, de nem szeretem. :-) Viszont azt hiszem inkább sertészsírral próbálkozom majd, abból azért többet be lehet szerezni, de egyelőre marad az olaj project.
Nem olcsó a kacsazsír. Nem kellett tisztítani, csak kapott melegen egy szűrést. Amikor bedermedt, a tetejét lekanalaztam, az alján volt egy kis szmötyis rész, azt hagytam.
Szereintem az étkezési zsírok tiszták, pár százalék lehet csak a szabadzsírsav tartalom.
"A lúg szerintem rendben van mert az etanol rosszul oldja."
Az tény, hogy az etanol igen rosszul oldja a NaOH-ot, azt mondják az amerikai kollégák, hogy a KOH jobban oldódik etanolban, de nem tudom, hogy azt lehet-e kapni méregengedély nélkül. Tulajdonképpen NaOH-al is lemegy a reakció.
"Viszont sok az alkoholát. Fél liter olajhoz 1dl elég kéne legyen. Nem tudom, próbálgatni kell."
Azt hiszem GPeter adta azt a receptet, melyben azt írja, hogy 10-11 liter olajhoz kell 3 liter alkoholát, amit tőled tanult. Mondjuk azt nem bánnám, ha elég lenne 1 dl E85 alkoholát 1 liter olajhoz, mert az csökentené a költségeket hosszú távon. Kipróbálom 1 dl-el, hátha megy.
"de a szárnyasok zsírja az mégjobb, én pecsenyezsírt használtam a kísérletnél, az is jó volt."
Ezt a zsíros témát ki akarom próbálni, talán akad is némi kacsazsír a hűtőben, :-) de nem tudom, hogy azt hogyan kell előkészíteni. Abból hogyan távolíthatók el a szabad zsírsavak?
Az étkezési disznózsírral nincs baj átészterezhető olyanná válik mint a víz, de a szárnyasok zsírja az mégjobb, én pecsenyezsírt használtam a kísérletnél, az is jó volt. Kicsivel (1-2 fokkal) alacsonyabb a dermedéspontja. Mondjuk mostanában éccaka hideg van bedermedne a cucc. A legnagyobb előnye, hogy alig van szaga égés közben.
A lúg szerintem rendben van mert az etanol rosszul oldja. Viszont sok az alkoholát. Fél liter olajhoz 1dl elég kéne legyen. Nem tudom, próbálgatni kell.
Egyelőre még csak étolajjal próbálkoztam, de kíváncsi lennék, hogy mondjuk sertés vagy egyéb zsírt hogyan lehet átészterezni. Ott ugyebár a termikus savtalanítás mitsem ér, merthogy már szobahőmérséklet közelében is elég sűrű és sejtésem szerint 10-15 fok körül már dermed is az anyag. Azt hogyan kell savtalanítani? Egyébként próbáltam a glicerines savtalanítást de nem hűtöttem le a cuccot, csak hagytam néhány napot állni. Természetesen így kudarcba fulladt a kísérlet, de majd kipróbálom megit hűtéssel egybekötve. "Viszont a zsírsav tartalom garantáltan 1 %-alatt lesz, jó esetben tizedszázalék körül lesz. Utána már nem kell foglalkozni a + lúg mennyiséggel, mennie kell a reakciónak, ha hozzá adod a katalizátornak való lúgmennyiséget." Fél liter olajhoz szoktam keverni 1,5 dl E85-öt 2,5-3 g NaOH-al, de általában nem oldódik fel az összes NaOH, viszont gondolom annyi oldódik bele az E85-be, amennyi képes feloldódni benne. Ez a lúg mennyiség sok? Üdv!
A hűtéses ülepítés után keverd össze az olajat a korábbi reakcióról megmaradt lúgos glicerinnel, utána megint hűtéses ülepítés jön. A keletkezett szappanpelyhek lassan ülepednek le. Viszont a zsírsav tartalom garantáltan 1 %-alatt lesz, jó esetben tizedszázalék körül lesz. Utána már nem kell foglalkozni a + lúg mennyiséggel, mennie kell a reakciónak, ha hozzá adod a katalizátornak való lúgmennyiséget.
>fagyasztásról beszélsz
A zsír esetében a hűtés az befagyással jár, 8 fokon dermed a libazsír-metiészter.
Kiolvasztáskor, amint 8 fok fölé melegszik a cucc a folyékony részt lefejtem a többi hulladék.
Jó esetben ilyenkor a magasabb olvadáspontú komponensek is kiválnak, mint a sztearinsav-metilészter, vagy az át nem észtereződött zsír. A fagyott trutyival megy a glicerin is alulra. Hidegszűrés után szép tiszta az anyag.
Szia! Sejtettem, hogy sok a lúg, de kevesebbel meg nem igen akar végbemenni a reakció. Rendben, akkor kipróbálom a sós megoldást, de egyébként a só nem oldódik bele a BD-be? Mert ugye a só sem vmi barátságos anyag ha csak azt nézzük, mit művel az autó alvázával télen ha nincs rendesen alvázvédőzve. Gondolom, hasonló károkat okoz az ü.a. rendszerben is ha bejut.
"Én nem mosogatnám, piszok macerás."
Ez így van. Szívem szerint én is kihagynám a mosást, de félek, hogy a lúgos BD legyilkolja az adagolót, porlasztócsúcsokat, egyebeket.
"igaz kapott kevés amberlitet mosás helyett és kicsit fagyasztottam is. "
Amberlit jó lenne, de szinte lehetetlen beszerezni. Ha lefagyasztom a cuccot, mi történik? Itt most tényleges fagyasztásról beszélsz, vagy az is csak hűtés alacsony hőmérsékletre, mint a savtalanításnál?
"Savtitrálás helyett, azt javasolom, takaritsd meg a kiindulási anyagot, utána bevált recept szerint menni fog a dolog."
Takarítom is mindig az anyagot rendesen a tanácsaid szerint és működik minden rendesen a termikus savtalanítás és hidegen szűrés után.
Kevesebb víz elég, sok-sok sót tegyél hozzá. Aztán a leválasztott sósvizes bd-s matyit tedd félre, pár hét alatt kiválik belőle a kevés maradék BD.
Én nem mosogatnám, piszok macerás. Korábban láttad a fotókat, én milyen tiszta anyagot csináltam zsírból, (és használt olajból is meg lehet csinálni), az nem volt mosva, igaz kapott kevés amberlitet mosás helyett és kicsit fagyasztottam is.
Savtitrálás helyett, azt javasolom, takaritsd meg a kiindulási anyagot, utána bevált recept szerint menni fog a dolog.
Még mindig a mosással bajlódom. A kérdés pedig az lenne, hogy mennyi NaCl-ot kell hozzákevernem a vízhez, ha mondjuk 1 liter BD-t mosok és mennyi víz javallott ehhez az egységnyi mennyiséghez? Egyébként mi célt szolgál a só a mosásnál? Előbb szétválik a 2 anyag? Azt olvastam, hogy az utolsó mosásnál mindenképpen só mentes vizet kell használni, ettől függetlenül nem marad só a BD-ben, mert gondolom az sem tenne jót a befecskendező rendszernek. Egyébként az 1. mosás után tejfehér sűrű felhő képződik a BD alatt, ami igen lassan válik ki, legalább 1 nap és úgy veszem észre, hogy néhány deci BD el is veszik valahol a felhőben, 6 dl esetében kb. 2 dl eltűnik és úgy látszik, hogy nem akar leválni a BD-ről. Mitől van ez? Túl sok lúgot használok? Vagy nem tökéletes a reakció, annak ellenére, hogy az alsó fázis mennyisége szerintem egész sok, úgyhogy szerintem végbemegy a reakció rendesen. Vagy esetleg a benzin okozza a gondot? A journeytoforever-ön azt olvastam, hogy ez a jelenség arra is utalhat, hogy nem ment végbe rendesen a reakció, vagy túl sok volt a lúg. Hogy tudom megálapítani, hogy a reakcióhoz pontosan mennyi lúgra van szükségem, azaz, hogyan kell titrálni, mi a lényege? Töltöttem fel 2 képet a keverékről ha nem jelenne meg, alul vannaka linkjeik. Üdv! http://imgfrm.index.hu/imgfrm/3/4/4/0/THM_0004913440.jpg http://imgfrm.index.hu/imgfrm/3/4/4/6/THM_0004913446.jpg
Üdv! ha esetleg tudna segíteni valaki... olyan táblázatot keresek, ahol fizikai tulajdonságokat tudnék összehasonlítani (dermedéspont,lobbanáspont) főként gázolaj,motorolaj,hidraulika olaj között előre is kösssssz