Tegnap bemondták egy helyi rádióban a hírblokkban. De kérem szépen - ez most itt persze irónia - 5 napot késtek ezzel a hírrel, már nem aktuális!
(OFF: Hadd meséljek el egy sztorit, hogy miért kezdtem közlekedéstörténeti tanulmányokat írogatni. 2000. december 21-én volt 50 éve, hogy elindult a dorozsmai villamos. Én készültem erre az évfordulóra, írtam egy kis cikket ezzel kapcsolatban pár adattal és érdekességgel. Úgy adódott, hogy csak a két ünnep között jutottam be vele a helyi napilap szerkesztőségébe. Ott megnézték, mit hoztam, majd elhajtottak a fenébe azzal, hogy ez már nem aktuális, mert 6 napja elmúlt az évforduló. Ez a hozzáállás részint elszomorított, részint felbosszantott. Ezt az írást tartalmilag és terjedelmileg jelentősen bővítve, már nem napilapra szabva elküldtem ekkor a Városi Közlekedésnek, ahol - hónapokkal az évforduló után - minden változtatás nélkül leközölték. Ez volt az első szösszenetem a témában, amit még több követett.)
Szóval örüljünk, hogy ilyen hírek is elhangoznak a médiában :-)
Alapvetően két szolgáltató van, a DAKK állandó viszonylatok kiszolgálásával, az SzKT pedig pótlásokkor, illetve trolibuszjáratok kiegészítésénél van jelen.
A járművek megoszlása a következő:
DAKK
Ikarus 260: 18 db
Ikarus 280: 28 db
Ikarus 412: 1 db
Ikarus 415: 1 db (áruházi járat, de azért mégiscsak Tisza Volán/DAKK...)
Ikarus 417: 2 db (bár a jó ég tudja, mikor helyköziznek éppen)
Ikarus 435: 4 db (ezek is számomra ugyanúgy rejtélyek, mint a 417-esek)
Ha több üzemeltető adja ki a helyi autóbuszokat (?) akkor mindegyikről.
Ha csak a Tisza Volán közlekedtet Szegeden helyi közforgalmú, közszolgáltatási autóbuszt, akkor értelem szerűen csak az a Tisza Volán ide vonatkozó adatai érdekelnek.
Nem érdekelnek az áruházi járatok buszai, a városnéző buszok, a városi uszodai iskola járatok, stb.
Ez utóbbit most trizs olvtársnak írtam az ő 114-es darabszámával szemben, mivel itt nagyságrendbeli különbség van a darabszámaink között. Azonban mivel a nem kis munkát jelentő 266-os listára sem érkezett egy halvány köszönet sem a kérdezőtől, megfogadom a felvetésedet. Sajnálom, mert én abszolút jóindulattal álltam mindkét kérdéshez :-(
Újraszámoltam a Tisza Volánnál közlekedett valamennyi IK280-ast egyenként, figyelembe véve az összes átrendszámozást is és a következőkre jutottam:
- A típusból 1975.01.07. és 2002.08.21. között összesen 178 db fordult meg a Tisza Volán állományában. - Az első kocsi a GC 74-42, az utolsó az IDY-770 frsz-ot viselte állománybavételekor. - 3 db 1-2 éves használt kocsi érdekes módon GA-s frsz-mal érkezett 1976. elején az NKFV-től, ezek altípusára nézve nem találtam adatot. - Altípusok szerinti bontásban ez a következő: 280.00 6db (SzKT, BKV eredetűek) 280.02 12db (NDK eredetűek, ebből 2 db SzKT-s is volt) 280.06 79db 280.15 6db (SzKT eredetűek, de 1 az MKV-nál kezdte pályafutását) 280.16 5db 280.17 24db 280.33 3db (SzKT eredetűek) 280.40 6db (ebből 2db SzKT eredetű) 280.52 3db 280.54 8db gázosok 23db 280.? 3db (NKFV eredetűek) - 27 év alatt 146db új és 32db használt 280-as került a Tisza Volán állományába. - A 178 db-ból 63 kocsi még G-s frsz-nal kezdte, közülük 16 db kapott még '90. után új rendszámot. 64 db B-s frsz-mal indult, ezek mind kaptak új rendszámot '90. után és a maradék 51 db már az új típusú frsz-mal került először forgalomba, ideértendő a 12 db ex NDK-s kocsi is.
Lehet még boncolgatni a dolgot, de ha most csak egy darabszámot kell mondanom, akkor az 178. Ha tévedtem, majd úgyis kijavítjátok.