Üdv valaki meg tudná mondani milyen minőségű, fajtájú flexibilis ragasztót válasszak a kerítés oszlopokra üvegszövet beágyazására, ha mini gránit lábazati vakolatot raknék rá?
A tetőre merőleges irányú terhelésnél nincs ezzel a mérettel baj, mert a 17 cm okés, de ha a szélterheket nézzük, ami oldalirányba is nyomja a tetőt, arra az 5 cm nagyon-nagyon karcsú. Pláne hogy csak 90-100 cm-ként van.
De ha áll rendesen 89 óta, és nem rágják a bogarak, nincs oldalirányba hajlása (banán alakú, ha szemből nézed), akkor nem lesz vele gond.
A magyarázatot az igénybevételi ábrák megértésével kell kezdeni. (N,T,M stb ábrák) utána jöhetnek a hatásábrák, majd a maximál ábrák is. Aztán a tartrók statikai váza. Egyébként a teherbirási modulus (régen Kx és Ky, ma Wy és Wz) a terheléstől független, mindig ugyanaz ugyanolyan keresztmetszetnél. Csak az igénybevételt kell hozzá meghatározni. Szigma=M/W, (hajlitásra), húzásra, nyomásra (kihajlás nélkül!) szigma=P/F (vagy F/A), nyirásra tau=T/(b*z) vasbetonnál, tau=T/(b*Sx) nem vasbetonnál. Kihajlás valamivel komplikáltabb.
Kaptam egy tervet átnézésre, a statikus kolléga az aljzatbetonon kivül betervezett még 49 cm betont a földszinti padlóba (lemezalap, szerelőbeton, stb) egy sima kétszintes lakóépületnél, kőkemény sziklás talajra.
A szintén nagyeszű épitész erre rárakott 2 cm lépéshanggátló EPS-t (holott alatta talaj van), és fölé a padlófűtést. Végül is biztos jól fog fűteni a padlófűtés, ha 57 cm betont fűt át.
Szerintem ezek együtt itták végig valahol az egyetemet, mert hogy hiányoztak az órákról, az tuti :D
Nem a hajlitó szilárdsága nagyobb, hanem a keresztmetszeti modulusa. A szilárdság (nyomó, húzó, hajlitó, nyiró) a fa anyagétól és terhelés irányától függ. Kihajlás a rúd hosszától, anyagától, keresztmetszeti méretétől és alakjától és a megtámasztásaitól függ.
A hajlitást, nyirást, csavarást nem lehet egymástól függetlenül vizsgálni, ideértve a kihajlást és a ferde hajlitást is. Amellett az sem mindegy, hogy a fát milyen irányból éri a terhelés, mert irányfüggő a szilárdsága. Nem véletlenül tanitják ezeket a dolgokat öt évig az egyetemen.
Csak egyszerű dolgokra gondoltam, nem egy komplett tető tervezésére.
Nagyon leegyszerűsített példaként ha csinálok egy kis színt, vagy fáskamrát, akkor 10X10-es vízszintes gerenda helyett jobb ha 20x5-öst teszek, mert annak kétszer nagyobb a hajlító szilárdsága? (csavarás meg nyírás és egyéb nyalánkságok nélkül)
Jobban jársz, ha a 15x15 helyett kétoldali 5x15-öt raksz be.
Felül kell egy 15x15-ös taréjszelemen, ami végigfut a gerincélnél a szarufáknál. Ezt kétoldalról fogópárok tartják a helyén.
E közé a mini-fogópárok közé és a lenti "gerenda"-fogópárok közé beraksz egy 7.5x15-ös függesztőt a tetőgerinc alatt, és tökéletesen megtartja az egészet.
Ez igy már terhelhető is, más kérdés, hogy a függesztő miatt nem nagyon lehet közlekedni, csak bujkálva.
A szarufaméret jó lesz még betoncseréphez is. Lakóépületnél már nem engedi a szabvány, de csak a szabvány szigorodott, a körülmények nem.
Nekem 15x20-as van 5m fesztávval és nem hajlik be. A túllógás az egyik oldalon 1m a terasz fölé, így a 6m teljes hosszú gerendán picit segít a túlnyúlás végére terhelő szarufa, mert visszaemeli a gerenda közepét. ( Elmondani nehéz de rajzold fel a nyomatékábráját és látni fogod.
Mi a véleményed arról, hogy 15x15-ös gerendákat teszek és középen felhúzom egy kicsit őket a szarufáknál lévő fogópárokhoz.
Ezt meg szabad csinálni?
Terhelni amúgy csak annyival akarom, hogy esetleg üres műanyag ládák, dobozok lesznek fent.
A régi tetőről lekerülő régi tatai cserepet szeretném visszarakni (persze csak a hibátlanokat). Ezeket lehet 30-35fokos tetőre tenni, ha alatta tetőfólia van?