Budapesten tudtok ajánlani valami normális szerelőt?
Lenne egy check engine problémám (szökik a turbó nyomás/túl dús a keverék/nem jó a légtömeg mérő) és szeretném megnézetni valami bejáratott megbízható kollégával.
Az utolsó ember aki megnézte, ex kolléga és nagyon sok pénzt gombolt le rólam...
Nemtom, O3-kombinál nagy sebességnél akkora a szélzaj, hogy nemhogy zenét nem tudok hallgatni, de ordibálnom kell, hogy az autóban ülők megértsenek. Nevetséges.
13o-ig szépen siklík, de azután katasztrófális.
Azon gondolkozom, hogy a kocsi meg van emelve és bemegy alá a szél és ott valamit kap, ami körűl elkezd erősen őrvényleni.
Majd ha ezt lejárom és veszek egy prémiumot, akkor gondolokozom azon, hogy miként lehetne feltúrbózni a hangzást.
Pedig-pedig az O2-ben 17o-nél is sírí csend van. :(
Saját OI, OII és OIII-ban is magam cseréltem a hangszórót. (És eladáskor tettem vissza az eredetit - tehát azt is néznem kellett, hogy lehetőleg egyszerűen lehessen visszaépíteni.) Ugyanazt a MacAudio sugárzót vittem tovább, mert nagyon megszerettem. 16-os mélyközép, 1 csipogó és egy keresztváltó. 1 pár, mivel a hátsó sugárzókat elvből nem használom. (Kizárólag akkor, ha az utasok kérik, mert rádióműsort nem hallanak rendesen.)
Az OI gyári mérete 16-os. Ott simán beépíthető volt, csak a mögöttes lemezt kellett átalakítani. A csipogót a gyári helyre tettem be, némi farigszálás után, mert a gyárinál kicsitt nagyobb volt. Az OII-ben szintén 16-os a gyári méret, de ott kiemelőkeret kellett. A gyári csipogó helyére nem tudtam betenni az újat, így azt már a saját házába téve építettem be, a külső visszapillantó belső részére csavarozva. A keresztváltó az ajtó belülre került, talán egy hungarocell elemet kellett kivennem, hogy elférjen. Az OIII viszonylag friss emlék, most a nyáron csináltam. A hangszóró gyári mérete 13-as, és egy saját műanyag öntvénnyel építették be, ami viszont már 16-os. A gyári hangszóró - már csak a mágnes méretéből adódóan is - nagyon "szutyok". Ide új beépítőkeret kellett. A kárpit belsejéből kicsit ki kellett vágni - ez kívülről egyáltalán nem látszik, mert bőven van ráhagyás belül az anyagban. A keresztváltó helyét nagyon sokáig kerestem, végül az ajtóelektronika műanyag fedelére rá tudtam applikálni úgy, hogy elférjen a kárpitban. A gyári csipogó maradt ott, ahol van - természetesen kikötöttem. Az új csipogó nagyjából ugyanott van, mint az OII esetében, a külső visszapillantó belső részére csavarozva.
Tehát minden új egység az első ajtókban/ajtókon van. Kábelezni csak egy ajtón belül kellett, mivel a bejövő jel ugyanazon a kábelen érkezik, mint a gyári szerelés esetén.
Valamikor nagy autóhifis voltam, kettővel ezelőtti autómban még a tápkábeleket is magam húztam be, a csomagtartóba hátra az erősítőhöz nemcsak a pozitív, hanem a negatív pólust is hátravittem egy-egy 10 mm2 kábellel :-)
Az előző autóm (turbódízel) viszont alapjáraton is olyan hangosan ketyegett, hogy teljesen értelmetlen volt minőségi hangzásra pénzt és időt szánni :-(
Az O3 viszont elég csendes, ebben megint érdemes törekedni a hang javítására. Az enyémben 8 hangszóró van, de a több hangszóró az nem "jobb" hangot ad, hanem csak "többet".
Mindenképpen egy minőségi komponens szet kell az első ajtókba, a hátsó ajtókba pedig csak valami nagykitérésű mély(közép) sugárzót kell berakni (magassugárzó nélkül). A fejegység cseréjét, vagy erősítő beépítését (most még :-) ) nem tervezem, ezért olyan hangsugárzók kellenek, amelyek közepes, vagy annál jobb érzékenységűek.
9 év után most a hét elején cseréltettem az egyik Scoutba, sokkal szebben vált.
A Scoutnak hátul a diffibe is olajat cseréltek, elég cifra művelet.
A Haldexben is kellett, mert azt 6oe-renként kötelező, az büdös drága volt.
Amikor a kettőstömegüt cserélik, akkor egy normális szerelő kicseréli a kapcsoló szekrény:) olajat is.
Ennél az autónál nem volt soha járva se a kt-nél se a kapcsolószekrénynél.
Mi volt elöbb, az esztegapad vagy az autó? És az esztergapadnak, hogy nevezték a sebességváltóját? Hát úgy, hogy kapcsolószekrény, hiszen egy külön szekrény volt a gépre szerelve, amiben a gépkezelő a fogaskerekeket is cserélt.
Halljunk oda, hajtómű.:) Ezeket a bölcsészek találták ki. Soha nem hallottam, csak itt a fórumon.
Nekem O2-m van, de úgy látszik, hogy O3-ban is kb. ugyanaz a baj. Nem torzít a magassugárzó, hanem nagyon hangos egy bizonyos frekvenciatartományban... Én telefonról hallgatok zenét, ott beállítottam -10db-t 4khz-nél, így már jó. Szerintem ha valakinek 6 hangszórós rendszere van az autóban, azt nem érdemes lecserélni jobbra, mert úgyis olyan zajos az autó (O2ről beszélek, O3-ban nem ültem), hogy nem hallatszana a különbség.
A kettes octiban a BXE motor kissé meg van döntve és így nem lehet használni a betöltő és szintellenőrző csavart, egyébként a váltóból azért kell külön is leengedni az olajtöltetet, mert a váltóban külön nincs leeresztő csavar csak a difiben és onnan nem folyik ki az összes. Egyébként nem olyan nagy meló ám! Ez sem sokkal macerásabb mint a tiedben és abban sem árt ellenőrizni és beállítani a kapcsolást.
lehet hogy az én fülem nem elég igényes arra hogy az autóban is egy komoly hifistúdió hangzása legyen, de nekem a swing (és kétlem hogy a bolero vagy a colombus sokkal jobb lenne hangzás szempontjából) + a gyári 6 hangszóró több mint tökéletes. szóval ez az "octiba épített hangszórók minősége" ilyen (sz*r?) azért szerintem barokkos túlzás. talán inkább ott lehet a baj hogy a legolcsóbb 4-es rendszernél (ahol a hátsó ajtóba nincs is hangszóró) másfajta -valószínűleg olcsóbb, ergo gyengébb minőségű- hangszórókat építenek az első ajtókba (is, meg a magasak helyére is) mint a 6-os rendszernél. de abban egyetértünk hogy egy hangszóró csere (beleértve a valószínűleg olcsó/torzító magassugárzókat is, illetve hátra is beépíteni kettőt) valószínűleg nagyságrendeket emelné a minőséget.
azon a váltón nincs külön leeresztő és betöltő csavar? :-o csapágykihúzás, kapcsoló szerkezet beállítás, jesszus. de jó hogy nem ilyenem van :) ehez képest nekem az LHY-nál leeresztő csavar kiteker, olaj leenged, csavar vissza, betöltő csavar kiteker, olaj csővel-tölcsérrel betölt, csavar vissza, kész. kb mint egy motorolajcsere.
A soros kondi valahol a magas sugárzó hátulján van, amihez gondolom, a kárpit leszedése után férsz hozzá. 6,8 µF helyett 3,3-at javasolnak itt.
Azért ez nem ennyire egyszerű kérdés. Ha a soros kondit kicseréled egy kisebb kapacitásúra, akkor a vágási frekvencia (vagyis amely fölötti frekvenciájú hangokat megszóltatja a hangszóró) feljebb tolódik. Ez egyrészt jó, mert ha a magassugárzó egy bizonyos frekvencián torzít (mint azt sejtik ezzel a magassugárzóval kapcsolatban), akkor ezt a frekvenciát is vágni fogja a kisebb kapacitású kondi, tehát a torzítás csökken.
Másrészt viszont hiányozni fog egy frekvencia-sáv a megszólaló hang-tartományból, a középhangok szintje csökken. Ezt egy középsugárzó beépítésével illene kiküszöbölni...
Persze a Bolero fejegység és az Octiba épített hangszórók minőségi szintjén ez elintézhető egy vállvonogatással, ez ilyen, oszt' ennyi :-)
Sejtésem szerint a mélysugárzóhoz nem is raktak soros magasvágó elemet (ez egy legalább 60-100 menetből álló, jó vastag rézhuzalból megtekert tekercs lenne). Ennek hiányában a mélysugárzó nemcsak a mélyhangokat, hanem a közép, sőt bizonyos magashangokat is megkapja, ami nem túl jó neki.
Szóval itt nem a magassugárzó kondiját kell cserélni, hanem a hangsugárzókat mindenestől, egy jó komponens szetet kell berakni a hozzájuk méretezett hangváltó egységgel együtt.
(a gyári olaj cikkszáma ebbe a váltóba egyébként: G 052 726 A2 ha mondasz váltókódot akkor ezt tudom pontosítani)
Le kell engedni a difiből és a váltóból is az olajat! ...és 2 litert kell betölteni a tolatólámpa kapcsoló helyén keresztül egy vastagabb üzemanyagcső és egy kis tölcsér segítségével!
A váltó kapcsolószerkezetét le kell rögzíteni és az egyik kapcsolóvilla csapágyat ki kell húzni a és ott kell leengedni a váltóból az olajat. Ezek után nem árthat leellenőrizni a kapcsoló szerkezet alapbeállításait.
(A váltó alján van 3 fedél, egy nagyobb VW jellel, amit 2 csavar rögzít és van két egyforma amit oldalról egy-egy csavar tart a helyén. Ez utóbbiak a kapcsolóvilla csapágyak. Amikor kiveszed az egyiket az olaj leengedéséhez, a tömítőgyűrűre nagyon kell vigyázni, elvileg cserélni kellene, de nem találtam hozzá sem méretet sem cikkszámot és nagyon vigyázni kell, hogy a váltó kapcsolószerkezete ne mozduljon meg!)
inkább a váltókód kellene, pl szervízkönyvből. de a váltóba is bele van ütve. etka.cc-n pl váltókód alapján jó eséllyel megtalálod milyen jóváhagyású olaj kell bele (és mennyi), aztán már lehet a jóváhagyásra keresni hogy mely kapható olajok tejlesítik (castrolban pl biztos akad). de a legegyszerűbb ha a márkaszervíz megnézi alvázszám alapján és veszel tőlük. bár azok után hogy a minekaztcserélni álllásponton vannak, én inkább utánanéznék magam is hogy biztos jót adnak-e végül (már ha adnak).
Ha lent van, le tudod csekkolni a hangszóró méreteit. Sajnos nem írtam fel.
A leszedős videóhoz:
- először szedd ki a figyelmeztető lámpát, ha van (kis csavarhúzóval kifordítható, a menetirány felőli oldalon kell alányúlni)
- az ajtóbehúzó alsó burkolatának lepattintásához nem kell szerszám, bele tudsz kapaszkodni
- az ablakkapcsolót alulról is ki lehet tolni 2 kis csavarhúzóval, hogy elkerüld a látható sérüléseket (vagy használj műanyag eszközöket)
- a kárpit eltávolításához nem kell szerszám, meghúzod az alsó zsebnél, utána mögé fér a kezed, azzal tudsz segíteni (7 pattanást kell hallanod, utána még kicsit forgatni kell, hogy a nyíllal jelölt fém klipsz is engedjen)
- a kárpitot könnyebb kiemelni a végén, ha lent van az ablak (egyik kézzel emeled alulról, másik kézzel felül /a zár felőli oldalon/ kiemeled csatornából)
- igen, a végén a riasztó LED-re sem árt vigyázni, hogy ne tépd ki a helyéről...
- a kilincs bowdenjét ezek még ki kell akasztani, nem nagy ügy
Én már kétszer leszedtem az egyik kárpitot, nem para. Szerencsére a patentok nem törnek. Azért ne állj neki 5 fokban.
A soros kondi valahol a magas sugárzó hátulján van, amihez gondolom, a kárpit leszedése után férsz hozzá. 6,8 µF helyett 3,3-at javasolnak itt.
A mélysugárzó mögé úgy tudsz benézni, hogy leszeded műanyag szerviz ablakot. Azzal bénáztam, végül talán 2 nagy csavarhúzóval oldottam meg: a mélyedésbe dugva eldeformáltam annyira, hogy ki lehessen fordítani.