Bosznia - kösz az infókat!
Boszniának eredetileg keskennyomközű hálózata volt (1000 mm asszem). A Bród - Ploče és a Sunja - Doboj fővonalakon kívül volt szárnyvonal pl. Jajcéba (talán Banja Lukából) és Pločéből Dubrovnikba. Ploée-t nem találtam a térképen! Merre van?
Erre jo esélyed lehet, mert már vagy 27 darab van belölük és a nehezebb vonalakon szolgálnak (Kral. Lehota - Trstena, Tisovec, stb.)
Az átvitel (utánnanéztem) AC-DC, azaz váltoáramu az áramfejlesztés, egyenáramu a meghajtás, és valoban Tatra villamosmotorok vannak benne. (TE028 A02tipus)
Annyi, hogy az E554 sor. őse a Kandó-féle 050, ill. E550-es "Cinquanta", de annak a rudazata eltérő. Az 552 és 554-es sor. már a huszas évekbeli olasz továbbfejlesztése az E550-nek.
Apró gyöngyszem.
Az egyszeri ember (jelen esetben apám) holnap reggel a 700-al (Napfény IC) Szegedre szeretne menni, és korai indulási időpontra való tekintettel jobbnak látja előző este megvenni a jegyét. Ki is megy a Keletibe (mert az van a legközelebb), ahol közlik, hogy a nincs számítógépes összeköttetés a Nyugatival, tehát helyjegy sincs. Kérdés: azt meg tudják-e mondani, Kőbánya-Kispesten (ami neki a 2. legközelebb) tudnak-e jegyet adni? Pénztáros: az attól függ nyitva van-e ott ilyenkor a pénztár. Ezt ő persze nem tudja, csak úgy mint a Köki számát sem. Irány át az ügyeletre (vagy mi a túró, a pályaudvar külső végére), ahol szintén nem tudják Köki számát, viszont 3 telefon árán lenyomozzák, de fel már nem hívják, azt tegye meg az ügyfél. Ő meg is teszi, Kökin készségesen válaszolnak, hogy nekik napok óta nincs összeköttetésük a Nyugatival, és tudtukkal senkinek sincs, tehát onnan induló vonatra csak ott lehet helyjegyet kapni. Irány át a Nyugatiba, ahol többszörös S-alakban kígyózik a sor, mert máshogy nem fér el az embertömeg a pénztárteremben az 1 szem nyitva tartó pénztár előtt... Természetesen 99% diák (lásd ki utazik ma még vonattal témát), akik általában 3-5 jegyet vesznek, van köztük ilyen-olyan kedvezményes stb. Később kinyit mégegy pénztár. Eredmény: néhány perc híján 2 óra a vasárnap estéből jegyvásárlásra fordított idő. Nincs ma könnyű helyzetben, aki valamilyen rejtélyes oknál fogva vonattal akar utazni. (Bocs a hosszért...)
M.S.
Ha szabad kiegészíteni:
Környe-Oroszlány 9 km 1950
Oroszlány-Oroszlánybánya 1951
Zirc-Dudar 8 km 1949 (1946)
Dudar-Dudarbánya 2 km 1955
Tapolca-Zalahaláp 1936
Mór-Pusztavám 12 km 1950
Bodajk-Balinka 10 km 1951
Moha rakodó-Moha rakodó felső 4 km (1954)
Pusztaszabolcs-Dunaújváros 1951
Dunaújváros-Mezőfalva elág. 1954
Dunaújváros-Dunaújváros kikötő 4 km 1954
Érd elág.-Tárnok 1958
Nógrádszakál-Nógrádszakál oh. 2,4 km 195 (Kishalom-Losonc ČSD péage forgalomhoz)
Berente elág.-Szuhakálló elág 1,2 km 1955
Hejőkeresztúr-Tiszapalkonya Erőmű mh. 15 km 1955
Sajóecseg-Sajóbábony 5 km 1950
Szeged rendező-Szeged elág. (-Szentmihálytelek) 2,8 km 1942
Halimba elág-Halimba 5 km 1952 (1954)
A forrásokról (Btx002 !) a Vasúti Lexikon A-Z (kék) (1991) táblázata csak kiegészítő jellegű, a zöld Vasúti Lexikon (Műszaki Könyvkiadó, Bp. 1984.)768-783. oldali (csak a trianoni határokon belüli vasutakkal foglalkozó) táblázatát egészíti ki majdnem teljessé, viszont a hiányzó Taracköz-Aknaszlatina és Déda-Szeretfalva vonalakról a 2. kötet (vörös) hosszú szócikkekben emlékezik meg.
...visszafelé gondolkodva pedig, ha nézzük az építési időpontot, stratégiailag sosem ártott egy Bp-t elkerülő, kelet-nyugati "átjáró", a Nyugat-Európát elárasztani szándékozó tankoknak. Ez sokkal jobb, mint a Solt-Dunaföldvár (macerás, lassú), vagy a Déli összekötő híd (elsőként kerülne a Duna fenekére). Így legalább egy kicsit tovább lehet menni, míg elérjük az első komolyabb folyót, plusz Érsekújvárnál találkozni lehet a komáromi erődben raktározott lőszer-ellátmánnyal (már ha addig nem került a folyó mélyére a komáromi vasúti híd).
Ez talán már lehet(ett) indok...
Láttam közben 812-es is (a 810/Bz helyi átépítménye 257KW-ra).
Ezt természetesen ugy érték el, hogy elektromos átvitelt és 2 villanymotort szereltek az alváz alá (ha jok az informácioim akkor villamos motorokat kapott mind a két tengelyre).
Sziasztok,
jártam egy nagyot ma Salgótarján - Fülek - Kassa felé.
Szép kezdéssel: a füleki sebes 2 Ap-vel, csak másodosztályú kocsikkal :) Meglepő mekkora forgalom volt Füleken, volt pillanat, amikor csak 2 szabad vágány volt a 7-ből. Igaz, a mi szerelvényünk órákon foglal egy átmenő vágányt, mielőtt visszaindul. Kassára menet előbb összeszedtünk 5 perc késést, majd 3 perc előnyt...
Láttam közben 812-es is (a 810/Bz helyi átépítménye 257KW-ra).
Majd Pelsőcön még igazoltattak is a vasúti rendőrök :) Kassán elég jó volt az idő, meg jó sok mozdony is járt ott, köztük 2 CD-s is (azokat nem értettem miért, legalábbis a kettőt nem). A miskolci személyt 2 gép vontatta: a vonat is 2 kocsiból állt!
A vágányszámozás is érdekes Kassán: (ha jól emlékszem) 5-4-3-1-2-3A-6-7-8-9...
Aztán Miskolcon rohanás a Zemplén IC-hez, szerencsére elértem, csak közben fényképezni nem tudtam. És a helyemet is elfoglalták... De ez volt az első IC, amivel pontosan érkeztem Budapestre! :) És még talákoztam 2 régi ismerőssel is: a reggeli Ap-kkal (19-05 000+001)
...ha pár évtizeddel korábban építik, kiváló Pozsony-Miskolc-Kassa átlósokat lehetett volna csinálni. Tehervonatban is, és jóval kisebb (közel semmi) emelkedőkkel, mint a "szlovák hosszú falon" keresztül. Hogy ez Trianon előtt senkinek sem jutott eszébe?...
Ezért baj, hogy csak a hétkötetesben van benne. Gödöllőnél 6,7 - es emelkedő van. Amikor az Aszód - Vácrátót épült már tervezték a miskolci vonal villamosítását, de a V55 - ök egyedül nem tudták volna felvinni a tehervonatokat, a többes vezérlés pedig szinte megoldhatatlan volt. Ez a Kandó - Rakovszky fázis és periódusváltás rendszerből adódik. A gőz tolómozdonyokról pedig a MÁV hallani sem akart. De én sem értem, hogy miért építették meg azt a vonalat, ez még nem elég indok.
chrta izgulhat, miket írok Kisterenyéről. :))) Természetesen csupa jókat - bár a talaj halmazállapotából következően némileg sáros lett a cipőm a fantom-fűtőház megtekintésekor...
Addig is: vajon kinek az ötlete volt a pénztárablak melletti ajtón a régi FF kép-gyűjtemény, többnyire "odaátból" való gőzösökből, középen rajzolt Árpád-sziluettel, NoHAB "karöltve" CKD-csodákkal, satöbbi, és bent a pénztárhelyiség falán is még egy ilyen?
(Arra lennék csak kíváncsi, hogy ezt eddig hány "normális" utas szúrta ki?)
Vácrátót felől arra is van ám emelkedő. Ősszel különösen akáclevélhullás idején felemelő érzés arra elindulni. Az első fagyok idején volt úgy, hogy jól beállított BDV-vel csak lépésben tudtam felmenni Kisnémedi mh-ig.
Az útátjárókban bekövetkező balesetekhez találtam ezt a kis történetet a hmsoft összesben.
hmsoft válasz erre | adatok | e-mail 2000.12.29 17:03 (21915)
...nem menekültök, még egy sztori a carszkojeszelói gyűjteményből, úgyszintén egy megtörtént eset (szerintem ezek jobbak, mint a viccek):
Az akármilyen főnökségen riasztják az ügyeletest, hogy az ilyenésilyen útátjárónál esemény van. Összekapja magát, kiszáll, a következő kép fogadja. Tehervonat csupa tartálykocsiból, az elején egy dízel, a pályakotrójára feltekeredve egy totálratört rendőrautó. A mozdonyvezető bezárkózott a fülkébe, a segéd-mozdonyvezető a mozdony tetejére mászott fel, lovaglóülésben ült a főfényszórón. A mozdony előtt egy első ránézésre is hullarészeg rendőr tántorgott, és a mozdonyvezető meg a segéd felé hadonászva ordít: - Nézd meg, mit csináltál, te szemétláda, nézd meg! Tegnap hoztam a kocsit a szervízből! Azt mondtam, hogy kerülj meg, nem azt mondtam??!!
A másik rendőrt a közeli bokrokból halászták ki, odarepült az ütközéskor. Kérdik, hogy mit csinál a bokorban? - Gombát ... gombát szedtem, aztán egyszercsak hallom, hogy csatt...
A harmadik az autóban maradt, nagy horkolások közepette aludt, és még az ütközésre sem ébredt fel. Lángvágóval sikerült kiszedni a kocsiból. A három zsaru közül egy sem sérült meg!
Aztán tisztázódott a dolog. Berúgtak mind a hárman, mint az állat, és kitalálták, hogy egy kicsit zsebre dolgoznak, keresnek egy közlekedési lámpát, megállnak mellette, kivárják, hogy pirosra váltson, és ha arra jön egy autó, integetnek majd neki, hogy menjen tovább, továbbmegy, ők meg jól levágják a sofőrt azért, mert átment a piroson.
Hát ez lett belőle: megálltak egy útátjáró kellős közepén, látták, hogy a fénysorompó pirosan villog (amit franc tudja, minek néztek), az egyik kiszállt, hogy majd integet, és nemsokára már jött is a "balek", csak kicsit nagynak bizonyult...
Váchartyán és Vácrátót két szomszédos falu, de a többi tényleg tévedés. Ezek a vonalak nem nagyon vannak benne az Évkönyvekben de nincs meg az összes. A Környe - Oroszlány is az '50 - es években épült.
A vörös könyv szerint az Aszód - Vácrátót vonallal a gödöllői emelkedőt akarták kikerülni. Szerintem ezt egyszerűbben is meg lehetett volna oldani, ha másként nem visszavásárolt Mallettekkel, vagy Br52 - vel.
Én villamosmániás vagyok, de persze a nagyvasútat is bírom. Lenne egy kérdésem:
a Taurus induláskor kiadott dórémifászólátidó hangja valami tréfás jelzo, vagy pedig a tirisztoros szaggató(IGBT) frekvenciájának változása. Annyira tetszett, amikor hallottam, mintha vonósok volnának!
A történet:
12:15-kor inult Városmajorból az 56-66-os szerelvény. Szent János Kórházig 2* vert le a kiasutomata, igy a járművezető úgy határozott (az utasitás értelmében), hogy visszafordulva lemegy Városmajorba, s cserekocsit kér. Sajna nem tudhatta, hogy az automata motorzárlat miatt vágott le.
(ti: motorzárlat hegymenetben: leáll a moci és kész, lendületből megy, amig megy; völgymenetben, generátor üzemmódban: leblokkol, és alkalmasint ki is siklik)
Elindult Városmajor felé, és 25 méterre a perontól legerjedt a motor, blokkolt, és a völgyoldali forgóváz kisiklott. Valamely szerencsétlen erőhatás miatt a kocsiszekrény leugrott a forgóvázról, és a forgóváz megsértette, tönkretette a jármű légsűrítőjét, valamint a vontatómotor is súlyosan megsérült (nem csak villamosan, fizikálisan is).
Mindez 12:25-kor történt.
A nagysegély és a balesetisek tették vissza a forgóvázat a helyére, és valamelyest visszahelyezték rá a kasznit. Az 54-64-es szerelvénnyel 16:10-kor bevontatták Városmajor kocsiszínbe.
Forgalmi vonzat:
Esemény előtti utolsó vonat: 12:00
Esemény utáni első vonat: 16:18
Közben:
12:35-16:02 között Szt. János kórház - Széchenyi-hegy között össze-vissza közlekedtek a vonatok (51-61 és 55-65).
A történet:
12:15-kor inult Városmajorból az 56-66-os szerelvény. Szent János Kórházig 2* vert le a kiasutomata, igy a járművezető úgy határozott (az utasitás értelmében), hogy visszafordulva lemegy Városmajorba, s cserekocsit kér. Sajna nem tudhatta, hogy az automata motorzárlat miatt vágott le.
(ti: motorzárlat hegymenetben: leáll a moci és kész, lendületből megy, amig megy; völgymenetben, generátor üzemmódban: leblokkol, és alkalmasint ki is siklik)
Elindult Városmajor felé, és 25 méterre a perontól legerjedt a motor, blokkolt, és a völgyoldali forgóváz kisiklott. Valamely szerencsétlen erőhatás miatt a kocsiszekrény leugrott a forgóvázról, és a forgóváz megsértette, tönkretette a jármű légsűrítőjét, valamint a vontatómotor is súlyosan megsérült (nem csak villamosan, fizikálisan is).
Mindez 12:25-kor történt.
A nagysegély és a balesetisek tették vissza a forgóvázat a helyére, és valamelyest visszahelyezték rá a kasznit. Az 54-64-es szerelvénnyel 16:10-kor bevontatták Városmajor kocsiszínbe.
Forgalmi vonzat:
Esemény előtti utolsó vonat: 12:00
Esemény utáni első vonat: 16:18
Közben:
12:35-16:02 között Szt. János kórház - Széchenyi-hegy között össze-vissza közlekedtek a vonatok (51-61 és 54-64).
v_peti!
Boszniának eredetileg keskennyomközű hálózata volt (1000 mm asszem). A Bród - Ploče és a Sunja - Doboj fővonalakon kívül volt szárnyvonal pl. Jajcéba (talán Banja Lukából) és Pločéből Dubrovnikba.
A mellékvonalakról nem tudom, hogy a II. világháborúban pusztultak-e el, vagy a fővonalak normálnyomtávúsításakor szűntették meg őket. Az utóbbi a 60-as évekre tehető /sacc.
(Aki többet tud, javítson ki!)
Van egy 1978-as J menetrendem, de abból sok oldal hiányzik, sajnos éppen ez a környék :(
"Halálos vonatgázolás Békéscsaba közelében
2003. március 9, vasárnap - [13:50]
[Belföld] Halálra gázolt a vonat egy fiatalembert Békéscsaba és Murony között. A 20 éves fiatal vasárnap hajnalban feltehetőleg alkoholos állapotban eshetett a sínekre és az ott közlekedő szerelvény hátulja elsodorta őt. A férfi olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen életét vesztette és mivel a rendőrség bűncselekményre utaló nyomokat nem talált, államigazgatási eljárás keretében vizsgálják az esetet. (X-Press)"
Ennek nagyon örülök, de nem hiányzik a listából az a típus, aminek ha jól számolom idén májusban lesz kereken 40 éve, hogy szolgálatba állt...? Az MVP lapján is csak a pálinkázás szerepel ennek ügyében, gondolom az ettől teljesen független.
M.S.
13:18-kor Szent János Kórház mh-nél kisiklott a Fogas (56-66). Az ok szokásos: motorzárlat, de most egy kissé durvább, mint az eddigiek. Személyi sérülés nem történt, képekkel este szolgálok.