Keresés

Részletes keresés

james 36 Creative Commons License 2011.08.28 0 0 101302

Üdv mindenkinek!

A Lajta monitor fedélzetén jártam.

Nagyon tetszett a kis fali polcon elhelyezett, üvegdugós „snapszos” üveg a két pohárkával

Gondolom a Parancsnok úr néha napján, megtöltötte a poharakat, majd „egészségére” felkiáltás közben,

összekoccintotta Őfelsége képe előtt, és egyenként felhajtotta mind a kettőt.

A „sparhelt”.
Ezen készítették a kaját, és mikor a szakács elkészült vele, akkor a „Kukta” felkapta a szócsövet,
majd bele ordította ―  „csajkát fogj!” (lehet, hogy tányérból ettek?)

Laikus lévén fogalmam nincs, hogyan telhettek akkoriban a hétköznapok a monitor fedélzetén.

Megköszönném, ha valaki segítene ebben a kérdésben.

 

  

 

Több kép, és nagyobb méretben:

forgószem Creative Commons License 2011.08.28 0 0 101301

Úgy látszik ez már végleges.

 

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a Duna folyam magyarországi szakaszán (1811-1433 fkm között), továbbá a Szentendrei Duna-ágban automatikus hajóazonosító és nyomonkövető rendszer (AIS) működtetési és használati kötelezettséget vezet be, az alábbiak szerint:

a) 2011. szeptember 1-től a magyar lajstromban nyilvántartott hajókra, kompokra és azokra a kisgéphajókra, amelyek 12 főnél több utas szállítására engedélyezettek, továbbá az úszó munkagépekre terjed ki.
A kötelezettség alól mentesülnek a kötelékben továbbított úszólétesítmények, és a nem szabadon közlekedő kompok.
b) 2012. január 1-től az a) pontban meghatározott úszólétesítményeken túl a nem magyar lajstromban nyilvántartott hajókra, kompokra és azokra a kisgéphajókra, amelyek 12 főnél több utas szállítására engedélyezettek, továbbá az úszó munkagépekre terjed ki.
A kötelezettség alól mentesülnek a kötelékben továbbított úszólétesítmények, és a nem szabadon közlekedő kompok.
A hajóhelyzetmegállapító és nyomon követő rendszerekre vonatkozó műszaki előírásoknak megfelelő, üzemképes AIS-készüléket – az úszólétesítmény kijelölt veszteglőhelyen és kikötőben lehorgonyzott vagy kikötött állapotban történő veszteglése kivételével – működő állapotban kell tartani

 

http://www.nkh.gov.hu/Hajozas/Kozlem/HSZH/Hajs%20Hirdetmnyek/053_du_2011.pdf

nohabrok Creative Commons License 2011.08.28 0 0 101300

 

 

 

Valamikor az ötvenes évek derekán, iskolai hajókiránduláson voltunk a fedélzetén és elkapott bennünket egy hirtelen lecsapó vihar. Féltünk és a tanáraink tekintetében is aggodalmat láttunk. De a hajó nemcsak kecses, hanem megbízható is volt. Imbolyogtunk, küszködve a nagy hullámokkal, és a jó öreg Helka bevitt bennünket a biztonságos kikötőbe. Dicséret a hajónak, meg a személyzetnek, akik - biztos vagyok benne - tapasztalt öreg rókák voltak.

tehtube Creative Commons License 2011.08.27 0 0 101299

A testvérhajó fiútagja. Természetesen 20-án teltház volt. Vagyis hajó :-)

gepesz Creative Commons License 2011.08.27 0 0 101298

A "fartükrös" kép honnan van?

Előzmény: LUCzI FERencz (101295)
LUCzI FERencz Creative Commons License 2011.08.27 0 0 101297

Valamiért nem jelent meg az előbb a kép:

 

Előzmény: LUCzI FERencz (101296)
LUCzI FERencz Creative Commons License 2011.08.27 0 0 101296

A "lodká"-ra még egy jellegzetes példa:

 

 

LUCzI FERencz Creative Commons License 2011.08.27 0 0 101295

A Duna-deltában élő orosz származású lipovánok a maguk építette fekete, kenuszerű, palánkolt építésű evezős csónakjaikat még most is "lodká"-nak nevezik, az összes többi csónakfélére a román "barca" (bárka) szót használják.

 

Előzmény: scossa (101285)
gepesz Creative Commons License 2011.08.27 0 0 101294

Ismerős. Valamikor ki is mentzettem, ott van a régi gép dvd jén.

De újra végigolvastam. Kösz. Most megpróbálom kideríteni, hogy él-e még a mérnök úr. Még élhet is. Nem is lenne agg.

Na megpróbálok ráguglizni.

Előzmény: - Fefi - (101293)
- Fefi - Creative Commons License 2011.08.27 0 0 101293
- Fefi - Creative Commons License 2011.08.27 0 0 101292

:-((((

Bosszús vagyok!!! :-((

 

Pötyögtem egy (nekem) eléggé hosszadalmas választ, de félrenyomtam valamit! :-/

Előzmény: miss giraffe (101291)
miss giraffe Creative Commons License 2011.08.27 0 0 101291

Értem! :) Akkor tulajdonképpen, amiket én fotóztam le milyen szerepet töltenek be .. ?

Előzmény: - Fefi - (101276)
- Fefi - Creative Commons License 2011.08.27 0 0 101290

Ja!

Remélem, úgy vélem, illik a téma a Gőzhajók, hadihajók, hajózás fogalomkörbe!

Ellenkező estben, bocs az offolásért! :-)

(De tényleg a kedvenc járművem!)

(Még ha nem is igen lehet ennél többet értekezni róla.) :-/

- Fefi - Creative Commons License 2011.08.27 0 0 101289

…kisebb ladikokra…” - és  ~csónakokra

Előzmény: - Fefi - (101288)
- Fefi - Creative Commons License 2011.08.27 0 0 101288

Még kinyitősebb -  locska - alakban is fellelhető régebbi írásokban. Tudomásom(?) szerint a kisebb ladikokra (lélekvesztőkre) alkalmazták.

Előzmény: scossa (101285)
- Fefi - Creative Commons License 2011.08.27 0 0 101287

:-))

Előzmény: Törölt nick (101286)
Törölt nick Creative Commons License 2011.08.27 0 0 101286

Дa

scossa Creative Commons License 2011.08.27 0 0 101285

A szerző érdekes módon kihagyta a felsorolásból a csikli kifejezést, ami a halászladikoknak egy speciális fajtája.

Egyébként ismeretem szerint a ladik szó az északi szláv lod' szóból illetve annak kicsinyítő képzős változatából, a lodka szóból ered.

Előzmény: - Fefi - (101284)
- Fefi - Creative Commons License 2011.08.26 0 0 101284

„Érdekes” és szép - attól is, hogy nekünk kissé archaikus. De ez érthető, ha tudjuk a szerző életidejét. (1877. - 1957.)

 

Zsembery Gyula dr.
a Magyar Cserkészszövetség tiszteletbeli társelnöke,
a Magyar Turistaszövetség ügyvezető másodelnöke,
a Testnevelési főiskola előadótanára.

Előzmény: mopet46 (101283)
mopet46 Creative Commons License 2011.08.26 0 0 101283

Érdekes nyelvezete van az oldalnak. Tele szakszavakkal, ami nem mindig egyezik a hajós szakszavakkal. Hajtóevező- vágóevező :-)  Kuklizás. Én most hallom először a védlizésre. Persze mindegy, csak csóváló evezés ne legyen. :-)

Előzmény: - Fefi - (101276)
- Fefi - Creative Commons License 2011.08.26 0 0 101282

Viszont tetszik abban a bekezdésben a „…bordái (bókony) egy darab görbeszövésű fából készülnek.”

Előzmény: - Fefi - (101281)
- Fefi - Creative Commons License 2011.08.26 0 0 101281

Bizonytalan vagyok… :-/ (Merthogy a nyelvekkel csak természetesebb, ősibb és kellemesebb közegben foglalkozom. ;-) )

(Alsó-)Ausztriát jelölné?

Előzmény: rezgaras (101280)
rezgaras Creative Commons License 2011.08.26 0 0 101280

Jó az az "Ostmark"... :-))

 

Előzmény: - Fefi - (101276)
- Fefi - Creative Commons License 2011.08.26 0 0 101279
- Fefi - Creative Commons License 2011.08.26 0 0 101278

A szívemből szól (ugyanonnét): - A vizek legszebb és természeti kincsekben gazdag megnyilvánulása a folyó…

Előzmény: - Fefi - (101276)
Gulliver utazik Creative Commons License 2011.08.26 0 0 101277

Mi a szárnyasnál egy kicsit lassabb hajót próbáltunk ki: http://iho.hu/hir/utazas-a-fejedelemmel :)

 

- Fefi - Creative Commons License 2011.08.26 0 0 101276

:-) :-)) :-)))

 

Tök egyszerű: A ladik laposfenekű - a fenékborda (Vagy a borda fenékrésze? Ki tudja, hogyan helyes?) egyenes (vízszintes).

 

- A ladik fogalma -

- A ladik leírása -

Előzmény: miss giraffe (101275)
miss giraffe Creative Commons License 2011.08.26 0 0 101275

Értettem :) Én csak egy laikus turista szerepét töltöttem be :) De szívesen tanulok mindig.

Előzmény: - Fefi - (101249)
Hamster Creative Commons License 2011.08.25 0 0 101274

A hajólaikus megint blogol: pár percnyi szárnyasozás Bajáig és vissza, valószínűleg nem kimondottan szakszerű narrációval :)

 

Szárnyashajózás belföldön

A szárnyashajók gyerekkorom óta foglalkoztatnak, de fel kellett nőnöm ahhoz, hogy végre utazhassak is eggyel. Nem Bécs felé, ami a fő bevetési területük volt eredetileg, hanem Bajára és vissza, de azért ez az út se semmi! A hajózásról ugye leginkább azt tudja a szárazföldi[...] Bővebben! Tovább »

forrás: Blog.hu

rezgaras Creative Commons License 2011.08.25 0 0 101273

A legújabb statisztika:

 

Az elmúlt év azonos időszakához képest a belvízi áruforgalom volumene 18 százalékkal, az árutonna-kilométerben mért teljesítménye pedig 8 százalékkal esett vissza. A belvízi áruszállításban a magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított áruból 7, az árutonna-kilométerben kifejezett összteljesítményből 8 százalék volt

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!