Na én is pont erre gondoltam. Egy olyan betét aminek lapos a teteje, egy könyökkel belekötök a kéménybe és kész. Ez így elég kis távolságból megoldható. Az oké, hogy gazdaságtalanabb a mőködése, de mit és egy olyan kandalló a lakásba ami nem tetszik?
Szerintem minimálisan egy könyök magasság a tűztér felett. Van olyan mullitos nagyáruházas csempekandalló amiben a könyök is benne foglaltatik, és a tűztér felett 2 sor csempe van és kész. De kérdés, hogy jó-e ez így, mert így kevés lesz a konvekciós hőátadás. A cél az, hogy a füstcső minél nagyobb része érintkezzen láramló levegővel, ne dobjuk ki a meleget a szabadba. Ehhez meg nagy kupola (búb) kell.
Igen ez teljesen igaz. A minősége az 5-ből 2 esetleg 3. a zománc könnyen pattan, deformáció van benne. Még egyszer nem vennék az biztos (vagy lehet, hogy mégis?? az ára miatt)
Nagyon kicsire mint írtad nem készülhet, mivel a füstcső takarása is a feladat, és a kupola a tűzteret körülvevő szerkezet folytatása. A füstcső pedig nem baj ha nem túl rövid, mert annak a felületéről is jelentős hőmennyiség nyerhető. A kupola a kéménybekötés felett lezárható így a kupola magassága már minimum ebben az esetben 60-80 cm lesz a tűztér tetejétől számítva. A többi már csak az arányok (esztétika) kérdése.
a süveg minimális méretét mi határozza meg? úgy gondolom a füstcső takarása és a meleglevegőt fújó rácsok mérete. ez kb. min. 40 centi lehet ami lehet a tűzteret körülvevő szerkezet folytatása. más miatt szükséges, hogy nagyobb legyen?
Én most ismerkedem a kandalókkal, amit majdan saját magam szeretnék megépíteni. Már kivettem néhány szakkönyvet a könyvtárból :)
Az az egy bajom van a kandallókkal, hogy nem tetszik az a süvegnek, vagy minek nevezett valami a tetején. Kérdésem lenne, hogy el lehet-e készíteni enélkül a kandallót? Tudom persze, hogy valamennyi hely kell fölötte a füstelvezetést is meg kell oldani és azt eltakarni, de valahogy minimalizálni a dolgot.
Ha több meleget akarsz a nappaliba, akkor a konvekciós burkolat egyik csövét vezesd el a nappali kandallóval átellenes oldalára, és máris megoldódott a dolog.
De a kandalló ajtaján sugárzik kifelé ameleg, amúgy is ott lesz a legmelegebb!
Nyugodtan vedd meg a 2 x 1 m-es táblát mert szükség lesz rá. számold ki : durván 50 x 50 cm a teteje + alja , két oldala és van még hátulja +a teteje alatt egy füstterelő lemez, tehát ez 6 db kb. 50 x 50-es. Az enyém teljesen kocka , ja 3 mm-esből csináltam ,egyszerű durvalemez.
Erre mondjuk nem gondoltam. De mennyire sokat számít (%). Vagy van tapasztalat vagy példa ilyenre valamilyen gyártóknál? A betétet konvekciós burkolattal akarom csinálni és 2 másik szobát fűteni vele. Ezért gondoltam, hogy így kicsit több meleg jutna a nappaliba is ahol a kandalló lesz.
A kifelé nyíló, meleget kisugárzó megoldás nem biztos, hogy jó, mert lehet, hogy rontja a tűztér hatásfokát azáltal, hogy csökken a belső hőmérséklete és nem egyenlő mértékben lesznek forróak az oldalfalak.
Jaja hogy jön ki a lemez :) ma felhívtam a helyi vastelepet. Sajna vagy veszek 1m x 2m táblát ami a legkisebb, vagy a 1.5m x 6m-es táblából vágnak, de kizárólag csak keresztbe a táblát (470Ft/vágás), hosszában nem. 1nm 5mm melegen hengerelt lemez 40kg és 255Ft/kg azaz 10200Ft.
Van kazánlemez is, 315Ft/nm ebből 3-4 féle szabvány is van, ezeknek még utánanézek.
Az eladó kérdezte, hogy mire kell, elmondtam, hogy mit szeretnék vele kezdeni. Azt mondta, hogy a nálunk kazánokat gyártó igen profi hírű cég is az olcsó melegen hengerelt lemezt viszi a samottbetétes kandallókhoz. De szerinte a kazánlemezen akár égetni is lehet bárminemű deformálódás nélkül. 1nm akár lég is lehet..
Többre számítottem árban :)
30cm-es a leghosszabb hasáb amit találtam hirtelen a rakásban. AKkor ilyen széles lesz a háta +samott. Az oldalait viszont szeretném ha nagyobb szöget zárnának be a hátoldallal 90 foknál, hogy kisugározzák a meleget. Mondjuk 120 fok....?
Hogy magyarázzam magamat, az előbbit természetesen úgy értettem, hogy a samott olyan helyeken indokolt, ahol a forró 4-500 fokos, vagy még melegebb füstgázzal érintkezik, tipikus példa a cserépkályha belseje, de akármilyen tűzterek fala is.
Szerintem, mivel a tűztér fala által sugárzott hő lényegesen gyengébb, mint a füstgázhőmérséklet, ezért nem indokolt a samott. A folyamatos légáram miatt 100egynéhány foknál nem fog jobban felmelegedni a tégla, és mivel az égetett agyag, ezért azt bírnia kell. Viszont a habarcs, amivel ragasztod az nem árt, ha speciális hőálló valami.
Hát így nem tudom megmondani sajnos, bemész egy barkácsáruházba és megmérsz egy hasonló teljesítményű tűzteret :-)) Az az igazság hogy én tavaly kaptam egy kis kandallót ( kb. 50-ezres kategória ) 80-90 m2-t fűtöttem vele eredményesen. A gondom csak az volt vele hogy kicsi volt a tűztere, a hamutálcája,a rácsa, és volt egy pár ésszerűtlen megoldás rajta, valami idióta tervezhette . Na én ebből kiindulva csináltam egy nagyobbat, úgy voltam vele: ha a kicsi fűtött a nagy se lehet sokkal rosszabb.....Az enyém tűztere 50 x 50 x 50 centis minusz a samott. De nem a kilowattok miatt hanem mert így adta ki a lemez :-))
Én eddig csak rosszat hallottam róla. Arra lennék kíváncsi, hogy mennyire pontosak a méretek meg ilyenek A mester szerint olyanok a csempék mint ha meg lennének tekeredve.
Cserépkályhát falra építeni TILOS, a faltól 10 cm-el kell megépíteni. Kéményt megvésni (villanyszerelés céljábó) TILOS. A kátrányon segíthet a kéménytisztító fahasáb alkalmazása (de csak kizárólag függőleges járatú kályhában). Száraz fa és megfelelő mennyiségű levegő esetén nincs kátrány. Lehet esetedben érdemes lenne az újrarakáson gondolkozni. Feltárni az építéskor elkövetett esetleges hibákat, az elektomos hálózatra vontakozóan is.