sziasztok, elsősorban astra-tulajok. először is öröm volt látni, hogy a látszólag semmi a tűztér tetejében gomolygó lánggá alakul :)
viszont két problémám van: az egyik, hogy a fa kibucskázását megakadályozó taréj előtti részen az üveg kormoz, mert ide nem megy le a szekunderlevegő. ez normális?
a másik, hogy amikor jól begyulladt, akkor tökig elzárt primer és vízszintes izé (ami a füstcsőben van, rövidzár, bocsi) mellett is nagy a cúg. ha jól tudom, be lehet szabályozni a szekundert. hogyan?
a kémény 20*20-as falazott, cirka 4,5m hatásos magasság, és van egy fél méteres majdnem vízszintes szakasz a füstcső vége és a kémény között (a kémény fala+egy válaszfal).
Csak sajnos sokan vagyunk akik nem tudunk kiadni 100 000 ft-ot egy kandallóért, de nem is nagyon akarunk ha meg tudjuk hasonló minőségben csinálni. Az enyém lassan kész, most tartok kb 25000-nél még jön az üveg egy 5000-es, a samott szerencsére ingyévót, az nem tudom mennyi lett volna. És hát ott van még az alkotás öröme :-)))
A különböző méretekhez, különböző méretű (kersztmetszetű) kémény szükségeltetik. A hőszigetelt, bélelt kémyény előny, de fatüzelésnél nem szükségszerű a gyakorlatban. Egy túlméretezett hideg kémyénynél lehetnek problémák a begyújtás során (visszafüstől) ill. a használat során is (kátrányosodik). Helyes tüzeléstechnika és megfelelő kéményméret esetén nincs gond a tégla kéménnyel sem, de ha kátrányosodik extrém esetben nem megmenthető a kémény, újra kell rakni, akár már pár év után is.
Hétvégi házba tervezünk tertio kandallót. Hétvégenként három napig használnánk. Mennyi gondot jelentene, ha csak egyszerű 20*20-as téglakéményt építenénk, nem szerelt szigetelt kéményt (spóroplásból)? Ház közepén van a kémény, kb 8 m magas. Fűtetlen tetőtéren megy keresztül.
Én lebeszélnélek a saját tűztér készítésről. Ámbár van itt pár ember aki pont most ilyenre készül, sok sikert nekik. Vannak aránylag működőképes olcsó tűzterek a piacon, ha az ár miatt tennéd ezt, nem vagyok benne biztos, hogy bárki azt a minőséget el fogja tudni érni, ami már készen kapható (itt most a 100e ft körüli készülékekre gondolok). Ha lemezből készíted, plusz megveszed hozzá a szükséges samot és öntvény elemeket és hőálló üveget készen, nem fog kevesebből kijönni, és akkor még ott van a bizonytalanság, hogy működni fog e normálisan. Ha pedig egy drágább készüléket akarsz lemásolni ami már a 200-400e ft-os kategória és azt olcsóbban megépíteni, ahhoz meg már tényleg kell a gyártói (több mint 10 év) tapasztalat és a megfelelő technológiai háttér.
Csak az a gondom ezzel, hogy a tűzteret is magam szeretném megcsinálni. Ennek ugyan még nem néztem utána, de a tűztér méretéből meg lehet becsülni a teljesítményét?
A kéményméretezés külön tudomány. A tüzelőberendezés huzatigénye határozza meg, de tény, hogy nagyon sok kandallóbetétnek manapság 180-as vagy 160-as csonkja van. Ha a gyártók akarnának spórolni, az érthető, de műszaki alapok nélkül ezt nem tudnák megtenni, mert nem kapnák meg a szükséges engedélyeket a forgalmazáshoz. Szóval csatlakozom az előttem szólóhoz: ha lehet, előbb tüzelőberendezés, aztán ahhoz kémény. Ha van már kémény, akkor viszont mindenképpen annak a teljesítményét kell figyelembe venni a vásárláskor. Az sem egészséges, ha egy 7m magas, 200-as kéménybe betolunk egy 150-es kipufogót. Az viszont tuti, hogy a szerelt kémények világában ilyen kéménydíszeket már sajnos nemigen fognak csinálni, mint ez:Cserépkályha, kemence, kandalló, kerti konyha
pedig az fontos! az a levego mar nem eri a fat/parazsat, igy nem noveli a tuz intenzitasat, viszont a tuz feletti forro gaz oxigenhianyos, de sok egheto dolgot tartalmat. ha meg eleg meleg amikor tolsz ra levegot, ezek elegnek, novelve a hatasfokot.
Van mostmár a piacon egy rakás tűztér és önálló kandallókályha 150-es füstcsővel, én is olyat vettem. Teljesen jól üzemel a 14x14-es kéményemmel, de hát erre találták ki :-)
Nahát nézzétek mit találtam a kéménykutakodás közben:
Kandalló részére legalább 20/20 cm névleges méretű kisméretű tömör téglából falazott kürtő, vagy NA 200 mm méretű saválló acél ill. samott béléscsőrendszerrel szerelt kürtő építendő. (A kandallóbetétek égéstermék-elvezető csonkja leggyakrabban NA 200 vagy NA 250 mm-es méretű.) Keresztmetszet szűkítés az áramlás irányban tilos !
Üdv! Temporis használók tájékoztatnának,h ilyen langyos időben,hogyan lehet gazdaságosan üzemeltetni a kandallót?Milyen rendszerességgel,milyen szabályozással,h az ideális(nálunk 21-22 fok)legyen a légtérben? Köszi! pá!
Üdv! A láng fölé vezetett levegő még nincs meg és nem is biztos hogy lesz, nagyon sok értelmét nem látom, de ezen még agyalok..... " A levegőbevezetéseken milyen arányban oszlik meg a légram? Nagyjából saccra kb hány m3/h?" Ezt sajna nem tudom megmondani, a külsőlevegő csöve 9 cm átmérőjű de hogy ezen mennyi levegő jön be óránként?? ...passz. Ha kész lesz csinálok róla képeket és ide felteszem vagy küldök a méledre is.
A láng fölé vezetett 3. levegőt hogyan oldottad meg? Eddig 3 félét láttam.
1. amikor a samott falban vannak lyukak egyenletesen elosztva. Asszem BeFnél láttam
2. amcsi kályhák és betéteknél perforált fémcsövek 3-4 db keresztben a láng fölött.
3. az Edilkaminnál perforált fém lemez van a tűz fölött.
Én fémet nem akarok, mert ha a láng fölött van hegesztés az nem lehet valami hosszúéletű, megcsináltatni pedig jó sokba kerülhet. Szerinted lyuggatott samottlap is megfelel erre a célra, mint az Edilkaminnál.
A levegőt ide is a betét falára hegesztett zártszelvényben akarom vezetni. A samottlap és a zártszelvény összekötésénél milyen tömítést lehet használni ami követi a különböző mértékű hőtágulást? Ide is tegyek tűzálló fonalat?
A levegőbevezetéseken milyen arányban oszlik meg a légram? Nagyjából saccra kb hány m3/h?
Küldesz nekem képeket az általad épített kandallóbetétedről? sz.balogh@gmail.com acímem.