Milyen ostoba számítási módszer. Nem úgy kellene számolni, hogy minden egyes menetrendet (munkanap, tanszünet, szabadnap, munkaszüneti nap) meg kellene szorozni az adott évben lévő napok számával, összeadni őket, és elosztani 365-tel. Mert ebben a formában tényleg ostobaság a dolog.
"Mely városokban lesz szerintetek ez a nagy sűrítés a helyijáratoknál?"
Keszthelyen például. Kis jóindulattal azt lehet mondani, hogy kétszerannyi helyijárat jár, mint tavaly ilyenkor.
Zalaegerszegen és Nagykanizsán valamivel kevesebb a járatok száma az új menetrendben, de ez részben csupán technikai dolog, mivel több vonalon is körjárattá lényegültek át egyes korábban oda-vissza irányra bontott járatok.
A járatok száma egyébként a legsemmitmondóbb adat azok közül, melyekkel a menetrendeket jellenzik. Teszemazt van egy autóbuszvonalam, amin mondjuk 15 percenként járnak a járatok munkanapokon egész üzemidőben. Van tehát kb. 76 járatom (4x19). Kitalálom, hogy tanszünetben járjanak csak 20 percenként. Így lesz 2x19 új járatom, miközben a régiek is megmaradnak. Hatás: 50%-kal növelem a járatszámot, ugyanakkor a szolgáltatás színvonala csökken.
Igen, ha az évközbeni szüneteltetések utáni eheti állapothoz viszonyítanak, mert 2005. december 10-hez képest már 2005. december 11-ig tényleg nem sok.
A legutóbbi menetrendváltás óta annál több volt:
Tavaly december óta megszűnt vagy szünetel:
203 Szombathely-Bratislava
573 Csongrád-Arad
577 Kalocsa-Arad
714 Szombathely-Graz
725 Szombathely-Wien 1 járatpár
742 Nagykanizsa-Wien
Ezek most hirtelen mind visszaállnak, vagy ennyi új indult, vagy csak ennyire pontos a statisztikájuk, mint a Volán Egyesülés honlapja, ahol a már nem közlekedő nemzetközi járatok menetrendje is ott virít:(
Azért előny, mert ha teljesen sík megállóban cserélsz utast, és nincs ajtóféked, se történik különösebb baj, ha "elbambulsz" és lelépsz a pedálról -egy picit mindig meggurul az autó, mielőtt betenné az egyest, erre felfigyelsz, és vagy a westingfékhez kapsz, vagy rányomsz a pedálra.
Továbbá azért jó még ha üresbe kapcsol, mert -nem röhög, ez személyes tapasztalat!- üresben nem remegnek annyira a tükrök, ergo látod az utascserét rendesen a belső, lépcsőlátó, és jobbos tükörben egyaránt. (Szabvány Ikarus tükörről beszélek).
"Az új közlekedési rend a helyközi és nemzetközi forgalomban az előző évivel azonos járatot tartalmaz, a helyi forgalomban pedig 6,7 százalékkal nő a járatszám."
Mely városokban lesz szerintetek ez a nagy sűrítés a helyijáratoknál?
Jópár helyen volt ritkítás tavaly (Jászberény, Gyula, Balassagyarmat), még több helyen lényegében változatlan maradt a kínálat, és szinte csak Hódmezővásárhelyen nőtt.
A Volánnal ellátott nagyvárosok közül Debrecenben ritkítások voltak, Szegeden tavaly december 6. óta az éjszakaikon kívül semmi változás, Kecskeméten változatlan, Győrben sem láttam nagy sűrítést, stb.
Őszintén érdekelne tehát, hogy ez a helyi járatszám növekedés mely városok lakóit boldogítja majd.
A helyköziben a Volánbusz, Nógrád Volán csökkentéseit lehet, hogy összességében ellensúlyozták pl. a Zala Volán és a Tisza Volán új járat indításai és pl. Békés megyében lényegében változatlan a járatok száma (1-2 kisebb nyesegetéstől eltelintve nagy irtás nem történt), bár azt is kicsit kétkedéssel fogadom, hogy még csak 1 %-os csökkenés sincs.
Bár lehet, hogy csak a 6 % feletti változást tették bele a hírbe:)
A Voith-os hidrofékjével nekem az volt a problémám, hogy mondjuk 50-él már elég erőssen meg tudja fogni hirtelen a kocsit, amit az utasok a falábú sofőrnek tulajdonítanak, viszont ugyanezt szerettem benne, hogy fogott is. Amit még rühellek a Voith-os kocsiban, hogy indulásnál némelyik fél órát gondolkodik, mielőtt elindul.
Ja igen, ez még a Voith hátránya: A D 852 -eseknél van irányváltó gomb is mint a Prágánál -igaz, csak hátramenetbe kapcsolás előtt kell használni, előremenetbe visszakapcsoláskor nem- és afféle biztonsági berendezésként egy olyan megoldást találni benne, hogy ha minél jobban pörgetem a motort, annál lassabban megy, vagy egyáltalán nem megy hátrafelé -a hirtelen meglódítást elkerülendő. Tehát padlógázzal nem tud vele tolatni az ember úgy, mint egy ZF -es vagy kéziváltós kocsival, mert a motor csak pörög, de a kocsi nem halad.
Ez akkor tud nagyon rossz lenni, ha emelkedőnek felfelé kell tolatni.
Van nálunk mindkétféle automata váltóval gyártott kocsi (ZF Ecomat 4HP500 és Voith Diwa 852), hááát... nem tudok dönteni, melyiket szeressem jobban.
Van olyan dolog, amiért a ZF -et lehet szeretni, van olyan, amiért a Voithot.
Amiben a ZF jobb:
Eleve 4 sebességes. A "takarékosprogramos" ZF alapban kettesből indul, így valamivel kisebb a fajlagos üzemanyagfelhasználás.
Ha jól van beállítva, észrevétlenül, rántásmentesen kapcsol úgy felfelé, mint vissza. Egy mokányabb D10 -es motorral igen fürge jószággá varázsolja a buszocskát.
A Voithnak ugyan hátránya, hogy három sebességes (van többsebességes is, de nem nálunk), ellenben a hidrofékje (hasonló mint a retarder, de mégse az) finomabban adagolható, és erőteljesebb -egy jól beállított Voithtal szinte megállítom a még teljesen rakott buszt is, üzemifék éppen csak az utolsó 3-5 méteren kell -persze nem vészfékezéskor. Jó beállítás esetén ez a váltó is szinte teljesen észrevehetetlenül kapcsol, nem ránt. Ellenben ha rosszul van beállítva, olyat ránt, mint 6 Prága váltó együttvéve. :o)
Másik előnye, hogy amíg a fékpedált nyomva tartom, üresbe kapcsol, és a fékpedál felengedése után 0,5-1 másodperccel kapcsol sebességet.
Természetesen ezek is saját, szubjektív vélemények.
Félre ne érts, átvitt értelemben értettem azt a sírást! :)
2x fagytam szét ezért a képért, úgyhogy ha nem tetszene, akkor nem mennék ki ma sem az állomásra! :)
Akikkel eddig beszéltem, akik vezetik ezt a két autót, nagyon dícsérték az automata-váltót. Sokkal egyszerűbbnek vélték a vezetést. Kevésbé fáradtak el.
Szerintem sem lehet rossz, bár még nem is tudtam ezekkel a gépekkel utazni.
Hmmm. Nem toom. Én ritkán dolgozok automata sebváltóssal. Ha igen, akkor is csak a Raba Contact-tal, ZF-Ecomat váltóval. Azzal egy budapesti kanyarra olyan 45 liter/100 km-re jöttem ki. A legjobb az 1550 km-re 386 liter gázolaj. Azt akárhogy számolom 24,9 lit/100 km, igaz ezt egy Scania E95-össel produkáltam.
December 11-én lép hatályba a Volán-társaságok 2006. évi menetrendje. Az új közlekedési rend a helyközi és nemzetközi forgalomban az előző évivel azonos járatot tartalmaz, a helyi forgalomban pedig 6,7 százalékkal nő a járatszám. A Volán-társaságok 2006. évi menetrendje december 11-én lép hatályba - közölte Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója.
Az új menetrend a helyközi forgalomban az előző évivel azonos járatszámot tartalmaz, munkanapokon naponta 42 242 járat közlekedik, a helyi forgalomban a járatszám 6,7 százalékkal nő, és 37 805 járat szállítja az utasokat. A nemzetközi forgalomban nincs változás. Saslics Elemér szerint a helyközi forgalomban a járatszám stagnálását eredményként kell értékelni, mert az utasforgalom várhatóan az autós közlekedés arányának növekedése, illetve a helyben igénybe vehető szolgáltatások bővülése miatt jövőre csökkenni fog. Saslics Elemér elmondta, hogy a magyarországi települések 99,7 százalékát a Volán-társaságok járatai a menetrend szerinti forgalomba bekapcsolják.
Tavaly a Volán-társaságok járatai a helyközi forgalomban 500 millió, a helyi forgalomban 734 millió utast szállítottak. Az idén a helyközi forgalomban 2 százalékos csökkenés várható.
A közeljövőben nem lesz jegyáremelés
Saslics Elemér elmondta: a közeljövőben a Volán-társaságok nem kezdeményeznek jegyáremelést. 2005-ben kétszer, januárban 4,5 százalékkal, október 15-étől 5 százalékkal nőttek a Volán-társaságok jegyárai. A Volán Egyesülés legfrissebb felmérése szerint a helyközi forgalomban utazók 57 százaléka elégedett a társaságok szolgáltatásával, és mindössze 10 százalék fogalmazott meg kritikát. A helyi forgalomban az utasok több mint 90 százaléka nyilatkozott úgy, hogy elégedett. A Volán-társaságok gazdálkodásáról szólva a vezérigazgató elmondta, hogy 2005-ben várhatóan nulla pozitív lesz a mérleg szerinti eredmény. A 2004. évi mintegy 140 milliárd forint jegyárbevétel 2005-ben 3,5 százalékkal nő.
(Én legalábbis tuti "megetetném" az 50-et egy 280-assal. Csak érdekességképp: 10 órás műszak, Voith váltós 260 -assal, átlagolva 75-85% -os utasterheléssel, nem túl erős domborzati viszonyokon közlekedő hegyijáraton: 135 km -re 70 literes napi fogyasztás -ez eddig a második negatív csúcsom, az első az 83 liter volt, igaz, ez műszaki hibából -légszűrőeltömődés- adódott.).
Attól függ, mekkora a lajtja. Az IK 280 -assal se mész el többet, mint 500 kilométer, 50 literes (jó, budapesti körülmények közti) fogyasztással számolva.
"Ati-t úgy kezeld, hogy ő még "lelkes amatőr" státuszba inkább emócionális alapokon viszonyul a buszokhoz (nagy lokalpatrióta a lelkem :)))."
Nincs a sráccal semmi bajom, csak ne nézze a dolgokat csőlátásúan. És el kell fogadni azt, toom nehéz, ha valami nem jó, vagy van annál jobb.
" Ezéltal tudtak viszonylag olcsó üzemelésű, és versenyképes árfekvésű buszt csinálni."
Mennyire olcsó, és milyen árfekvésű???
Ja, még valami eszembe jutott, kicsi tank van rajta, és az is keresztbe van. Ha hosszu kanyart csinálsz, a vége fele már egy éles kanyarnál levegőt szívhat.
"Nézd meg a NABI-ékat: SCANIA hajtáslánccal készítették, mégsem váltak be igazán"
De nem az alváz és a motor hibájából! Illetve nem azért mert nem jó, hanem mert sok helyen típusidegen volt. Szerintem, ha komolyan gondolta a NABI azt a kijelentését, hogy ezt a buszt a Volán társaságok igénye szerint készítette, akkor nem értem, miért nem készült belőle mondjuk Rába alvázas is!
Ati-t úgy kezeld, hogy ő még "lelkes amatőr" státuszba inkább emócionális alapokon viszonyul a buszokhoz (nagy lokalpatrióta a lelkem :))).
-Hogy lehet egy jobb tükröt a kifele előre nyíló ajtóra szerelni?????
Az eredeti SOR licenszben is így szerepel, de már leszoktak róla :) Az, hogy milyen a vezető ülése, inkább a megrendelőn múlik, lásd Agria Volán EC11-e. A pattogás, a pörgős motorral igazad van, de ezt fel kellett áldozni a "tömeg oltárán". A nagyobb hidak, kerékméretek csak növelnék az öntömegét a busznak. Ezéltal tudtak viszonylag olcsó üzemelésű, és versenyképes árfekvésű buszt csinálni.
Nézd meg a NABI-ékat: SCANIA hajtáslánccal készítették, mégsem váltak be igazán. A helyi kivitelűek (EXCEL) MB moci+Allison fokozat nélküli váltóval. Szintén csak pár db készült. A legtöbb helyen a török összeszerelésű MAN, MB, lengyel Volvo, vagy használt , már kiszuperált nyugati gépek.