en neha beneztem a szigetelos topikokba, ott csak ugy ropkodnek a 20 centik. de azt elismerem, hogy az ottani emberek nem az "atlagot " kepviselik.
regi valyoghazaknak nem nagyon van vizszintes vizszigetelese. ha van is, egy 40-50-100 eves szigeteles mar nem hiszem hogy mukodik. ezert tenyleg nem jo habokkal boritani a falat. helyette inkabb valami paraatereszto reteg kell. en pl. nadpallot fogok feltenni. gyakorlatilag a gyapotok is mukodhetnek, de en azt elvi okokbol nem teszek, ha van mas megoldas is (nad). 3 centi nad 2 centi habbal egyenerteku.
uj valyoghazaknal van vizszig, de ezeknel gondolom szoba se kerul az eps es hasonlok
Ok. Na lássuk: 60 000/140= 428 m3 átlagfogyasztás (gondolom télen). Ez sok, nekem 150 m2 szigetelés nélküli porotherm 38NF van + porotherm födém (10 cm austothermel lebetonozva) de gázból sohasem fogyott 380m3-nél több melegvízzel együtt sem a leghidegebb hónapban sem (21-22 fok bent). Mond csak, nem párásak véletlenül az ablakaid (mondjuk alul)? Milyen vastag a vályogod? Van 50 cm mindenütt? Lehet, hogy ha magas a páratartalom bent, akkor a vályog megszívja magát szép lassan vízzel (ez jöhet alulról is, bár akkor a padlónál salétromosodni kezd a fal töve). A lényeg hogy a vályog rengeteg vizet képes felvenni, ami annyira leronthatja a hőszigetelési képességét, mintha végül csak az 5 cm szigetelésed lenne. Kókler felújítók szoktak fóliát tenni talajnedvesség ellen vályogházakba ahol a fal és az alap nincs elszigetelve egymástól, ott a talajból jövő nedvesség szépen felgyűlik a fólia alatt, és a falak felé vándorolva azokat jól felvizesíti, ha nincs jó szigetelés az alap és a fal között, jól összedolgozva a padlófóliával. Ez is lehet baj, régi házaknál meg külön is. A vályog házra jó szakemberek nem tesznek műanyag ablakot csak ha van külön légbevezető is hozzá, éppen a pára miatti veszélyek okán. A fa ablak, ha nincs agyon lakkozva lélegzik, és jobban kiengedi a párát, így lazúrozva építik be a vályogházakba. A fát könnyű ellenőrizni, ha száraz akkor be van repedezve (mivel száradáskor zsugorodik). A födém szigetelést is meg kell vizsgálni, ha az üres padlástérben (nem beépített és nem a cserepek alatt szigetelt)meg tud fagyni a víz, amikor odakint van kb. -2 fok, akkor az jónak számít. Ha télen a te házad tetején olvad meg utoljára a hó a környéken, akkor az is azt jelzi hogy ott nem lehet gond a szigeteléssel. A vályogot (ha az a gond, lásd fenetbbi tünetek) ki lehet szárítani, de csak több hónap alatt, mivel a telítődés is hónapok alatt megy végbe (fura de nyáron is, mivel a relatíve magasabb páratartalmú levegőből sok vizet szív fel akár a szivacs, ezért is tud jó hűvös maradni kánikulában). Régen, amikor járt azúg a lakásokban, és az emberek bent is csizmában, meg bekecsben voltak, dunnákban aludtak, meg az ablakokon jégvirág nyílt telente, nem vold gond a pára, mert nem ezek miatt létezett. Ma már mások az igények, a vályog házakra (különösen a régiekre sokkal jobban oda kell figyelni, hogy hogyan élsz benne). Most sok dolgom van, majd még írok.
nála valami gixer van, nekünk is vályog a ház fala, igaz döngölt, 65 cm. szigetelés nélkül, régi, "hagyományos" nyílászárókkal, de leszigetelő csíkozva. idei az első év hogy kandallóval fűtünk 2 szobát, de jelenleg a "megdöglök" kategória van, a hétvégém is 28 fokot kreáltam, nem akarok hazudni, 20 kiló fával (~35 nm).
A lángterelőt kivehetőre tervezd, mert másképp nem lehet majd takarítani a füstcsövet a kupola megbontása nélkül. Vagy a kupolát kell, majd úgy megépíteni, hogy egyszerűen szétbontható legyen, de az első egyszerűbb.
Hát ezt kérdezd meg polyhos kollegától, hogy miért fizet egy ugyanakkora házra mint az enyém 3× annyi gázszámlát. Ezek tények, sztem ezzel nem lehet vitatkozni.
azért ez nagyon messze van a magyar valóságtól... itt 5cm a divat. ha valaki 10-12 centit föltesz, arra már furcsán néz a szaki.
amúgy a vályogházon ha már van nikecell, akkor az 5cm-t kellene megfejelni legalább még 5-tel vagy 10-zel. aból a falból máshogyan nem lehet többet kihozni szerintem.
az, hogy a vályognak mennyire tesz jót a nikecell, megint más kérdés, de ha van alapja, és vízszigetelve van (alulról nem kap nedvességet), akkor nem hiszem, hoyg akkora baj, mint a klasszikus "megdöngöljük a földet és tapasztjuk a falat rá" megoldásnál.
manapsag, a megjegyzes, hogy a "valyog jol szigetel", mar csak tortenelem. de a kozbeszed nagyon lassan "tanul". 50-100 eve, tomor teglafalakkal osszehasonlitva meg lehetett mondani, bar mar akkor is legalabb a valyogot kell hozza definialni. ugyanis a nehez valyog es a konnyu valyog kozott oriasi a kulonbseg. az egyik tomor fold a masik sok szalma es egyeb sarba keverve. ez utobbi nem rossz hoszigetelo, de a poroterm+20cm hab szerkezetekkel nyilvan nem versenykepes.
Anyám!!! Hát nem csodálom, hogy megfagytok! Ez a fal ha mindent beleszámolok akkois csak 18-20 cm.
Nekünk az egyetemen úgy tanították, hogy a padló felé (ha nincs pince) kb 10% meleg megy el, ez nem olyan jelentős.
Kíváncsi lennék ha csináltatsz hőtérképet, mit mutatna. Sztem semmit a szigetelés miatt, de ez csak úgy gondolom. Érdemes megkérdezni, mielőtt belevágsz.
Hát jobb 5letem nekemis csak a nagyobb fűtőértékű tüzelőanyag használata van, mint használható megoldás. A másik a költözés lenne, de gondolom nem aktuális :)
"Épített kandalló, az a téglából épített ajtós, vagy nyitott kandalló?" Igen, bár nem feltétlenül téglából, de valami ilyesmi. Sőt a cserépkályha is szóba került. Az volna a lényeg, hogy a tűztérben elhelyezett csőben felmelegített levegőt a helyiségbe áramoltatjuk és ezzel fűtjük azt, plusz a tüzelőberendezés saját teljesíménye. Érdmes-e, hogyan kell méretezni, stb?BSzTom
Igaz-igaz... Eddig és előtte(1 évig a házon a beköltözés után nem volt szigetelés)sem penészedtek a falak... Talán ez köszönhető a multi Cer.P. stop-nak...van belőle 3...elosztva minden párásító helyiségbe... Plusz ami a legfontosabb:állandóan szellőztetek...fürdés után meg főleg...ablak tárva-nyitva...nem csak megbillentve...!!!
És tényleg...mese a vastag vályogfalról...ha v.mi kihül azt nehéz felmelegíteni...nekem még sosem sikerült a vályogot... Igaz a házam 1906-ban épült...és már volt alapja anno,ami azért az akkor még nagyon ritka volt... De a fűtésem még mindig nincs megoldva... Vannak tények:2 fürdőszoba,aminek a fala csak szintén vályog és futóra van rakva...itt már bukik az 50 cm-es vastagság...igaz fölötte a födém szigetelve van+ a fal is kívülről...lehet,hogy a fal vastagsága kevés...hmmm... A nappalim udvar felőli fala anno ámbitus volt...kisméretű tégla futóra rakva 1 sorban...erre jött rá kívülről az 5 cm szigetelés+ belűlre ahol már az ablakok be lettek rakva ott szintén 5 cm a szigetelés...lehet,hogy még itt is vékony a fal+ a szigetelés??? Alulról is jöhet a hideg a laminált parketta alól...
Hmmm...van itt gond...csak senki ne mondja,hogy mennyire jó a vályog ház...mert akkor velem kell vitatkoznia és nálam tapasztalatot gyűjteni...
Keményfabrikettet 4-5000 ft körül kapsz mázsáját de általában 10 kilós csomagokban van. Fűt mint a veszedelem. Hiába veszel olcsón vizes fát azzal csak kínlódni fogsz és tönkrevágod a kéményed is meg a kályhád is.
Na elolvastam, az összes hsz-edet, hogy tudjam, tulajdonképpen miről is dumálunk :)
Először is, tetszik nem tetszik a vályogház ilyen: nyáron hűvös és télen is az.
A másik, hogy vályogra nem teszünk polisztirolhab lemezt (bár nem írtad, hogy ez van rajta, de nagyobb összegű kp-t tennék rá, hogy ez van fönnt). Ha csak pontokba ragasztották fel a táblákat, indítóprofillal ahogy kell, akkor az még istenes, mert talán penészedni nem fogsz.
Mielőtt még valaki letámadna, hogy márpedig a vályognál nincs jobb: a szüleimnek is vályogházuk van 90 m2, nekem 105 m2 ytong, én 1/3-át fizetem gázra mint ők, pedig nálunk mindig 24 fok körül van, míg náluk 20 fok körüli.
A 47 fok akkor volt amikor kipróbáltam a brikettet. 3-at tettem be, nem is gondoltam, hogy úgy bedurran a kályha tőle. Nem ég szépen hanem parázslott meg szétmálik.
Fával fűtök, bükk meg gyertyány. Tavasszal vedd és nyáron esőtől védett helyen de napon tárold úgy felpakolva, hogy jól átjárhassa a szél. AMit most vettél akár nagyon vizes is lehet :/
A régi házak (mint a mienk is) nincsenek alulról szigetelve. Ez is probléma lehet.
It az én kis "szépségem" :)) ... és mellette a ventillátor.
Na összeállt a rendszer, vagyis a vezérlés még nem teljesen. rendszer összetevők: Cskályha, 800 literes 3 hőcserélős puffer, 2 db (meglévő villany bojler) és 10 méter hasadóanyag (fa). :) Begyújtok, melegszik a kályha....., amikor a kályha előremenő vize eléri a puffer felső részében lévő víznél 4,5 fokkal melegebb hőt, akkor elindul a keringtető szivattyú. Ha ez a víz eléri a 45 fokot akkor az esbe szelep nyit és tölti a puffert. Ha az előremenő és a csk vize közötti különbség 3 fokra csökken akkor leáll a szivattyú. Így a 800 litert fel tudtam fűteni 77,3 (max) fokra, amit úgy értem el, hogy 2 x kellett megraknom a cskályhát hasadóanyaggal. Közben a cskályha 3-5 óra alatt a szoba (~70 m2) hőjén emelt 4,2 fokot (20 ról 24,2) A többi tapasztalat majd ha be lesz állítva a Resol E vezérlés (solar jelenleg nincs). További türelmet.