sok okosság elhangzott már, pár szüsszenetet hozzátennék. - ha fatüzelésre szeretnél berendezkedni szerezz be egy nedvességmérőt korábban írt it valaki kb. 5000Ft-ért. 20% alatti fa már száraznak számít, ilyen fával már beindul a gázok égése is ami jobb hatásfokot és kényelmesebb üzemet jelent. hogy kizárd a fát mint hibát valóban legjobb fabrikettet venni. környéketeken sajnos nem ismerek olcsó helyet, de egy 20-30 kilót akár a barkácsboltokban is vehetsz horror áron - a gázszámlád arra enged következtetni, hogy az épülettel lehet gond, én elsőre a fal átnedvesedésére gondolok amit már valaki írt is. - a kéményedről nem esett sok szó. a kandallóhoz ez lehet alul és túlméretezett is, ami szintén nem biztosítja a takarékos és tiszta üzemet. érdemes megfontolni hogy a ház közepére építesz egy újat és oda tudod helyezni a kandallót ahol valóban a legjobb helyen lenne. - a kandalló teljesítményéről is sokminden elhangzott. sok függ attól, hogy szakaszosan, vagy állandóan használod, tervezel-e mellette kiegészítésként gázt stb.
Mivel rengeteg dolgom van este mindent megírok...keresek tavalyi és ez év eleji gázszámlákat...
De nálam v.mi nagyon nem működik,hogy ilyen hideg van... És a vályogházam POR SZÁRAZ VOLT ÉS MOST IS AZ !!! Tehát talajnedvesség kizárva... Viszont a nappalim alatt van 1 félig betömött pince...hideg is a padló...hisz a laminált parketta alá csak 1 vékony szigetelő hab került.... Na mondok még pár ilyet és rájövünk,hogy miért van nálam hideg? De látom te szakember vagy...
Este jövök...
ui:...ha tudsz/tudtok v.kit aki a helyszínen vizsgálódva méréseket végezne megköszönném...legalább fel lenne tárva a gondok nagy része...
ui 2:... és köszönöm minden topik írónak/olvasónak hogy ennyit foglalkoztok a problémámmal...
ha nem találsz légfűtéses gépészt (bár ez lenne a legjobb) egy hagyományos is megfelel aki 10-20000-ért kiszámítja neked a szobáid energiaigényét. a tetőtér egy különös dolog, van akinek simán felmegy a meleg, van akinek megreked, olyat is hallottam, hogy valaki vágott a födémbe egy 40x40-es lyukat ahol a hideg levegő visszaáramlását oldotta meg és így a lépcsőnél végre falszállat a meleg. nálam a hálószobák meg a fürdő fenn vannak, kandalló a lépcső alatt és fenn tuti meleg van, radiátorokat le is csavartam. egyedül az egyik földszinti szobám hideg, de figyelem a ventillátoros társalgásokat és alkotok majd erre is valamit. én egy kicsit idegenkedem a csövezéstől, meg a vezérlőkre alapozott rendszertől, meg a vizes megoldásoktól is.
ugy erted, hogy csak a csupasz deszka fodem es kesz? az ugy eleg durva lenne. de ha van rajta fold/valyog akkor az mar a szigetelt verzio. a gond hogy sok regi hazban kulonbozo okokbol ez a fold szigeteles meg lett bolygatva, nehol elvekonyodik vagy csak nem eleg vastag.
központi fűtés (gáz cirkó), plusz rásegített konvektor. hosszú parasztház, elavult gravitációs fűtéssel (erre lett utána rákötve a gáz cirkó), gondolhatod. nekünk nem volt olyan horror számlánk mint polyhos fórumtársnak, "csak" 25e. (mondjuk jó két éve). és fáztunk. 20, 21 fok volt a mi szobánkban.
en neha beneztem a szigetelos topikokba, ott csak ugy ropkodnek a 20 centik. de azt elismerem, hogy az ottani emberek nem az "atlagot " kepviselik.
regi valyoghazaknak nem nagyon van vizszintes vizszigetelese. ha van is, egy 40-50-100 eves szigeteles mar nem hiszem hogy mukodik. ezert tenyleg nem jo habokkal boritani a falat. helyette inkabb valami paraatereszto reteg kell. en pl. nadpallot fogok feltenni. gyakorlatilag a gyapotok is mukodhetnek, de en azt elvi okokbol nem teszek, ha van mas megoldas is (nad). 3 centi nad 2 centi habbal egyenerteku.
uj valyoghazaknal van vizszig, de ezeknel gondolom szoba se kerul az eps es hasonlok
Ok. Na lássuk: 60 000/140= 428 m3 átlagfogyasztás (gondolom télen). Ez sok, nekem 150 m2 szigetelés nélküli porotherm 38NF van + porotherm födém (10 cm austothermel lebetonozva) de gázból sohasem fogyott 380m3-nél több melegvízzel együtt sem a leghidegebb hónapban sem (21-22 fok bent). Mond csak, nem párásak véletlenül az ablakaid (mondjuk alul)? Milyen vastag a vályogod? Van 50 cm mindenütt? Lehet, hogy ha magas a páratartalom bent, akkor a vályog megszívja magát szép lassan vízzel (ez jöhet alulról is, bár akkor a padlónál salétromosodni kezd a fal töve). A lényeg hogy a vályog rengeteg vizet képes felvenni, ami annyira leronthatja a hőszigetelési képességét, mintha végül csak az 5 cm szigetelésed lenne. Kókler felújítók szoktak fóliát tenni talajnedvesség ellen vályogházakba ahol a fal és az alap nincs elszigetelve egymástól, ott a talajból jövő nedvesség szépen felgyűlik a fólia alatt, és a falak felé vándorolva azokat jól felvizesíti, ha nincs jó szigetelés az alap és a fal között, jól összedolgozva a padlófóliával. Ez is lehet baj, régi házaknál meg külön is. A vályog házra jó szakemberek nem tesznek műanyag ablakot csak ha van külön légbevezető is hozzá, éppen a pára miatti veszélyek okán. A fa ablak, ha nincs agyon lakkozva lélegzik, és jobban kiengedi a párát, így lazúrozva építik be a vályogházakba. A fát könnyű ellenőrizni, ha száraz akkor be van repedezve (mivel száradáskor zsugorodik). A födém szigetelést is meg kell vizsgálni, ha az üres padlástérben (nem beépített és nem a cserepek alatt szigetelt)meg tud fagyni a víz, amikor odakint van kb. -2 fok, akkor az jónak számít. Ha télen a te házad tetején olvad meg utoljára a hó a környéken, akkor az is azt jelzi hogy ott nem lehet gond a szigeteléssel. A vályogot (ha az a gond, lásd fenetbbi tünetek) ki lehet szárítani, de csak több hónap alatt, mivel a telítődés is hónapok alatt megy végbe (fura de nyáron is, mivel a relatíve magasabb páratartalmú levegőből sok vizet szív fel akár a szivacs, ezért is tud jó hűvös maradni kánikulában). Régen, amikor járt azúg a lakásokban, és az emberek bent is csizmában, meg bekecsben voltak, dunnákban aludtak, meg az ablakokon jégvirág nyílt telente, nem vold gond a pára, mert nem ezek miatt létezett. Ma már mások az igények, a vályog házakra (különösen a régiekre sokkal jobban oda kell figyelni, hogy hogyan élsz benne). Most sok dolgom van, majd még írok.
nála valami gixer van, nekünk is vályog a ház fala, igaz döngölt, 65 cm. szigetelés nélkül, régi, "hagyományos" nyílászárókkal, de leszigetelő csíkozva. idei az első év hogy kandallóval fűtünk 2 szobát, de jelenleg a "megdöglök" kategória van, a hétvégém is 28 fokot kreáltam, nem akarok hazudni, 20 kiló fával (~35 nm).
A lángterelőt kivehetőre tervezd, mert másképp nem lehet majd takarítani a füstcsövet a kupola megbontása nélkül. Vagy a kupolát kell, majd úgy megépíteni, hogy egyszerűen szétbontható legyen, de az első egyszerűbb.
Hát ezt kérdezd meg polyhos kollegától, hogy miért fizet egy ugyanakkora házra mint az enyém 3× annyi gázszámlát. Ezek tények, sztem ezzel nem lehet vitatkozni.
azért ez nagyon messze van a magyar valóságtól... itt 5cm a divat. ha valaki 10-12 centit föltesz, arra már furcsán néz a szaki.
amúgy a vályogházon ha már van nikecell, akkor az 5cm-t kellene megfejelni legalább még 5-tel vagy 10-zel. aból a falból máshogyan nem lehet többet kihozni szerintem.
az, hogy a vályognak mennyire tesz jót a nikecell, megint más kérdés, de ha van alapja, és vízszigetelve van (alulról nem kap nedvességet), akkor nem hiszem, hoyg akkora baj, mint a klasszikus "megdöngöljük a földet és tapasztjuk a falat rá" megoldásnál.
manapsag, a megjegyzes, hogy a "valyog jol szigetel", mar csak tortenelem. de a kozbeszed nagyon lassan "tanul". 50-100 eve, tomor teglafalakkal osszehasonlitva meg lehetett mondani, bar mar akkor is legalabb a valyogot kell hozza definialni. ugyanis a nehez valyog es a konnyu valyog kozott oriasi a kulonbseg. az egyik tomor fold a masik sok szalma es egyeb sarba keverve. ez utobbi nem rossz hoszigetelo, de a poroterm+20cm hab szerkezetekkel nyilvan nem versenykepes.
Anyám!!! Hát nem csodálom, hogy megfagytok! Ez a fal ha mindent beleszámolok akkois csak 18-20 cm.
Nekünk az egyetemen úgy tanították, hogy a padló felé (ha nincs pince) kb 10% meleg megy el, ez nem olyan jelentős.
Kíváncsi lennék ha csináltatsz hőtérképet, mit mutatna. Sztem semmit a szigetelés miatt, de ez csak úgy gondolom. Érdemes megkérdezni, mielőtt belevágsz.
Hát jobb 5letem nekemis csak a nagyobb fűtőértékű tüzelőanyag használata van, mint használható megoldás. A másik a költözés lenne, de gondolom nem aktuális :)