Nagyon köszönöm a linkeket - de azt hiszem az "oldalak" jobb szó lenne, ha már magyarul írunk! :-)
Tátottam a számat, ahogy nézegettem a képeket, mert sok olyan buszos képet láttam, amit addig soha....! Pedig hát, valamikor az életem tartozékai voltak és innen nézve: nem tudtunk volna nélkülük élni! Lehet, hogy asszony nélkül igen, de azok a 620-asok és 630-asok sok esetben fontossabb volt mindenkinél! :-)))
Szomorú látni , hogy eszi meg a rozsda azokat a buszokat, amelyek nagyon sok embernek adott életlehetőséget és bizonyítást a múltban.
Majd olvaslak benneteket, hátha ragad rám is valami a ti tudásotokból.... :-)
Mintegy 2 hónappal az eredeti határidő után, de végül december 11-én újra átadják a forgalomnak a Gyula és Sarkad közötti Fekete-Körös hidat, így december 12-én üzemkezdettől megszűnik a Dobozon át történő terelés az erre közlekedő helyközi és távolsági (Gyula-Zsadány-Budapest, Gyula-Miskolc, Békéscsaba-Gyula-Debrecen) járatoknál.
Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Budapest, 2005. december 6. Kóka János miniszter úr Iktatószám: /2005/K. részére
B u d a p e s t
Tisztelt Miniszter Úr!
A hazai autóbuszos személyszállító vállalkozások korábbi leveléből örömmel értesültek arról, hogy Miniszter Úr a közszolgáltatási szerződésben kötelezte a Volán Részvénytársaságokat arra, hogy menetrend szerinti tevékenységükbe – teljesítményük 5-30%-ának erejéig – kötelezettek alvállalkozói kör bevonására. Úgy ítéltük meg, hogy a kötelezettség megállapítása összhangban áll a NiT Hungary 1998-ban meghirdetetett, és tartalmában ma is helytálló Személyszállítási Téziseiben megfogalmazottakkal, és az a magánvállalkozások menetrend szerint személyszállításba történő bekapcsolódásának egyetlen módja.
Az elmúlt időszakban tagjainktól és más személyszállító vállalkozásoktól származó információk alapján megdöbbenéssel értesültünk arról, hogy a Volán Részvénytársaságok olyan pályázati felhívásokat tettek közzé, melyeknek magánvállalkozások megfelelni, így a pályázatokon sikerrel részt venni nem tudnak. Adataink szerint a Volán Részvénytársaságok a mai napig már nyolc magánvállalkozás pályázatát minősítették érvénytelennek.
A Volán Részvénytársaságok által meghirdetett pályázatok mögött húzódó szándékot előre prognosztizálta a NiT Hungary Autóbusz Tanácsa, valamint az egyes Volán Vállalatok vezetői között 2005. szeptemberében megtartott szakmai kerekasztal megbeszélés során levont azon következtetés, mely szerint a Volán a hazai magánvállalkozói szférát általában eleve alkalmatlannak ítéli közszolgálati feladatok ellátására.
Fel kell hívnunk Tisztelt Miniszter Úr figyelmét, hogy bár a Kormány és a szakmai érdekképviseletek között 2005. szeptember 23-n aláírt Megállapodás 16. pontja is deklarálta az alvállalkozói kör menetrend szerinti személyszállításba történő bekapcsolódásának közös kívánalmát, a megfogalmazottak tekintetében azóta érdemi előrelépést nem könyvelhetünk el. Meggyőződésünk, hogy az eredménytelenség mögött a Volán Részvénytársaságok szándékának komolytalansága húzódik meg, melyet híven tükröz az a tény, hogy csupán a koncessziós szerződésben foglalt teljesítmény-mérték minimális szintjére, annak 5%-ára került pályázat kiírásra.
Tisztelt Miniszter Úr!
Kérem engedje meg, hogy két konkrétumot emeljünk ki a pályázati kiírások kikötései közül, melyek alátámasztják, hogy a pályázati eredménytelenség okai az abban megfogalmazott teljesíthetetlen feltételekben keresendők.
A Közbeszerzési Értesítőben megjelent felhívás szerint az vehet részt pályázaton, aki a menetrend szerinti autóbusz közlekedésben már legalább 200 millió forint árbevételt elért, vagy teljesített. A kikötés elfogadhatatlan, hiszen a magánszektornak ez idáig nem volt lehetősége a tevékenységbe történő bekapcsolódásra. Ha áttekintjük a számadatokat, sem a ma piacon lévő magánvállalkozások száma, sem azok nagyságrendje nem teszi lehetővé ilyen árbevétel elérését, hiszen 1989-től kellett arra várni, hogy a szükséges törvénymódosítások által tevékenységük jól tervezhetővé váljon. A másik említésre érdemes pályázati feltétel a Kapos Volán Rt. felhívásában szereplő azon kitétel, mely szerint a pályázat nyertesével megkötött szerződést a felek egy év elteltével felülvizsgálják. Ez tulajdonképpen lehetetlenné teszi a pályázaton való eredményes részvételt, hiszen a pályázó vállalkozás által beszerzett eszköz megtérülése nyolc év, így gyakorlatilag nem lehet arra számítani, hogy egy évre – a felülvizsgálatot követő bizonytalan helyzetre tekintettel – ilyen eszközt bárki is beszerezne. Ha feltesszük azt a kérdést, hogy kit céloznak az adott pályázati kiírások, meg kell állapítanunk, hogy azok teljesítésére egymás alvállalkozójaként csakis maguk a kiírók képesek, ez pedig nyilvánvalóan ellentétes Miniszter Úrnak a koncessziós szerződésben kinyilvánított szándékával. Kifogásként említést kell tennünk arról is, hogy a pályáztatók piacliberalizációra való hivatkozással zárt adatként kezelik forgalomszámlálási adataikat, lehetetlenné téve azt, hogy az adott területre belépni szándékozó vállalkozás a szükséges kalkulációkat és árképzést el tudja végezni.
Tisztelt Miniszter Úr!
A helyzetre, és a felsorolt tényekre tekintettel sürgős intézkedését kérem a pályázati kiírások tartalmi felülvizsgálata, és annak eredményei alapján a Volán Részvénytársaságokkal szemben a szükséges intézkedések megtétele érdekében. Mivel a Volán Részvénytársaságok ígérete szerint a 2005. szeptember 28-i szakmai kerekasztal megbeszélés 2006. februárjában folytatódik, kérem, hogy a felkészülés érdekében a vizsgálat eredményéről és a megtett intézkedésekről Ipartestületünk részére tájékoztatást adni szíveskedjék.
Akkor beszélgessünk, habár itt már kiosztották a pizsamát, ugyanis már 23.30h. van!
Már megemlítettem a 280-ast, mert az volt a vonalas kocsi a 60 és a 60Y járaton. De ennek is története van, amit talán nem sokan hallottak, de lehet, hogy én is csak rosszul...
De mivel ez buszos csevegés, hát miért ne pletykázzunk?
Még mielött megérkezett az első sárga "csoda", addig bizony Szőreg (60, 60Y), Kk.-dorozsma (63) (?) és Tápé (73) a régi fajta kalauzos csuklósokat nyúztuk. Én, mint fiatal 21 éves kezdő nem sok tapasztalattal rendelkeztem és a szolgálati járaton töltöttem néhány hónapot egy 66-os kocsival, most milyen jó is lenne, ha adódna egy akkori sofför, aki ismerné a neveket! - és ott sok segítséget kaptam a gyakorlott vezetőktől. Milyen felemelő érzés volt 2001-ben megismerni azt a soffört, aki segített akkor, igaz ma már vegyesboltot vezet Tápén és nem buszt. A másik elment rendőrnek - B-vel kezdődött a családi neve és talán már nyugdíjas rendőr! - szóval soha nem felejtem el a segítőszándékukat.
Aztán irány Szőreg - mivel ott laktam! - és ott találkoztam a csuklósokkal elöször.
Ha jól emlékszem a 80 -as évek elején jött az első - nem 100%! - panorámás és az a tarjáni 11-es volt.
Na itt kezdődik a történelem! Addig ha kellett javítás miatt másik kocsi, állandóan állt a telephelyen 3-4 régi csuklós - így ismertem meg a 630-ast is, amin álom volt dolgozni, mert volt szervója! - de sok vezető addig letagadta az F/5-ös kategóriát és csak a 66-ost vezették! De amint megjelent az első panorámás - 200-as tipus - akkor rögtön előkapták a csuklós kategóriát és feszítettek az új panorámában, mint légy a ..aros talicskán! ( .. = sz!)
Azt nem értettem meg akkor, hogy a vezénylőtiszt nem tudta egyes emberek kategóriáját, vagy nem is akarta? Szóval lett minden 280-asra öreg vezető, akik addig soha nem ültek a 620-as és a 630-as fülkéjébe!
Aztán kaptak a külső telephelyek is - mert mi ott kezdtünk és végeztünk -panorámákat és aztán évekig a váltómmal - K.Béla - nyaggattuk őket. Azért hagytam ott a Volánt, mert 26 -27 napot is adtak havonta és ha valamelyikőtök is emlékszik arra az időre, kurvára megvágták - már nem is tudom milyen néven? - de valami SzTK?, vagy nyugdíjalap? címén. Különben a 21 napos hónap adott jól, de ahhoz hogy ennyi napot adjon a vezénylő, csak egy embernek lett lehetősége. Feleségűl vette a vezénylőtisztet - ezt mázlit! - és azóta is nagy boldogságban élnek, ha meg nem haltak!
Hát így történt hiteles szemmel az a kor és még most is szívesen kerülnék egyet a 280-as utódjaival, de innen azért hazautani...? - de hátha!
Aztán néha eszembe jut - nektek állandóan biztos! -, hogy milyen is volt a '80-as években a 43-as - makói -út, amikor hólepte és nem akart a csuklós elindulni a megállóból, hanem csak dobálta a B tengelyt és sehová...! Aztán a beálláskor meg sokszor a C tengely fékje miatt teljes szélességében láttuk a pótkocsit és úgy megtört, hogy el kellett engedni a féket és túlszaladni megállón. Aztán volt olyan, hogy hiába kapcsoltuk ki a bubut(?), mert azáltal dolgozott a C tengely elektromos fékje, akkor is odavágódott a járdaszegélyhez a pótkocsi kereke és az "önbeálló rakomány" - az utasok - csak úgy nyekkentek a törek rázóban! azóta már biztos letakarítják jobban az utakat, de eddig amikor hazalátogattam mindig eljöttem a hideg elöl! :-)))
Itt nincs tél és nem ismerem a náthát, de azért néha elfog a honvágy és egy ilyen csevegés megnyugvásként hat rám....
Akkor még a kamionok, autók kevesebben léteztek, de ti tudjátok, hogy milyen nehéz kijönni a megállóból a forgalom miatt.
Itt a buszok hátulján ott a felirat, hogy kanyarodó gjmű.-vet ne elözz - persze angolul! :-) - és hogy engedd ki a megállóból! Azt nem értem, akkor minek van buszos jogsija a vezetőnek, ha így elöírják a többi vezetőnek? Nem azért volt különleges vizsgánk, hogy nekünk kellett figyelni a bamba vezetőkre.
Emlékszem, hogy Szegeden a Nagykörúton nem tudtam egyszer bekanyarodni, mert az állatja a Trabantjával lógott a hátsó lökhárítón és féltem, hogy a kiforduló kaszni eltolja - pedig a másik sávban követett, de szinte rállt a lökhárító sarkára. Szégyen ide, vagy oda, de kiléptem és elzavartam a busz mellöl és csak azt láttam, hogy nem érti, hogy most mi is van?
Na ennyit mára, mert már itt szombat van és ha érdekel benneteket az itteni közlekedési morál, akkor szívesen leírok néhány eszetlenséget, ami jellemzi ezt a süket angol fajtát. Ezek mindent fordítva csinálnak és nekik nem jó, ami az egész világnak jó?
Van néhány észrevételem! - de csak a ti holnapotokon! Mi 9 órával vagyunk elöbbre, de csak órában! :-)
Nagyon úgy fest, hogy a Kialföld Volán átvette a Zala Volántól az E94-esek megmentésének stafétáját. Nagyon örülök neki, hajrá! Ideje lenne most egy E95 expresszt is rendelnie, vagy kettőt.....
Múltkoriban kighagytam a gyári fotók sorából a belbecset, most pótolom.
Nagyon köszönöm a gyors válaszod, úgylátszik te vagy az ügyeletes az ilyen történelmi kérésekhez. :-)))
Off.
Olvasgattam a hozzászólásokat és bizony halvány gondolatom sem volt némelyik gondolathoz, vagyis rég kiestem a buszozásból és azóta sokat fejlődött a technika. Elmélázva láttam néhány éve a helyijáratos csuklósokat és már nem olyanok, mint a valamikori 280-as és a 260-as. Valamikor a B tengely volt a hajtott és mire hazalátogattam, már azok is csak mutatóban voltak láthatók. Pedig milyen nagy változás volt a régi - kalauzos - helyijáratos csuklós után a panorámás csuklós. Akkor - 1984 - sokat mérgelődtem , hogy a 280 és a 260 fülkéjében nem csináltak egy felsőszellőzőt a tetőre és most már olvastam, hogy az is van. Lehet, hogy nem éppen erről volt szó, de valaki a 196cm-s magasságával nem érte el a kinyitó kart.
Én annak idején javasoltam a Szeged Volánnál 10, hogy legyen szellőző a fülkében, mert a nagy ablak, de kevés voltam és különben is akkor még épült a szocializmus. :-)))
Aztán arról is csicseregtem, hogy sokszor láttam a helyijáraton belül a esti fényben csillogó városban parkoló lámpával haladó buszt. Kértem, hogy kössék rá a C tengely elektromos fékjét a lámpára, vagyis addig ne indulhasson el a vezető amíg nem kapcsolta fel a tompított világítást. De akkor - biztos van olyan, aki élt már akkor! :-)))) - nem sok szava lehetett egy "lázadó" buszosnak.
ON.
De ahogy belenéztem - majd leszek itt többször is! :-(( - úgyláttam, hogy jobbára távolságiak vannak. De ismétlem csak bogarásztam és azt vettem ki. Ugyis kapok a fejemre, ha ez nem igaz! :-)
Különben állok elébe, mert nem árt gyakorolni az anyanyelvet. :-)
Teljesen új vagyok itt, de amúgy már megettem életem kenyerének nagyobb részét.
Most kérni szeretnék tőletek olyan segítséget, amit talán segítségetek nélkül nem találnék meg.
Arról lenne szó, hogy valamikor Szegeden - 1976-77 - vezettem a helyijáratban az Ikarusz 620-ast (?). Tehát az a tipus, ahol nem volt szervó és sok szalonnát kellett enni a kormányzáshoz. :-))) Csak annyit ehhez, hogy nem vagyok pontos a modelszámban, de az biztos, hogy csuklós volt és a 630-as már luxus volt hozzá képest, mert annak már volt rásegítője.
Közben a tartalék állományban volt Ikarusz 66 is - hát az gyötrelem volt a helyijáratban, hiában volt két ajtó rajta. De amúgy csodálatos volt a formája!
Ezeket modeleket szeretném megtalálni a net-en és tudnátok ebben nekem segíteni, hogy hol találom meg?
Elkallódtam a világ másik végére, ahol már csak az emlékeimben léteznek ezek a csodálatos autóbuszok és ki gondolt akkor egy fényképre, ami most milyen jó is lenne?
Itt leírom az emilemet és ha tud valaki nekem segíteni, azt nagyon megköszönném.
Csak azért az emilt, mert nem biztos, hogy idetalálok megint. :-))) Már eljött az az idő, amikor is: ha nincs eszed, akkor legyen noteszed! :-)))))
"Átadták a buszpályaudvart Százötvenmilliós beruházás Szentesen
A Tisza Volán költségén épült újjá a szentesi buszpályaudvar, amely az egyik legkorszerűbb a térségben. Az utazók hetek óta használják már az állomást, amelyet hivatalosan tegnap adtak át.
Naponta kétszáz járat indul Szentesről. A magyar kormány ebben az évben 10 milliárd forintot adott a közlekedési társaságoknak fejlesztésre, ebből 9 milliárdot fordíthattak a buszpark korszerűsítésére, karbantartására. A fennmaradó egymilliárd forint egyedi helyzetek megoldására szolgált, de még ebből sem részesedett a szegedi székhelyű Tisza Volán Rt. – a szentesi pályaudvart teljes egészében saját költségén, 150 millió forintból újította fel.
A tegnapi avatási ünnepségen a Pénzügyminisztérium politikai államtitkára is részt vett. Molnár Albert elmondta, a cég sikeres működése fényesen bizonyítja, hogy a tömegközlekedés olyan igény, amelyet színvonalasan kiszolgálni megfelelő befektetés.
Szirbik Imre polgármester örömmel üdvözölte a felújítást, mondván, az ide busszal érkezők magáról a városról először a közlekedési csomópont alapján kapnak képet. A felújított pályaudvar láttán mindenki biztos lehet benne, hogy Szentes rendezett, vendégváró település.
A csongrádi pályaudvar felújítása után Szentes következett, legközelebb pedig Hódmezővásárhelyen avat a Tisza Volán – mondta Szeri István, a cég vezérigazgatója. Szegedre 12 milliárd forintot fog költeni a részvénytársaság, a beruházás nyilván saját költségből nem valósulhat meg – nem így Szentesen. – Természetes igény a kényelmes, gyors és a tiszta autóbuszok mellett a korszerű pályaudvar – fogalmazta meg Szeri –, a szentesi felújítás tehát egy fontos állomás. A városból kétszáz járat indul a környékbeli falvakba naponta, s hat-nyolcezer ember utazik a buszokon. "
Ezúton szeretnék elnézést kérni "személyeskedő" hozzászólásom kapcsán, de nem állhattam szó nélkül... A szokásos Nem én kezdtem szöveg következne, de próbálok tartózkodni a közhelyektől :D. Tetszett volna alkaa topictárs személyeskedő hozzászólásakor tiltakozni! De én nem haragszom!
Maradtam tisztelettel:
HCT-476
postscript: alkaa email-címére meg nem emléxem; egyéni szoc.probléma, de idézve magam, "nem állhattam szó nélkül", így hát Itt láttam valamelyest elintézhetőnek a dolgot. :( Mégegyszer bocs!
Hát igen, a statisztika, tudjuk milyen... A Volán Egyesülés sajtótájékoztatóján gondolom azon adatok alapján mondták be, hogy hogyan változik a járatok száma, melyeket akkor kaptak, mikor bekérték az összes cégtől az indított járatok számát. Hogy a 24 cég milyen módszerekkel számolta ki a beküldött adatokat, az jó kérdés, valószínűleg 24 féleképpen :) A többség azonban valszeg lekérte az informatikai rendszeréből, hogy hány járat van, és beküldte. "Járat" pedig lehet egy naponta közlekedő 300 kilométeres távolsági járat, vagy egy heti egyszer közlekedő piacos járat a két szomszéd falu között. És miután az almát a körtével összeadták, kijött, hogy pont annyi, mint amennyi volt.
Más: HCT topictárs: a személyeskedő hozzászólások küldését tessék teljesen mellőzni. Meg lehet őket írni, de nem kell a "Mehet" gombra kattintani utánuk. Esetleg e-mailben elintézni az ilyesmit. Köszönöm.
Olvastam a véleményed! Örültem neki! Igazándiból még sose pocsékalakoztak le így, félig meddig a "köz" előtt pláne. Mondjad inkább a problémáidat NEKEM! Mi nem tetszett? Melyik logikai gondokra gondolsz? Írd meg a honlap e-mail címére légy szíves!
A Te általad küldött listában volt egy-két hiba, amelyet kijavítottunk, és különben SEM az alapján került fel a honlapra a lista, amelyet már csak megcsonkítva lehet ugyan látni, de HA NEM TETSZIK, NE NÉZEGESD! Nézd a saját, hibás listád! OKÉS? Sok sikert a honlapszerkesztéshez! Csinálj egy jobbat! Kíváncsian várom a mindennél igényesebb, öntelt, volános, saját gyűjtésű listákat feldolgozó, saját honlapod, mert tanulni szeretnék belőle! :D És köszi mégegyszer a bájos hozzászólásod! :D:D:D
Bevallom erre nem gondoltam, hogy a ténylegesen ritkítás is járatszámnövelésként jelentkezhet a statisztikában, például ezzel az iskolai előadási napi-tanszüneti dologgal.
Hát még ha hétvégén 15 percről 30 percesre ritkítod szombaton, vasárnap meg 40 percesre a példabeli vonaladon, és ezek külön időpontban mennek, akkor hamarosan duplájára nő a járatok száma a statisztikában, csak az utasok zúgolódnak, hogy egyre ritkábban jön a busz:(
Arra én is gondoltam, hogy az indított járatok száma önmagában nem sokat jelent, mert pl. egy felére rövidített viszonylaton változatlan menetrend esetén ugyanannyi az indított járatok száma, a szolgáltatás mégis romlik az utas szempontjából, de a visszája is igaz pl. útvonalhosszabbításnál.
"Ha buszoktól szeretnél kirívó szabálytalanságot látni irány reggel az M1/M7 bevezetőjére. Számold meg mennyi busz nem használja a leállósávot!"
Ha nem is számolom pontosan minden nap, de látásra félálomban nagyon sok busz nem használja a leállósávot.(Utóbbi pár hétben nem volt szerencsém látni leállósávban menő buszt.) Ez a cca. 7.10-7.40 körüli időszakra vonatkozik, ekkor vagyok ott,(Először Szfvár-Budapest távolsági járat, majd visszafelé irány Sasadi-Budaörs Pannon buszként) később nem tudom mi a helyzet a bevezetőn.
??? Miért, mikor kell használniuk a buszoknak a leállósávot?
Milyen ostoba számítási módszer. Nem úgy kellene számolni, hogy minden egyes menetrendet (munkanap, tanszünet, szabadnap, munkaszüneti nap) meg kellene szorozni az adott évben lévő napok számával, összeadni őket, és elosztani 365-tel. Mert ebben a formában tényleg ostobaság a dolog.
"Mely városokban lesz szerintetek ez a nagy sűrítés a helyijáratoknál?"
Keszthelyen például. Kis jóindulattal azt lehet mondani, hogy kétszerannyi helyijárat jár, mint tavaly ilyenkor.
Zalaegerszegen és Nagykanizsán valamivel kevesebb a járatok száma az új menetrendben, de ez részben csupán technikai dolog, mivel több vonalon is körjárattá lényegültek át egyes korábban oda-vissza irányra bontott járatok.
A járatok száma egyébként a legsemmitmondóbb adat azok közül, melyekkel a menetrendeket jellenzik. Teszemazt van egy autóbuszvonalam, amin mondjuk 15 percenként járnak a járatok munkanapokon egész üzemidőben. Van tehát kb. 76 járatom (4x19). Kitalálom, hogy tanszünetben járjanak csak 20 percenként. Így lesz 2x19 új járatom, miközben a régiek is megmaradnak. Hatás: 50%-kal növelem a járatszámot, ugyanakkor a szolgáltatás színvonala csökken.