Így van. Ha megvan a "valóság" (vágányhálózat, lejtviszonyok, jelzők, vonatok, menetrendkövetés, párbeszéd a mozdonyvezetőkkel, szomszédokkal), akkor már "csak" össze kell huzalozni a berendezés logikáját a sínáramköröktől a váltókig-jelzőkig, az aktuálisan választott berendezés dokumentációja alapján : )
Még a legegyszerűbb kulcsos berendezés is kihívás: nem maga a berendezés, hanem a szimulátornak ismernie kell a külső viszonyokat is, illetve tudnia kell egy megadott rend (menetrend) szerint mozgatnia a vonatokat. Ahogy nazareth írta volt, a fizikájukat is bele kell modellezni a szimulátorba.
Olvasgattam a hozzászólásokat, és eszembe jutott valami. Nem vagyok programozó, és messze is áll tőlem a dolog, így ne kövezzetek meg a következő javaslatomért, mert lehet, hogy nagy marhaságot mondok. Szóval, azt vettem ki ebből az egész eszmecseréből, hogy elég nehéz megírni egy Domino szimulátort a berendezés bonyolultsága miatt. Mi lenne, ha előbb egy egyszerűbb berendezést kreálnátok meg vonatforgalommal, stb. (pl.: SH), és aztán annak a "motorját" tovább fejlesztve egy D55 és/vagy D70?
Sziasztok!
RZZ Hricovhoz(c betűn egy horog) ért valaki?Az lenne a proplémám,hogy Bytca felé az istennek sem akarnak menni a vonatok.Mit tegyek?És az engedélykérés az melyik szöveg lenne?
Köszönöm a reakciókat! (Működő szimulátorok még mindig érdekelnek ám!)
2SC2240: Jó az észrevétel, hanem maga a felvétel nem gyorsított, a "történések" gyorsabbak jelenleg. A sebességjelzésen meg jót bosszankodtam a videó készítésekor...
nazareth: Az én eredeti koncepciómnak nem sok köze volt a biztber/forgalmi szimulációkhoz: tudnék-e a fradis kódos kezelőnél használhatóbb felületet írni? (Sikerült, bár nem sok eredeti ötlet került bele, tulajdonképp egy digitális interaktív D70 tábla. Az ötlet, a kihívás főleg abból eredt, hogy nem vagyok programozó... ) Hanem megtetszett, amit eszkábáltam, aztán elkezdetek éledni a biztber funkciók...
Így nem annyira előrelátóan épült fel, de már néhányszor muszály volt átformálni a témát, olykor éppen az általad említett pontok szerint... (nyílván közülük tényleg szükségszerű némelyik)
De nem mindegyik ponttal értek azért maradéktalanul egyet ám! pl: Egy áramút felépülése-záródása/szétesése-szakadása eseménynek minősíthető-e? Én egyenlőre eseményvezérlek, de nem tartom rossznak az áramút-ellenőrzést sem. A vonatszámot a programnak a biztbertől függetlenül kell kezelnie. A biztber vagy rendelkezik követő funkcióval, vagy sem. Ahol biztber nincs (vagy nem olyan), azért ott is tudják, milyen vonat jött éppen, hová megy, stb.
Tehát a felvetett modulokból van már benne tulajdonképpen valamilyen formában, de messze nem kész a mű, illetve jelenleg nem is nevezhető igazán forgalmi szimulációnak... Vagy legalábbis kissé "sántít"... :)
Így hát, csak évek kérdése és lesz belőle valami...
Igen néztem már, de azok között nem találtam. Egy térképen volt a keleti-köbánya-ferencváros-józsefváros-déli-budaörs végpontok. talán kelenföld is. Úgy emlékszem, hogy korvasut volt a file neve.
Dispecher progihoz régen megvolt a körvasútas territorry. Rail.hu ról nem lehet már letülteni. Esetleg eltunátok küldeni a mail címemre? blackened @ hdsnet hu
Kérdés, hogy pontosan mi van a videón látható dominókockák mögött. Magam is programozó vagyok, és mint olyan, sokat gondolkoztam egy bizber-szimulátor megírásán.
1.) Arra jutottam, hogy mindenek - pult, bizber, menetrend, satöbbi - előtt meg kell írni valahogy a "valóságot", ami tartalmazza a vágányhálózatot, vágányhosszokat, lejtviszonyokat, jelzőket, rálátási távolságokat, sebességkorlátozásokat, vágányneveket, behatási pontokat, útátjárókat, sínáramköröket. A különféle "többállapotú elemek" komplexitása fokozható, lehet szimulálni a váltóátállások lomhaságát, meghibásodó jelzőoptikákat, satöbbi.
2.) A vágányhálózatra lehet ráültetni a tulajdonképpeni bizbert, azaz a függőségek rendszerét; nyilván ehhez komolyan tanulmányozni kell az adott beredezést, illetve a bizbernek alkalmazkodnia kell a megírt "valóság" komplexitásához (azaz pl. kezelnie kell egy jelző esetlegesen kiégett zöld optikáját, ha ezt leprogramoztuk az 1. pontban).
Fontos eldönteni, hogy milyen koncepciót követünk a bizber leprogramozásakor: eseményvezéreltet, vagy valós idejűt. Az eseményvezérelt a Windowson szocializálódott embereknek kézenfekvőbb lehet, én már jóideje PLC-ket progarozok, és szerintem egy ciklikusan végrehajtott, áramutasra visszavezethető megoldás sokkal előnyösebb.
4.) A bizberen csüng a vonatszámkövetés is, ha van. A vonatszámkövetésnek hozzá kell férnie a menetrend-adatbázishoz, ha vonatszámváltást is akarunk.
5.) A vonatszámkövetésen ül az automatikus vágányút-állítás, ha van ilyen.
6.) A bizberhez kell kapcsolódnia a bizber front-endjének, az asztalnak a megfelelő kezelőelemekkel.
7.) Szükség van adott esetben egyéb front-end cuccokra is (rádió, telefon, külön vonatszámkövetés, ha azt utólag ültették rá a bizberre).
8.) Az 1. pontban említett "valóságot" úgy kell megírni, hogy egy vonat "végig tudjon menni" a vágányzaton (a járművek száma változó; helyzetüket, számukat, irányukat, sorrendjüket, hosszukat egy vágányszakaszokon belül is számon kell tudnunk tartani). A járművek nyilván figyelik a jelzőket, váltókat, sebességkorlátozásokat; rendelkeznek mozgáskarakterisztikával és dinamikával; követik a menetrendet.
9.) Menetrend-adatbázis, innen veszi a vonat és a vonatszámkövetés az adatokat; illetve innen "dobja be" a rendszer a vágányhálózatra a vonatokat.
Namármost, ha ezek közül nincs is meg mindegyik modul egy szimulátorban, a meglévő funkciókat elég jól szét kell válogatni, mert különben sántítani fog a dolog (pl. ha a dominokockák adják egymásnak a foglaltságokat). Kérdés, hogy a Te koncepciód mi volt, amikor elkezdted a D70 szimulátort :)
"Illetve, érdekelne vélemény is, érdemes-e tovább vinni ezt az irányt."
Érdemes bizony. Nagyon jó. Ott mondjuk Ferencváros esetében van egy 80-as váltó, ami mondjuk itt az általad feltett videón 40-es, de ezt leszámítva engem lenyűgözött. Illetve nem tudom, hogy gyorsítva lett-e a felvétel, de a villogó visszajelentések 1Hz-esek a valóságban. A D70 működésével kapcsolatban segíteni tudok, az alapján meg lehet fejlesztgetni. Szóval mindenképpen érdemes tovább vinni a projektet, sőt egy ilyen szimulátorban érdemes lenne egy D55-ös változatot is kreálni.
Illetve, érdekelne vélemény is, érdemes-e tovább vinni ezt az irányt.
Forgalmi szempontból, szinte semmit sem tud még: véletlenszerű menetek, meghatározott útvonal és cél nélkül, kifejezetten a biztber funkciók és a mozgások tesztelésére.
Első nekifutásra, majd Dispecer-szerűre szeretném, aztán menetrend, stb... De ezek még nagyon messze vannak. Először meg kéne állnia a helyét, mint biztber szimulátor.
(Elvileg bármilyen vágányhálózattal müködik, de a szerkesztő rész is fejlesztés alatt. Mint szinte minden...)
Az lenne a kérdésem, hogyan kell értelmezni (használni) a tolatásjelzőket. Gondolom a vasútforgalmi szimulátorokban érdekelt vasút rajongók ezt alapból tudják, de én sosem értettem. A normál jelző az világos: amerre a jelző elülső oldala néz, az abból az irányból közeledő vonatnak meg kell állnia tilos jelzésnél, és tovább haladhat szabad jelzésnél. De mi a helyzet a tolatásjelzőnél? Mire vonatkozik a hatálya, a felé mozgó vonatra, vagy a tőle elfelé mozgó vonatra? Hol van a szerelvény a jelzőhöz képest, amikor a jelző vezényli a tolatást, a mozdony és a jelző között, vagy máshol? Tilos jelzésnél mivel kell megállni a jelző mellett (előtt), a mozdonnyal, vagy a szerelvény másik végével? Szabad jelzésnél merre kezd el mozogni a mozdony, a jelzőtől elfelé (és akkor melyik oldalától elfelé), vagy a jelző felé?
A Post T sorozat vezető alakjával levelezem már pár napja, a levelezés tárgya, hogy a Signalsoft-os programok magyar nyelven is használhatók legyenek. Folyamatban van a menetrend szerkesztés és annak leírásának elkészítése.
Tehát a kedvezmény! Richard Plokhaar igazgató felajánlott egy 50%-os kedvezményt a simsig.hu tagjainak! (és minden forgalomirányító rajongónak)
Ez azt jelenti, hogy szeptember 3.-tól 11.-ig tudunk vásárolni a Signálsoft oldalán.
A kedvezmények a következő szimulációkra vonatkozik! - Post T Arnhem 1965
- Post T Hengelo 2000
- Post T Amsterdam CS
- Zentralstellwerk Braunschweig Hbf
- Stellwerk Gelsenkirchen Hbf
- Stellwerk Bonn Hbf
- Stellwerk Andernach Hbf
- Stellwerk Hürth-Kalscheuren
- Zentralstellwerk Köln Hbf
- Also the bundles! (double save!)
Aki szeretne vásárolni az jelezze felém e-mail-ban info(kukac)simsig.hu. Elküldöm a kódot és az instrukciókat.
Kis Multikon. Felfedeztem néhány funkciót a játékban, amely IPG egy régebbi leírásából kimaradt. Ha esetleg már korábban valaki felfedezte és megosztotta a fórumon elnézést.
Az egért a szomszéd állomás menetirányára húzva, és ezután az F3 billenyű lenyomásával előhívhatjuk a következő néhány órában várható vonatok listáját. (Menetrend nélküli vonatok nincsenek benne.)
Egy mozdony által elfoglalt állomási vágányon a CIS menü nem csak akkor használható, ha a mozdonynak előír valamit a fordulója. Mi magunk is forgalomba állíthatunk úgymond "operatív" mozdonyvonatokat a következő képpen:
Szituáció: Multi2N-ben L. Kynzvart-ba (LKV) áll egy tológép, amely tulajdonképpen teljesen feleslegesen áll az előbb említett állomáson, mert az ember ott nem veszi hasznát. Ezt a mozdonyt tehát át szeretnénk vinni LIP SVO, vagy STR állomásra. Teendők: Kivisszük egy állomási vágányra az adott mozdonyt. Ott jobb egérgomb, és CIS menü, majd rákattintuk az "asztalon" a célállomás nevére. Ezt követően a program ad egy vonatszámot a mozdonyunknak, és már húzhatjuk is neki a kijáratot.
Viszont milyen jó kis tanulószimulátor ez az Oxted! Van benne sok vonat, szerelvénymenetek, egyvágányos állomás keresztekkel, útátjárók, egy kis tolatgatás; nincs ACI és ARS. Ideális a kezdőknek!
Csak az ismétlőjelzők leptek kissé meg, de ezirányú nézeteimet a simsig.hu-n kifejtettem :)
Szóval igen, volt új szimulátor :) Viszont a honlapról egyelőre még nem letölthetőek, bejelentkezés után sem (ugyanis újabban némely letöltésekhez be kell jelentkezni az angol oldalon).
Itt egy röpke összefoglaló a találkozóról. A csoportkép bal alsó sarkában ott figyel Geoff Mayo is :)
Érdekesség, hogy egészen pontosan megtervezték, hogy hol lesznek a munkaállomások, melyiken mi fog futni, hol vannak konnektorok, satubbi. A beugró magyar szemmel húzós, 12 (helyben fizetve 14) font, ami tartalmazott némi kaját is. Viszont állítólag nem volt ingyen WiFi... Furcsa továbbá, hogy bár hónapokkal előre elkezdték szervezni, illetve az egész országból jöttek rajongók, mégis csak déli 12-kor kezdtek, este 6-ra be is fejezték. Gondolom a kocsma személyzete nem akart kiesni a napi ritmusból és az esti "csúcsot" sem áldozták be a sok forgalomirányító-megszállott miatt >: ) Szóval a mi 10-12 órás találkozóinktól még bőven lemaradnak :)