Mindenesetre érdekes, hogy jóval kevesebb kilométerért jóval többet fizetnek, mint a Kisalföld Volán lehetetlen feltételeket szabó kiírásánál. Talán Szolnokon több a tisztesség a vezetőkben.
"Készítettem interjút több vezig.val, kérdésemre m.ki úgy nyilatkozott, h. szívük szerint inkább átadnák az önkormányzatnak a helyi üzemet, bajlódjnak vele ŐK!"
Ez nagyon szép. Adott a törvényi lehetőség, miért nem adják át? Miért nem pályáztatják meg ezeket, ha úgyis csak a baj van vele?
Itt volt például a kiváló lehetőség, a hazug alvállalkozói pályázat. Egyetlenegynél sem merült fel komplett városi közlekedés kiírása. Vajon miért? Ha annyira veszteséges a dolog, miért nem adják át?
Hidd el, ahogy a Volánok csinálják, a vízfejet eltartva, százmilliókat költve élsportra, csaló közbeszerzésekkel, úgy valóban veszteségesnek tűnhet (hahaha).
Ez talán már jobban az én szakterületem: a Volán menedzsmentben van akkora szolidaritás egymás iránt, h. cs. úgy ukk - mukk - fukk nem akarják leadni a helyiüzemet, mert ez több kolléga - jóbarát (pl. üzemvezető, vezig.hely) esetleges menesztésével járhat. Igaz, volt arra pl., h a válást a belső ellentétek is megkönnyítették. (Pécsen, ha jól tudom ez történt) Lehet, h. az (ígért) központi támogatáshoz is jól jön, ha a cég minél több feladatot lát el.
Más. A helyijáratos buszok kb. másfélszeres üzemanyag-fogyasztása a helyközihez képest nem lehet jelentéktelen tétel. Készítettem interjút több vezig.val, kérdésemre m.ki úgy nyilatkozott, h. szívük szerint inkább átadnák az önkormányzatnak a helyi üzemet, bajlódjnak vele ŐK!
Az én off-topic autóm - 1995. évj. BMW 525iA - országúton 7,9-8,5l/100-t fogyaszt, városban min. 10,5, dugó esetén 15-re is felmegy.
Most hallom az ESTÉ-ben, h. New Yorkban sztrájkolnak a közl.i dolgozók, magasabb fizuért, betegbizt.-ért, ha nyereséges lenne a NYTA, nem perelnék károkozásért a szakszervezetet. (A város kvázi csődben van, a tömegközlekedés az egyik fő veszteségforrás)
Való igaz, h. a BKV iszonyatos deficitjének jóval nagyobb része ered a rossz struktúrából - a feles bürokráciából, mint a hálózat üzemeltetésből, de a városi közlekdés egészének sajátosságai miatt a cég soha nem lesz nyereséges. Gondolj bele, h. városi forgalomban egy Ik 280 fogyasztása 48l/100 km, az automata váltó, a több ajtó miatt is bonyolultabb villamossági rendszer szervízköltsége jóval nagyobb, mint egy távolsági - helyközi autóbuszé, míg a kötöttpályás üzemek fenntartása pedig az autóbusznál is drágább. A városi autóbusz-közlekedés az átkosban sem volt nyereséges, fenntartását keresztfin. oldották meg. - a Magyar Országos Levéltárban, a Közl.i Múzeumban található források mind erről szólnak. Lásd: "A közlekedés helyzete és átfogó fejlesztési elképzelései" OMFB 9-8705/ 1989. sz. tanulmány vagy a Minisztertanács 3131/1985. sz. TVR + előterjesztés.
A városi közösségi közlekedést TÁRSADALMI HASZNA, és nem profitabilitása miatt szeretjük. (mi igen, a politikusaink - az amerikaiakhoz hasonlóan - sajnos nem)
Az idézett forrásokat szívesen bemutatom, ha kéred.
Országos közlekedési szövetség tudtommal csak Hollandiában létezik, de náluk sem teljeskörűen.
Náluk a vasúton kívül valamenyi más tömegközlekedési eszköz (vagyis a helyközi, távolsági, helyi buszok, a villamook, metrók) beletartozik ebbe, de a vasút nem (bár vannak szép számmal kombinált ajánlatok).
Van a közlekedési szövetség keretében egy övezetes jegy a "Nationale Strippenkaart", amivel bárhol, bármely cég buszán, villamosán utazhatsz, az átutazott zónáknak megfelelő sávokat érvényesítve, a 2 zónás: 1,60 EUR = 400,- Ft, a 45 zónás: 19,20 = 4.800,- FT és közötte többfajta.
A 4-11 éveseknek, 65 év felettieknek és diákoknak létezik egy kedvezményes változaa: 15 zónás: 6,50 (teljesárú) helyett 4,30 EUR-ért.
Létezik országos busz+helyijárat napijegy 12,80 EUR = 3.200,- Ft-os áron ( a nyári "holtszezonban" bagóért kedvezményes napijegy is ZomerZwerfkaart néven, ennek az ára már csak: 8,60 EUR = 2.150,- Ft/nap ) ,sőt kombinált országos napijegy csak az NS (államvasút) járataira ( 39,80 EUR = 9.950,- Ft) éskombináltan, az NS és az "összes többi" tömegközlekdés , vagyis valamennyi holland tömegközlekedési eszköz igénybevételére (OV-Dagkaart - 44,80 EUR = 11.200,- Ft).
Léteznek heti, havi és éves bérletek erre a tarifaközösségre és az NS-sel kombinálva is.
Emellett megvannak a cégek házi tarifái is (pl. az Amszterdami Közl. Váll. napijegye, stb.)
Kétségtelen tény, hogy a hazai városok többségében jelenleg még a Volán üzemelteti a helyijáratos autóbuszokat, de azt mindenki - a döntéshozók is - érzik, h. ez alapjában véve számukra profilidegen tevékenység. A VOLÁN TRÖSZT 1983-as megszűnése - az anyagi érdekeltség bevezetése - óta a cégek a városi közlekedés területén nagyon sokáig igen mérsékelten ruháztak csak be. A városi közösségi közlekedés nem volt rentábilis, és ma sem az. (Az új helyijáratos kocsik vétele tudomásom szerint egyértelműen önk.i támogatásnak köszönhető) Az EU-ban az az általános gyakorlat, h. kvázi minden város saját BKV-t tart fenn. valószínűleg Mo.n is errefelé fogunk menni, ha lesz Volán privatizáció, ha nem. Az értékesítés előtt ugye meg kell szabadítani a cégeket a veszteség legfőbb forrásától, de ha az állam meg is tartaná az elővárosi - helyközi - távolsági autóbusz-közlekedést, a városi tömegközlekedés veszteségeinek finanszírozását - a szolgáltatás leromlásának/lerontásának ódiumát az önkormányzatokra fogja áthárítani á lá Margaret Thatcher - Ronald Reagen. Megérzésem szerint ha nem lenne a helyijárat üzemeltetésének kötelezettsége - kolonca a Volán vállalatok nyakán, a MÁV már megnézhette volna magát...
Gyuri!Tudod, h. nekem abszolút nem erősségem a matematika, de azt már megtanultam, hogy a részek optimuma nem = az egész optimumával. Hazánk a maga 10 M lakosával nyugodtan lehetne közlekdési szempontból "egy egész", ui. a Duna és a Tisza elválasztó jellege az elkövetkező 15 évben a hídépítéseknek köszönhetően csökkeni fog. Tisztában vagyok vele, h. v_peti kiátkoz ezért, de az új hidak - különösen a kapcsolódó úthálózat biz, szintű kiépítésével - egyértelműen az autóbusz-közlekedést mozdítják elő. Pl. Győr/Veszprém/Zeg/Kaposvár/Szekszárd/Székesfehérvár - Szeged között a majdani M8 - M9 autóutak jóvoltából egyértelműen kedvezőbb eljutási lehetőséget fog adni a távolsági autóbusz, mint a Bp. érintésével történő vasúti utazás. Viszont - ennél sokkal fontosabb - az agglomerációk, ill. vonzáskörzetek kiterjesztésének lehetősége (lásd Dunaújváros)
AZ V. kerületben életvitelszerűen lakó, állandó bejelentett lakcímmel rendelkező, 18. életévét be nem töltött kiskorú, valamint a felsőfokú tanulmányokat folytató 23. életévét be nem töltő felnőtt szeptember elsejétől augusztus 1-jéig alanyi jogon tömegközlekedési támogatásra jogosult, melynek mértéke a mindenkori diákbérlet összege. A támogatást kérelem alapján az önkormányzat adózási okokból az oktatási intézménynek utalja át, ahol a jogosultak készpénzben vehetik fel.
Nem tévedsz! Valóban nem volt ilyen rendszámú busza a Kisalföld Volánnak. Valószínűleg ez az ex BVX-480, de hogy miért lett átrendszámozva, azt nem tudom.
Helló!
Ha jól emlékszem a busztípusok honlapon láttam egy IK-396-osról fényképet, rajta a két Kisalföld Volános csíkkal. Ami számomra furcsa, hogy a busz rendszáma GYL-876! Tudtommal ilyen rendszámú IK-396-os nem volt a Kisalföld Volánnak. Vagy netán tévednék? Amikor a G-s rendszámok mentek, már rég nem vettek 396-ost, hanem 398/E98-at.
Ausztriában TKSZ van, azaz tarományonként jöttek létre a szövetségek, és az ország területét 100%-ig lefedik. A távolsági buszokonés néhány kisvárosi helyijáraton kívül szinte minden busz vagy vonat benne van, néhány kivételtől eltekintve.
Németországban van regionális és tartományi szint is. Az előbbi nem fedi le teljesen az országot. Az utóbbi igen, de itt sok helyen csak napijegy van, kivéve, ha a tartomány=a régióval.
callaghan: A magam részéről inkább az OKSZ - Országos Közlekedési Szövetség - híve lennék
István! Köszi, hogy (ha már más nem nagyon) legalább Te válaszoltál. Az OKSZ-t én már túlzott központosításnak tartom, a Duna eléggé ketté választja az országot.
A városi közlekedési társaságok (egye fene) megmaradhatnának :)
Miért nincs ezen a buszon rajt a Somló Volán felirat?
Ez egy mai kép Győrből. Ugyanezen busz Tupolev honlapján is rajt van pl., ott még rajt a felirat. Itt már nincs. Mehet úgy Volános busz hogy nincs rajt az üzemeltető cég jelzése?
Ha jól látom, ez a KBS-644. Ha nem az, akkor már fáradt vagyok :) Na mindegy. Szóval szombat délelőtt épp vizsgára tartva várom a szokásos emmáennt az egyik megállóban egy Szeged melletti faluban, mikor is megjelenik "Őnagysága". Nagyon kényelmes, csendes, jó futású kocsi volt, néztem is nagyot több utas- és munkatársammal egyetemben, hogy mivel is érdemeltük ezt ki?! Az utasáramlás esetleges nehézségeiről nem tudok nyilatkozni, mivel nem volt zsufi a buszon (de ez nem azt jelenti, hogy el kell innen venni, mer' nincs reája igény... :)))