A ház hőigényét úgy számoltam ki, hogy a teljes légköbmétert megszoroztam 40-el. Szinte minden helyiségnek 2 oldala fűtött, kivéve a konyha, annak 3.
A ház 90m2, a belmagasság 2.7m = 243m3 * 40 = 9720. Ezt kerekítettem 10kW/h-ra. Ez 240kW/nap. A kazán teljesítménye 30kW/h lemez kazán (Buderus G211). 240 / 30 = 8 azaz napi 8 órát kell fűteni a kívánt teljesítményhez. Remélem jól számolgatok, szólj ha valami nem jó.
A rugós visszacsapót oda rakjam ahol a kazánba bemegy a visszatérő?
„ ha elérte a 95C°-t akkor a szelep kinyit a megnövekedett nyomástól és leereszti a forróvizet.”
Akkor mitől is?
A szivattyúd jó helyen van,de a keverőt(kazánvédőt) és a szivattyút kellene egy lengőnyelves visszacsapóval megkerülni,hogy adott esetben gravitációsan tudja hűteni a kazánt.
Üzemzavarra is kell tervezni a rendszert úgyhogy számolj 100 fokkal.
A szívóágon nincs jó helye sem a biztiszelepnek sem az aut légtelenítőnek.
A pufi alsó kivezetéséhez inkább egy szűrő kellene az állandó mágnesű szivattyú védelmére.
Hogy érted hogy kerülő ágba tennéd a szivattyút? A visszacsapószelepet a visszatérő ágba gondoltad pl, a feltöltő után a kazán felé? A légtelenítőt akkor kiveszem. Hova rakjak még biztonsági szelepet? Bocsi de ezt most nem nagyon értem.
Szivattyút kerülőágba tennėm, fő ágba nyelves visszacsapót áramszünet esetère, továbbá szívott ágba nem tennèk automata lègtelenítőt, ès az előrèbe is szoktam tenni bizt. szelepet.
Egy háznak a fűtésrendszerét kell megterveznem és eddig a primerkörrel vagyok kész. Ez olyan vizsgamunka előzetes féleség lenne. A kérdésem az lenne hogy jó-e az elképzelésem, a leírásom, és ki hagytam-e valamit esetleg? A feladat, hogy egy teljesen jól működő rendszert kell tervezni. Ha van valakinek kedve és átnézné azt nagyon megköszönném. A rajzom nem sikerült a legszebben, de szerintem a lényeg látszik.
Primerkör tervezés.
A kazán előremenő ágába közvetlen a csatlakozási pontra (2") egy biztonsági hőcserélőt szerelek. Ez gyakorlatilag egy üreges fém henger egy be és egy kimeneti csatlakozási ponttal, amiben van egy csőspirál. Ennek a csőspirálnak két 1/2"-os kivezetése van. Az egyikbe az állandó nyomás alatt lévő hálózati hidegvizet kötöm. A másik kimenetét egy csővel a lefolyóba kötöm. A működése: van benne egy termoszelep ami az előremenő víz hőmérsékletét érzékeli. Ha a víz eléri a 95C°-t, akkor a szelep kinyit és a rákötött hidegvízet elkezdi keringetni a csőspirálon keresztül. Ez felmelegszik az előremenő víz hőjétől és a másik végén a lefolyóba távozik a felmelegedett víz. Így hűti a kazántól az előremenő forró vizet. Ha a víz lehűlt a szelep elzár. A 2. biztonsági szelep, egy termikus elfolyószelep, amit a hőcserélő után kötök kb, 10cm-re. Ez szintén az előremenő víz hőmérsékletét figyeli, és ha elérte a 95C°-t akkor a szelep kinyit a megnövekedett nyomástól és leereszti a forróvizet. Ekkor a rendszerben lecsökken a nyomás. Ezt a nyomáscsökkenést az automata töltőszelep érzékeli és utántölt a rendszerbe hidegvizet annyit, amíg el nem éri a beállított nyomást. Ha a víz lehűlt a szelep elzár. Ezután szintén pár cm-re rakok egy mikrobuborék leválasztót. Ezt az előremenő ág lehető legmelegebb pontjára kell tenni. Ezután egy hőmérőt, egy T-t, egy golyóscsapot aztán megy a pufferba.
A visszatérő ág a kazántól indulva. Egy T-vel lecsatlakoztatok egy ágat. Innen még egy T aminek az egyik végére az automata töltőt, a másikra egy kazántöltő (leeresztő) golyóscsapot rakok. Az automata töltő és a kazántöltő másik végeire rákötöm a hálózati bejövő vizet (állandó nyomás alatt). A következő a keringetőszivattyú. Ezt azért rakom a visszatérő ágba, hogy alacsonyabb hőmérsékletű víz folyjon rajta keresztűl. Ezután szintén egy T-vel elágaztatom a rajzon szereplő módon. Onnan az első egy 2.5Bar-os membrános biztonsági szelep. Ez egy egyszerű nyomásérzékelő amiben van egy rúgó. Ha a nyomás eléri a 2.5Bar-t akkor a szelep kinyit és lefúvatja a vizet. Hőmérséklettől függetlenűl! A következő elágazás tetejére egy automata légtelenítőt rakok. Jobbra egy nyomásmérőt, balra a tágulásitartályt.
A tágulási tartályt a következőképpen méreteztem: Először is ki kell számolni a rendszer térfogatát. Egy átlagos 600-as 22k lapradiátorban kb, 6 liter víz van. Nekem a házban lesz 8db ilyen radiátor ami 8 * 6 = 48 liter. A csőrendszer térfogatát a hossz és a belső átmérőből számoltam a következőképp. A hossz (l) kb, 150m. A cső (belső) átmérője 14mm tehát a sugara (r) 7mm. A henger térfogatának a kiszámítása r2 * pi * l. Vagyis cm-be átváltva 0,7 * 0,7 * 3,14 * 15000 = 23090 / 1000 = 23.1 liter egy kis kerekítéssel. Van egy helyiség ahol padlófűtés van, itt kb, 120m hosszú 20-as cső van. A fenti módon kiszámolom hogy ide mennyi víz megy. A cső (belső) átmérője 16mm tehát a sugara (r) 8mm. Az eredmény: 24.1 liter. A kazán víztartály kapacitása 39 liter. Tehát a teljes fűtésrendszer térfogata összesen 134,2 liter plusz a primerkör csöveiben lévő víz térfogata kb 140 liter-el számolok. Ehhez még jön az 1000 literes puffertartály térfogata így a teljes rendszerben lévő víz 1140 liter.
Következő az előfeszítési nyomás. Ez a statikus nyomás + 0.3Bar. A statikus nyomás magasság méterenként 0.1Bar. A pincébe lesz a kazán. A földszinten lesznek a radiátorok vagyis a rendszer nagyrésze ami kb, 3m magasan van. Azaz 0.3 + 0.3 = 0.6 Bar előnyomás üres állapotban (P0 = 0.6). Plusz 0.3Bar nyomást kell biztosítani hogy ne legyen gázkiválás. Tehát a kezdeti nyomás rendszerfeltöltéskor 0.9 Bar. Kell még a térfogat tágulásának a mértéke is. 100C°-nál 4.3% 90C°-nál 3.6% 80C°-nál 2.9% 70C°-nál 2.2% 60C°-nál 1.7% 50C°-nál 1.2% 40C°-nál 0.8% Az előremenő és a visszatérő átlagát kell venni. pl: 80C° előremenő és 60C° visszatérő esetén az átlag 70C° vagyis a tágulási érték 2.2%.
A megengedett max. nyomás 2Bar, mert 2.5Bar a biztonsági szelep és 0.5Bar-al kevesebbet kell számolni. Pe = 2.
A tágulási tartály gáztérfogata Df = (Pe + 1) / (Pe - P0) Azaz Df = (2 + 1) / (2 - 0.6) = 3 / 1.4 = 2.1 (A 2.1 csak egy szorzószám a tartály térfogatához kell)
A szükséges tartálytérfogat: Vn = (Ve + Vv) * Df Vv a tartaléktérfogat 0.5% legyen de min. 3 liter. Esetünkben 1140 * 0.5 / 100 = 5.7 liter kerekítve 6 liter. Ve a maximális tágulási érték 100C°-on, azaz 1140 * 4.3 / 100 = 49 liter.
Tehát a szükséges tartálytérfogat (49 + 6) * 2,1 = 115.5 liter. A legközelebbi tartály érték 150 liter.
A puffertartály méretezése. A kazán teljesítményét meg kell szorozni 25 - 35 liter / kW -al. A kazánom 30kW, ezt megszoroztam 35-el ami 1050. Így egy 1000 literes puffert választottam.
A puffertartály és a szivattyú közé egy 3 járatú keverőszelepet rakok aminek a középső ága a kazán előremenő ágára csatlakozik. A működése a következő: Ha a kazánból előremenő melegvíz hőmérséklete nem éri el a keverőszelep beállított hőmérsékletét pl, 75C°-ot, akkor a szelep középső ága kinyit, a tartályfelöli ága pedig lezár. Így visszatereli a vizet a kazán felé ahol újra felmelegszik. Ez a cirkuláció addig folytatódik amíg el nem éri a 3 járatú szelepen beállított hőmérsékletet (75C°). Ha elérte, vagyis kellően felmelegedett a víz, akkor a keverőszelep középső ága lezár, a puffer felöli része pedig kinyit. Így az előremenő ágban a víz már nem tud a szelep felé menni, hanem csak a puffer felé. A visszatérő ágban pedig szintén a puffer felől szíja a vizet a szivattyú. Ha az előremenő víz megint hidegebb mint 75C°, akkor megismétlődik a folyamat.
Ha valami nem jó akkor javítsatok ki. Előre is köszönöm!!!
Bocs közbe később olvasom, hogy halaloszto is kitért erre...
Az a lényeg egyébként, hogy menyire használják a meleg vizet, hányan laknak a házba, és ezért mennyire szükséges az utánpótlás... van olyan család aki 80 literrel elvan egy nap, és van olyan ahol 300l is elfolyik.
Nem vagyunk egyformák. Van ahol kacsák laknak... :))
Na ezt a 2-3Kw-os tekert kolbászt hagyjuk. Ez téli rásegítésnek jó, a fűtési rendszerbe kötve, de HMV-nek nem. Pont nem régiben valaki kísérletezett vele és csodálkozott, hogy a kazán fűti mint a barom, de a víz meg nem melegszik benne úgy ahogy szeretné, a gáz meg fogy rendesen. Egy normális indirekt tárolóban a hőcserélő 20-35Kw-os és 0,8- 1 m2 felületű.