Nem, ennél nem kell rátenni, ez csak a teszt miatt volt hogy folyamatosan pakoltam. csak azt kell eldönteni, hogy 5-8 vagy 12-15 kg-al gyújtsak be az nap. De +-pár kg-ot nem igen venni észre a benti hőfokon. Szóval a gyakorlatba sokkal egyszerűbb eldönteni mint elméletben.
Ha az összhatásfokot írja le a gyártó akkor vagy hazudik, vagy tudja, hogy milyen kéményem van :)) Legalább tartományt adnának meg! Mondjuk 80-90% vagy ilyesmi.
Nem, hanem az össz hatásfokot. Azt hogy adott mennyiségű fából mennyi % a bent maradt meleg. És ez a lényeg. Ezért is írtam a kazános példámat. A jó égést lerontotta a nagyon magas füst hőmérséklet.
"Nem lehet szabályozni." De lehet, főleg a jól szigetelt házban. fél napos gyorsasággal. Ez jóval gyorsabb, mint ahogy egy kinti lehülést észrevesz a benti levegő a falakon keresztül. A tk valamennyire önszabályzó is. Ha nagyobb a hőigény gyorsabban leadja a hőt, ha kisebb vagyis kint melegebb van, akkor nem túlfűt, hanem lassabban adja le a meleget kisebb intenzitással. Ezeket tapasztalatból mondom. De a fő szabályzó én vagyok a fa mennyiséggel.
"ergo ha felmelegedett a tűztér, akkor a további tüzelés kimegy a kéményen" Ezt is megcáfolom. A samott nagyon sok hőt fel tud venni. Csináltam egy ilyen tesztet is, aminek mellékelem a grafikonját. Este fél-7-től 9-ig 4x raktam rá egymás után ahogy leégett, és 250 fok alatt maradt a 4. rárakás után is a füst hőfok. Ez 4x8kg volt. Csináltam egy másik tesztet is, amikor reggel 9-től délután 2-ig, több mint 50kg-ot tüzeltem el, miközben mértem a kimenő füstöt, ekkor is jóval 300 alatt maradt az utolsó rárakáskor is. Erről nem készült grafikon. Szóval napi 60kg-ig nem megy ki jelentős többlet meleg a kéményen.
Azt értem. Az egyik a szükséges kéményhatás miatti veszteség. De a másik, ami a fa égetésének a hatásfoka. A lényeg, hogy a kettő együtt legyen jó. Pl, az öreg kazánomnál is elértem hogy tökéletesen égett a fa, láthatatlan volt a füstje, csak éppen 500 fokos volt. Ha ezt kb. 250 fokon tudja mint pl a tk, akkor az a tuti. ez mellett ha a szeleppel teljesen le zárom a kályhát, akkor a lezárás pillanatától a másnapi begyújtásig, nem megy ki semmi meleg a kéményen keresztül, tehát mind a házban marad. Nekem ezért is tetszik a tk, és ezt mindenképpen előnyének látom a többihez képest a hátrányai mellett.
Röviden összefoglalnám akkor
előnyök -tiszta nagy hatásfokú égés nagy lángon sok levegővel nem elfojtva -mindezt viszonylag alacsony kimenő füsthőfok mellett -napi 2 óra üzemidővel, így a maradék 22 órában lezárt kémény mellett semmi meleg nem kerül a kéményen keresztül az utcára -konstrukciójából adódóan meg a nagy hőtároló képesség, aminek következménye, hogy nincs időhöz hideghez meleghez kötve a begyújtás ideje 6-12 órán belül.
hátránya -a kis teljesítmény, amiből következik a -lassabb felfűtési idő -nagy tömeg ami erősebb alapot igényel -nem terjed annyira a meleg a sugárzó fűtése miatt (bár 2-3 helyiség megoldható ennél is légcsövezéssel) Így nő a pillanatnyi teljesítménye is.
Na figyeljetek! Most itt megmondom én Nektek nagy okosan, hogy miért nem hatékony a tk :)))) Nem lehet szabályozni. Ez alatt azt értem, hogy a fala vastag tégla, a vas tűztérbetéthez képest szigetel. Főleg ha át van forrósodva kis dT miatt egyszerűen nem fogja kivezetni a hőt a felszínére, ergo ha felmelegedett a tűztér, akkor a további tüzelés kimegy a kéményen. Nehéz beállítani az optimumot. Kandallónál ezzel szemben egy jól eltalált ventilátorteljesítménnyel annyi meleget szedhetsz le a betétről amennyit akarsz. Teszem azt, be lehet úgy játszani az átfújt légmennyiséget, hogy az égés tökéletes legyen, de a kémény még éppen ne károsodjon nagyon. Akár a kéménybe elhelyezett hőmérővel is lehet a füstgázhőmérséklethez szabályozni a ventilátorteljesítményt. Ha pedig saválló kéményed van akár ki is turhányosodhat a kéményben. Az égetés hatásfokában nem hiszem hogy olyan nagy különbség lenne, a videón nagyon szépen égett a tűz abban a tk-ban. A tk-nál is meg lehet oldani a sokadik levegőbevezetést és a katalizátort is. Ha rossz a gondolatmenetem akkor javítsatok, töröljetek!
EPS szigetelőből kivágtam az ívet, alátettem, és ráfalaztam a téglákat, a végén a középsőt beszorítottam, és kivettem a sablont, a téglák meg ott maradtak. Fontos, hogy 2 oldalt meg legyen a támasztás, mert szétcsúszik.
Akkor jól sejtettem hogy max 5% lehet a különbség. Vagyis egy jó kandalló hasonló hatásfokú, csak a teljesítményben, és a hőtároló képességben tér el jelentősen, illetve teljesen más a kettőnek a működése. azt hogy jó vagy rossz nem lehet megmondani. Van akinek az egyik illeszkedik jobban van akinek a másik a házához(hőigény, elrendezés, hely, aljzat stb.
Még annyit jegyeznék meg, hogy a tk-nak kell a 18x18cm-es kémény. Tehát a klasszikus 14x14cm-re nem ajánlott a normál verzió.
Akkor hasonló mint a tk-nak, kivéve a csúcsot, mert akárhogy ég nálam, jóval 300 alatt marad akkor is. Ez nagyban függ a fa fajtától, meg hogy mennyire van összehasogatva. Nálam a fenyő deszkák, léceknél megy fel 280-ig kb. amikor nagyon ég. De pl. nagyobb 3-5kg-os keményfánál még a 200-at is alig éri el.
Így sikerült :-) Nem, ... szerintem a nagylátószög miatt van, azt hiszem hordótorzításnak hívják. Legközelebb megpróbálom messzebbről fényképezni nagyobb fokusztávolsággal....
Köszi. De ez már kint hever az udvaron egy kupacban. :-) Mennyivel szebb lesz majd a másik amit most csinálok helyette. Pár hét múlva elkészül. Majd teszek fel arról is képet.
"Hatásfokra kb. mennyit adnak meg egy jobb fajta kandallóra?"
Akkor beszélhetnénk 100% hatásfokról, ha a fűtőeszköz által beszívott levegő és a kéményen távozó levegő hőmérséklete azonos lenne.
Ennek ismeretében szerintem az összes fűtőalkalmatosság gyártó hazudós.
Az a jobb, ha a füstgáz hőmérséklete és mennyisége minél alacsonyabb. Ezek az értékek a jelenlegi technológia mellett viszont szilárd tüzelésnél már jobban nem csökkenthetőek.
Abban a teljesítménytartományban, amire a tk képes, biztos, hogy jobb a hatásfoka, mint egy kandallóé. Az kandallónak eleve túl alacsony, és névleges teljesítmény környékén sem lesz 90%.
Kandalló létére ezért is tuti a Temporis, mert egyrészt olyan szinten zárható az égés végén, hogy gyakorlatilag megáll a huzat a kéményben, másrészt pedig ha el is felejtenéd elzárni, akkor sem a benti meleg levegő menne ki, csak maximum a betét hűl ki a külső levegő bevezetés miatt.
Egyszer, még tavaly mértem egyet a füstön, a padláson lévő tisztítónyílásnál. Ha jól emlékszem, 150 fok körül volt, de biztos nem ez volt a legmelegebb, nem emlékszem az égésnek melyik szakasza volt. Ez a kémény tetejétől kb. 1,5 m-re van, a temporis fölött meg mondjuk 3-ra. Viszont a kéménybe csatlakozás előtt a füstcső átmegy még egy hidegebb, fűtetlen helyiségen kb. 50 cm-es hosszban, ott leadhat egy csomó hőt, azt még be fogom burkolni, nehogy a kémény szívja meg a végén.
Szerintem csúcsidőszakban 250 fokos körül lehet, gyengébb égéskor, a vége felé meg bele tudok nyúlni kézzel. A specifikációja szerint a Temporisnak 350 fokos a füstgázhőmérséklete.
Valamennyi különbség azért csak van, mert a tk köztudottan jobban elbánik a fagázokkal, mint a csk. A másik, meg ott van a kéményben a pillangó szelep ami légmentesen lezár a nap 22 órájában . Így nem hűl vissza a kéményen keresztül. ( a többit nél hiába van lezárva a huzat nyílás rendesen, ha a kémény felé nyitott a meleg csk- vagy kandalló) Szóval össz hatásfokban azért van némi javulás a tk-nál szerintem.
Értem, szóval akkor nem sok megy ki feleslegesen az utcára. Csak minimális többlet a tk-hoz képest. A tk-nál is be lehet szabályozni hogy ne legyen légfelesleg. A tömegáramot nem ismerem.
Hatásfokra kb. mennyit adnak meg egy jobb fajta kandallóra?
Tényleg! Én is lehagytam, hogy nagyon szép a kályha! ;) Én is ilyen kis téglából rakottat akarok csinálni (csak kandallót :)) Azt kipróbálhatnád, hogy egy plafonventilátor mennyit javít a hőérzeten. Nálunk a kicsi asztali sokat, mert nem rétegződik a meleg, ráadásul a többi szobában is meleg lesz.
Az biztos, hogy a hordókályhában a samott még reggel is forró. A kandallóbetétembe ezért lesz is samottbélés :) Amióta meg van a homlokzati szigetelés igen lassan hül ki a ház. Remélem jó lesz azért így. Most nejem otthon van a gyerekkel és rakja a kályhát, mondjuk kíváncsi vagyok mi lesz ha ő is elkezd majd dolgozni és nem leszünk otthon napközben.... : /
Ha -18-nál 13-16 kW a hőigény, akkor (figyelembe véve milyen gyakran van nálunk ilyen hideg) bőven elég egy 12-14 kW-os kandalló. Kandallót sem jó túlméretezni, az az enyhébb időben való üzemeléskori hatásfok rovására megy, arról nem beszélve, hogy átmeneti időben szinte lehetetlen nem túlfűteni. Az én felfogásomban, ha extrém hideg van, akkor inkább sűrűbben kell rakni rá, vagy kapcsoljon be a gázkazán.