Pedig DE!!! Lehet 93-as !!! Akkoriban már olyannyira kész volt a C variáns, hogy 94 koratavaszán először februárban a bal kamra alvizi jobb ajtószárnya lett a lángvágó csemegéje, miután egy hatalmas puffanást hallatva szanaszét szakadt. Ezt még éppenhogy le sem paparazzisztam, mikor tán 2 hét sem telt el és újból balhé volt. A ZERNOGRAD kapitánya rendelt el némi külső segítséggel géptérmosást a felszín alatt a jobb kamrában. Hetekig nem lehetett a bősi zsilipeken átjutni. A felvízcsatornát 92 októberében kezdték a Dunáról tölteni a csúnyi mederelzárás után. Már ezt megelőzően is töltötték, de csak szivattyúzással. 92 nyarán áradás is volt, de nem merték a sok vizet hirtelen beengedni a felvízcsatornába, inkább csak szivattyúzgattak...
Így írtam ezekről az eseményekről pár választási időszakkal ezelőtt:
De rég is volt ez. Egyébként a legelső találkozónkon (2003 tavasz) is szóba került a TATABÁNYA, mint akkor már elbontottnak hitt vontató. "Contestant" topiktársunk is megemlékezett róla, mint az egyik legjobban irányítható - de már valószínűleg nem létező - példányról. Ha jól emlékszem, Te "találtad meg" Baján, mi meg nem hittünk az általad közölt feliratnak a hablemezen.
Álljon itt Viking olvtárs döbbenetesen pontos jóslata akkorról, amikor először temettük a TATABÁNYÁ-t.
off - Pici Bányász még. Szóval sajnálom szegényt én is. Érdekes, alig pár éve hasonló hangulat uralkodott a topicon. A Szombathely halála közelgett és mindenki siratta, szomorkodott. Mindenki szidott mindent, hogy hogy lehet ez, hogy tehetik. És csak jöttek a szomorú hírek, hogy személyzet nélkül van, lobogó nélkül, építési tábla nélkül, átboxerolták a hátsó öbölbe, stb. S ezek így együtt erősítették a tenni akarást, és előidézték az MHE megalakulását. Ki tudja, ha a Szhely nem "ijeszt" ránk azzal, hogy elpusztul, mikor jön létre egyesületünk? Mert létrejön, csak talán később, talán más indítja el. Mert itt ez indította el. Mindenki tele volt álmokkal tervekkel, bevallom, én se sokat aludtam az alapítógyűlést követő éjszakákon, amikor megszülettek színesebbnél színesebb ötletek, költségvetéssel együtt. Megrajzoltam az egyesület logóját, amin bár nincs név feltűntetve, és törekedni kellett arra, hogy ne egy bizonyos, hanem egy egyszerű, sima vontatóhajó legyen rajta, mégis mindenki tudja, hogy ott bizony a SZOMBATHELY vigyorog ki a mentőgyűrűből! És aztán persze szomorkodtunk, hogy nem mi voltunk ott, de mégis jó volt hallani, hogy "kimenekült". És utána, amikor meghívtak minket Újpestre, gépindításra, meg is bizonyosodhattunk, hogy jó kezekbe került, és (bár az utóbb topicon írt jelentések/képek 80%-ban olyan helyzetben látom az uszályokkal, hogy úgy érzem, tolóként jobban hasznát vennék:)) sokáig fog még szolgálni. Aztán jött a Sopron, s jöttek az igazi élmények, amiket nem részleteznék, mert mindenki tudja, mi hogy volt. És jött a nagy találkozás, a két öreg vontató, Horány alatt. És most itt a Bányász, amihez sok emlékem nem fűz, mert bár mondhatnám, hogy nemegyszer ment már el előttem Horánynál, és csodáltam végig, ahogy kűzd a sodrással felfelé hátán a négy megrakottal, de ez semmi ahhoz képest, akik ezen a hajón "nőttek fel". És tudom, hogy mindegyik vontató valahol különleges, Bányászra is azt mondták, a legjobb vontató volt mind közül, de egyszer minden hajót utólér a vég. És ennek valahol így kell lennie. Valaminek el kell pusztulnia ahhoz, hogy mind jobban érezzük az értékét annak, amit mi, vagy mások megmentettek. És tényleg a jót kell nézni. Kap a Sopron egy kis Tatabányát, hogy ezzel mind tovább őrizze az értéket, s benne egy kicsi emléket is Bányászról. Mást itt már nincs mit tenni. Igaz, minden akkor van veszve, ha már kint van a hajó a parton, és hiányzik a fél orra, de itt már csak azt tehetjük, hogy tényleg mindenki vesz egy lottó szelvényt. Aztán megeresztünk a Sopronon egy légkürtöt a Bányászért. Egyúttal az Esztergomért és a Dorogért, és az Ózdért, és minden vontatóért és minden hajóért, ami már nincs meg hajó halmazállapotában. És örülünk, és büszkék leszünk, hogy a Mi Jó Szombathelyünknél és a Mi Jó Sopronunknál még jó ideig fennáll az egymással való találkozás lehetősége. :) És szépen eltemetjük azt az álmot, ami szerintem mindenkiben megfogalmazódott, amikor Tayfun a Tatabánya gépházában életre hívta a segédgépet. Az, hogy őt is fölhozzuk. Hogy egy szép péntek délután izzani fognak a telefonok, hogy ki kit tud levinni, hol melyik kocsiban van szabad hely, ki hozza fel a kocsikat, ki melyik busszal mikor megy, és péntek este már mindenki lent van és issza a forró teát a szalonban két gépindítási próbálkozás közti pihenőben. Aztán szombat reggel hajnali indulás hegynek. Éjjel alvás Újvárosban, hogy vasárnap fényes nappal érkezzünk a fővárosba. És egy új vontatót sikerült kimenteni a menthetetlenből. A Tatabánya m/s befutott Budapestre, a Lángok hangja verődik szerte minden híd alatt, és este olvassuk vissza a topicon: "gyerekek, láttátok? A Tatabánya saját lábon feljött Pestre! Alig hittem a fülemnek, amikor hallottam őket bejelentkezni Budafoknál"...dehát az álom pont azért álom, mert nem valóság :)
Egy szó mint száz, nyugodj békében, "Tatabánya" m/s!
Döbbenetes, mert előre megmondta, megálmodta -és nem tudta, hogy amit megálmodott, az majdnem így, majdnem ilyen pontosan, de - megvalósul, még akkor, azon az ezerszer elátkozott, de mégis borzongatóan szép emlékű tavaszon, és nem tudta, hogy a sorai majd' 6 év múltán ismét arról fognak szólni, amiért akkor -tévedésből-tollat vagy klaviatúrát ragadott.. de a fenti sorok ismét aktuálisan szomorúak, hiszen a kísértet, ami felbukkant a múltból, csökönyös visszahangként mondja újra meg újra:
Egy szó mint száz, nyugodj békében, "Tatabánya" m/s!
Sok sikert hozzá...tényleg. Itt sokan, sokfelé megpróbáltak valami konkrét információt szerezni, nem sok sikerrel. Pedig elhiheted, hogy nem csak hivatalos, hanem egyéb - magán, sőt, üzleti - vonalon is gyűjtöttek információt, bármit, ami valami konkrétumot mond. Sőt, itt sokan ismerik a történet meghatározó szereplőit - kivéve persze, a görögöt - és külön -külön mindenkinek megvan a maga története. A baj az, hogy sehogy sem áll össze egésszé a kép...valami mindig hiányzik.
Nekik-nekünk - nem sikerült.
Ha nektek sikerül - nos, ez annyit mindenesetre bizonyít, hogy vasútbarát Ázsiában is több van.
Visszaolvasni nincs időm, de megvagyok, jól vagyok, fáradt vagyok. Igaza volt annak a kollégának aki azt mondta, amikor parancsnok lettem, hogy vége a könnyű életnek. Tényleg vége.
újabb régi (1993), VHS-en megőrzött "gyöngyszemre" bukkantam a minap a padlás rejtekén. Valószínűleg szintén promóciós anyagnak készült a MAHART Tours megbízásából, ahogy a korábban fellelt és feltöltött változat, ám ez jóval hosszabb, és a zenére profibban vágott kivitel.
Persze az operatőri munka és a felvétel minősége itt is amatőr, ráadásul elég pocsék időt sikerült kifogni a forgatási napra. Ennek ellenére kellemes kis összeállítás... ráadásul, a jól ismert Raffaello-reklám után szabadon ("közepén egy szem mandulával") közepén, pontosabban 4:40-től egy szem vontatóval (mellévetten!).
OFF A kísérőzene címének kinyomozásáért jár a kivehetőajtós hangszóró. ON
Hát feltételezés nem sok volt volt. Volt handa-banda, s voltak tények. És igen, feldarabolták.
Egyetértek Malwinnal. Én sem arckönyvezek. Nem is fogok. Nem azért, mert nem vagyok innovatív. Hanem, mert...... Tehát, nincs hozzászólás, nem baj. Majd rájönnek a közösségi oldalak rajongói és nyomatói is egyszer, hogy egy hülye divat sem tart sokáig.
Ha szabad, ismét betennék két nagyonkishajós képet.
Mosonmagyaróvárnál flaschenzug segíti a gáton való átkelést. Régen jártam erre, de 10 éve még biztosan nem volt. Egészen egyedi, ilyet még nem is láttam. Köszönet érte..... talán a vizügynek:
És már a Novákpusztánál a Mosoni Dunán is van sétahajózás. Érdekes, de a legtöbb szakaszon akár egy BKV 100-as is elférne a Mosonin. Hosszabb szakaszokon, mint pl. Ceské Budejovicénél a vizibusz. Igaz, itt nincs világörökség, s utas sem lenne. De ritka, hogy ne legyen 6-8 m szélességben legalább 1,5-2 méteres mélység. A "hajón" mintha egy MAHART-os lobogó lenne. Talán egy nyugdíjas üzemelteti....
Itt már százszor ki lett vesézve, csontozva feltételezéseket véve alapul. Szépen, összefoglalva, hitelesnek tűnően így még nem jelent meg, csak fél évet késett. Azért köszönet érte. Csak még mindig nem tudni, fotókkal igazolva, hogy feldarabolták-e.
Hol ?Az IHO.-n csak a f@szbúkról lehet kommentelni, vagy a többi trendi agymenésről. Namármost, ha nekem nincs egyiken sem regem, de lenne mit hozzáfűznöm, akkor mégis hogy?
Szerintem csak gyakorlatoztak (miért pont vasárnap?).
Láttam én is a SZENT FLÓRIÁN-t a Margit hídnál kijönni a pesti ágból, majd megrundóztak és a budai ágon felfelé beindították a vízágyút. De csak a Duna vízszintjét emelhették vele, mert a partot nem érte el a vízsugár. :-)
Sajnos nem tudtam fotózni, mert mi a Margit-sziget alsó csücskénél éppen utasokat szállítottunk ki-be.
Egy szokásos láma kérdés: tegnap a Drávai utcai űrkikötő megfigyelése közben kétszer is láttam elmenni tűzoltóhajót. Volt valahol valami dolguk, vagy ezek amúgy is járőrőzgetni szoktak, csak nem figyelem őket?