A topic a legendás Déli Vasútnak állít emléket!Képek,tárgyi emlékek,járművek,épületek,egykori,és mai utódvonalak,Magyarországon és külföldön.Egyszóval minden.ami Déli Vasút!
Téglából épültek ezek az épületek is csak az osztrák területen szinte kivétel nélkül kőborítást kaptak,ellentétben magyarországi társaikkal,ahol nyerstégla falúra építették őket.Még egy szép példa Obereggendorf állomás felvételi épülete:http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Obereggendorf-Bf-01.jpg
És valaha Ebenfurth állomás felvételi épülete is kőborítású volt,sajnos ezt már bevakolták.
Még egy érdekesség,a Budapest-Déli és Kelenföld közötti alagúttal kapcsolatban!1981-ben a szakasz villamosításakor az alagútban lévő vágányokat mélyebbre kellett helyezni ugyanis a felsővezetékeket és azok tartószerkezeteit csak így tudták biztonságosan elhelyezni.
Valóban kétvágányú volt, igaz, a mostani kijáró vágányt akkor kihúzónak használták, később pedig, az Összekötő-vasút megépítésével Ferencváros felé adott kapcsolatot (ezt nyílván elsősorban az Alföldről a budai piacokra szánt gabonát, állatokat és egyéb termékeket szállító tehervonatok használták). L. itt:
Igen,a Déli Vasút második alagútja Vasvár után épült volna meg!Ez egy rendkívül nehéz terhelési szakasza a vonalnak ugyanis egy vízválasztó gerincen át vezet.Ugyan egy ideiglenesnek szánt kerülő szakasz épült Oszkó állomás megépítésével,de ez sem oldotta meg teljesen a problémát.Itt évtizedekig ún.tolószolgálat gondoskodott a vonatok "könnyebb átjutásáról"ezen a kegyetlen szakaszon.Később 1976-ban egy nyomvonalkorrekcióval sikerült némileg enyhíteni ezen a problémán.
Az Ágfalva-Brennbergbánya szakaszon épült alagút nem túl hosszú, mindössze 120 méter volt.Ma már sajnos ez sincs meg,de maradványai részben még láthatóak.
A Déli Vasút első és egyetlen magyarországi közforgalmú alagútja 1861-ben Buda és Kelenföld állomások között létesült.Volt még egy alagútépítési terv Vasvár térségében is,ez sajnos nem épült meg.Azonkívül épült egy alagút a brennbergi bányavasút részére Ágfalva és Brennbergbánya állomások között.Mit lehet ezekről tudni?
Lovas Gyula,125 éves a Sopron-Kanizsai vasútvonal,1865-1990.című könyvében többek között ezt a cikket találtam
"1904-ben Sopronban felszerelték a kétközpontos biztosítóberendezést,bevezették a villamos világítást,megépítették a felvételi épület előtti veranda elzárófalait,tömegáruk részére pedig új rakodóvágány készült.
1905-ben Gelse és Kanizsa között megépült az Elek-féle Újnép-puszta rakodóvágánya a 184.786-985 szelvények között.Lövőn egyközpontos biztosítóberendezést szereltek.Molnáriban a vízházhoz toldaléképületet készítettek altiszti lakás céljaira.Zalaszentiván állomáson falazott marharakodó készült,Zalaszentmihály-Pacsa állomáson 97/a sz.őrházat és a vízállomási toldaléképületet bővítették,s így 1-1 altiszti lakást létesítettek.
1907-ben megépült Bükön és Nagycenken a biztosítóberendezés.Szombathelyen új épületrésszel bővítették a felvételi épületet.
Tehát ebből a röpke cikkből is megállapítható,hogy a Déli Vasútnál a központi állítású biztosítóberendezéseket az 1900-as évek elején szerelték fel.A legrégibb képek is kb.ebből az időből valók,ugyanis ekkor vált a fotótechnika széles körben elérhetővé.