6/1990 KöHÉM B Függelék első mondata: "1. E Függelék alkalmazásában - a rendelet 2.§-a (1) bek.-ben foglaltaknak megfelelően (olvasd el, Woodoo!) - a járművek FAJTÁI a következők: (tehát itt is előfordul a fajta megnevezés) . . .1.3. "segédmotoros kerékpár"....
Ezek szerint a plusz egy kerék és a viszonylag zárt - vascsőkeretes plexi szélvédő - valamint az ablaktörlő és ennek kapcsolói miatt a háromkerekű (hátul egy nagy helyett kettő kicsi van a váltó két oldalán) smkp-ok is csak és kizárólag "B" jogsival vezethetőek...
Csókoltatom a T. GKM-et. Ez a variálás a mopedautók körül szvsz tisztán abból indul ki, hogy minél nagyobb összeget lehessen lehúzni a tulajdonosokról és minél jobban ellehetetlenítsék - csírájában elfoljtsá - azt ami jó benne, amivel jó lenne a közösségi közlekedés kulturalizálására. (hasonlóan a biodízelhez) Egy akármilyen nagy(obb) hengerűrtartalmú benzines, vagy olajkályhás kocsi egy havi fogyasztásával eljárhatnék egy ilyen kis minivel 2-3 hónapig, vagy mégtovább. Mivel is okozok nagyobb kárt a környezetben???
A szokatlan hangokra oda kell figyelni, célszerű rögtön megjavítani a kisebb hibákat.
Pontosan milyen tipusú járgányod van? Sokan azt hiszik, hogy minden mopedautó Aixam, pedig van egy csomó gyártmány.
A parkolással kapcsolatban a város/kerület parkolási rendelete az irányadó, ha nem kötelezik a segédmotoros kerékpárokat parkolási díj megfizetésére, akkor nem kell jegyet venned. A WestEnd más tészta, azt nem a parkolási társaság üzemelteti, ott a tulajdonos dönti el kinek kell fizetni, de egyébként a sorompó sem nyílik fel, ha nem fizetsz.
Talán érdemes lenne egy hozzáértőnek megmutatni(személyesen)nem telefonon bejátszva a hangot.
Lehet kicsi a baj , de a nagy dolgok is igy kezdődnek és ha már van valami konkrétabb támpont itt sok mopedautós van sok tapasztalattal biztosan segitenek.
A parkolóőrrel kapcsolatban meg azt tanácsolom,ha legközelebb méltánytalankodni próbál,hangos kiáltozással tudasd a közelbenjárókkal,hogy fogdos,meg akar erőszakolni,illesd ocsmány szavakkal,tituláld becstelen utonállónak,meglátod,ezek és a közvélemény nyomására meg fog hátrálni,sőt,ha legközelebb nem tud elrejtőzni,mikor közeledsz felé,szemlesütve próbál majd parkolóhelyet prezentálni neked.
Egyébként a férjem szerint (aki szintén nem nagyon ért az autókhoz) a hűtővel lehet a probléma.
A másik fontos kérdés, hogy megbüntethetnek-e parkolásért valahol. Néhány hete ugyanis a Westend bejárata ellőtt egy parkolóőr rendőrt akart hívni abban az esetben, ha nem távozom...
Az egyik barátom mondta, hogy ez egy jó fórum, olyanoknak akik szeretik a moped autókat. Jómagam két hónapja vásároltam, illetve kaptam egy Aixam kis járművet, és ezzel járok be Pestre dolgozni. Nagyon szeretem, bár a napokban furcsa hangokat hallok a motortérből, amelyek eddig nem jelentkeztek, és nem tudom, hogy ezek veszélyesek lehetnek-e.
Nekem csak az első időkben fordult át a szíjam , amikor még az általam tervezett és itt esztergált szekunder variotárcsa volt a Ligierben . Az átfordulás okára akkor sem tudtam rájönni . Az általad megadott szíjméret egyébként ipari szíj , nincs meg a kellő magassága , így ennyire elkopva már átfordulhat . Szíjat most vehetsz a www.moltech.hu - nál is , ha megrendeled 14 óráig akkor másnap délig leszállítják , nekem is másnap reggelre hozták . Egyetlen szóbajöhető méret van most náluk , 30x14x940La , Ruolunds gyártmány , ára a házhozszállítással együtt közel 14 ezer forint . Mivel ez 14 mm magas , tehát már nem a hagyományos ipari szíj , és megítélésem szerint ez az Aixam mérete , számításaim szerint a belső mérete 852-re jön ki . Én még ezt a szíjat nem próbáltam ki , szemre jónak tűnik , egyelőre csak hurcolom a kocsiban . Hasonló áron kapsz gyári szíjat Érden , úgyhogy amelyik kevezőbb és ahova hamarabb eljutsz , ott vegyél . Az viszont felmerült bennem , hogy a szekunder variátorrugón nem feszítettél azóta sem , hogy találkoztunk augusztus végén ? Én nemrégiben beleraktam azt a rugót az Eradba , amit még az ősszel hozattam Érdről . (Eredetileg a Ligierbe építettem , de csak a második sarokig értem , amikor elgombázták a járgányt) . Ez a fekete rugó jóval gyengébb , mint a korábban használt narancssárga és szürke rugóim , azok túl erősek voltak , szerintem nagyon pörgették a motort . A fekete rugó viszont alapban beszerelve motorféknél túl hamar kioldott , vagyis a járgány eléggé gyorsan (20-30 km/ó) gurult még , amikor már szétkapcsolt , s ha ilyenkor újra gázt adtam , akkor elég nagyot rántott . Növelve a rugóelőfeszítést a szabadonfutás később – vagyis kisebb sebességnél – következik be , most jól működik , valószínűleg veszek még egy ilyen rugót Érdről . Ezt csak azér írogatom , mert annak idején már mondtam , hogy a szekunder rugód előfeszítése szerintem gyenge .
Sanyi barátom Veszprém megyéből vásárolt egy 505 ccm-es Lombardini motort , amelyik benzines (!) . A motort egy fehér színű Ligier Ambra 505-ből bányászták ki , a jármű forgalmi engedélyében a fajta „mkp tricikli” megnevezés szerepelt . Sajáttömeg 425 kg (!) , össztömeg : 650 kg , teljesítmény 15 kW , 2 személyes , első nyilvántartásba vétel és gyártási év : 2000 , ez utóbbi nem egészen kerek , mert nálunk gyakran akkor is egybeesik a kettő , ha a gép külföldön már élt valamennyit . A fent nevezett járgányt összetörte az előző gazdája , kivonta a forgalomból , így Sanyi már csak a motorra ért oda , bár igazából neki arra volt csak szüksége . Jómagam újabban erősen szimpatizálok egy ilyenforma járgánnyal , vagy egy ilyen Ambrával , vagy egy 500-as Aixammal . Jogosítványgondjaim nekem sincsenek , a biztosítási díjat elviselném , mert van egy motorkerékpáros maximális bónuszom . A jelenleginél másfél-kétszer nagyobb teljesítmény pedig kellemes volna . Egy olasz reklámkiadvány szerint régebben készült a Casalini úgy , hogy a LDW 502-es motort nem fojtották le , így 8,5 kW-os volt , és annak megfelelően került forgalombahelyezésre . Szóval léteznek a négykerekű , nagyobb teljesítményű , nagymotorként forgalomba helyezett mopedautók , néha még nálunk is ( a bátyám néhai elektromos Pulija is a 7 kw-jával nagymotorként lett forgalombahelyezve ) találkozni velük . Jó kérdés , hogy a hatályos szabályozás szerint csak „A”-s jogsival vezethetők , a fennálló jogrendet kétlábbal taposó NKH szerint pedig csak „B”-vel --- ezeknek járj a kedvében….A korábban forgalomba helyezett 3 kerekűek attól függően lettek motorkerékpárok , tehergépkocsik vagy éppen személygépkocsik , hogy akkor mi volt az irányadó jogszabály , és az ügyintéző mit értett meg belőle . Nagy keveredés volt az biztos .
Biztos van különbség a gyártók között, de mrpragay is Optibelt szuper VX szíjat vett, és én is ugyan azt a márkát használom már elég régóta.
Állítólag a "gyári" variátor szíjak között is nagy különbségek vannak, legalábbis a kereskedők ezzel indokolják a 2x-es árat. Amit nekem 10e Ft körüli összegért küldtek Bécsből, arra az Aixam felirat volt ráfestve, meg egy olyan szám, amit egyik szíjkereskedésben sem tudtak beazonosítani. Az egyik ékszíjakkal foglalkozó cégnél mondták, hogy van lehetőség egyedi méretű variátor szíj gyártására, de a minimális rendelés 20 db. Egy kereskedőnek nem okoz gondot ekkora tétel megrendelése, csak kérdés milyen minőségű az "utángyártott" szíj.
Esetleg az lehet a probléma -nem megfelelő minőségű ipari szíjnál- , hogy a tárcsák nyomására egy idő után középütt "hordósodik". Nem venném egy kalap alá az ipari szíjakat, ezek is különféle minőségűek.
A 2008. január 1-től hatályos Közlekedési törvény szerint az időszakos műszaki vizsgálatra vonatkozó követelmények a segédmotoros kerékpárokra nem terjed ki.
A 2 és 3 kerekű segédmotorokra, egy egyszeri felülvizsgálat után, 2011 január 1-től kötelező a rendszám.
A rendszámot , hogy képzelik el , csak az azonosíthatóság kedvéért , kiváltom és kész , vagy rendszeres vizsgáztatást is igényelne , a simsonoknak is szeretnének valami rendszámfélét bevezetni ?
Nekem úgy tűnik, az L betű a jármű kategóriáját jelenti. A "járműfajta" kifejezés egyetlen helyen fordul elő az 5-ös KÖHÉM-ben. A fogalommeghatározások között sem szerepel ez a kifejezés, így aztán bármit jelenthet. De akár azt is mondhatjuk, mivel nincs pontosan definiálva, értelmezhetetlen ez a kifejezés.
A járműkategória fogalmát az A. Függelékének A/2. számú melléklete és a B. Függelék 1. Cikke határozza meg. Egy járműtípus különböző jármű-változatokat és jármű-kiviteleket tartalmazhat.(9) A rendelet alkalmazásában a gépkocsik és a pótkocsik a következő járműkategóriák egyikébe sorolhatóak:a) „M1 járműkategória”: személygépkocsik,
Én igazából nem vagyok sem a quadosok ellen, sem mellettük, egyszerűen nem nagyon érdekel a téma, viszont azok alapján amit Tőled olvasok, illetve másoktól hallomásból tudok, nekem, mint laikusnak az jön le, hogy nálatok inkább többségben vannak a "sötétek ", akik "nem foglalkoznak a rendszámmal(leszarják)sőt pont ez vonzza őket" és Ti, rendeltetésszerű, törvénytisztelő használók képviselitek a kisebbséget.
Persze ha ez igaz lenne, sem lehetne alapja a jelenlegi helyzetnek, és idétlen korlátozásoknak...
A járművek kormányzására a 6/1990-es KÖHÉM rendelet vonatkozik, de ebben nics előírás a kormányszerkezet konkrét kialakítására, semmi sem tiltja a quad jellegű kormánymű alkalmazását. Vagy talán 150 N-nál nagyobb erő kellene a quadok kormányzásához, vagy esetleg menet közben nem mutat határozott visszaállási törekvést a quadok kormánya? Arra nem gondolok, hogy egy quad kormányszerkezete ne tudná megbízhatóan egyenes irányban tartani a járművet, mert akkor valóban semmi keresnivalójuk a közűton.
A kormányzásra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
33. § (1) A szimmetrikus építésű járműnek, illetőleg járműszerelvénynek olyan állapotban kell lennie, hogy egyenes irányú haladás esetén a tengelyenkénti bal és jobb oldali keréknyomok közötti szimmetria vonalak egybeessenek.
(2) A gépjármű és a gépjárművel vontatható pótkocsi kormányzott tengelyének (tengelyeinek) a tényleges tengelyterhelése - a jármű bármely megengedett terhelése esetén - nem lehet kevesebb
33. § (1) A szimmetrikus építésű járműnek, illetőleg járműszerelvénynek olyan állapotban kell lennie, hogy egyenes irányú haladás esetén a tengelyenkénti bal és jobb oldali keréknyomok közötti szimmetria vonalak egybeessenek.
(2) A gépjármű és a gépjárművel vontatható pótkocsi kormányzott tengelyének (tengelyeinek) a tényleges tengelyterhelése - a jármű bármely megengedett terhelése esetén - nem lehet kevesebb
- kéttengelyes jármű esetében a jármű tényleges tömegének 25%-ánál,
- három vagy több tengelyes jármű esetében a jármű tényleges tömegének 20%-ánál.
E rendelkezés alkalmazása szempontjából a talajkormányzott kerekekkel ellátott tengelyt nem kell kormányzott tengelynek tekinteni.
(3) A jármű kormányberendezésének olyannak kell lennie, amely lehetővé teszi, hogy a vezető - a jármű terhelési állapotától és sebességétől függetlenül - a jármű haladási irányát könnyen, gyorsan változtathassa, illetőleg a járművet könnyen és megbízhatóan egyenes irányban tarthassa. A kormányberendezés a vezetőre fárasztó rezgéseket, illetőleg lökéseket nem továbbíthat.
(4) A kormányműnek és a futóműnek olyannak kell lennie, hogy az a jármű megfelelő menetstabilitását biztosítsa. A kormányberendezésnek menet közben érzékelhető visszaállási törekvést kell mutatnia bekormányzott helyzetből a középállás felé.
A kormányzásra vonatkozó további műszaki feltételek
34. § (1) A járműnek és a járműszerelvénynek olyan mértékben kell kormányozhatónak lenni, hogy 12,50 méter sugarú körön belül meg tudjon fordulni. Ha a jármű (járműszerelvény) legkülső pontja ilyen sugarú kört ír le, a jármű (járműszerelvény) egy pontja sem lehet az azonos középpontú 5,30 méter sugarú körön belül. Ha a jármű (járműszerelvény) a 12,50 méter sugarú körön fordulásnak megfelelően bekormányzott állapotban elindul, akkor a jármű (járműszerelvény) egy pontja sem térhet ki az elindulásakor a külső oldala által meghatározott függőleges síktól a kanyarodással ellentétes irányban 0,80 méternél-csuklós jármű esetében 1,20 méternél - nagyobb távolságra. Ha a jármű (járműszerelvény) egyenes irányból fordul rá a 12,50 méter sugarú körre, a korábbi egyenes irányától nem térhet ki 0,60 méternél nagyobb mértékben. E rendelkezéseket az M2, M3 és N kategóriájú járművek kormányzási tulajdonságaira az A. Függelék A/48. számú mellékletében meghatározott eltéréssel kell alkalmazni.115 116
(2) A kormánykeréken a kormányzáshoz szükséges kerületi erő nem haladhatja meg a 150 N értéket. A kormányberendezés működtetéséhez szükséges erő mérési módszerét szabvány határozza meg.
(3) A kormányberendezés úgy is kialakítható, hogy működtetéséhez a vezető erején kívül más erőt is igénybe vesznek (erőrásegítésű kormányberendezés vagy szervókormány), vagy csak külső erővel működik (külső erővel működtetett kormányberendezés vagy hidraulikus gépkormány). Az ilyen kormányberendezésnek a jármű álló helyzetében is üzemszerűen működtethetőnek kell lennie. A csak külső erővel működő kormányberendezés alkalmazását - ha a (4) bekezdés előírásai nem teljesülnek - az 50 km/h sebességnél gyorsabban haladni képes gépjárművek esetében az NKH Központi Hivatala, egyéb járművek esetében az NKH Közép-magyarországi Regionális Igazgatósága engedélyezi.
Az L" és L6e nem a jármű típusát, hanem a fajtáját teszi egyértelművé. (látod, már megint kötözködöm, de pont azért, h. kisebb elszólásaink miatt ne tudjon senki fogást találni rajtunk. Jobb, ha mindíg szabatosan fogalmazunk. bocs) üdv
Nem téma, semmi újat nem találtál. Ez még tavalyi keltezésű, az NKH áll.fogl. kivonata, s az hazugság benne, h. "könnyű személygépkocsi", mert a jogszabály ilyet akkor nem, azóta sem nevesített meg. Az az igaz, s az ameghatározás a lényeges, amit jogszabály ír, a többi egyfajta "zsargon", mint a mopedautó, mert jogszabályban ilyen sincs. Nincs benne "úgynevezett...", meg "aszongyák róla", meg "állásfoglalásunk szerint(!)" Ha négykerekű tricikli, akkor az. Az előző 6-os KöHÉM-ben "négykerekű könnyű jármű" volt a pontos megnevezése, az L2 kategóriába sorolva. üdv
Anno volt egy Daihatsu Charadom (akkoriban a világ legkissebb diesel autója volt)és taxizásra akartam befogni és hiába volt négy ajtós de négy személy volt a forgalmiba beirva mert a konzumex igy tudta olcsóbban behozni.
Hoába vittem nekik egy ugyanolyan kocsit-forgalmival és hasonló alvázszámmal amibe öt személyes volt a forgalmi nem tudtam velük zöldágra vergődni.
Azt mondták,hogy annek más a futóműve meg tervezése meg minden.
Lószart csak igy tudtak spórolni a vámnál én meg szivtam vele.