Sokakat megtéveszt a "szokásos" mechanikai kivitel.
De ugye a KÖZÖS tekercset ELEKTROMOSAN közösként kell érteni. Azaz galvanikus+mágneses szempontból közösként. Mert az a működés elvi lényege.
--------------
Mi a különbség ...
1. Ha tekerek egy toroidra 1000 menetet azonos huzalból. De a 800. menetnél csinálok egy kivezetést. Ez ugye autótrafó lesz 3 kivezetéssel :-) Nem vitásan.
2. Tekerek 800 menetet és 200 menetet azonos huzalból. Mert eredetileg nem autótrafónak szántam. Ez ugye nem autótrafó lesz 4 kivezetéssel.
Aztán fogok 2 kivezetést és összekötöm ez pont így >> megcsapolássá válik. Na mi lesz ekkor belőle?! Hát autótrafó ....
Hisz így már senki nem mondja meg (elektromos és mágneses) működési szempontból, hogy ez nem eleve autrafónak készült. Hisz még a vezeték is mindenhol egyforma vastag :-) (mondjuk nem is feltétele az autótrafóságnak az azonos vezeték vastagság)
szerintem ez egy sima leválasztótrafó, amit arra használunk hogy a hálózati feszültségből kivonjunk vagy összeadjunk.
Egy autotrafóval ugyanez a feladat másképp nézne ki, bár a végeredmény ugyanaz.
De ugyanez a végeredmény érhető el még egy sima leválasztó trafóval is, ami pl 250/238 voltos, csak abból 2800W-os teljesítményű kellene.
Tehát nagyjából a megoldások, súlyban és árban csökkenő sorrendben:
- 250/238V kb 2800W transzformátor, ez a legnagyobb, de cserébe galvanikusan leválaszt
- 250/238V kb 2880W autotranszformátor (takarékkapcsolású transzformátor), ez nem választ le galvanikusan, de jóval kisebb a közös tekercselésnek köszönhetően
- az említett 230/12V 150W trafó, trükkösen kivonásra használva.
Szerintem a fenti 3 megoldásban bár ugyanaz a végeredmény, de csak egy autotranszformátor, a középső.
Szerintem a két képen ugyanaz a bekötés van, ha egy közönséges trafó két végét összekötöd akkor egyetlen tekercset kapsz egy leágazással, pont mint az emlegetett autotrafó. Hogy elbírja-e a vezeték meg ilyenek azt nem tudom, de azt írja a könyv hogy: Terheléskor a közös tekercsrészben csak az áramok különbsége folyik, mivel a felvett és leadott áramok fázisa ellentétes. Emiatt a tekercseket a látszólagosnál kisebb ún. belső teljesítményre kell méretezni.
Az első képen az autotranszformátor (takarékkapcsolású) egyetlen pontja teljesül a fémes kapcsolat a primer és a szekunder között, az nem, hogy a tekercselésnek is közösnek, megcsapolásosnak kell lennie. Te tudtad jól!
Amit belinkeltél ott sántít hogy ott bizton ugyanazon keresztmetszettel megy a tekercselés míg az első fotón nem. Ott direkt fordítva van összekötve hogy kisebb legyen a kimenő fesz mint a bejövő ...
Az elv igen. Ha például 220/ 110-es leválasztó trafód van ,azt használhatod autótrafóként 110 voltot kapsz. Azért írtam hogy csak annyira lehet terhelni amennyit a vékonyabb tekercs megenged. Például hegesztőtrafónál is van ,hogy a szekunder egy részét átteszik primernek. Azzal csökkentik a szekunder feszültséget. Bár az már más tészta.
Felmerült az egyik szomszéd topicban az autotrafó esete, és kisebb szakmai vita kerekedett belőle (ami jó dolog, csak mostmár furdallja az oldalam a kíváncsiság).
A kolléga szerint ez így ebben az alkalmazásban autotranszformátor:
Az én tudásom szerint ez így nem az, mivel az autotranszformátornak (másnéven takarék transzformátornak):
- leegyszerűsítve egy tekercse van leágazás(okk)al
- a tekercs egy része egyszerre funkcionál primer és szekunderként is, azaz nagyjából egy keresztmetszetű is végig (nem úgy mint a fenti halogéntrafónál)
Ha ez az érdeke, akkor fizet amit írtam. Ha még nem ,akkor hát nem. Valakinek össze is kell rakni meg támogatni, meg app és izé, sóval hagyjuk. Ez a legolcsóbb része.
Azt a régi táblát, amit az alsó képen látni, na azt egy öröm volt kicserélni. Az új
A régi tűzveszély
Ez a "sz" betűs csúnya szóval kifejezhető tábla nálunk volt a garázsban. Ezt szerencsére nem én raktam föl. Ez egy kevés időre volt csak használva, amíg renováltuk a garázson. Vakoláskor leszedtem és röpült a kukába. Az új tábla se lett olyan jó mint akartam. De még mindig jobb, mint ami volt. Ezt a régi hányadék táblát csak azért mutatom, mert azért szörnyű, hogy egy ilyet csak úgy fölrak valaki. A régi tábla mint láthatóan, szemünk gyönyörére egy narancssárga lengőkábellel van bekötve. Az túlzás, hogy be volt kötve, mert frankón csak be volt dugva a kerti dugaszolóaljzatba. Az újat már rendesen a benti lakáselosztóba kötöttem 4mm2-el 20 amperos
áramkörre. A hab a tortán pedig az volt, hogy nem volt védőburkolat.
"az volt a mondás, hogy a haverok kifizetnék a végpont költségét (ami 500Ft havonta)"
A készülék ÁRÁT hajlandók kifizetni (ha nem pofátlanul drága). Havi díjról szó sem volt.
Senki sem fog havonta tíz ezer (évente 120.000) forintot kifizetni pl azért, hogy olykor megnézhesse pl a mobiltelefonján, hogy rendesen be van-e csukva pl a 20 darab kapu és ajtó.
Ja, egy ilyen erősebb pár 100 fős cégnél van több ezernyi a koncentrátban, vagy nézzük meg az Arénát egy bulira. Vagy napi hír az itthoni előfizetések száma.