Nem így van. Persze hogy 1 kg brikettben csak 1 kiló fa van :-) Nem ez a titka. Hanem a nedvességtartalma. A 8% az már a max ami van általában a brikettben. A normálisabban az alatt van.
Persze az ócskább fabrikettek is szeretnek a prémium kategóriás adatlappal hivalkodni, ez tény és való
Van itt valakinek még Lei... kéménye? Az építési utasítás azt írja hogy a füstcsőbekötésnél a samott bekötőelem és a füstcső között lennie kell körben 0,5cm dilatációs hézagnak. Ez nálatok megvolt? Én a 2milis acél könyököt a jelenlegi helyzetben csak kb. 2cm-re tudom betolni de még ezen a 2 centin is szorul egy kicsit. Meg kellene csiszolni a samottot? (ha egyáltalán lehet azt csiszolgatni... nem próbáltam)
"Ennek: Alapanyag: vegyes tisztított, szárított fa fűrészpor Hossz: 25-26,5 cm Vastagság: 9 cm, lyukkal a közepén Fűtőérték: 18,7 MJ/kg Súly: 2 kg/db Csomagolás: 10 kg/csomag fóliában - 1 t/raklap pántolva "
Nem érdemes elhinni ezt a 18,7 MJ-t, mikor a német brikett 19,8 MJ/kg.
Mérési jegyzőkönyvet persze nem látni az oldalon, de:
Pár fafajta 8-10% nedvesség mellett:
Bükk: 15,12 MJ/kg
Tölgy: 15,12 MJ/kg
Akác: 14,76 MJ/kg
Gyertyán: 15,12 MJ/kg
Nyár: 15,12 MJ/kg
Lucfenyő: 15,84 MJ/kg
Namost a fabrikett préselt fűrészpor, 1 kg-ban ugyanúgy 1 kg fa van.
szerencse, hogy a szenek adatlapja is elérhető, mert ha nem lenne referencia adat, talán már elérték volna a 30 MJ-t egynémely fabrikettes honlapok a vevők csalogatásában.
Egy böcsületes honlapot találtam eddig, ahol mérési jegyzőkönyv szerepel, dúsított fabrikett ami fűrészporból áll plusz napraforgó és repce mag hulladékkal (olajos magvakkal) dúsítva éri el a 17,8 MJ/kg-ot
Nem rossz az ötlet. Ha a legnagyobb gondod a plussz hőcserélő a HMV tárolóba, akkor esetleg lehet próbálkozni az egyik hőcserélő be- és kimeneti ágát elágaztatni. A bemeneti ágba, illetve ekkor már ágakba, kell 1-1 visszacsapó szelep, hogy ne tudjanak egymásra termelni. És ha lehetőség van rá, akkor azt a hőcserélőt kellene használni, amelyiknek a legkisebb az esélye, hogy egyszerre működjön a Kandallóval. De lehet hogy megoldható, a meglevő Drain-back tartályra dolgoztatni a kandallót is.
Én ma vettem Ermann szalmabrikettet próbára egy zsákkal. Ennek is nagyon furcsa színű a lángja. Szürke :-o Szinte olyan mint a füst, de mégsem az. Megnyúlt, befeketedett, és Én is úgy érzem, hogy nagyon adja a hőt. Hát a hétvégén még kisérletezek vele. Kíváncsi leszek rá, hogy megéri e a pénzét. :-)
A napkolis vezérlők ezt is tudják, mert ha tulmelegszik a kollektor akkor nagyon kis adagokban nyomják a vizet. De ilyen nem fordulna elő, mert amint a hőcserélő eléri a termelés hőlépcsőjét (kb 5-7°C) indítja a vizet.. és olyan tömegáramot tart fent, hogy folyamatos legyen a termelés. Forráskor meg leállítja a keringést, kifolyik a víz a hőcserélőből, és leáll minden. De eddigre a HMV tartály már fel lett melegítve.
Nem biztos, hogy lapátolnod kell. Az Idro50-nél beépített tároló van, ami ha kihűlt akkor mint egy vödröt ki tudod venni. Nálam ez olyan átlag 4-5 nap, de csak délután 5-6 körül gyújtunk be, és kb éjfélig megy. Mondjuk nagyrészt még az építkezésből megmaradt faanyaggal, a szomszédoktól kapott lábon elszáradt fával, meg brikettel fűtök. A brikett egy lukas ceruzára hasonlít eléggé keményre összenyomott fahulladék. Próbáltam máshonnan pogácsásat is, de az olyan volt mint a lentebb bemutatott, és inkább csak hamuja volt, nem parazsa. A legjobban még mindig a tavaly az Obiban vett brikett vált be, ami miközben furcsán lángolt, nagyon meleg parazsat adott, és közben megnyúlt....
Az ötlet nem rossz, bár lehet,hogy ha a csövek 100 fok felé melegednek és azután indul a szivattyú akkor egy kicsit megrottyan, de lehet,hogy ez nem is probléma. Sőt ha a füstgáz hőmérsékletét is tudod figyelni, és esetleg túlhűtené a hőcserélő, akkor egyszerűen leállhat a hmv termelés, ha újra felmelegedett akkor ismét indul, így nem tudod lekátrányosítani a kéményed a túlhűtött füstgázzal.
Ma gondoltam valamire, amiről itt még nem láttam eszmecserét.
Adott egy SUPRA TERTIO tűztér, 200-as LEIER kéménnyel, bekötéssel. Van a pincében egy 300l-es HMV tárolóm, alsó spirál szolárra, felső spirál kazánra kötve. A solar ún drain-back rendszerben működik. Arra gondoltam, hogy csinálnék a kandallóm füstcsövére egy hőcserélő réz spirált és bekergetném a meleget a HMV-be. Mivel a hmv tároló a pincében van, hasonlóan a solar-hoz, drain-back rendeszerrel üzemeltetném. A vezérlés sima napkolis vezérléssel menne, és a legbiztonságosabb, mert áramszünet esetén nem is lenne víz a hőcserélőben. Víz csak akkor kerülne oda, ha termel a rendszer, és az ilyen vezérlők tudják a szivattyúk folyamatos szabályzását is. Kell egy DB tartály, még egy hőcserélő a HMV tárolóba (ez a legnagyobb gond egyenlőre) és ennyi.
Olcsó, biztonságos, egyszerű.
Vélemények?
Aki nem tudja, hogy mi is a drain-back: http://www.napmester.hu/drain-back.htm
Ez a korrekt egyszerű módszer, dT és tömegáram. Igazából arra vagyok kiváncsi, tömegáramot hogy tudsz mérni, illetve honnan ismered a szivattyúd szállítását?
Az előző kandallóm valami obi-s gagyi volt, azon is volt alsó fatároló de a primerlevegő -lyukon kipotyogó parázs pont abba hullott bele. Életveszélyes és így gyárthatják,árulhatják.......
Közvetlen a kályha kilépési pontnál füstcsőbe belógatott digitális hőmérővel. Mértem a 3 méterrel feljebb lévő tisztító nyílásnál is, gyors áramlásnál kb. 10 fokot, lassúnál meg 20 fokot csökken.
Üdv! Ha választanod kell mindenképp külön hamuzós kályhát válassz. Nem kell a hamuzás miatt az egész ajtót szélesre nyitnod és a felszálló hamuval vergődni. Nem is értem miért gyártanak olyan kandallót ami nem külön hamuzható.
én mondjuk azt nem látom teljesen világosan, hogy egy jó száraz fahasábnál mitől tömörebb a brikett. azért az szépen lassan, sokáig nő, és ha van köze a sűrűséghez a dolognak, adott méretű fa nem (sokkal) könnyebb, mint uolyan méretű brikett, nem?
Ennek: Alapanyag: vegyes tisztított, szárított fa fűrészpor Hossz: 25-26,5 cm Vastagság: 9 cm, lyukkal a közepén Fűtőérték: 18,7 MJ/kg Súly: 2 kg/db Csomagolás: 10 kg/csomag fóliában - 1 t/raklap pántolva
A hókuszpókuszban teljesen igazad van, és talán tényleg valami újdonságot találtunk ki, ha nem is fel:o). Habár szabadalmi ügyvivőnél megfordult már, az ott hallottak alapján nem védettem le, sőt, úgy döntöttem nem is fogom levédetni. Nekem csak egy célom van, ne tudja valami multi lenyúlni ezt is. Habár nem tudom, le akarnák-e, nem nagy durranás, és élőmunka az biztosan sok van vele, tömegkályhát nem lehet gyártósoron fosni:o) Szóval csak kicsit várunk, mérünk még, hogyan bírja a folyamatos használatot, aztán kitaláljuk, mi legyen a sorsa. De mindenképpen szeretnénk valahogyan közzétenni.
"Valószínűleg radiátorral nem tudna hatékonyan működni a rendszer a jóval nagyobb dt miatt. " Egy szeptember óta működő változat 10 radiátort fűt, arról is csinált dpek egy gyors mérést: http://tomegkalyha.hu/csolnok.htm bár akkor még nem volt telesen befejezve, látható, hogy az előző változathoz képest jelentősen sikerült a teljesítményt megnövelnünk. A tulajdonos eddig egy napra kapcsolta be a gázkazánját, de akkor sem azért, mert ez nem lett volna elég. Kicsit meglepőnek tartom, tekintve a még így is viszonylag alacsony teljesítményt, ezért hamarosan dpek újból megméri.
azt sajna nem, de annak idején én is erre a következtetésre jutottam. ez egy homályos folt a piacon.
azt hiszem a mullit.hu volt a legkerekebb, amit találtam, de ők is messze vannak az elvárásaidtól. mondjuk ők nagyker, de ajánlott kiskerárat írhatnának...
én először azt hittem, hogy nem fogom használni a fatárolót, aztán rá kellett jönnöm, hogy ott a következő adag, amíg az előző ég, csecsén szárad (keresztülhúz rajta órákon keresztül a levegő).
az, hogy a külsejére ráesik a hó, sokat nem zavar, csak be kell vinni időben, hogy leszáradjon róla.
Ha jól méretezett a kémény, akkor még meleg állapotban se jön be a forró levegő. Pont az egyik gyors tűztér lehűtési mód az ajtó megnyitása, amikor is a sok meleg a kéményen pillanatok alatt távozik.
ha nyitásra mégis befele jön BÁRMI is, akkor valaminek nagyobb a huzata a lakásban, mint a kéményednek.
Én hamuzáskor a nyílás szélére rakom a vödröt, mert így a felkavart hamu is MIND a kémény felé távozik, akkora a huzata hidegen is. (200as acél)
Szóval valami a lakásban nagyon húzhat ... ablak, szagelszívó (konyhai, fürdő) vagy kicsi a kémény-keresztmetszet.
Kandallóból előremenő és visszatérő dTből integrálom ki (2 perces időközzel mérve és ismerve a szivattyú tömegáramát), és tudott, hogy a vízre és sugárzásra menő teljesítmény kb 60-40%. A többi adja magát.
Végignéztem több mint 40 kandallós honlapot. Le vagyok sújtva. Tudom, hogy nem ide tartozik, de sokuk még az alapvető HTML normákkal sincs köszönő viszonyban, de a jobbakon sem találtam meg azt amit kerestem: tűzterek felsorolása - kép - műszaki jellemzők rendesen leírva - ár feltüntetve
Legalább fentiek alapján végezhető szűrés, keresés.
Még a szárítás céljából szakszerűen tárolt fa nedvességtartalma sem egyenletesen csökken az idő függvényében. Először nagyot zuhan, aztán szép lassan ereszkedik, és bizony a párás őszi, téli hónapok alatt újra megemelkedik(!) egy kicsit. De amit Te említettél, hogy havas, vizes az egy külön kategória. Nem tűnik alkalmasnak jó hatásfokú fűtéshez.